Ont om kylskåpsplats? Använd teslan!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Ont om kylskåpsplats? Använd teslan!

Inlägg av Delta »

Skrymmande objekt typ mat, tårta och dryck som behöver kylas om man samlas med släkt och vänner kan med stor fördel förvaras i en Tesla med AC´n inställd på LO. Man får då ett 3000l kylskåp med en temp på 10-12 grader mitt i sommarvärmen. Funkar perfekt! :D
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ont om kylskåpsplats? Använd teslan!

Inlägg av dstr »

Har själv använt det tricket när vi varit och handlat och gjorde ett oväntat långt stopp på väg hem.

Det var riktigt obehagligt att sätta sig i sätet direkt efter.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ont om kylskåpsplats? Använd teslan!

Inlägg av mati »

Jag har kylt ner en hund på det viset en gång. Det fanns ingen parkering i skuggan och det var gassande solsken, men jag var ändå tvungen att lämna hunde i bilen en kort stund. ACn var inställd på LO och jag hade koll på temperaturen i bilen via appen. När jag kom tillbaka till bilen satt det en hund där bak som frös, medan det var stekhett utanför bilen. :lol:
Jag skulle aldrig våga göra det med min nuvarande e-tron. Teslas AC är en helt annan dimension.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ont om kylskåpsplats? Använd teslan!

Inlägg av bylund »

Det finns ju faktiskt vissa fördelar med att bilen är designad och byggd i Kalifornien :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ont om kylskåpsplats? Använd teslan!

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
Det finns ju faktiskt vissa fördelar med att bilen är designad och byggd i Kalifornien :)
Jag tror också det är anledningen. Om man själv bor i varmt klimat blir det helt annat än om man ser det som tillfälligt någon vecka på sommaren.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ont om kylskåpsplats? Använd teslan!

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Det finns ju faktiskt vissa fördelar med att bilen är designad och byggd i Kalifornien :)
Hm, sant, tyvärr innebär ju detta samtidigt vissa nackdelar på vintern.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Ont om kylskåpsplats? Använd teslan!

Inlägg av binsell-gerdin »

mati skrev:
bylund skrev:
Det finns ju faktiskt vissa fördelar med att bilen är designad och byggd i Kalifornien :)
Hm, sant, tyvärr innebär ju detta samtidigt vissa nackdelar på vintern.
Vad tänkte du på då?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ont om kylskåpsplats? Använd teslan!

Inlägg av mati »

binsell-gerdin skrev:
mati skrev:
bylund skrev:
Det finns ju faktiskt vissa fördelar med att bilen är designad och byggd i Kalifornien :)
Hm, sant, tyvärr innebär ju detta samtidigt vissa nackdelar på vintern.
Vad tänkte du på då?
Fastfrusna dörrhandtag, karmlösa dörrar och rutor som fryser fast, kameror och radar som geggar igen, avsaknad av rostskydd, ingen värmepump (utom Model Y), ingen strålkastarspolning...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Ont om kylskåpsplats? Använd teslan!

Inlägg av binsell-gerdin »

mati skrev:
binsell-gerdin skrev:
mati skrev:
bylund skrev:
Det finns ju faktiskt vissa fördelar med att bilen är designad och byggd i Kalifornien :)
Hm, sant, tyvärr innebär ju detta samtidigt vissa nackdelar på vintern.
Vad tänkte du på då?
Fastfrusna dörrhandtag, karmlösa dörrar och rutor som fryser fast, kameror och radar som geggar igen, avsaknad av rostskydd, ingen värmepump (utom Model Y), ingen strålkastarspolning...
Håller med om strålkastarspolningen, fast knappast vintertid om man bor där det är minusgrader. I övrigt trams. Inte haft något av ovanstående problem. Bästa vinterbilen jag haft utan tvekan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ont om kylskåpsplats? Använd teslan!

Inlägg av mati »

binsell-gerdin skrev:
Håller med om strålkastarspolningen, fast knappast vintertid om man bor där det är minusgrader. I övrigt trams. Inte haft något av ovanstående problem. Bästa vinterbilen jag haft utan tvekan.
Ingen har påstått att det är en dålig vinterbil. Och trams är det väl inte. Eller har du rostskydd på din bil? Det brukar inte finnas på amerikanska bilar. Inget som är specifikt för Tesla. Geggar inte dina kameror igen på vintern på saltslaskiga vägar? Det behöver ju inte vara ett problem för dig, man kan ju använda bilen utan kameror, men med tanke på att Teslas ambition är att bilarna ska bli självkörande så är det i mina ögon en legitim fråga hur de har tänkt sig att detta ska fungera i de länder där man inte kan köra mer än någon kilometer innan kamerorna har blivit blinda på grund av slasket på vägarna. Inget konstigt med det, men frågan måste man ju få ställa.
Med fastfrysta rutor har jag bara en gång haft allvarliga bekymmer. Men då var jag nära att slå sönder bilfan eftersom jag inte kom ut. Det är kanske inget jätteproblem, men hade man tagit hänsyn till att det finns länder där regnet som faller kan frysa fast och bilda en ispansar så att rutorna inte längre går ner så hade man säkerligen designat dörrarna på ett annat sätt.
Det var bara några exempel som jag har råkat ut för som jag hade velat att Tesla ändrar på i framtida modeller. Det är ingen som säger att en Tesla är en dålig vinterbil.
Som jag skrev ovan så är ACn i min e-tron inte i närheten så stark som den som satt i min Tesla. Gör detta e-tron till en dålig sommarbil? Nej. Men i Kalifornien tycker kanske en del att ACn skulle kunna vara lite starkare. Fast de flesta tycker nog att den duger ändå. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar