Lånebil från Tesla

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Lånebil från Tesla

Inlägg av Alzie »

Hej,

Jag plockade ut min lånebil från Tesla SC för någon dag sedan då min Tesla strular, och det kommer förmodligen ta ett tag innan jag får tillbaka den.

Jag har fått lånebil tidigare men såg nu att de har ett relativt nytt kontrakt som tyder på att man bara får köra 360km per dag (max 200 km från servicecentret) och inte under några omständigheter lämna landet.

Det sätter ju tyvärr lite käppar i hjulen för våra sommarplaner vi haft med vår bil - och då kom jag och tänka på alla er som bor långt ifrån SC och fått lånebil. Hur gick ni tillväga?

Är det någon som har kört längre än angiven gräns alternativt kört utanför Sveriges gränser, och vad blev då konsekvenserna? Fick ni betala extra vid tillbakalämning av lånebil?

Tack snälla och ha en fin sommar Teslavänner! :)
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Lånebil från Tesla

Inlägg av metchristian »

Alzie skrev:
Hej,

Jag plockade ut min lånebil från Tesla SC för någon dag sedan då min Tesla strular, och det kommer förmodligen ta ett tag innan jag får tillbaka den.

Jag har fått lånebil tidigare men såg nu att de har ett relativt nytt kontrakt som tyder på att man bara får köra 360km per dag (max 200 km från servicecentret) och inte under några omständigheter lämna landet.

Det sätter ju tyvärr lite käppar i hjulen för våra sommarplaner vi haft med vår bil - och då kom jag och tänka på alla er som bor långt ifrån SC och fått lånebil. Hur gick ni tillväga?

Är det någon som har kört längre än angiven gräns alternativt kört utanför Sveriges gränser, och vad blev då konsekvenserna? Fick ni betala extra vid tillbakalämning av lånebil?

Tack snälla och ha en fin sommar Teslavänner! :)
Förslagsvis ringer du dit du hmt lånebilen o pratar med dem om din situation.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Lånebil från Tesla

Inlägg av fth »

Låter ju märkligt, så var det iaf inte förut, jag har själv kört till Berlin med en lånebil för ett par år sedan.

Själva tanken med lånebil är ju att ersätta den egna bilen vid garantiåtgärder, då borde man ju få använda den som man hade tänkt använda sin egen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Lånebil från Tesla

Inlägg av Curik »

Har tyvärr inte svaret på din fråga men observera att det är 25 000 i självrisk på deras lånebilar.

Jag hade ringt och frågat. Troligtvis är det inga problem.
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Lånebil från Tesla

Inlägg av Alzie »

Jag håller med. Det är lite tråkigt då jag också var och semestrade i Norge med lånebilen förut utan problem, men nu känns möjligheterna väldigt begränsade.

Angående självrisken så såg jag att den låg på 25 000kr. Relativt saftigt om olyckan skulle vara framme tyvärr.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Lånebil från Tesla

Inlägg av Delta »

Har flera gånger kvitterad ut lånebil i Köpenhamn. Inga krusiduller.
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Lånebil från Tesla

Inlägg av Alzie »

Delta skrev:
Har flera gånger kvitterad ut lånebil i Köpenhamn. Inga krusiduller.
Hur menar du? Har det inte varit några begränsningar?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Lånebil från Tesla

Inlägg av taliz »

Dom har väl lagt ut det på ett hyrbilsföretag nu(Avis eller Hertz eller vad det nu är, kolla papperna).
Tyvärr finns det ju folk som missbrukar och kör Europa runt bara för att det är "gratis".
Blir ju lite knepigt om man planerat det med sin egen bil, men det borde ju gå att lösa särskilt nu i semestertider.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Lånebil från Tesla

Inlägg av Remuz »

Max 36mil om dagen och 20mil från SC var det när jag lånade bil runt jul också. Jag skulle dock till Göteborg och frågade om det gick för dig och det var inga problem. Körde väl 200mil ungefär på 8 dagar så i snitt vart det ju klart mindre än 36mil per dag...
P85D svart/svart med gratis SuC
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Lånebil från Tesla

Inlägg av Alzie »

Remuz skrev:
Max 36mil om dagen och 20mil från SC var det när jag lånade bil runt jul också. Jag skulle dock till Göteborg och frågade om det gick för dig och det var inga problem. Körde väl 200mil ungefär på 8 dagar så i snitt vart det ju klart mindre än 36mil per dag...
Ok, jag förstår. Jag får väl kontakta dem och kika. Fick du OK muntligt eller skriftligt?
taliz skrev:
Dom har väl lagt ut det på ett hyrbilsföretag nu(Avis eller Hertz eller vad det nu är, kolla papperna).
Tyvärr finns det ju folk som missbrukar och kör Europa runt bara för att det är "gratis".
Blir ju lite knepigt om man planerat det med sin egen bil, men det borde ju gå att lösa särskilt nu i semestertider.
Jag fick en Tesla direkt från dem, men har förstått att det kan skilja sig från fall till fall.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Lånebil från Tesla

Inlägg av taliz »

De har en lokal representant från Avis åtminstone i Malmö, som lämnar ut Teslor direkt vid SC.
Inte helt tydligt att det är Avis om man inte tittar på vad man skriver på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Lånebil från Tesla

Inlägg av metchristian »

Gällande lånebil/hyrbilar: Man får aldrig köra utanför Sveriges gränser utan tillstånd! Blir man stoppad av tullen/polisen så kan de beslagta bilen. Man måste ha ett sk utlandstillstånd. Kör man man bilen utan tillstånd så gäller inte försäkringarna dvs teslas självrisk på 25000 alt uthyrningsfirmans självrisk gäller inte längre utan då är det hela bilens värde dvs man bli väldigt kostsamt. Därför är det viktigt att ha på papper va man kommit överens om, dvs säger tesla ja till att du får köra bilen utomlands så se då till att ha det på Mail, sms alt på papper.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Lånebil från Tesla

Inlägg av Remuz »

Jag fick muntligt ok bara. Har haft lånebil i 2-3mån förr och då var det noll begränsningar, men det var på den famla goda tiden
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Lånebil från Tesla

Inlägg av Pontus »

Jag fick en lånebil idag och när jag satte (la) mig i bilen så märker jag att ryggstödet lägger sig ner så långt som möjligt, dvs tills det tar emot dynan på baksätet. I displayn står min Profil. Har aldrig märkt det förut utan då har det mer varit i närheten av hur det varit i min egen bil. Någon annan som råkat ut för detta?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 18 apr 2023 21:40

Re: Lånebil från Tesla

Inlägg av fnurra »

Pontus skrev: 02 apr 2024 08:45
Jag fick en lånebil idag och när jag satte (la) mig i bilen så märker jag att ryggstödet lägger sig ner så långt som möjligt, dvs tills det tar emot dynan på baksätet. I displayn står min Profil. Har aldrig märkt det förut utan då har det mer varit i närheten av hur det varit i min egen bil. Någon annan som råkat ut för detta?
Exakt så var det på en Tesla model 3 2019 jag hade som lånebil i september. Väldigt irriterande, fick spara om profilen till slut och fick göra om detta då jag fick tillbaka min egna bil.
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Lånebil från Tesla

Inlägg av Pontus »

fnurra skrev: 02 apr 2024 11:58
Pontus skrev: 02 apr 2024 08:45
Jag fick en lånebil idag och när jag satte (la) mig i bilen så märker jag att ryggstödet lägger sig ner så långt som möjligt, dvs tills det tar emot dynan på baksätet. I displayn står min Profil. Har aldrig märkt det förut utan då har det mer varit i närheten av hur det varit i min egen bil. Någon annan som råkat ut för detta?
Exakt så var det på en Tesla model 3 2019 jag hade som lånebil i september. Väldigt irriterande, fick spara om profilen till slut och fick göra om detta då jag fick tillbaka min egna bil.
Jag har också fått en lite äldre model 3. Kanske profilerna inte är riktigt kompatibla med äldre bilar?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Lånebil från Tesla

Inlägg av SkipperO »

Pontus skrev: 02 apr 2024 08:45
Jag fick en lånebil idag och när jag satte (la) mig i bilen så märker jag att ryggstödet lägger sig ner så långt som möjligt, dvs tills det tar emot dynan på baksätet. I displayn står min Profil. Har aldrig märkt det förut utan då har det mer varit i närheten av hur det varit i min egen bil. Någon annan som råkat ut för detta?
Japp. Var samma för mig. Lånade en 3:a uppskattningsvis från 2019 nu i februari. Sätet fälldes fullt bak och speglar och andra inställningar bråkade i flera dar innan det ordnade till sig. Tänkte mig inte för och bytte profil i farten en gång. Sån tur var var det på smågator i låg hastighet, men lite spännande när men helt plötsligt inte nådde pedalerna och fick hålla i sig i ratten för att inte ramla baklänges.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Lånebil från Tesla

Inlägg av Pontus »

Tydligen ett känt fel på lånebilar som är rapporterat till rätt avdelning redan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar