ABB introducerar kompakt Terra 184 snabbladdningsstation

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

ABB introducerar kompakt Terra 184 snabbladdningsstation

Inlägg av Zalman3 »

ABB introducerar kompakt Terra 184 snabbladdningsstation.

ABB har introducerat en ny snabbladdningsstation som är utformad för att möjliggöra laddningskapacitet upp till 180 kW.
Med sitt lilla fotavtryck bör Terra 184 vara särskilt lämplig för användning i staden. Dessutom borde det vara billigare än liknande starka modeller.
Det schweiziska företaget uppskattar den nödvändiga golvyta till 0,5 kvadratmeter. Liksom den välkända Terra 54 (med upp till 50 kW laddkraft), borde den nya modellen inte kräva några ytterligare kontrollskåp. Dessa är nödvändiga för HPC-laddningspunkter, men kan ställas in några meter från den faktiska laddstationen. Icke desto mindre ökar de externa kontrollskåpen utrymmesbehovet och arbetet med byggnadsarbetet.
Terra 184 är avsett att möjliggöra samtidig laddning av tre fordon. Med en spänning på upp till 920 volt bör kraven för alla konventionella BEV-batterier också uppfyllas. Laddstationen är kompatibel med alla laddningsstandarder på marknaden, säger ABB. Med andra ord kan kunder beställa Terra 184 med CCS, CHAdeMO och en typ 2 AC-kabel på begäran. Dessutom bör operatörer av andra Terra-modeller, såsom Terra 94 eller 124, kunna uppgradera sina laddningsstationer till status som Terra 184 med ytterligare strömmoduler.

Terra 184 är avsett att möjliggöra samtidig laddning av tre fordon. Med en spänning på upp till 920 volt bör kraven för alla konventionella BEV-batterier också uppfyllas. Laddstationen är kompatibel med alla laddningsstandarder på marknaden, säger ABB. Med andra ord kan kunder beställa Terra 184 med CCS, CHAdeMO och en typ 2 AC-kabel på begäran. Dessutom bör operatörer av andra Terra-modeller, såsom Terra 94 eller 124, kunna uppgradera sina laddningsstationer till status som Terra 184 med ytterligare strömmoduler.
För att göra laddningsprocessen så bekväm som möjligt för kunden är kablarna utformade för att vara åtta meter långa. Detta för att undvika onödig manövrering framför laddstationen. Beroende på operatören kan laddstationen också levereras i olika konfigurationer, till exempel med en terminal för kreditkortsbetalning eller en individuell skärm, enligt ABB.
Frank Mühlon, chef för ABB: s Global E-Mobility Infrastructure Solutions, tillkännagav den nya modellen i en intervju med electrive.net i maj . ”Frågan är hur hög kan jag gå med laddkraften utan att behöva en vätskekyld kabel? Då är kablarna dyrare och tyngre och jag måste integrera en kylkrets, säger Mühlon. ”Dessutom ökar underhållsarbetet med kylning. Med detta i åtanke kommer vi att lansera en ny laddningsstation som är konstruerad för maximalt 180 kW och inte kräver vätskekylda kablar. "
Med tanke på DC-laddningseffekten för många aktuella fordonsmodeller kallade Mühlon huvudapplikationsfallet snarare parallellladdningen av två BEV: er med 90 kW vardera. "Detta är för närvarande tillräckligt för de flesta fordonstyper när det gäller laddningsegenskaper, särskilt i en stadsmiljö", säger ABB-chefen.
Terra 184 kommer att finnas tillgänglig direkt från ABB och från utvalda ABB-återförsäljare - i Europa från denna månad, i Nordamerika från augusti och i resten av världen från det fjärde kvartalet 2020. ABB listar inte priser i tillkännagivandet på grund av undantaget Vätskekylda kablar bör dock modellen vara billigare än Terra HP CP500 C2, vilket möjliggör upp till 175 kW.
https://www.electrive.net/2020/07/02/ab ... a-184-vor/

8 meter lång kabel är bekvämt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension