Otur???Verdi skrev:Otroligt. Då törs man ju inte sälja en bil de första 5 åren... Är det Miljöpartiet som vill minska nybilsförsäljningen eller vad handlar det om? Eller hade de bara otur när de tänkte?
Vi får de politiker vi förtjänar...
Moderator: Redaktion
Otur???Verdi skrev:Otroligt. Då törs man ju inte sälja en bil de första 5 åren... Är det Miljöpartiet som vill minska nybilsförsäljningen eller vad handlar det om? Eller hade de bara otur när de tänkte?
Du har rätt. Så jag kan lugna ner mig igen.Bjelke skrev:Avregistrering var det väl...
Varför skulle inte kunden ha nytta av bonuspengarna?nek0 skrev:Blir det inte bättre att man tar malus pengarna och bygger snabbladdningen så man vet att man har någonstans att ladda sin bil och skita helt i bonus?
Kunden har ingen nytta av bonus pengarna ändå.
Därför att man höjer bara bilpriserna med motsvarande belopp. Höjer man bonus med 20 000kr höjs priset på en e-Niro med lika mycket.OfarligTesla skrev:Varför skulle inte kunden ha nytta av bonuspengarna?nek0 skrev:Blir det inte bättre att man tar malus pengarna och bygger snabbladdningen så man vet att man har någonstans att ladda sin bil och skita helt i bonus?
Kunden har ingen nytta av bonus pengarna ändå.
Alla gör ju inte det, mina Teslor har inte kostat mer för att vi har miljöbonus här utan jag får pengarna tillbaka istället.nek0 skrev:Därför att man höjer bara bilpriserna med motsvarande belopp. Höjer man bonus med 20 000kr höjs priset på en e-Niro med lika mycket.
Bättre då att man fixar snabbladdare istället.
Jag tror inte att de som köper en ny Tesla bryr sig så mycket om bonuspengarna. Eftersom Tesla har byggt laddarna bryr du dig inte om laddningem men hade du köpt en annan elbil hade du tyckt att det är bättre med många snabbladdare än med bonus.OfarligTesla skrev:Alla gör ju inte det, mina Teslor har inte kostat mer för att vi har miljöbonus här utan jag får pengarna tillbaka istället.nek0 skrev:Därför att man höjer bara bilpriserna med motsvarande belopp. Höjer man bonus med 20 000kr höjs priset på en e-Niro med lika mycket.
Bättre då att man fixar snabbladdare istället.
Klart folk bryr sig om bonuspengarna, jag kommer ha fått tillbaka 100 tkr för mina 2 bilar vilket ju självklart känns bra. Finns ju Ionity med andra bilar, och 60 tkr ger mycket snabbladdning.nek0 skrev:Jag tror inte att de som köper en ny Tesla bryr sig så mycket om bonuspengarna. Eftersom Tesla har byggt laddarna bryr du dig inte om laddningem men hade du köpt en annan elbil hade du tyckt att det är bättre med många snabbladdare än med bonus.
Visst och Ionity ska klara att ladda alla elbilar som kommer de kommande åren?OfarligTesla skrev:Klart folk bryr sig om bonuspengarna, jag kommer ha fått tillbaka 100 tkr för mina 2 bilar vilket ju självklart känns bra. Finns ju Ionity med andra bilar, och 60 tkr ger mycket snabbladdning.nek0 skrev:Jag tror inte att de som köper en ny Tesla bryr sig så mycket om bonuspengarna. Eftersom Tesla har byggt laddarna bryr du dig inte om laddningem men hade du köpt en annan elbil hade du tyckt att det är bättre med många snabbladdare än med bonus.
Här finns mer information och möjlighet att svara: https://www.regeringen.se/remisser/2020 ... -i-fem-ar/TiborBlomhall skrev:Jag ska se var någonstans man kan protestera mot promemorian. Tänkte mig försöka få till ett möte, lämna in skriftlig protest eller i värsta fall ställa oss utanför regeringen med plakat.
Någon som vet vem som författade promemorian? Vem man ska ställa protesten till?
Därför att begagnatpriset justeras nedåt eftersom nya bilar bonus?OfarligTesla skrev:Varför skulle inte kunden ha nytta av bonuspengarna?nek0 skrev:Blir det inte bättre att man tar malus pengarna och bygger snabbladdningen så man vet att man har någonstans att ladda sin bil och skita helt i bonus?
Kunden har ingen nytta av bonus pengarna ändå.
Ja, precis, vad har jag gjort? Hjäääälpjpetters skrev:Verkar otroligt korkat. Tur att man emigrerat och inte drabbas av liknande påfund.
Ja men så länge värdeminskningen på bilen inte är 100% så blir det pengar kvar av bonusen.Fredrik j skrev:
Därför att begagnatpriset justeras nedåt eftersom nya bilar bonus?
Utifrån ovanstående har man uppenbarligen dålig koll på hur civilrättsliga processer i Sverige drivs och vad sådant kostar. Att de tror att företag som de tror är så giriga att de kommer ta in målvakter för att lura Svenssons gladeligen kommer gå med på att skriva på kontrakt med krav gentemot tidigare ägare och bonusmottagaren är ju minst sagt blåögt. Det kommer vara mycket svårt för en gemene konsument att veta att avtalet som i praktiken kommer läggas fram av bilförsäljare är juridiskt hållbart.Normalt sett bör det inte vara aktuellt att låta bli att kräva tillbaka en utbetald
bonus om en senare köpare har exporterat bilen, eftersom bonusmottagaren
tar en medveten risk vid försäljning. Dessutom har bonusmottagaren möjlig-
het att säkerställa ersättning från köparen i det fall köparen för bilen utom-
lands. Endast i mycket sällsynta fall bör det alltså bli aktuellt att avstå från
återkrav, t.ex. om bonusmottagaren av olika skäl kan sägas vara tvungen att
sälja bilen och inte har haft möjlighet att säkerställa ersättning från köparen
för ett återkrav som riktas mot bonusmottagaren.
Utrymmet för Transportstyrelsen att bedöma omständigheterna i det en-
skilda fallet och förutsättningarna för att kunna kräva tillbaka bonusen bör
vara tillräckligt för att säkerställa att en återbetalningsskyldighet inte leder till
orimliga konsekvenser för myndigheten eller bonusmottagarna.
Ett beslut om återbetalning är ett krav på betalning och kan inte läggas till
grund för verkställighet genom t.ex. utmätning. Om den som beslutet om
återkrav riktas mot inte betalar enligt beslutet måste Transportstyrelsen, för
att kunna driva in fordran, ansöka om betalningsföreläggande eller om stäm-
ning i allmän domstol
Bästa är väl dock att betala ut löpande och att det följer bilen och drabbar den som får bonusen utbetald vid export. Minska till tre år så slipper ni leasingföretagens vrede.Ändringarna ska träda i kraft den 1 januari 2021. Bestämmelserna
ska inte tillämpas på bilar som före ikraftträdandet har ställts på i enlighet
med 17 § 1 b.
Precis. Månadsvis under de första 36 månaderna känns ju som den uppenbara lösningen. Om vi nu måste hålla på med bonusar hit och dit. Bättre om staten satsade de pengarna på att bygga bättre infrastruktur. Både snabbladdning och destinationsladdning. Förpacka det i ett statligt bolag och sälj det sen när marknaden är mogen för det. Alternativt stötta privata aktörer...frippe skrev:Nu kanske jag hoppar in helt fel i diskussionen. Men ser inget principiellt tokigt i att utbetald bonus ska betalas tillbaka om bilen säljs utanför landet. Givet då inom en rimlig tid och gentemot rätt person.
Dock bör kanske bonusen betalas ut över tid och inte i klumpsumma som nu, då minskar incitamentet att sälja av bil efter en viss tid i avsikt att tjäna en hacka på det.
Å andra sidan innebär alltid bonus och stödsystem en snedvridning av marknaden och det vore bättre att lösa det på helt andra sätt. Allt för att motverka att tillverkare/säljare och marknad upprätthåller en högre prisnivå med motivering att det finns en bonus eller ett stöd som justerar priset för konsumenterna.