Sida 33 av 38

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 26 mar 2021 14:26
av Tomas L
MWall skrev:
Lite OT men ändå.

Såg denna och blev lite sugen på en större "andrabil". https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... s/94811422

Vad händer rent skattemässigt om man skriver en sån bil på firman men betalar leasingen med privata skattade pengar? Då kan väl ingen förmån uppkomma? Men det kanske är "olagligt" av annan anledning?
Det du beskriver är väl i princip ett nettolöneavdrag, d v s du betalar med skattade pengar:
Nettolöneavdrag minskar den anställdes nettolön och även det skattepliktiga förmånsvärdet men påverkar inte bruttolönen för sjuklönegrundande inkomst, sjuklön, pension med mera. Förmånsvärdet sänks med samma belopp som nettolöneavdraget.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 26 mar 2021 14:30
av Tomas L
OfarligTesla skrev:
Tomas L skrev:
Bruttolöneavdrag innebär att den anställde minskar sin bruttolön i utbyte mot en förmån, till exempel en personalbil. Avdraget minskar arbetsgivarens arbetsgivaravgift. Denna sänkning påverkar dock även den anställdas sjuklönegrundande inkomst, sjuklön, pension och så vidare. Den anställde har fortfarande sitt förmånsvärde, som ökar skatten för den anställde.
https://kunskap.aspia.se/blogg/formansbil
Ja och det stämmer inte för tjänstepensionen ifall man har ett avtal som säger att inbetalningen görs på lön före bruttolöneavdraget.

Vad gäller allmän pension gäller det bara om man tjänar så lite att man efter avdraget hamnar under taket. Då bör man ju dock inte köpa splitternya bilar till att börja med...
Om företaget gör ett bruttolöneavdrag som motsvarar kostnaden för bilen, men sedan kompenserar dig för den nedsätta pensionsinbetalning som bruttolöneavdraget innebär genom att betala EXTRA, så har jag svårt att förstå hur personalbilen kan vara kostnadsneutral för företaget?

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 26 mar 2021 14:34
av MWall
Tomas L skrev:
MWall skrev:
Lite OT men ändå.

Såg denna och blev lite sugen på en större "andrabil". https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... s/94811422

Vad händer rent skattemässigt om man skriver en sån bil på firman men betalar leasingen med privata skattade pengar? Då kan väl ingen förmån uppkomma? Men det kanske är "olagligt" av annan anledning?
Det du beskriver är väl i princip ett nettolöneavdrag, d v s du betalar med skattade pengar:
Nettolöneavdrag minskar den anställdes nettolön och även det skattepliktiga förmånsvärdet men påverkar inte bruttolönen för sjuklönegrundande inkomst, sjuklön, pension med mera. Förmånsvärdet sänks med samma belopp som nettolöneavdraget.

Nettolöneavdrag innebär att man drar av förmånsvärdet och istället betalar leasingen med oskattade pengar. Det är förmånligt om leasingavgiften är högre än förmånsvärdet. Men i detta fall blir leasingavgiften billigare än förmånsvärdet. :)

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 26 mar 2021 14:51
av OfarligTesla
Tomas L skrev:
Om företaget gör ett bruttolöneavdrag som motsvarar kostnaden för bilen, men sedan kompenserar dig för den nedsätta pensionsinbetalning som bruttolöneavdraget innebär genom att betala EXTRA, så har jag svårt att förstå hur personalbilen kan vara kostnadsneutral för företaget?
Pensionsinbetalningen blir samma som de hade gjort utan bil, skillnaden är bara att de betalar ut mindre lön till dig som anställd och använder en del av bruttolönen för att betala bilen med. Dvs +/- 0 för arbetsgivaren och du får in lika mycket till tjänstepensionen. Så det är inget extra som betalas jämfört med scenariot där du inte har någon bil.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 26 mar 2021 15:30
av Tomas L
OfarligTesla skrev:
Tomas L skrev:
Om företaget gör ett bruttolöneavdrag som motsvarar kostnaden för bilen, men sedan kompenserar dig för den nedsätta pensionsinbetalning som bruttolöneavdraget innebär genom att betala EXTRA, så har jag svårt att förstå hur personalbilen kan vara kostnadsneutral för företaget?
Pensionsinbetalningen blir samma som de hade gjort utan bil, skillnaden är bara att de betalar ut mindre lön till dig som anställd och använder en del av bruttolönen för att betala bilen med. Dvs +/- 0 för arbetsgivaren och du får in lika mycket till tjänstepensionen. Så det är inget extra som betalas jämfört med scenariot där du inte har någon bil.
Rätta mig om jag har fel: Ett bruttolöneavdrag fungerar väl så att om en bil kostar företaget 9.000 kr/mån (efter halv moms avdragen på hyran) så drar företaget av 9.000 kr på din lönekostnad inkl sociala avgifter, d v s du får ett avdrag på ca: 6.800 kr på din bruttolön, de övriga 2.200 som behövs för att täcka bilens kostnad, utgörs av att de sociala avgifterna blir lägre p g a av lägre lön: -6.800 x 1,32 = -9.000; bilen är kostnadsneutral för företaget, en del av din pension går till att betala din nuvarande bil.

Alltså: eftersom din lön har sänkts med 6,800 kr så betalas det nu in mindre pengar till din pension, det är ju det som gör att företaget har full kostnadstäckning för bilen. Om du nu har ett avtal som gör att företaget ändå betalar samma pensionsinbetalning som tidigare, så är det ju en kostnad utöver de 9.000 som bilen kostar och då är det inte längre kostnadsneutralt för företaget.

Om företaget istället gör ett nettolöneavdrag, d v s om de drar av 9.000 kr från dina skattade pengar för att täcka kostnaden för personalbilen, så påverkas inte din sjuklön eller pensionsinbetalning, men då är skillnaden i kostnad för dig privat mycket mindre jämfört med en privatleasing.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 26 mar 2021 15:38
av OfarligTesla
Tomas L skrev:
Rätta mig om jag har fel: Ett bruttolöneavdrag fungerar väl så att om en bil kostar företaget 9.000 kr/mån (efter halv moms avdragen på hyran) så drar företaget av 9.000 kr på din lönekostnad inkl sociala avgifter, d v s du får ett avdrag på ca: 6.800 kr på din bruttolön, de övriga 2.200 som behövs för att täcka bilens kostnad, utgörs av att de sociala avgifterna blir lägre p g a av lägre lön: -6.800 x 1,32 = -9.000; bilen är kostnadsneutral för företaget, en del av din pension går till att betala din nuvarande bil.

Alltså: eftersom din lön har sänkts med 6,800 kr så betalas det nu in mindre pengar till din pension, det är ju det som gör att företaget har full kostnadstäckning för bilen. Om du nu har ett avtal som gör att företaget ändå betalar samma pensionsinbetalning som tidigare, så är det ju en kostnad utöver de 9.000 som bilen kostar och då är det inte längre kostnadsneutralt för företaget.

Om företaget istället gör ett nettolöneavdrag, d v s om de drar av 9.000 kr från dina skattade pengar för att täcka kostnaden för personalbilen, så påverkas inte din sjuklön eller pensionsinbetalning, men då är skillnaden i kostnad för dig privat mycket mindre jämfört med en privatleasing.
Ja det där stämmer ju men bara om man tjänar så pass lite att man efter avdraget hamnar under taket för när allmän pension inte längre tjänas in (som jag skrev förut). Är man över taket efter avdraget så får man samma pensionsrätter intjänade då det mer eller mindre är en ren skatt när man går över taket. Men ligger man på de lönenivåerna är det enligt mig dumt att ens köpa splitternya bilar så det hoppas jag vi inte bygger skattesystemet runt.

Avtalet om samma pensionen berör bara tjänstepensionen eftersom den har ett mycket högre tak och hade blivit påverkad oavsett om inte avtalet fanns.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 26 mar 2021 15:41
av macky
Tomas L skrev:
OfarligTesla skrev:
Tomas L skrev:
Om företaget gör ett bruttolöneavdrag som motsvarar kostnaden för bilen, men sedan kompenserar dig för den nedsätta pensionsinbetalning som bruttolöneavdraget innebär genom att betala EXTRA, så har jag svårt att förstå hur personalbilen kan vara kostnadsneutral för företaget?
Pensionsinbetalningen blir samma som de hade gjort utan bil, skillnaden är bara att de betalar ut mindre lön till dig som anställd och använder en del av bruttolönen för att betala bilen med. Dvs +/- 0 för arbetsgivaren och du får in lika mycket till tjänstepensionen. Så det är inget extra som betalas jämfört med scenariot där du inte har någon bil.
Rätta mig om jag har fel: Ett bruttolöneavdrag fungerar väl så att om en bil kostar företaget 9.000 kr/mån (efter halv moms avdragen på hyran) så drar företaget av 9.000 kr på din lönekostnad inkl sociala avgifter, d v s du får ett avdrag på ca: 6.800 kr på din bruttolön, de övriga 2.200 som behövs för att täcka bilens kostnad, utgörs av att de sociala avgifterna blir lägre p g a av lägre lön: -6.800 x 1,32 = -9.000; bilen är kostnadsneutral för företaget, en del av din pension går till att betala din nuvarande bil.

Alltså: eftersom din lön har sänkts med 6,800 kr så betalas det nu in mindre pengar till din pension, det är ju det som gör att företaget har full kostnadstäckning för bilen. Om du nu har ett avtal som gör att företaget ändå betalar samma pensionsinbetalning som tidigare, så är det ju en kostnad utöver de 9.000 som bilen kostar och då är det inte längre kostnadsneutralt för företaget.

Om företaget istället gör ett nettolöneavdrag, d v s om de drar av 9.000 kr från dina skattade pengar för att täcka kostnaden för personalbilen, så påverkas inte din sjuklön eller pensionsinbetalning, men då är skillnaden i kostnad för dig privat mycket mindre jämfört med en privatleasing.
Men den kostnaden företaget har för bilen (9000) får de ju igen på att de betalar mindre i lön och sociala avgifter för innehavaren av bilen. +-0. Tjänstepensionen är densamma. Om vi pratar statlig pension så ingår ju den i arbetsgivaravgiften och om man har lite högre lön är det bara en skatt. Inte så bra för bilinnehavavaren om man har lägre lön så att bruttolönen efter avdrag blir för låg så att dina socialförsäkringar påverkas.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 26 mar 2021 16:32
av Remuz
OBS fungerade siffror för enklare räkning och förståels

Säg att du har 50k i lön
Du får enligt ditt avtal 15k inbetald i pension
Arbetsgivareavgifter 15k
Kostnad för företaget 80k
Du får ut 33k

Du tar ut en bil som kostar 7k i leasing
Din lön blir 43k
Din pension blir 15k eftersom den baseras på lönen innan bruttoavdraget
Arbetsgivareavgifter på lön 13k
Arbetsgivareavgifter på bil 2k
Kostnad för företaget 80k
Du får ut 28k eftersom du skattar på 43k plus förmånsvärde (3k) dvs 46k

Plånbokskostnaden blir då 5k
För en bil som kostar drygt 7k

Som sagt tidigare gäller detta inte om man hamnar under gränsen för allmän pension. Sedan är det ju mest optimalt om man ligger på 50k efter bruttoavdrag (i exemplet en lön på 54k minst).

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 26 mar 2021 19:24
av mati
Fredrik j skrev:
Vilken tur att man råkar vara man då så man har råd med alla extra utgifter för att köra bil. Värre är det ju om man är kvinna och av tradition tjänar mindre. Då får man cykla.
Min sambo har hittills haft stor nytta av tjänstebilsreglerna. E-Golfen har (haft) lågt förmånsvärde och hon hade på det viset råd med en elbil. Men det är första och sista gången. Hon får behålla den ett tag till och när den måste ersättas med en nyare bil så blir det ingen förmånsbil tack vare de nya reglerna.
Det är alltså en kvinna med låg inkomst som drabbas.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 08 apr 2021 10:52
av Jonatand
Någon som vet huruvida detta kommer gå igenom riksdagen nu när L hoppat av januariavtalet?

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 08 apr 2021 11:06
av MWall
Jonatand skrev:
Någon som vet huruvida detta kommer gå igenom riksdagen nu när L hoppat av januariavtalet?
L har väl inte hoppat av? De har väl bara sagt att de ska verka för en borgerlig regering efter nästa val.

Jag tror tyvärr det här går igenom. Sitter som bäst på om jag ska orka byta i3:an mot nåt roligt som har lågt förmånsvärde. Men jag vet inte. Finns inte så mycket som lockar.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 08 apr 2021 11:22
av martinot
Jonatand skrev:
Någon som vet huruvida detta kommer gå igenom riksdagen nu när L hoppat av januariavtalet?
Tycker det är riktigt dåligt att politiker inte kan ha lite framförhållning för oss konsumenter och medborgare. Blir ju extremt svårt och osäkert att fatta beslut när man inte har saker klart från politiker/myndigheter så här kort med tid kvar.

Tummen ner för våra värdelösa politiker i landet. :evil:

De har absolut noll framförhållning, och dessutom extremt illa analyserat och ogenomtänkt förslag till ändring.

Pinsamt dåligt skött.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 08 apr 2021 11:42
av Jonatand
martinot skrev:
Jonatand skrev:
Någon som vet huruvida detta kommer gå igenom riksdagen nu när L hoppat av januariavtalet?
Tycker det är riktigt dåligt att politiker inte kan ha lite framförhållning för oss konsumenter och medborgare. Blir ju extremt svårt och osäkert att fatta beslut när man inte har saker klart från politiker/myndigheter så här kort med tid kvar.

Tummen ner för våra värdelösa politiker i landet. :evil:

De har absolut noll framförhållning, och dessutom extremt illa analyserat och ogenomtänkt förslag till ändring.

Pinsamt dåligt skött.
Heja MP! Skiter i vetenskap med en katastrofal energipolitik för klimatet och för den delen hur deras ideologiska idéer drabbar människan.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 14 apr 2021 11:29
av Zalman3
Tjänstebilsguiden 2021.

Tjänstebilsguiden är den största och årligen återkommande presentationen av den viktiga
företagsbilsmarknaden. Här kan du läsa om leasing, policyrekommendationer, skatteregler, personbilar och lätta lastbilar. Samt nyttiga tabeller för beräkning av skatter.
https://en.calameo.com/read/00549752807c4cc4f964b

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 14 apr 2021 12:15
av Tomas L
macky skrev:
Tomas L skrev:
OfarligTesla skrev:
Tomas L skrev:
Om företaget gör ett bruttolöneavdrag som motsvarar kostnaden för bilen, men sedan kompenserar dig för den nedsätta pensionsinbetalning som bruttolöneavdraget innebär genom att betala EXTRA, så har jag svårt att förstå hur personalbilen kan vara kostnadsneutral för företaget?
Pensionsinbetalningen blir samma som de hade gjort utan bil, skillnaden är bara att de betalar ut mindre lön till dig som anställd och använder en del av bruttolönen för att betala bilen med. Dvs +/- 0 för arbetsgivaren och du får in lika mycket till tjänstepensionen. Så det är inget extra som betalas jämfört med scenariot där du inte har någon bil.
Rätta mig om jag har fel: Ett bruttolöneavdrag fungerar väl så att om en bil kostar företaget 9.000 kr/mån (efter halv moms avdragen på hyran) så drar företaget av 9.000 kr på din lönekostnad inkl sociala avgifter, d v s du får ett avdrag på ca: 6.800 kr på din bruttolön, de övriga 2.200 som behövs för att täcka bilens kostnad, utgörs av att de sociala avgifterna blir lägre p g a av lägre lön: -6.800 x 1,32 = -9.000; bilen är kostnadsneutral för företaget, en del av din pension går till att betala din nuvarande bil.

Alltså: eftersom din lön har sänkts med 6,800 kr så betalas det nu in mindre pengar till din pension, det är ju det som gör att företaget har full kostnadstäckning för bilen. Om du nu har ett avtal som gör att företaget ändå betalar samma pensionsinbetalning som tidigare, så är det ju en kostnad utöver de 9.000 som bilen kostar och då är det inte längre kostnadsneutralt för företaget.

Om företaget istället gör ett nettolöneavdrag, d v s om de drar av 9.000 kr från dina skattade pengar för att täcka kostnaden för personalbilen, så påverkas inte din sjuklön eller pensionsinbetalning, men då är skillnaden i kostnad för dig privat mycket mindre jämfört med en privatleasing.
Men den kostnaden företaget har för bilen (9000) får de ju igen på att de betalar mindre i lön och sociala avgifter för innehavaren av bilen. +-0. Tjänstepensionen är densamma. Om vi pratar statlig pension så ingår ju den i arbetsgivaravgiften och om man har lite högre lön är det bara en skatt. Inte så bra för bilinnehavavaren om man har lägre lön så att bruttolönen efter avdrag blir för låg så att dina socialförsäkringar påverkas.
En liten uppföljning: Jag kollade precis och "lägre lön så att bruttolönen efter avdrag blir för låg så att dina socialförsäkringar påverkas" är för 2021 en inkomst under 45.833 kr, vilket är avgiftstaket, d v s den högsta inkomst som utgör underlag för allmän pension. Så tjänar man mindre än det och har en personalbil, så betalar man bilen (delvis) med sin pensionsinbetalning, d v s man sänker sin framtida pension.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 14 apr 2021 12:36
av Gustafsson
Det finns alltså äldre trådar signerade Danni mfl, som reder ut detta med brutto och nettolöneavdrag i detalj.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 14 apr 2021 12:42
av Tomas L
Gustafsson skrev:
Det finns alltså äldre trådar signerade Danni mfl, som reder ut detta med brutto och nettolöneavdrag i detalj.

Kanske det, men det kan vara på sin plats att påpeka att det som vissa ser som en "orimlig skattefördel" för dem med personbil innebär att många av dem egentligen betalar bilen med sin pension.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 14 apr 2021 12:45
av Gustafsson
Tomas L skrev:
Gustafsson skrev:
Det finns alltså äldre trådar signerade Danni mfl, som reder ut detta med brutto och nettolöneavdrag i detalj.

Kanske det, men det kan vara på sin plats att påpeka att det som vissa ser som en "orimlig skattefördel" för dem med personbil innebär att många av dem egentligen betalar bilen med sin pension.
Absolut! Inget fel att belysa det, men det finns en risk att samma ibland okunniga frågor och svar återkommer gång på gång, och då ville jag bara påpeka att det finns resurser i forumet :-)

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 14 apr 2021 14:56
av Electron
Hej,
mitt första inlägg på forumet (har läst många sidor i den här intressanta tråden) och jag har inte hittat svar på min fråga.

Om jag köper en Tesla M3 före 1 juni - omfattas jag av tidigare lägre förmånsregel under min leasingsperiod på ex 36 månader?

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 14 apr 2021 14:59
av MWall
Electron skrev:
Hej,
mitt första inlägg på forumet (har läst många sidor i den här intressanta tråden) och jag har inte hittat svar på min fråga.

Om jag köper en Tesla M3 före 1 juni - omfattas jag av tidigare lägre förmånsregel under min leasingsperiod på ex 36 månader?
Bilen måste ställas på före 1 juli.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 14 apr 2021 15:04
av Electron
MWall skrev:
Electron skrev:
Hej,
mitt första inlägg på forumet (har läst många sidor i den här intressanta tråden) och jag har inte hittat svar på min fråga.

Om jag köper en Tesla M3 före 1 juni - omfattas jag av tidigare lägre förmånsregel under min leasingsperiod på ex 36 månader?
Bilen måste ställas på före 1 juli.
Ok - toppen då vet jag.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 16 apr 2021 06:16
av Zalman3
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3MTQyNTI7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjU1NjU5NWVhOThkZGI1ZGRlZjFiNzBlMmNmMTc2YjZmODhiNmU2NWMiO30=.jpeg

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 16 apr 2021 08:33
av OfarligTesla
Tomas L skrev:
En liten uppföljning: Jag kollade precis och "lägre lön så att bruttolönen efter avdrag blir för låg så att dina socialförsäkringar påverkas" är för 2021 en inkomst under 45.833 kr, vilket är avgiftstaket, d v s den högsta inkomst som utgör underlag för allmän pension. Så tjänar man mindre än det och har en personalbil, så betalar man bilen (delvis) med sin pensionsinbetalning, d v s man sänker sin framtida pension.
Ja precis vad jag sagt tidigare, men som jag skrev då. Tjänar man så lite hoppas jag man struntar i att plocka ut splitternya tjänstebilar oavsett...

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 16 apr 2021 12:43
av mati
OfarligTesla skrev:
Tomas L skrev:
En liten uppföljning: Jag kollade precis och "lägre lön så att bruttolönen efter avdrag blir för låg så att dina socialförsäkringar påverkas" är för 2021 en inkomst under 45.833 kr, vilket är avgiftstaket, d v s den högsta inkomst som utgör underlag för allmän pension. Så tjänar man mindre än det och har en personalbil, så betalar man bilen (delvis) med sin pensionsinbetalning, d v s man sänker sin framtida pension.
Ja precis vad jag sagt tidigare, men som jag skrev då. Tjänar man så lite hoppas jag man struntar i att plocka ut splitternya tjänstebilar oavsett...
Jag tjänar betydligt mindre än så. Och visst påverkas pensionen. Men den allmänna pensionen är i själva verket så pass liten ändå och det blir ingen jätteskillnad om jag tjänar 30 eller 35 tusen i månaden. Man kan säga det krasst, oavsett om jag har en förmånsbil eller inte så kommer det bli extremt tufft när jag går i pension. Jag får alltid panik när jag får det orangea kuvertet. Ingen aning hur man ska klara sig på det lilla. Förmodligen gör man inte det. Men jag plockar hellre ut en ny bil nu någon gång ibland än att få nån hundring mer i månaden om 20 år. YOLO.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 16 apr 2021 12:49
av MWall
mati skrev:
OfarligTesla skrev:
Tomas L skrev:
En liten uppföljning: Jag kollade precis och "lägre lön så att bruttolönen efter avdrag blir för låg så att dina socialförsäkringar påverkas" är för 2021 en inkomst under 45.833 kr, vilket är avgiftstaket, d v s den högsta inkomst som utgör underlag för allmän pension. Så tjänar man mindre än det och har en personalbil, så betalar man bilen (delvis) med sin pensionsinbetalning, d v s man sänker sin framtida pension.
Ja precis vad jag sagt tidigare, men som jag skrev då. Tjänar man så lite hoppas jag man struntar i att plocka ut splitternya tjänstebilar oavsett...
Jag tjänar betydligt mindre än så. Och visst påverkas pensionen. Men den allmänna pensionen är i själva verket så pass liten ändå och det blir ingen jätteskillnad om jag tjänar 30 eller 35 tusen i månaden. Man kan säga det krasst, oavsett om jag har en förmånsbil eller inte så kommer det bli extremt tufft när jag går i pension. Jag får alltid panik när jag får det orangea kuvertet. Ingen aning hur man ska klara sig på det lilla. Förmodligen gör man inte det. Men jag plockar hellre ut en ny bil nu någon gång ibland än att få nån hundring mer i månaden om 20 år. YOLO.
Fast du har ju egen firma och kan göra nettolöneavdrag. Då får du tillgodoräkna dig hela lönen som vanligt (med avseende på pension osv).