Grejen är att:Fredrik j skrev:Och att många skulle köpa begagnat i Tyskland istället för nytt hemma tror jag inte på.Zalman3 skrev:Visst kan de kanske sätta stopp för helt nya bilar.Pontus skrev:Eller så sätter tyskarna stopp för det på något sätt. Typ så att man inte får stödet vid export.
Men de låga nybilspriserna trycker ju ner begagnat priserna.
Och att de på något sätt skulle kunna stoppa export av 6 månader gamla bilar tror jag inte på!
Tesla säljer mest som förmånsbil så det gäller ju att i så fall hitta en omomsad 6månadersbil i Tyskland till salu.
1. Vet kunden om detta, så hotar han med att importera sin bil vid prisförhandling.
2. Det behövs inte så många billiga elbilar på blocket förrän det påverkar hela marknaden.
Grejen är att blocket "bestämmer" priset.
Har pratat med bilhandlare som säger att det är svårt att få betalt för mervärden som:
Bra garantier(jämfört med köp av privatperson)
Bra skick
Låga mil
Mycket utrustning
Och inte hjälper försäkringsbolagen till heller, de relaterar till blocketpriser de också.
Är man ekonomisk så ska man köpa den billigaste bilen man hittar, som inte har extrautrustning och är i uselt skick, under medel.
Då får du en billig bil som du får bra betalt för om du krockar och som faller mindre i värde än maxutrustade bilar.
Hur kul en sån bli är att äga kan dock diskuteras.