Och vad ska en död planet kosta?bylund skrev:Jag ser helst att man skulle få betala för den skada man orsakar med sitt beteende. Ett problem är dock att avgöra vilken skada t ex förbränningen av en liter bensin orsakar, men jag gissar mer än 15 kr.SwedishAdvocate skrev:Jag tycker det har gett ett alldeles fantastiskt resultat i Norge!Fredrik j skrev:Men lösningen på det är ju inte att staten kliver in och kompenserar.
Traditionen med rabatter och att ingen någonsin betalar listpriset för en ny bil (utom tesla då) tycker jag illa om. /...
Traditionen att ingen tar någon som helst hänsyn till de externaliteter som förbränningen av fossila bränslen medför, och som nu nått den nivån att de hotar allt levande på den här planeten -- det tycker jag j#vligt illa om.
Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 5427
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Håller helt med om detta. Miljöförstörande borde beskattas hårt. Tyvärr verkar det vara politiskt självmord att lägga den skatt på fossila drivmedel som vore lämplig. Därför får vi en massa konstiga regler.SwedishAdvocate skrev:Jag tycker det har gett ett alldeles fantastiskt resultat i Norge!Fredrik j skrev:Men lösningen på det är ju inte att staten kliver in och kompenserar.
Traditionen med rabatter och att ingen någonsin betalar listpriset för en ny bil (utom tesla då) tycker jag illa om. /...
Traditionen att ingen tar någon som helst hänsyn till de externaliteter som förbränningen av fossila bränslen medför, och som nu nått den nivån att de hotar allt levande på den här planeten -- det tycker jag j#vligt illa om.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Det ena utesluter ju inte det andra. Man kan tycka illa om båda dessa saker (och några till).
I Norge kompenserar staten för den extra avgift staten själv lagt på. Skillnader mellan två länder med liknande skattelagstiftning är ju mer kontroversiellt.
Men varje marknad har ju en unik konkurrenssituation.
I Norge kompenserar staten för den extra avgift staten själv lagt på. Skillnader mellan två länder med liknande skattelagstiftning är ju mer kontroversiellt.
Men varje marknad har ju en unik konkurrenssituation.
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Ja det blir ju en komplicerad formel. Att räkna på intäkter och kostnader ur ett miljöperspektiv. Många faktorer och värderingar.bylund skrev:Jag ser helst att man skulle få betala för den skada man orsakar med sitt beteende. Ett problem är dock att avgöra vilken skada t ex förbränningen av en liter bensin orsakar, men jag gissar mer än 15 kr.SwedishAdvocate skrev:Jag tycker det har gett ett alldeles fantastiskt resultat i Norge!Fredrik j skrev:Men lösningen på det är ju inte att staten kliver in och kompenserar.
Traditionen med rabatter och att ingen någonsin betalar listpriset för en ny bil (utom tesla då) tycker jag illa om. /...
Traditionen att ingen tar någon som helst hänsyn till de externaliteter som förbränningen av fossila bränslen medför, och som nu nått den nivån att de hotar allt levande på den här planeten -- det tycker jag j#vligt illa om.
Re: Nu MÅSTE Sverige höja elbilsstödet till 100.000kr
Min tanke är att det ska vara så dyrt att vi inte hamnar där.SwedishAdvocate skrev:Och vad ska en död planet kosta?bylund skrev:Jag ser helst att man skulle få betala för den skada man orsakar med sitt beteende. Ett problem är dock att avgöra vilken skada t ex förbränningen av en liter bensin orsakar, men jag gissar mer än 15 kr.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS