Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Pontus skrev:
Eller så sätter tyskarna stopp för det på något sätt. Typ så att man inte får stödet vid export.
Visst kan de kanske sätta stopp för helt nya bilar.
Men de låga nybilspriserna trycker ju ner begagnat priserna.

Och att de på något sätt skulle kunna stoppa export av 6 månader gamla bilar tror jag inte på!
Och att många skulle köpa begagnat i Tyskland istället för nytt hemma tror jag inte på.
Tesla säljer mest som förmånsbil så det gäller ju att i så fall hitta en omomsad 6månadersbil i Tyskland till salu.
Grejen är att:
1. Vet kunden om detta, så hotar han med att importera sin bil vid prisförhandling.
2. Det behövs inte så många billiga elbilar på blocket förrän det påverkar hela marknaden.

Grejen är att blocket "bestämmer" priset.
Har pratat med bilhandlare som säger att det är svårt att få betalt för mervärden som:
Bra garantier(jämfört med köp av privatperson)
Bra skick
Låga mil
Mycket utrustning


Och inte hjälper försäkringsbolagen till heller, de relaterar till blocketpriser de också.

Är man ekonomisk så ska man köpa den billigaste bilen man hittar, som inte har extrautrustning och är i uselt skick, under medel.

Då får du en billig bil som du får bra betalt för om du krockar och som faller mindre i värde än maxutrustade bilar.

Hur kul en sån bli är att äga kan dock diskuteras.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr

Inlägg av Fredrik j »

Håller med dig.
Men det handlade ju om att höja elbilsstödet i Sverige till 100000 för att förhindra privatimport.
Tolkade det som du tror privatimport skulle påverka nybilsförsäljningen när det fattas 40000.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr

Inlägg av mati »

Det finns många länder som har lägre elbilsstöd, eller inget stöd alls. Det är knappast ett problem för dessa länder.
Det enda jag kan se som en nackdel för Sverige är att man inte ens med en massa statistiskt trixande kan påstå att man är världsbäst på detta. Och det är ju annars det som driver politikerna i Sverige. Men det tåget har ju gått för länge sedan när det kommer till elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Håller med dig.
Men det handlade ju om att höja elbilsstödet i Sverige till 100000 för att förhindra privatimport.
Tolkade det som du tror privatimport skulle påverka nybilsförsäljningen när det fattas 40000.
Håller inte med om att det bara skiljer 40.000kr mellan en Svensk och en importbil.

Exempel:
Opel i Sverige.
CORSA-e EDITION 136 hk AUT
Ordinarie pris, 399.900 kr
Kampanjpris, 359.900 kr
https://www.opel.se/media/10608/pop_e-c ... 200701.pdf

Egentligen så borde ARN kopplas in, finns ingen i Sverige som har, eller någonsin kommer att köpa en Opel Corsa-e för 399.900kr.
Vilseledande marknadsföring helt enkelt, allt för att lura oinformerade kunder.

I princip samma bil, med samma(har inte hittet någon skillnad i alla fall) utrustning(sätesvärmare mm) kostar € 19 919,00 i Tyskland.
https://www.ludego.com/produkt/opel-corsa-e-selection/
Kostnad för halvförsäkring tillkommer. Låt säga att det är värt 12.000kr för 3 år.
Då borde en Opel Corsa-e kosta ca 220.000kr i Sverige.

Svenskt "kampanjpris" 359.900 kr.
Skillnad 139.900k!


Visst kan man kanske få 10% i rabatt på både priset i Sverige och i Tyskland.

Kostar det 40.000kr extra i Sverige, så köper folk i Sverige.
Men varför ska man betala 139.900kr extra i Sverige???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Håller med dig.
Men det handlade ju om att höja elbilsstödet i Sverige till 100000 för att förhindra privatimport.
Tolkade det som du tror privatimport skulle påverka nybilsförsäljningen när det fattas 40000.
Håller inte med om att det bara skiljer 40.000kr mellan en Svensk och en importbil.

Exempel:
Opel i Sverige.
CORSA-e EDITION 136 hk AUT
Ordinarie pris, 399.900 kr
Kampanjpris, 359.900 kr
https://www.opel.se/media/10608/pop_e-c ... 200701.pdf

Egentligen så borde ARN kopplas in, finns ingen i Sverige som har, eller någonsin kommer att köpa en Opel Corsa-e för 399.900kr.
Vilseledande marknadsföring helt enkelt, allt för att lura oinformerade kunder.

I princip samma bil, med samma(har inte hittet någon skillnad i alla fall) utrustning(sätesvärmare mm) kostar € 19 919,00 i Tyskland.
https://www.ludego.com/produkt/opel-corsa-e-selection/
Kostnad för halvförsäkring tillkommer. Låt säga att det är värt 12.000kr för 3 år.
Då borde en Opel Corsa-e kosta ca 220.000kr i Sverige.

Svenskt "kampanjpris" 359.900 kr.
Skillnad 139.900k!


Visst kan man kanske få 10% i rabatt på både priset i Sverige och i Tyskland.

Kostar det 40.000kr extra i Sverige, så köper folk i Sverige.
Men varför ska man betala 139.900kr extra i Sverige???
Och så väljer du att räkna priset med subvention för Tyskland och utan för Sverige. Hur kommer det sig? Eller är de -10 000 euro före elbilsstödet i Tyskland?
Om priset innan elbilsstöd är på 29 000 euro och om du räknar med valuta växling och Vagnskadegarantin så är det inte så stor skillnad. Om du däremot räknar med att du importerar bilen och får den för 19 900 euro så bör detta jämföras med 299 900 kr. Stor skillnad fortfarande men en rättvis jämförelse.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr

Inlägg av Fredrik j »

Men lösningen på det är ju inte att staten kliver in och kompenserar.
Traditionen med rabatter och att ingen någonsin betalar listpriset för en ny bil (utom tesla då) tycker jag illa om.
ARN skulle kräva att få veta genomsnittspriser på sålda bilar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Håller med dig.
Men det handlade ju om att höja elbilsstödet i Sverige till 100000 för att förhindra privatimport.
Tolkade det som du tror privatimport skulle påverka nybilsförsäljningen när det fattas 40000.
Håller inte med om att det bara skiljer 40.000kr mellan en Svensk och en importbil.

Exempel:
Opel i Sverige.
CORSA-e EDITION 136 hk AUT
Ordinarie pris, 399.900 kr
Kampanjpris, 359.900 kr
https://www.opel.se/media/10608/pop_e-c ... 200701.pdf

Egentligen så borde ARN kopplas in, finns ingen i Sverige som har, eller någonsin kommer att köpa en Opel Corsa-e för 399.900kr.
Vilseledande marknadsföring helt enkelt, allt för att lura oinformerade kunder.

I princip samma bil, med samma(har inte hittet någon skillnad i alla fall) utrustning(sätesvärmare mm) kostar € 19 919,00 i Tyskland.
https://www.ludego.com/produkt/opel-corsa-e-selection/
Kostnad för halvförsäkring tillkommer. Låt säga att det är värt 12.000kr för 3 år.
Då borde en Opel Corsa-e kosta ca 220.000kr i Sverige.

Svenskt "kampanjpris" 359.900 kr.
Skillnad 139.900k!


Visst kan man kanske få 10% i rabatt på både priset i Sverige och i Tyskland.

Kostar det 40.000kr extra i Sverige, så köper folk i Sverige.
Men varför ska man betala 139.900kr extra i Sverige???
Och så väljer du att räkna priset med subvention för Tyskland och utan för Sverige. Hur kommer det sig? Eller är de -10 000 euro före elbilsstödet i Tyskland?
Om priset innan elbilsstöd är på 29 000 euro och om du räknar med valuta växling och Vagnskadegarantin så är det inte så stor skillnad. Om du däremot räknar med att du importerar bilen och får den för 19 900 euro så bör detta jämföras med 299 900 kr. Stor skillnad fortfarande men en rättvis jämförelse.
Skillnad 139.900k minus 60.000kr blir ju 79.000kr.
Helt rätt av dig.

EDIT:
Om då staten höjer bidraget till 100.000kr och max 25%, hur skulle det slå?

359.900 kr efter stöd blir
269.925kr och med 10% i rabatt 243.000kr.
Då tror jag få orkar importera själv.

Men denna fråga är viktig!
Folk kanske väntar med att köpa en elbil på grund av att de utgår ifrån att elbilsstödet höjs till 100.000kr.
Om inte annat så borde man gå ut och säga vad som gäller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr

Inlägg av taliz »

Man kunde spara stora pengar på import när euron stod runt 8kr minns jag.
Det var betydligt mer poppis då, men inte så att det var ngt jätteproblem för branschen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Men lösningen på det är ju inte att staten kliver in och kompenserar.
Traditionen med rabatter och att ingen någonsin betalar listpriset för en ny bil (utom tesla då) tycker jag illa om. /...
Jag tycker det har gett ett alldeles fantastiskt resultat i Norge!

Traditionen att ingen tar någon som helst hänsyn till de externaliteter som förbränningen av fossila bränslen medför, och som nu nått den nivån att de hotar allt levande på den här planeten -- det tycker jag j#vligt illa om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr

Inlägg av bylund »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Men lösningen på det är ju inte att staten kliver in och kompenserar.
Traditionen med rabatter och att ingen någonsin betalar listpriset för en ny bil (utom tesla då) tycker jag illa om. /...
Jag tycker det har gett ett alldeles fantastiskt resultat i Norge!

Traditionen att ingen tar någon som helst hänsyn till de externaliteter som förbränningen av fossila bränslen medför, och som nu nått den nivån att de hotar allt levande på den här planeten -- det tycker jag j#vligt illa om.
Jag ser helst att man skulle få betala för den skada man orsakar med sitt beteende. Ett problem är dock att avgöra vilken skada t ex förbränningen av en liter bensin orsakar, men jag gissar mer än 15 kr.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr

Inlägg av SwedishAdvocate »

bylund skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Men lösningen på det är ju inte att staten kliver in och kompenserar.
Traditionen med rabatter och att ingen någonsin betalar listpriset för en ny bil (utom tesla då) tycker jag illa om. /...
Jag tycker det har gett ett alldeles fantastiskt resultat i Norge!

Traditionen att ingen tar någon som helst hänsyn till de externaliteter som förbränningen av fossila bränslen medför, och som nu nått den nivån att de hotar allt levande på den här planeten -- det tycker jag j#vligt illa om.
Jag ser helst att man skulle få betala för den skada man orsakar med sitt beteende. Ett problem är dock att avgöra vilken skada t ex förbränningen av en liter bensin orsakar, men jag gissar mer än 15 kr.
Och vad ska en död planet kosta?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3252
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr

Inlägg av Niklas Z »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Men lösningen på det är ju inte att staten kliver in och kompenserar.
Traditionen med rabatter och att ingen någonsin betalar listpriset för en ny bil (utom tesla då) tycker jag illa om. /...
Jag tycker det har gett ett alldeles fantastiskt resultat i Norge!

Traditionen att ingen tar någon som helst hänsyn till de externaliteter som förbränningen av fossila bränslen medför, och som nu nått den nivån att de hotar allt levande på den här planeten -- det tycker jag j#vligt illa om.
Håller helt med om detta. Miljöförstörande borde beskattas hårt. Tyvärr verkar det vara politiskt självmord att lägga den skatt på fossila drivmedel som vore lämplig. Därför får vi en massa konstiga regler.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr

Inlägg av Fredrik j »

Det ena utesluter ju inte det andra. Man kan tycka illa om båda dessa saker (och några till).

I Norge kompenserar staten för den extra avgift staten själv lagt på. Skillnader mellan två länder med liknande skattelagstiftning är ju mer kontroversiellt.
Men varje marknad har ju en unik konkurrenssituation.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Men lösningen på det är ju inte att staten kliver in och kompenserar.
Traditionen med rabatter och att ingen någonsin betalar listpriset för en ny bil (utom tesla då) tycker jag illa om. /...
Jag tycker det har gett ett alldeles fantastiskt resultat i Norge!

Traditionen att ingen tar någon som helst hänsyn till de externaliteter som förbränningen av fossila bränslen medför, och som nu nått den nivån att de hotar allt levande på den här planeten -- det tycker jag j#vligt illa om.
Jag ser helst att man skulle få betala för den skada man orsakar med sitt beteende. Ett problem är dock att avgöra vilken skada t ex förbränningen av en liter bensin orsakar, men jag gissar mer än 15 kr.
Ja det blir ju en komplicerad formel. Att räkna på intäkter och kostnader ur ett miljöperspektiv. Många faktorer och värderingar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr

Inlägg av bylund »

SwedishAdvocate skrev:
bylund skrev:
Jag ser helst att man skulle få betala för den skada man orsakar med sitt beteende. Ett problem är dock att avgöra vilken skada t ex förbränningen av en liter bensin orsakar, men jag gissar mer än 15 kr.
Och vad ska en död planet kosta?
Min tanke är att det ska vara så dyrt att vi inte hamnar där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar