Nostalgiresa eller...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Nostalgiresa eller...

Inlägg av Lars Json »

TechNerd skrev:
Kul!
Vad valde du för madrass i bilen?
Såg någon här på forumet som rekommenderade denna från Jysk:
Madrass.jpg
Klart användbar och praktisk att kunna vika ihop och transportera.

Jag är 186 lång och väger 82 kg och i ryggläge är den helt ok för mig. Ligger jag på sida kan jag känna höften ta i "botten", men ytterst lite.

I M3:an blir det lite tajt på bredden med två, å andra sidan kan man välja om man vill ha uppviket i mitten eller på sidorna, allt efter stämningsläge... :oops:

Tre nätter gick alldeles utmärkt.
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Nostalgiresa eller...

Inlägg av Lars Json »

Lunde skrev:
Hur mycket batteri gick åt över natten med camp mode igång? Kommer nog bli en funktion som kommer testas i sommar!
Jag kör med procent och med fläktläge 1 och temperaturen inställd på 20 grader och cirka 10 timmars drift med 12 till 14 grader så drog den 10%.
Motsvarande inställningar och tid när det var mellan 5 och 8 grader drog den 14%.

Det var helt ok med ventilation och värmen i coupén, ingen kondens någon stans. Använde inte ACn.
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Nostalgiresa eller...

Inlägg av Rubiks »

Lust att dela med dig av tips på vart du övernattade? Har tänkt göra ganska precis samma resa men har absolute noll erfarenhet av både camping och övernatta i bil :oops:
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Nostalgiresa eller...

Inlägg av Lars Json »

Rubiks skrev:
Lust att dela med dig av tips på vart du övernattade? Har tänkt göra ganska precis samma resa men har absolute noll erfarenhet av både camping och övernatta i bil :oops:
Denna tråd blev betydligt längre än vad jag räknat med, men det är ju alltid kul att kunna bidra med lite erfarenheter, även om att campa i bil inte är någon återkommande sysselsättning för oss.
Det var faktiskt Björn Nyland som gav inspirationen. Däremot så har jag och min fru seglat i större delen av våra liv och har erfarenhet av båtar från storleksordningen 20 till 43 fot, ja bortsett från jollarna då. Jag skulle översätta M3:an som motsvarigheten till en 24 fots segelbåt minus pentry. Ingen ståhöjd, inga fullängds kojer och absolut ingen toalett. Men varmt och ombonat. Som seglare får man lov att lära sig stuva ordentligt och det kommer väl till pass i M3. En vältrimmad segelbåt med rätt segelsättning och jämna vindar är som APn i bilen, inga händer på rorkulten.
Tror att ett vist friluftslivsintresse underlättar om man ska campa i bil. Har aldrig provat vare sig husvagn eller husbil.

Här var övernattningarna.

1. Enligt WGS84. Vid byn Born NO om Rättvik vid sjön Ljugaren eller som man säger på plats "Jugarn, sjön som aldrig tar slut"
60°57.558'N 15°17.053'E. Inga bekvämligheter.

2. Enligt WGS84. Parkeringen vid Naturum Fulufjällets nationalpark.
61°38.087'N 12°43.322'E. Mat, toaletter, utställning och vandringsleder. Väldigt tillrättalagt.
Vi kom sent och åkte tidigt varför vi nästan hade promenaden för oss själva. Vi mötte väldigt många bilar på nervägen, så antar att det var betydligt fler i "spåren" senare under dagen.

3. Vårt alldeles egna lilla smultronställe.

Lycka till
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: Nostalgiresa eller...

Inlägg av becker »

Gjorde nyligen också ett besök till Njupeskär. Och vill bara tipsa om fler sevärdheter i närheten.
Passa på att besöka en av Sveriges större kraftverksdammar, Trängslet. Ligger strax norr om Älvdalen. Fortsätter man sen norrut till Idre så är Nipfjällets parkering väl värt ett besök.

Finns naturligvis mer att se men dessa är lättillgängliga.
eGolf -17
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nostalgiresa eller...

Inlägg av Jerker »

Har nu sovit en natt i bilen på madrassen från Jysk. Helt OK! Jag är en vän av hårda sängar så den blev perfekt. Måste dock fixa nåt stöd så att man kan utnyttja hela utrymmet om man skjuter fram framstolarna så långt det går. Om jag skulle ha gjort det nu så hade jag inte fått nåt stöd under huvudet. Istället blev det lite fört kort säng trots att jag inte är längre än 182.

Men Lars Json, ni sover två i bilen? Då måste man gilla varandra! :D Inte mycket plats på bredden, och hur gör ni med madrasserna? Ni måste ju ha två och det är ju lite för trångt med två i bredd.
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Nostalgiresa eller...

Inlägg av Lars Json »

Men bästa Jerker :o

Läs första inlägget på denna sida lite noggrannare, så har du svaret och min emotionella känsla för problemet. :D

Jerker skrev:
Har nu sovit en natt i bilen på madrassen från Jysk. Helt OK! Jag är en vän av hårda sängar så den blev perfekt. Måste dock fixa nåt stöd så att man kan utnyttja hela utrymmet om man skjuter fram framstolarna så långt det går. Om jag skulle ha gjort det nu så hade jag inte fått nåt stöd under huvudet. Istället blev det lite fört kort säng trots att jag inte är längre än 182.

Men Lars Json, ni sover två i bilen? Då måste man gilla varandra! :D Inte mycket plats på bredden, och hur gör ni med madrasserna? Ni måste ju ha två och det är ju lite för trångt med två i bredd.
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nostalgiresa eller...

Inlägg av Jerker »

Lars Json skrev:
Men bästa Jerker :o

Läs första inlägget på denna sida lite noggrannare, så har du svaret och min emotionella känsla för problemet. :D
Mja, det var det jag gjorde, men där stod inget om det, men väl flera inlägg senare, ser jag nu. ;-)
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Nostalgiresa eller...

Inlägg av roder99 »

Tack för tipset Lars!

Åkte till Njupeskärs Vattenfall i fredags. Sevärt och bra motion. Själv åkte jag vidare och campade uppe vid Flatruet. Flatruetvägen är Sveriges högst belägna landsväg, 975 meter över havet. Passerade även Sveriges högst belägna by, Högvålen 830 m.ö.h.
4B435DA0-6D32-494A-BFD3-0579C9013130.jpeg
B18B7089-B469-408D-9AD8-993B61819CF3.jpeg
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nostalgiresa eller...

Inlägg av taliz »

Lars Json skrev:
TechNerd skrev:
Kul!
Vad valde du för madrass i bilen?
Såg någon här på forumet som rekommenderade denna från Jysk:
Madrass.jpg
Klart användbar och praktisk att kunna vika ihop och transportera.

Jag är 186 lång och väger 82 kg och i ryggläge är den helt ok för mig. Ligger jag på sida kan jag känna höften ta i "botten", men ytterst lite.

I M3:an blir det lite tajt på bredden med två, å andra sidan kan man välja om man vill ha uppviket i mitten eller på sidorna, allt efter stämningsläge... :oops:

Tre nätter gick alldeles utmärkt.
Jag var och provade denna på Jysk. Den var minst sagt "basic".
De har en tjockare och bredare för 500 spänn som kändes MYCKET bättre.

Någon som har tips på vad man kan använda för att få "stöd" för huvudet bakom passagerarstolen?
Blir ju ett hålrum mellan stolen och sätet när det är fällt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar