Sida 33 av 38

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 08 apr 2021 11:06
av MWall
Jonatand skrev:
Någon som vet huruvida detta kommer gå igenom riksdagen nu när L hoppat av januariavtalet?
L har väl inte hoppat av? De har väl bara sagt att de ska verka för en borgerlig regering efter nästa val.

Jag tror tyvärr det här går igenom. Sitter som bäst på om jag ska orka byta i3:an mot nåt roligt som har lågt förmånsvärde. Men jag vet inte. Finns inte så mycket som lockar.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 08 apr 2021 11:22
av martinot
Jonatand skrev:
Någon som vet huruvida detta kommer gå igenom riksdagen nu när L hoppat av januariavtalet?
Tycker det är riktigt dåligt att politiker inte kan ha lite framförhållning för oss konsumenter och medborgare. Blir ju extremt svårt och osäkert att fatta beslut när man inte har saker klart från politiker/myndigheter så här kort med tid kvar.

Tummen ner för våra värdelösa politiker i landet. :evil:

De har absolut noll framförhållning, och dessutom extremt illa analyserat och ogenomtänkt förslag till ändring.

Pinsamt dåligt skött.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 08 apr 2021 11:42
av Jonatand
martinot skrev:
Jonatand skrev:
Någon som vet huruvida detta kommer gå igenom riksdagen nu när L hoppat av januariavtalet?
Tycker det är riktigt dåligt att politiker inte kan ha lite framförhållning för oss konsumenter och medborgare. Blir ju extremt svårt och osäkert att fatta beslut när man inte har saker klart från politiker/myndigheter så här kort med tid kvar.

Tummen ner för våra värdelösa politiker i landet. :evil:

De har absolut noll framförhållning, och dessutom extremt illa analyserat och ogenomtänkt förslag till ändring.

Pinsamt dåligt skött.
Heja MP! Skiter i vetenskap med en katastrofal energipolitik för klimatet och för den delen hur deras ideologiska idéer drabbar människan.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 14 apr 2021 11:29
av Zalman3
Tjänstebilsguiden 2021.

Tjänstebilsguiden är den största och årligen återkommande presentationen av den viktiga
företagsbilsmarknaden. Här kan du läsa om leasing, policyrekommendationer, skatteregler, personbilar och lätta lastbilar. Samt nyttiga tabeller för beräkning av skatter.
https://en.calameo.com/read/00549752807c4cc4f964b

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 14 apr 2021 12:15
av Tomas L
macky skrev:
Tomas L skrev:
OfarligTesla skrev:
Tomas L skrev:
Om företaget gör ett bruttolöneavdrag som motsvarar kostnaden för bilen, men sedan kompenserar dig för den nedsätta pensionsinbetalning som bruttolöneavdraget innebär genom att betala EXTRA, så har jag svårt att förstå hur personalbilen kan vara kostnadsneutral för företaget?
Pensionsinbetalningen blir samma som de hade gjort utan bil, skillnaden är bara att de betalar ut mindre lön till dig som anställd och använder en del av bruttolönen för att betala bilen med. Dvs +/- 0 för arbetsgivaren och du får in lika mycket till tjänstepensionen. Så det är inget extra som betalas jämfört med scenariot där du inte har någon bil.
Rätta mig om jag har fel: Ett bruttolöneavdrag fungerar väl så att om en bil kostar företaget 9.000 kr/mån (efter halv moms avdragen på hyran) så drar företaget av 9.000 kr på din lönekostnad inkl sociala avgifter, d v s du får ett avdrag på ca: 6.800 kr på din bruttolön, de övriga 2.200 som behövs för att täcka bilens kostnad, utgörs av att de sociala avgifterna blir lägre p g a av lägre lön: -6.800 x 1,32 = -9.000; bilen är kostnadsneutral för företaget, en del av din pension går till att betala din nuvarande bil.

Alltså: eftersom din lön har sänkts med 6,800 kr så betalas det nu in mindre pengar till din pension, det är ju det som gör att företaget har full kostnadstäckning för bilen. Om du nu har ett avtal som gör att företaget ändå betalar samma pensionsinbetalning som tidigare, så är det ju en kostnad utöver de 9.000 som bilen kostar och då är det inte längre kostnadsneutralt för företaget.

Om företaget istället gör ett nettolöneavdrag, d v s om de drar av 9.000 kr från dina skattade pengar för att täcka kostnaden för personalbilen, så påverkas inte din sjuklön eller pensionsinbetalning, men då är skillnaden i kostnad för dig privat mycket mindre jämfört med en privatleasing.
Men den kostnaden företaget har för bilen (9000) får de ju igen på att de betalar mindre i lön och sociala avgifter för innehavaren av bilen. +-0. Tjänstepensionen är densamma. Om vi pratar statlig pension så ingår ju den i arbetsgivaravgiften och om man har lite högre lön är det bara en skatt. Inte så bra för bilinnehavavaren om man har lägre lön så att bruttolönen efter avdrag blir för låg så att dina socialförsäkringar påverkas.
En liten uppföljning: Jag kollade precis och "lägre lön så att bruttolönen efter avdrag blir för låg så att dina socialförsäkringar påverkas" är för 2021 en inkomst under 45.833 kr, vilket är avgiftstaket, d v s den högsta inkomst som utgör underlag för allmän pension. Så tjänar man mindre än det och har en personalbil, så betalar man bilen (delvis) med sin pensionsinbetalning, d v s man sänker sin framtida pension.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 14 apr 2021 12:36
av Gustafsson
Det finns alltså äldre trådar signerade Danni mfl, som reder ut detta med brutto och nettolöneavdrag i detalj.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 14 apr 2021 12:42
av Tomas L
Gustafsson skrev:
Det finns alltså äldre trådar signerade Danni mfl, som reder ut detta med brutto och nettolöneavdrag i detalj.

Kanske det, men det kan vara på sin plats att påpeka att det som vissa ser som en "orimlig skattefördel" för dem med personbil innebär att många av dem egentligen betalar bilen med sin pension.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 14 apr 2021 12:45
av Gustafsson
Tomas L skrev:
Gustafsson skrev:
Det finns alltså äldre trådar signerade Danni mfl, som reder ut detta med brutto och nettolöneavdrag i detalj.

Kanske det, men det kan vara på sin plats att påpeka att det som vissa ser som en "orimlig skattefördel" för dem med personbil innebär att många av dem egentligen betalar bilen med sin pension.
Absolut! Inget fel att belysa det, men det finns en risk att samma ibland okunniga frågor och svar återkommer gång på gång, och då ville jag bara påpeka att det finns resurser i forumet :-)

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 14 apr 2021 14:56
av Electron
Hej,
mitt första inlägg på forumet (har läst många sidor i den här intressanta tråden) och jag har inte hittat svar på min fråga.

Om jag köper en Tesla M3 före 1 juni - omfattas jag av tidigare lägre förmånsregel under min leasingsperiod på ex 36 månader?

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 14 apr 2021 14:59
av MWall
Electron skrev:
Hej,
mitt första inlägg på forumet (har läst många sidor i den här intressanta tråden) och jag har inte hittat svar på min fråga.

Om jag köper en Tesla M3 före 1 juni - omfattas jag av tidigare lägre förmånsregel under min leasingsperiod på ex 36 månader?
Bilen måste ställas på före 1 juli.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 14 apr 2021 15:04
av Electron
MWall skrev:
Electron skrev:
Hej,
mitt första inlägg på forumet (har läst många sidor i den här intressanta tråden) och jag har inte hittat svar på min fråga.

Om jag köper en Tesla M3 före 1 juni - omfattas jag av tidigare lägre förmånsregel under min leasingsperiod på ex 36 månader?
Bilen måste ställas på före 1 juli.
Ok - toppen då vet jag.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 16 apr 2021 06:16
av Zalman3
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3MTQyNTI7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjU1NjU5NWVhOThkZGI1ZGRlZjFiNzBlMmNmMTc2YjZmODhiNmU2NWMiO30=.jpeg

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 16 apr 2021 08:33
av OfarligTesla
Tomas L skrev:
En liten uppföljning: Jag kollade precis och "lägre lön så att bruttolönen efter avdrag blir för låg så att dina socialförsäkringar påverkas" är för 2021 en inkomst under 45.833 kr, vilket är avgiftstaket, d v s den högsta inkomst som utgör underlag för allmän pension. Så tjänar man mindre än det och har en personalbil, så betalar man bilen (delvis) med sin pensionsinbetalning, d v s man sänker sin framtida pension.
Ja precis vad jag sagt tidigare, men som jag skrev då. Tjänar man så lite hoppas jag man struntar i att plocka ut splitternya tjänstebilar oavsett...

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 16 apr 2021 12:43
av mati
OfarligTesla skrev:
Tomas L skrev:
En liten uppföljning: Jag kollade precis och "lägre lön så att bruttolönen efter avdrag blir för låg så att dina socialförsäkringar påverkas" är för 2021 en inkomst under 45.833 kr, vilket är avgiftstaket, d v s den högsta inkomst som utgör underlag för allmän pension. Så tjänar man mindre än det och har en personalbil, så betalar man bilen (delvis) med sin pensionsinbetalning, d v s man sänker sin framtida pension.
Ja precis vad jag sagt tidigare, men som jag skrev då. Tjänar man så lite hoppas jag man struntar i att plocka ut splitternya tjänstebilar oavsett...
Jag tjänar betydligt mindre än så. Och visst påverkas pensionen. Men den allmänna pensionen är i själva verket så pass liten ändå och det blir ingen jätteskillnad om jag tjänar 30 eller 35 tusen i månaden. Man kan säga det krasst, oavsett om jag har en förmånsbil eller inte så kommer det bli extremt tufft när jag går i pension. Jag får alltid panik när jag får det orangea kuvertet. Ingen aning hur man ska klara sig på det lilla. Förmodligen gör man inte det. Men jag plockar hellre ut en ny bil nu någon gång ibland än att få nån hundring mer i månaden om 20 år. YOLO.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 16 apr 2021 12:49
av MWall
mati skrev:
OfarligTesla skrev:
Tomas L skrev:
En liten uppföljning: Jag kollade precis och "lägre lön så att bruttolönen efter avdrag blir för låg så att dina socialförsäkringar påverkas" är för 2021 en inkomst under 45.833 kr, vilket är avgiftstaket, d v s den högsta inkomst som utgör underlag för allmän pension. Så tjänar man mindre än det och har en personalbil, så betalar man bilen (delvis) med sin pensionsinbetalning, d v s man sänker sin framtida pension.
Ja precis vad jag sagt tidigare, men som jag skrev då. Tjänar man så lite hoppas jag man struntar i att plocka ut splitternya tjänstebilar oavsett...
Jag tjänar betydligt mindre än så. Och visst påverkas pensionen. Men den allmänna pensionen är i själva verket så pass liten ändå och det blir ingen jätteskillnad om jag tjänar 30 eller 35 tusen i månaden. Man kan säga det krasst, oavsett om jag har en förmånsbil eller inte så kommer det bli extremt tufft när jag går i pension. Jag får alltid panik när jag får det orangea kuvertet. Ingen aning hur man ska klara sig på det lilla. Förmodligen gör man inte det. Men jag plockar hellre ut en ny bil nu någon gång ibland än att få nån hundring mer i månaden om 20 år. YOLO.
Fast du har ju egen firma och kan göra nettolöneavdrag. Då får du tillgodoräkna dig hela lönen som vanligt (med avseende på pension osv).

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 16 apr 2021 12:53
av mati
MWall skrev:
Fast du har ju egen firma och kan göra nettolöneavdrag. Då får du tillgodoräkna dig hela lönen som vanligt (med avseende på pension osv).
Sant. Men skillnaden är ändå väldigt liten.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 16 apr 2021 13:12
av martinot
Zalman3 skrev:
Bild
Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.

Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.

https://gronbilskatt.nu/

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 16 apr 2021 13:25
av iAkita
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Bild
Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.

Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.

https://gronbilskatt.nu/
Förmånsvärdet för elbilar blir väl fortfarande nedsatt till motsvarande fossilbil? Eller har jag missat något?

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 16 apr 2021 13:38
av MWall
iAkita skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Bild
Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.

Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.

https://gronbilskatt.nu/
Förmånsvärdet för elbilar blir väl fortfarande nedsatt till motsvarande fossilbil? Eller har jag missat något?

Ja, och motsvarande fossilbil får höjt förmånsvärde. Det gör att även elbilarna får det.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 16 apr 2021 13:47
av martinot
iAkita skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Bild
Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.

Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.

https://gronbilskatt.nu/
Förmånsvärdet för elbilar blir väl fortfarande nedsatt till motsvarande fossilbil? Eller har jag missat något?
Alla får det, men det blir relativt sätt ändå dyrare för många elbilar för företag/anställda (då de trots sänkta förmånsvärden är mycket dyrare i inköp än fossilbilar, och den kostnaden tas ut oavsett av företag/anställda på något sätt). Dessutom så försvann nu i år den tidigare sänkning av 10 000 per år i förmånsvärde för rena BEV och anda 0-utsläppsbilar, vilket tillsammans med denna höjningen, slår mycket olyckligt på omställningen till rent elektriska fordon.

Här kan du se hur det slår totalt att skaffa en elbil (under miljonen) nu i juli 2021 jämför med i juli 2020: https://gronbilskatt.nu/

MP+S för just nu en väldigt miljöfientlig politk, och känns som de har andra viktiga saker på agendan än både miljön och arbetsmarknaden/arbetare.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 16 apr 2021 13:53
av SuperDUDE
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Bild
Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.

Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.

https://gronbilskatt.nu/

Har skrivit upp mig på gronbilskatt.nu. Kul att det är Volkswagen Sverige som har startat initiativet (?).

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 16 apr 2021 14:18
av mati
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Bild
Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.

Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.

https://gronbilskatt.nu/
När jag ser detta så funderar jag allvarligt på att plocka ut en ny bil så länge det finns möjlighet. Leasingen på e-Golfen är slut ju. Den är värderad till drygt 200k och restvärdet ligger på 150k. Kanske ändå dags att slå till på nåt nytt innan det är för sent. Men vad ska man ta dårå?
En Kona till exempel har bra rabatter just ju. Eller finns det nåt annat som är bra och inte kostar skjortan och som går att få innan 1/7?
Efter detta datumet kommer det helt enkelt inte längre vara ekonomiskt försvarbart med en ny elbil. *litehalvpanikjustnu*

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 16 apr 2021 14:23
av martinot
mati skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Bild
Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.

Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.

https://gronbilskatt.nu/
När jag ser detta så funderar jag allvarligt på att plocka ut en ny bil så länge det finns möjlighet. Leasingen på e-Golfen är slut ju. Den är värderad till drygt 200k och restvärdet ligger på 150k. Kanske ändå dags att slå till på nåt nytt innan det är för sent. Men vad ska man ta dårå?
En Kona till exempel har bra rabatter just ju. Eller finns det nåt annat som är bra och inte kostar skjortan och som går att få innan 1/7?
Efter detta datumet kommer det helt enkelt inte längre vara ekonomiskt försvarbart med en ny elbil. *litehalvpanikjustnu*
Är själv inne på att sälja min nuvarande bil, men tar troligen då en M3 igen (så får jag se om det blir AWD LR som idag, eller Peformance).

Vet att du inte gillar Tesla, men kanske en PS2 (som också fått sänkta priser med mer konfigurationsmöjligheter) kan vara något?

Kanske även en ny e-tron igen (trots din kritik så är det ju en riktigt bra bil, som jag själv gillar på många sätt, även om jag ogillar SUV:ar generellt)?

Både Audi, Porsche och Polestar gillar jag, och jag hade nog kikat främst på de om jag inte uppskattade Tesla så mycket (trots de brister jag hatar med Tesla, så kan jag leva med det, i ljuset av det positiva med vår M3 och SuC).

Är seriöst inne på att plocka ut en ny förmånsbil innan den 1/7, så kan man ha den i kanske 3-4 år med det lägre förmånsvärdet.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 16 apr 2021 14:29
av MWall
mati skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Bild
Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.

Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.

https://gronbilskatt.nu/
När jag ser detta så funderar jag allvarligt på att plocka ut en ny bil så länge det finns möjlighet. Leasingen på e-Golfen är slut ju. Den är värderad till drygt 200k och restvärdet ligger på 150k. Kanske ändå dags att slå till på nåt nytt innan det är för sent. Men vad ska man ta dårå?
En Kona till exempel har bra rabatter just ju. Eller finns det nåt annat som är bra och inte kostar skjortan och som går att få innan 1/7?
Efter detta datumet kommer det helt enkelt inte längre vara ekonomiskt försvarbart med en ny elbil. *litehalvpanikjustnu*

Nu ska vi inte överdriva heller. Ca 1300:-/mån högre förmånsvärde är förvisso tråkigt men knappast helt avgörande. Höjningen på 800:-/mån vid årsskiftet var ju nästan lika illa. Totalt sett så påverkar det dock kalkylen en hel del.

Jag tror det blir privatleasing för min del på nästa bil. De påverkas ju inte av det här.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 16 apr 2021 15:44
av Tomas L
OfarligTesla skrev:
Tomas L skrev:
En liten uppföljning: Jag kollade precis och "lägre lön så att bruttolönen efter avdrag blir för låg så att dina socialförsäkringar påverkas" är för 2021 en inkomst under 45.833 kr, vilket är avgiftstaket, d v s den högsta inkomst som utgör underlag för allmän pension. Så tjänar man mindre än det och har en personalbil, så betalar man bilen (delvis) med sin pensionsinbetalning, d v s man sänker sin framtida pension.
Ja precis vad jag sagt tidigare, men som jag skrev då. Tjänar man så lite hoppas jag man struntar i att plocka ut splitternya tjänstebilar oavsett...
Jag tror att de flesta med personalbil tjänar mindre än 45.833 och alltså betalar bilen med sin pension.