Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Moderator: Redaktion
Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Eftersom Sverige är med i EU så kan man enkelt köpa en bil inom EU och registrera den i Sverige.
Nu har Tyskland och Frankrike infört stora stöd till elbilar.
Kommer inte Sverige höja stödet till 100.000kr som Centern vill så kommer det välla in privat importerade bilar till låga priser.
Hittade 39 elbilar under 40.000 Euro på
https://ev-database.de
Med 9000 euro i stöd så blir det 31.000 euro.
Många ger dessutom ca 10% i rabatt.
Då är man nere på 28.000 euro.
Givetvis är detta bra för elbilsköpare.
Dock kan det bli katastrof för bilhandeln i Sverige om inte 100.000kr i elbilsstöd införs snarast.
Problemet på sikt är också om folk lär sig att det är enkelt att importera sin bil själv, då fortsätter man med det beteendet.
Nu har Tyskland och Frankrike infört stora stöd till elbilar.
Kommer inte Sverige höja stödet till 100.000kr som Centern vill så kommer det välla in privat importerade bilar till låga priser.
Hittade 39 elbilar under 40.000 Euro på
https://ev-database.de
Med 9000 euro i stöd så blir det 31.000 euro.
Många ger dessutom ca 10% i rabatt.
Då är man nere på 28.000 euro.
Givetvis är detta bra för elbilsköpare.
Dock kan det bli katastrof för bilhandeln i Sverige om inte 100.000kr i elbilsstöd införs snarast.
Problemet på sikt är också om folk lär sig att det är enkelt att importera sin bil själv, då fortsätter man med det beteendet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Eller så sätter tyskarna stopp för det på något sätt. Typ så att man inte får stödet vid export.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Skulle det på något sätt vara ett problem annars för Sverige att det är tyska skattebetalare som står för stödet? Mer än att det vore att snylta på dem?
Det är ju inte direkt så att bilhandel är en basindustri som Sverige står och faller med, och folk lär ju inte ta bilarna till Tyskland för service och reparation, så verkstäderna lär det inte göra mycket skillnad för.
Det är ju inte direkt så att bilhandel är en basindustri som Sverige står och faller med, och folk lär ju inte ta bilarna till Tyskland för service och reparation, så verkstäderna lär det inte göra mycket skillnad för.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Det har gått i vågor, det där med privatimport. För tio-20 år sedan, när euron var låg, var det mkt vanligt att importera från EU, vanligtvis Tyskland, men det upphörde så snart kronan sjönk, och de senaste åren har det varit andra européer som fyndat bilar i Sverige.
Ingen katastrof varken då eller nu. För gemene man är det för krångligt att ens åka till en annan stad i Sverige för att köpa bil, än mer att åka till ett annat land.
Ingen katastrof varken då eller nu. För gemene man är det för krångligt att ens åka till en annan stad i Sverige för att köpa bil, än mer att åka till ett annat land.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Det är ju relativt enkelt att administrera stödet så att det inte betalas ut med mindre än att bilen registreras först. Då är den begagnad och kan inte exporteras innan 6mån och 500mil.
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
På vilket sätt är det ett problem om folk lär sig hur det fungerar? Informerade köpare och säljare är ju grundförutsättningen för en fungerande marknad. Ett förutsättning som ofta inte är uppfylld, med t ex rabatter man måste förhandla om o s v.Zalman3 skrev:Problemet på sikt är också om folk lär sig att det är enkelt att importera sin bil själv, då fortsätter man med det beteendet.
Jag förstår att det är ett problem för en handlare som vill ta ut överpriser om folk förstår deras fulspel med listpriser som inte gäller, men det är ju bara bra om de får problem. Jag förutsätter här att vi inte kommer att få del av det tyska stödet i Sverige.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Inte säkert. Valutakurser, misstro mot importbilar och annat sätter nog P för massimport. Är inte lika enkelt att ta en importbil på leasing heller osv. De där 40 tkr det skiljer är inte värt det. Särskilt som man måste betala helförsäkring de tre första åren.
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Varför är bilhandlarbranchen viktig att skydda.
Det är väl som all detaljhandel. Den flyttar från butiker.
Det är verkstad och service när något krånglar som viktigt.
Det är väl som all detaljhandel. Den flyttar från butiker.
Det är verkstad och service när något krånglar som viktigt.
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Visst kan de kanske sätta stopp för helt nya bilar.Pontus skrev:Eller så sätter tyskarna stopp för det på något sätt. Typ så att man inte får stödet vid export.
Men de låga nybilspriserna trycker ju ner begagnat priserna.
Och att de på något sätt skulle kunna stoppa export av 6 månader gamla bilar tror jag inte på!
Exempel:
Opel Corsa F e 50kW Batterie*Klimaautomatik*ZV
€17,545
https://m.mobile.de/auto-inserat/opel-c ... ml?ref=srp
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Och att många skulle köpa begagnat i Tyskland istället för nytt hemma tror jag inte på.Zalman3 skrev:Visst kan de kanske sätta stopp för helt nya bilar.Pontus skrev:Eller så sätter tyskarna stopp för det på något sätt. Typ så att man inte får stödet vid export.
Men de låga nybilspriserna trycker ju ner begagnat priserna.
Och att de på något sätt skulle kunna stoppa export av 6 månader gamla bilar tror jag inte på!
Tesla säljer mest som förmånsbil så det gäller ju att i så fall hitta en omomsad 6månadersbil i Tyskland till salu.
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Grejen är att:Fredrik j skrev:Och att många skulle köpa begagnat i Tyskland istället för nytt hemma tror jag inte på.Zalman3 skrev:Visst kan de kanske sätta stopp för helt nya bilar.Pontus skrev:Eller så sätter tyskarna stopp för det på något sätt. Typ så att man inte får stödet vid export.
Men de låga nybilspriserna trycker ju ner begagnat priserna.
Och att de på något sätt skulle kunna stoppa export av 6 månader gamla bilar tror jag inte på!
Tesla säljer mest som förmånsbil så det gäller ju att i så fall hitta en omomsad 6månadersbil i Tyskland till salu.
1. Vet kunden om detta, så hotar han med att importera sin bil vid prisförhandling.
2. Det behövs inte så många billiga elbilar på blocket förrän det påverkar hela marknaden.
Grejen är att blocket "bestämmer" priset.
Har pratat med bilhandlare som säger att det är svårt att få betalt för mervärden som:
Bra garantier(jämfört med köp av privatperson)
Bra skick
Låga mil
Mycket utrustning
Och inte hjälper försäkringsbolagen till heller, de relaterar till blocketpriser de också.
Är man ekonomisk så ska man köpa den billigaste bilen man hittar, som inte har extrautrustning och är i uselt skick, under medel.
Då får du en billig bil som du får bra betalt för om du krockar och som faller mindre i värde än maxutrustade bilar.
Hur kul en sån bli är att äga kan dock diskuteras.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Håller med dig.
Men det handlade ju om att höja elbilsstödet i Sverige till 100000 för att förhindra privatimport.
Tolkade det som du tror privatimport skulle påverka nybilsförsäljningen när det fattas 40000.
Men det handlade ju om att höja elbilsstödet i Sverige till 100000 för att förhindra privatimport.
Tolkade det som du tror privatimport skulle påverka nybilsförsäljningen när det fattas 40000.
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Det finns många länder som har lägre elbilsstöd, eller inget stöd alls. Det är knappast ett problem för dessa länder.
Det enda jag kan se som en nackdel för Sverige är att man inte ens med en massa statistiskt trixande kan påstå att man är världsbäst på detta. Och det är ju annars det som driver politikerna i Sverige. Men det tåget har ju gått för länge sedan när det kommer till elbilar.
Det enda jag kan se som en nackdel för Sverige är att man inte ens med en massa statistiskt trixande kan påstå att man är världsbäst på detta. Och det är ju annars det som driver politikerna i Sverige. Men det tåget har ju gått för länge sedan när det kommer till elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Håller inte med om att det bara skiljer 40.000kr mellan en Svensk och en importbil.Fredrik j skrev:Håller med dig.
Men det handlade ju om att höja elbilsstödet i Sverige till 100000 för att förhindra privatimport.
Tolkade det som du tror privatimport skulle påverka nybilsförsäljningen när det fattas 40000.
Exempel:
Opel i Sverige.
CORSA-e EDITION 136 hk AUT
Ordinarie pris, 399.900 kr
Kampanjpris, 359.900 kr
https://www.opel.se/media/10608/pop_e-c ... 200701.pdf
Egentligen så borde ARN kopplas in, finns ingen i Sverige som har, eller någonsin kommer att köpa en Opel Corsa-e för 399.900kr.
Vilseledande marknadsföring helt enkelt, allt för att lura oinformerade kunder.
I princip samma bil, med samma(har inte hittet någon skillnad i alla fall) utrustning(sätesvärmare mm) kostar € 19 919,00 i Tyskland.
https://www.ludego.com/produkt/opel-corsa-e-selection/
Kostnad för halvförsäkring tillkommer. Låt säga att det är värt 12.000kr för 3 år.
Då borde en Opel Corsa-e kosta ca 220.000kr i Sverige.
Svenskt "kampanjpris" 359.900 kr.
Skillnad 139.900k!
Visst kan man kanske få 10% i rabatt på både priset i Sverige och i Tyskland.
Kostar det 40.000kr extra i Sverige, så köper folk i Sverige.
Men varför ska man betala 139.900kr extra i Sverige???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Och så väljer du att räkna priset med subvention för Tyskland och utan för Sverige. Hur kommer det sig? Eller är de -10 000 euro före elbilsstödet i Tyskland?Zalman3 skrev:Håller inte med om att det bara skiljer 40.000kr mellan en Svensk och en importbil.Fredrik j skrev:Håller med dig.
Men det handlade ju om att höja elbilsstödet i Sverige till 100000 för att förhindra privatimport.
Tolkade det som du tror privatimport skulle påverka nybilsförsäljningen när det fattas 40000.
Exempel:
Opel i Sverige.
CORSA-e EDITION 136 hk AUT
Ordinarie pris, 399.900 kr
Kampanjpris, 359.900 kr
https://www.opel.se/media/10608/pop_e-c ... 200701.pdf
Egentligen så borde ARN kopplas in, finns ingen i Sverige som har, eller någonsin kommer att köpa en Opel Corsa-e för 399.900kr.
Vilseledande marknadsföring helt enkelt, allt för att lura oinformerade kunder.
I princip samma bil, med samma(har inte hittet någon skillnad i alla fall) utrustning(sätesvärmare mm) kostar € 19 919,00 i Tyskland.
https://www.ludego.com/produkt/opel-corsa-e-selection/
Kostnad för halvförsäkring tillkommer. Låt säga att det är värt 12.000kr för 3 år.
Då borde en Opel Corsa-e kosta ca 220.000kr i Sverige.
Svenskt "kampanjpris" 359.900 kr.
Skillnad 139.900k!
Visst kan man kanske få 10% i rabatt på både priset i Sverige och i Tyskland.
Kostar det 40.000kr extra i Sverige, så köper folk i Sverige.
Men varför ska man betala 139.900kr extra i Sverige???
Om priset innan elbilsstöd är på 29 000 euro och om du räknar med valuta växling och Vagnskadegarantin så är det inte så stor skillnad. Om du däremot räknar med att du importerar bilen och får den för 19 900 euro så bör detta jämföras med 299 900 kr. Stor skillnad fortfarande men en rättvis jämförelse.
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Men lösningen på det är ju inte att staten kliver in och kompenserar.
Traditionen med rabatter och att ingen någonsin betalar listpriset för en ny bil (utom tesla då) tycker jag illa om.
ARN skulle kräva att få veta genomsnittspriser på sålda bilar.
Traditionen med rabatter och att ingen någonsin betalar listpriset för en ny bil (utom tesla då) tycker jag illa om.
ARN skulle kräva att få veta genomsnittspriser på sålda bilar.
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Skillnad 139.900k minus 60.000kr blir ju 79.000kr.vigge50 skrev:Och så väljer du att räkna priset med subvention för Tyskland och utan för Sverige. Hur kommer det sig? Eller är de -10 000 euro före elbilsstödet i Tyskland?Zalman3 skrev:Håller inte med om att det bara skiljer 40.000kr mellan en Svensk och en importbil.Fredrik j skrev:Håller med dig.
Men det handlade ju om att höja elbilsstödet i Sverige till 100000 för att förhindra privatimport.
Tolkade det som du tror privatimport skulle påverka nybilsförsäljningen när det fattas 40000.
Exempel:
Opel i Sverige.
CORSA-e EDITION 136 hk AUT
Ordinarie pris, 399.900 kr
Kampanjpris, 359.900 kr
https://www.opel.se/media/10608/pop_e-c ... 200701.pdf
Egentligen så borde ARN kopplas in, finns ingen i Sverige som har, eller någonsin kommer att köpa en Opel Corsa-e för 399.900kr.
Vilseledande marknadsföring helt enkelt, allt för att lura oinformerade kunder.
I princip samma bil, med samma(har inte hittet någon skillnad i alla fall) utrustning(sätesvärmare mm) kostar € 19 919,00 i Tyskland.
https://www.ludego.com/produkt/opel-corsa-e-selection/
Kostnad för halvförsäkring tillkommer. Låt säga att det är värt 12.000kr för 3 år.
Då borde en Opel Corsa-e kosta ca 220.000kr i Sverige.
Svenskt "kampanjpris" 359.900 kr.
Skillnad 139.900k!
Visst kan man kanske få 10% i rabatt på både priset i Sverige och i Tyskland.
Kostar det 40.000kr extra i Sverige, så köper folk i Sverige.
Men varför ska man betala 139.900kr extra i Sverige???
Om priset innan elbilsstöd är på 29 000 euro och om du räknar med valuta växling och Vagnskadegarantin så är det inte så stor skillnad. Om du däremot räknar med att du importerar bilen och får den för 19 900 euro så bör detta jämföras med 299 900 kr. Stor skillnad fortfarande men en rättvis jämförelse.
Helt rätt av dig.
EDIT:
Om då staten höjer bidraget till 100.000kr och max 25%, hur skulle det slå?
359.900 kr efter stöd blir
269.925kr och med 10% i rabatt 243.000kr.
Då tror jag få orkar importera själv.
Men denna fråga är viktig!
Folk kanske väntar med att köpa en elbil på grund av att de utgår ifrån att elbilsstödet höjs till 100.000kr.
Om inte annat så borde man gå ut och säga vad som gäller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Man kunde spara stora pengar på import när euron stod runt 8kr minns jag.
Det var betydligt mer poppis då, men inte så att det var ngt jätteproblem för branschen.
Det var betydligt mer poppis då, men inte så att det var ngt jätteproblem för branschen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Jag tycker det har gett ett alldeles fantastiskt resultat i Norge!Fredrik j skrev:Men lösningen på det är ju inte att staten kliver in och kompenserar.
Traditionen med rabatter och att ingen någonsin betalar listpriset för en ny bil (utom tesla då) tycker jag illa om. /...
Traditionen att ingen tar någon som helst hänsyn till de externaliteter som förbränningen av fossila bränslen medför, och som nu nått den nivån att de hotar allt levande på den här planeten -- det tycker jag j#vligt illa om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Jag ser helst att man skulle få betala för den skada man orsakar med sitt beteende. Ett problem är dock att avgöra vilken skada t ex förbränningen av en liter bensin orsakar, men jag gissar mer än 15 kr.SwedishAdvocate skrev:Jag tycker det har gett ett alldeles fantastiskt resultat i Norge!Fredrik j skrev:Men lösningen på det är ju inte att staten kliver in och kompenserar.
Traditionen med rabatter och att ingen någonsin betalar listpriset för en ny bil (utom tesla då) tycker jag illa om. /...
Traditionen att ingen tar någon som helst hänsyn till de externaliteter som förbränningen av fossila bränslen medför, och som nu nått den nivån att de hotar allt levande på den här planeten -- det tycker jag j#vligt illa om.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Och vad ska en död planet kosta?bylund skrev:Jag ser helst att man skulle få betala för den skada man orsakar med sitt beteende. Ett problem är dock att avgöra vilken skada t ex förbränningen av en liter bensin orsakar, men jag gissar mer än 15 kr.SwedishAdvocate skrev:Jag tycker det har gett ett alldeles fantastiskt resultat i Norge!Fredrik j skrev:Men lösningen på det är ju inte att staten kliver in och kompenserar.
Traditionen med rabatter och att ingen någonsin betalar listpriset för en ny bil (utom tesla då) tycker jag illa om. /...
Traditionen att ingen tar någon som helst hänsyn till de externaliteter som förbränningen av fossila bränslen medför, och som nu nått den nivån att de hotar allt levande på den här planeten -- det tycker jag j#vligt illa om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3293
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Håller helt med om detta. Miljöförstörande borde beskattas hårt. Tyvärr verkar det vara politiskt självmord att lägga den skatt på fossila drivmedel som vore lämplig. Därför får vi en massa konstiga regler.SwedishAdvocate skrev:Jag tycker det har gett ett alldeles fantastiskt resultat i Norge!Fredrik j skrev:Men lösningen på det är ju inte att staten kliver in och kompenserar.
Traditionen med rabatter och att ingen någonsin betalar listpriset för en ny bil (utom tesla då) tycker jag illa om. /...
Traditionen att ingen tar någon som helst hänsyn till de externaliteter som förbränningen av fossila bränslen medför, och som nu nått den nivån att de hotar allt levande på den här planeten -- det tycker jag j#vligt illa om.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Det ena utesluter ju inte det andra. Man kan tycka illa om båda dessa saker (och några till).
I Norge kompenserar staten för den extra avgift staten själv lagt på. Skillnader mellan två länder med liknande skattelagstiftning är ju mer kontroversiellt.
Men varje marknad har ju en unik konkurrenssituation.
I Norge kompenserar staten för den extra avgift staten själv lagt på. Skillnader mellan två länder med liknande skattelagstiftning är ju mer kontroversiellt.
Men varje marknad har ju en unik konkurrenssituation.
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Ja det blir ju en komplicerad formel. Att räkna på intäkter och kostnader ur ett miljöperspektiv. Många faktorer och värderingar.bylund skrev:Jag ser helst att man skulle få betala för den skada man orsakar med sitt beteende. Ett problem är dock att avgöra vilken skada t ex förbränningen av en liter bensin orsakar, men jag gissar mer än 15 kr.SwedishAdvocate skrev:Jag tycker det har gett ett alldeles fantastiskt resultat i Norge!Fredrik j skrev:Men lösningen på det är ju inte att staten kliver in och kompenserar.
Traditionen med rabatter och att ingen någonsin betalar listpriset för en ny bil (utom tesla då) tycker jag illa om. /...
Traditionen att ingen tar någon som helst hänsyn till de externaliteter som förbränningen av fossila bränslen medför, och som nu nått den nivån att de hotar allt levande på den här planeten -- det tycker jag j#vligt illa om.
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Min tanke är att det ska vara så dyrt att vi inte hamnar där.SwedishAdvocate skrev:Och vad ska en död planet kosta?bylund skrev:Jag ser helst att man skulle få betala för den skada man orsakar med sitt beteende. Ett problem är dock att avgöra vilken skada t ex förbränningen av en liter bensin orsakar, men jag gissar mer än 15 kr.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS