Moms på förbrukning i BRF

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Moms på förbrukning i BRF

Inlägg av jeppe_sthlm »

Precis fått upp våra laddare och skulle bara finslipa lite på debiteringsmodellen, då den där killen Moms plötsligt dök upp som gubben i lådan.

Det verkar som att vi behöver lägga på moms på förbrukningen om vi mäter den individuellt. Bakar vi däremot in den som en schablon i avgiften slipper vi.

Någon som har bängkoll på det här?

Vi har inte tänkt att göra något påslag på inköpspriset, även om vi kan behöva lägga lite luft för rörligt inköpspris
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Moms på förbrukning i BRF

Inlägg av johan_w »

Har ni en momsreggad BRF??

Antingen är den väl momsad och föreningen drar av momsen vid inköp och lägger på vid försäljning eller så kostnadsförs momsen av BRF och sedan är det klart? Går ju inte dubbelmomsa det?

Sedan bör en momsreggad BRF bara dra av moms för ev momspliktiga ytor?
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Moms på förbrukning i BRF

Inlägg av jeppe_sthlm »

Vi är inte moms-reggade och ärligt talat vet jag inte riktigt vad det skulle innebära i praktiken. Vill ju inte krångla till det i bokföringen om det här är det enda som gör att vi behöver moms-reggas.

Vi betalar moms på elen vi köper, men det verkar vara några skumma regler som ställer till det och gör att vi måste ta ut moms en gång till, alternativt moms-regga oss och då antagligen köpa in elen utan moms.

https://energiradgivningen.se/ladda-elbilar-i-brfen/

Känns som att den där schablonen lockar en del, även om jag inte gillar det...
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Moms på förbrukning i BRF

Inlägg av johan_w »

Skumt! Man borde ju inte slå på moms två gånger!

Man kanske kan debitera en ”serviceavgift” för att elen förmedlas :-)
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Moms på förbrukning i BRF

Inlägg av johan_w »

Nu löste jag inte skrivelsen men det är inte så att det gäller fastighetsbolag. Jag har Fastigheter och hur jag ut parkering till hyresgäst är det ingen moms, men hur jag ut till en utomstående privatperson eller företag är det moms. Det är inte samma regler som tolkas att moms skall debiteras på el men inte parkering? Skillnaden för BRFen är att ni redan pyntat in momsen..
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Moms på förbrukning i BRF

Inlägg av Anderzzon »

Är det olika regler för el för elbilsladdning och el till lägenheter? Vi har gemensamt elavtal i föreningen där elen debiteras samtidigt som hyran och där står ingen moms med.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Moms på förbrukning i BRF

Inlägg av jeppe_sthlm »

Anderzzon skrev:
Är det olika regler för el för elbilsladdning och el till lägenheter? Vi har gemensamt elavtal i föreningen där elen debiteras samtidigt som hyran och där står ingen moms med.
Antar att ni har individuell mätning och då ska det vara samma regler. Samma gäller för gas och värme om man använder IMD
https://www.brf-nytt.se/hantering-av-moms-pa-imd

Vet du om er förening är moms-reggad?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Moms på förbrukning i BRF

Inlägg av Anderzzon »

jeppe_sthlm skrev:
Antar att ni har individuell mätning och då ska det vara samma regler. Samma gäller för gas och värme om man använder IMD
https://www.brf-nytt.se/hantering-av-moms-pa-imd

Vet du om er förening är moms-reggad?
Ja precis, det är individuell mätning. Nix, vi är inte momsregistrerade
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Moms på förbrukning i BRF

Inlägg av jeppe_sthlm »

johan_w skrev:
Nu löste jag inte skrivelsen men det är inte så att det gäller fastighetsbolag. Jag har Fastigheter och hur jag ut parkering till hyresgäst är det ingen moms, men hur jag ut till en utomstående privatperson eller företag är det moms. Det är inte samma regler som tolkas att moms skall debiteras på el men inte parkering? Skillnaden för BRFen är att ni redan pyntat in momsen..
Bra fråga, men det står så här: "El och vatten som inte ingår i hyran eller avgiften till bostadsrättsföreningen och debiteras efter förbrukning är inte längre momsbefriad". Tycker dock att det är märkligt, då vi som sagt redan betalt moms på elen en gång. Det borde då inte spela någon roll om momsen betalas vid inköp eller "försäljning" - därav tycker jag det är snurrigt.

Konspiratorikern i mig säger att detta är något som elbolagen kokat ihop för att det ska bli mindre fördelaktigt att slå samman abonnemang och debitera med IMD, men det finns säkert något annat bakom :)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Moms på förbrukning i BRF

Inlägg av johan_w »

jeppe_sthlm skrev:
johan_w skrev:
Nu löste jag inte skrivelsen men det är inte så att det gäller fastighetsbolag. Jag har Fastigheter och hur jag ut parkering till hyresgäst är det ingen moms, men hur jag ut till en utomstående privatperson eller företag är det moms. Det är inte samma regler som tolkas att moms skall debiteras på el men inte parkering? Skillnaden för BRFen är att ni redan pyntat in momsen..
Bra fråga, men det står så här: "El och vatten som inte ingår i hyran eller avgiften till bostadsrättsföreningen och debiteras efter förbrukning är inte längre momsbefriad". Tycker dock att det är märkligt, då vi som sagt redan betalt moms på elen en gång. Det borde då inte spela någon roll om momsen betalas vid inköp eller "försäljning" - därav tycker jag det är snurrigt.

Konspiratorikern i mig säger att detta är något som elbolagen kokat ihop för att det ska bli mindre fördelaktigt att slå samman abonnemang och debitera med IMD, men det finns säkert något annat bakom :)
Läste infon på fastighetsägarnas hemsida nu! Ja, verkar ju som moms skall debiteras. Rätt jädra osmidigt rent administrativt. Stod inget om avdragsrätt på ingående moms men det borde man ju ha på elen och i så fall är det ett nollsummespel! Det stod att det diskuterades men inget beslut fanns på avdragsrätt på installationerna men det kan ju sluta med att man får dra momsen på boxar, kablar mm.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Moms på förbrukning i BRF

Inlägg av johan_w »

Det bör vara avdragsrätt på inköpt el, se detta! Ev även på mätutrustning.

Från https://forvaltarforum.se/2020/04/27/sa ... ms-pa-imd/

I vilka fall kan avdrag göras för inköp av el och vatten?
– Skatteverket har tills vidare uppfattningen att en hyresvärd kan få göra avdrag för moms på inköp av till exempel den individuella mätutrustningen för den enskilda hyresgästen när det sker en beskattning med moms av omsättningen av el, gas eller vatten på basis av enskild förbrukning. Skatteverket anser också att moms på inköp av el till hyresgästerna omfattas av avdragsrätt. Villkoret för avdragsrätt är att inköpet är direkt kopplat till den skattepliktiga vidareförsäljningen till hyresgästerna. Se mer om detta på Skatteverkets hemsida. Skatteverkets bedömning kan komma att förändras eftersom det är ett förhandsbesked på gång från Skatterättsnämnden i denna fråga.
Användarvisningsbild
espresso
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 sep 2019 16:42

Re: Moms på förbrukning i BRF

Inlägg av espresso »

jeppe_sthlm skrev:
Precis fått upp våra laddare och skulle bara finslipa lite på debiteringsmodellen, då den där killen Moms plötsligt dök upp som gubben i lådan.

Det verkar som att vi behöver lägga på moms på förbrukningen om vi mäter den individuellt. Bakar vi däremot in den som en schablon i avgiften slipper vi.

Någon som har bängkoll på det här?

Vi har inte tänkt att göra något påslag på inköpspriset, även om vi kan behöva lägga lite luft för rörligt inköpspris
Det stämmer, du måste ta ut moms på debiteringen av el till en IMD-laddstolpe i t.ex. en bostadsrättsförening (som i övrigt inte är momsregistrerad) om debiteringen grundar sig på uppmätta värden. Men om du helt bortser från mätarna (och inte ens justerar en individuell schablon utifrån mätvärdena), alltså i praktiken monterar bort mätarna och baserar debiteringen på en äkta schablon, då kan du bortse från momsbestyren. Det är tyvärr för invecklat för att jag ska kunna lämna några generella råd här.

Bakgrunden till allt detta är att GotlandsHem och två HSB-föreningar ställde frågan till Skatterättsnämnden som ansåg att upplåtelsen av bostad och tillhandahållandena av el och/eller vatten utgjorde ett enda sammansatt tillhandahållande som var undantaget från skatteplikt. Skatteverket gick i taket och drog hela ärendet till HFD där de fick rätt. Både Skatteverket och majoriteten av HFD anser alltså att el och vatten inte är en del av att bo. Jag vet, hårresande!

Personligen håller jag med Skatterättsnämnden och det skiljaktiga justitierådet Bull enligt HFD 2019 ref. 54, läs mer här:

https://www.domstol.se/globalassets/fil ... ef.-54.pdf

För att svara på din fråga. Nej, det finns ingen som har bängkoll på detta. De på Skatteverket som jobbar med denna fråga vet inte hur den ska hanteras (för att uttrycka sig snällt). Och inget verkligt fall har testats i domstol ännu. Jag uppmanar er att söka hjälp eller bortse från mätvärden (vilket är helt galet att behöva göra). Jag har nyligen guidat en förening genom detta enligt bästa förmåga, hör gärna av dig om du vill ha hjälp.

Och ni som ännu inte hamnat i denna position, påverka era riksdagspolitiker att ändra momslagen. Nu!
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Moms på förbrukning i BRF

Inlägg av Stevvee »

IMD är ju lag på nyare bostäder så har man detta bör man inte kringgå det.

Brf måste alltså nu ansöka för att bli momsreggade. Sen får föreningen dra moms på alla kostnader som hör till IMD. Alltså elen/vattnet, reparationer rörande IMD/support och den ökade kostnaden för IMD och momsredovisning hos ekonomiskförvaltare.

Ett jäkla arbete blir det ju.
Schablon är rätt nice emellanåt.
Skriv svar