Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av elbi
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Ypperligt tillfälle att lägga ned bonusen, om nu EU för igenom momsfria nollutsläpssfordon?
Men nej, så klart är detta helt tokigt på alla sätt som går. Hur gick tankeprocessen här?
Men nej, så klart är detta helt tokigt på alla sätt som går. Hur gick tankeprocessen här?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Ja det har du såklart rätt i. Men som jag skrev.. "OM politikerna hade velat..." dvs de är eg inte alls intresserade av miljön. Tex så skulle jyst tyska staten kunnat kontakta Elon för flera år sedan och sagt att vi vill ha en GF i tyskland snarast, 50% av produktionskapaciteten skall vikas åt en (tesla) bil i golfklassen med poloklassens prislapp. Här är 2 miljarder euro, sätt fart. Personalen rekryteras lokalt till minst 75%.Fredrik j skrev:Enligt samma retorik hade ju tyska staten kunnat stoppa teslas etablering i landet.PoloPrinsen skrev:OM politikerna hade velat göra nått för miljön på riktigt så hade man för flera år sedan infört en kombination av piska och morot.
Exempelvis så hade man kunnat skippa dessa 60 papp helt och spenderat dessa miljoner/miljarder på riktad (förmodligen regelvidrigt) hjälp till nykomlingar i branchen. Sonomotors utveckling och tillverkning av elbilar i svenska lokaler med svensk personal ekonomiskt uppbackad av svenska statsapparaten hade satt alla, inklusive Volvo...
Tex Tyskland skulle såklart ävende kuna stötta Sonomotors de också då de i grunden är ett tyskt företag..
Resultatet hade blivit en rejäl spark på fossilbiltillvetkarnas rövar.. .!!
Mvh P
Vem ska avgöra vilken nykomling som ska få statligt stöd? Jag skulle bli mycket förvånad om det blir något av Sonomotors. Ett svart hål.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Sen bjuder franska staten 2,1 miljarder euro. Sen undrar sonomotors om dom också kan få pengar. Sen vill VW ha stöd annars avskedar dom fler än tesla anställer sen är det igång och cirkusen går inte att stoppa.PoloPrinsen skrev:Ja det har du såklart rätt i. Men som jag skrev.. "OM politikerna hade velat..." dvs de är eg inte alls intresserade av miljön. Tex så skulle jyst tyska staten kunnat kontakta Elon för flera år sedan och sagt att vi vill ha en GF i tyskland snarast, 50% av produktionskapaciteten skall vikas åt en (tesla) bil i golfklassen med poloklassens prislapp. Här är 2 miljarder euro, sätt fart. Personalen rekryteras lokalt till minst 75%.Fredrik j skrev:Enligt samma retorik hade ju tyska staten kunnat stoppa teslas etablering i landet.PoloPrinsen skrev:OM politikerna hade velat göra nått för miljön på riktigt så hade man för flera år sedan infört en kombination av piska och morot.
Exempelvis så hade man kunnat skippa dessa 60 papp helt och spenderat dessa miljoner/miljarder på riktad (förmodligen regelvidrigt) hjälp till nykomlingar i branchen. Sonomotors utveckling och tillverkning av elbilar i svenska lokaler med svensk personal ekonomiskt uppbackad av svenska statsapparaten hade satt alla, inklusive Volvo...
Tex Tyskland skulle såklart ävende kuna stötta Sonomotors de också då de i grunden är ett tyskt företag..
Resultatet hade blivit en rejäl spark på fossilbiltillvetkarnas rövar.. .!!
Mvh P
Vem ska avgöra vilken nykomling som ska få statligt stöd? Jag skulle bli mycket förvånad om det blir något av Sonomotors. Ett svart hål.
Mvh PP.
Statsstöd är i längden destruktivt. Det riskerar att hålla icke livskraftiga företag under armarna. När ska staten bestämma när det är dags att fimpa ett företag?
Vad tycker väljarna? Varför ska ett amerikanskt företag få stöd när det finns tyska som behöver.
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Iofs är svaret på just den frågan ganska självklart: För att de har visat att de både vill och kan bygga elbilar.Fredrik j skrev:Varför ska ett amerikanskt företag få stöd när det finns tyska som behöver.
Det är kanske inte så lätt det där med statsbidrag. Men om man läser in klimatkrisen så blir det kanske lite enklare. Staterna borde för länge sedan ha gjort något som tvingat hela industrin att ställa om till fossilfritt. Det är trots allt en kris, en nödsituation. Hur man än gör kommer människor med en väldigt stor sannolikhet att drabbas på ett eller annat sätt. Människors integritet kommer att kränkas. Om det sen blir av stater som tvingar människor att byta livsstil och företag att ändra på sin produktion eller om det blir när klimatkatastrofen är ett faktum och det omöjliggör det liv som vi nu är vana vid att leva så skulle jag nog trots allt välja det första. Men jag vet, det är omöjligt att genomföra i en riktig demokrati, för de politiker som försöker kommer att bli bortröstade i nästa val. Större är inte människors insikt.
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Detta har väl i och för sig även VW visat. Problemet har varit att sälja dem med vinst (och bra mjukvara...).Jerker skrev:Iofs är svaret på just den frågan ganska självklart: För att de har visat att de både vill och kan bygga elbilar.Fredrik j skrev:Varför ska ett amerikanskt företag få stöd när det finns tyska som behöver.
Tesla har visat att de kan tillverka och sälja elbilar med vinst utan direkta statsbidrag. De behöver alltså inte få några bidrag. Det Tesla (och vilken annan elbilstillverkare) behöver är stabila regler för försäljning av elbilar och tillverkning av elbilar. Det är detta område som är politikernas ansvar.
Det som laddnätverksoperatörer behöver är i te bidrag utan stabila och sunda regler för laddstolpar och tillgång till effekt. Att kräva att man inte får ta betalt per kWh, inte får bygglov av oklara grunder eller att det inte finns någon eleffekt på platser som är optimala för snabbladdare sätter käppar i hjulen för utbyggnaden. Bidrag leder till snedfördelning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Alltså har de ännu inte visat att de kan det Tesla har visat att de kan. Viljan och förmågan är fortfarande inte den rätta. Jag tror att innerst inne finns det en liten gynnare som sitter på deras axlar och viskar i deras öron att man alltid kan hoppa av elbilsracet och fortsätta bygga förbränningsmotorer.Svenssons skrev:Detta har väl i och för sig även VW visat. Problemet har varit att sälja dem med vinst (och bra mjukvara...).
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Så i slutändan ska alla köra Tesla?Jerker skrev:Alltså har de ännu inte visat att de kan det Tesla har visat att de kan. Viljan och förmågan är fortfarande inte den rätta. Jag tror att innerst inne finns det en liten gynnare som sitter på deras axlar och viskar i deras öron att man alltid kan hoppa av elbilsracet och fortsätta bygga förbränningsmotorer.Svenssons skrev:Detta har väl i och för sig även VW visat. Problemet har varit att sälja dem med vinst (och bra mjukvara...).
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Men om beviset på att ett företag kan och vill sälja elbilar är att de säljer dessa i allt större grad betyder att företaget kan sälja elbilar med vinst. Utan vinst kommer företaget inte kunna expandera försäljningen och ifall de har vinst behövs inga statsbidrag.Jerker skrev:Alltså har de ännu inte visat att de kan det Tesla har visat att de kan. Viljan och förmågan är fortfarande inte den rätta. Jag tror att innerst inne finns det en liten gynnare som sitter på deras axlar och viskar i deras öron att man alltid kan hoppa av elbilsracet och fortsätta bygga förbränningsmotorer.Svenssons skrev:Detta har väl i och för sig även VW visat. Problemet har varit att sälja dem med vinst (och bra mjukvara...).
Staten kan dock snabba på utvecklingen genom en rad andra saker. Flertalet av dessa leder inte till att resurser tas från statskassan eller som till och med kan leda till inflöde av pengar till statskassan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Nej, det vore inte bra alls. Jag hoppas verkligen att VW får fart på sitt elbilsprogram, men utan dieselgate hade det inte hänt, så det är en omvändning under galgen. Allt har kommit för sent. Alla borde ha fått eld i baken när Tesla model S kom ut på marknaden.Verdi skrev:Så i slutändan ska alla köra Tesla?Jerker skrev:Alltså har de ännu inte visat att de kan det Tesla har visat att de kan. Viljan och förmågan är fortfarande inte den rätta. Jag tror att innerst inne finns det en liten gynnare som sitter på deras axlar och viskar i deras öron att man alltid kan hoppa av elbilsracet och fortsätta bygga förbränningsmotorer.Svenssons skrev:Detta har väl i och för sig även VW visat. Problemet har varit att sälja dem med vinst (och bra mjukvara...).
Men det positiva med dieselgate är inte bara att VW tvingats in i elbilsproduktion utan att med en så stor aktör som VW på elbilståget tvingar även andra att göra det samma. Eller så känner de att om VW vågar så vågar de.
Jag menar inte att det är bra att en stat gynnar en enskild biltillverkare. Men jag svarade bara på en fråga varför just Tesla skulle gynnas och inte nån annan.
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Håller med.Svenssons skrev:Staten kan dock snabba på utvecklingen genom en rad andra saker. Flertalet av dessa leder inte till att resurser tas från statskassan eller som till och med kan leda till inflöde av pengar till statskassan.
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Så du menar att statsbidrag mer ska vara en belöning till dom företag som lyckats utan dom?Jerker skrev:Iofs är svaret på just den frågan ganska självklart: För att de har visat att de både vill och kan bygga elbilar.Fredrik j skrev:Varför ska ett amerikanskt företag få stöd när det finns tyska som behöver.
Det är kanske inte så lätt det där med statsbidrag. Men om man läser in klimatkrisen så blir det kanske lite enklare. Staterna borde för länge sedan ha gjort något som tvingat hela industrin att ställa om till fossilfritt. Det är trots allt en kris, en nödsituation. Hur man än gör kommer människor med en väldigt stor sannolikhet att drabbas på ett eller annat sätt. Människors integritet kommer att kränkas. Om det sen blir av stater som tvingar människor att byta livsstil och företag att ändra på sin produktion eller om det blir när klimatkatastrofen är ett faktum och det omöjliggör det liv som vi nu är vana vid att leva så skulle jag nog trots allt välja det första. Men jag vet, det är omöjligt att genomföra i en riktig demokrati, för de politiker som försöker kommer att bli bortröstade i nästa val. Större är inte människors insikt.
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Nja, det beror ju på. Om det, som jag anser att det är nu, kris och jävligt bråttom att ställa om, så är det nog en bra idé att låta de som kan jobbet också göra jobbet. Där gör pengarna mest nytta.Fredrik j skrev:Så du menar att statsbidrag mer ska vara en belöning till dom företag som lyckats utan dom?
Det är stor skillnad på en värld i harmoni och en i kris. Coronapandemin har visat att stater kan agera när det behövs. Faktiskt! Problemet är att de inte gör det med en klimatkris runt hörnet. Det borde de, men vill/vågar inte. De kommer att göra det när katastrofen är ett faktum och vi har gått in i ett irreversibelt tillstånd. Men det är så dags då. Det blir då endast att ägna sig åt att "släcka bränder".
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Jerker skrev:Nja, det beror ju på. Om det, som jag anser att det är nu, kris och jävligt bråttom att ställa om, så är det nog en bra idé att låta de som kan jobbet också göra jobbet. Där gör pengarna mest nytta.Fredrik j skrev:Så du menar att statsbidrag mer ska vara en belöning till dom företag som lyckats utan dom?
Det är stor skillnad på en värld i harmoni och en i kris. Coronapandemin har visat att stater kan agera när det behövs. Faktiskt! Problemet är att de inte gör det med en klimatkris runt hörnet. Det borde de, men vill/vågar inte. De kommer att göra det när katastrofen är ett faktum och vi har gått in i ett irreversibelt tillstånd. Men det är så dags då. Det blir då endast att ägna sig åt att "släcka bränder".
Fast att byta till elbilar är som att ta en huvudvärkstablett mot cancer. Visst, det är säkert bättre än ingenting men ser man till befolkningsökningen, alla industrier, den sanslösa slit-o-släng-mentaliteten som vi har i samhället, onödiga semesterresor kors och tvärs över jorden, kraftigt ökad köttätning osv osv... Elbilar har sina problem dessutom. De kräver också en massa naturresurser och energi. Är ju inte så att en fossilbil är 100 och en elbil är 0.
Jag skulle säga att vi fått det för bra i stora delar av världen. Vi kan konsumera och resa på ett sätt som föregående generationer inte kunde drömma om. Dessutom är vi många fler. Klart som tusan jorden får det kämpigt när man kan flyga nästan gratis till typ London över dagen för att shoppa...
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Värden är helt galen ja, bara en sådan sak att jag får poäng av att shoppa nya prylar som man egentligen inte behöver, poäng som senare ger mig gratis flygresor... Kan även flyga utomlands för att träffa kompisar mer eller mindre gratis när som helst idag, flygbolagen går i princip back på att flyga till de priserna om planen inte är packade... Företag uppmuntras att köpa nya bilar var 3e år, prylar/kläder byggs inte längre för att hålla eller repareras. Hela systemet är uppbygt för att köpa mer och mer nya prylar för varje år som går och jag ser inte hur det skulle ändras, snarare blir vi fler och fler som vill leva så.Verdi skrev:Jag skulle säga att vi fått det för bra i stora delar av världen. Vi kan konsumera och resa på ett sätt som föregående generationer inte kunde drömma om. Dessutom är vi många fler. Klart som tusan jorden får det kämpigt när man kan flyga nästan gratis till typ London över dagen för att shoppa...
Sen är det ju så att jorden skiter fullständigt i hur mycket vi förstör, för jorden är de hundratusentals år som krävs för att återställa allt ingenting egentligen. Det vi försöker göra är att rädda vårt egna skinn och fortsatt ha en planet som vi enkelt kan leva på, tyvärr tror jag inte människor kommer kunna enas tillräckligt för att det skall ske utan frågan är bara när det skiter sig totalt...
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Självklart, men nu gällde frågan specifikt övergången till elbilar, vilket är ett delsteg. Vår livsstil håller inte alls; den måste läggas om totalt. Det är därför det inte går att genomföra i en demokrati vars medborgare anser att marknadsekonomi och konsumism är ett måste och där individualismen är gud. Katastrofen måste komma först och sen tvingas folk ändå till ett helt annat liv av den enkla anledningen att det inte är möjligt att fortsätta som förut. Klimatkrisen som är i antågande kommer förmodligen att få andra världskriget att framstå som en tebjudning i jämförelse. Vi går mot en helt annan värld. Det är bara att vänja sig vid tanken, för att förhoppningen att politiken skulle lösa problemet är inte att tänka på.Verdi skrev:Fast att byta till elbilar är som att ta en huvudvärkstablett mot cancer. Visst, det är säkert bättre än ingenting men ser man till befolkningsökningen, alla industrier, den sanslösa slit-o-släng-mentaliteten som vi har i samhället, onödiga semesterresor kors och tvärs över jorden, kraftigt ökad köttätning osv osv... Elbilar har sina problem dessutom. De kräver också en massa naturresurser och energi. Är ju inte så att en fossilbil är 100 och en elbil är 0.
Jag skulle säga att vi fått det för bra i stora delar av världen. Vi kan konsumera och resa på ett sätt som föregående generationer inte kunde drömma om. Dessutom är vi många fler. Klart som tusan jorden får det kämpigt när man kan flyga nästan gratis till typ London över dagen för att shoppa...
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Jerker skrev:Självklart, men nu gällde frågan specifikt övergången till elbilar, vilket är ett delsteg. Vår livsstil håller inte alls; den måste läggas om totalt. Det är därför det inte går att genomföra i en demokrati vars medborgare anser att marknadsekonomi och konsumism är ett måste och där individualismen är gud. Katastrofen måste komma först och sen tvingas folk ändå till ett helt annat liv av den enkla anledningen att det inte är möjligt att fortsätta som förut. Klimatkrisen som är i antågande kommer förmodligen att få andra världskriget att framstå som en tebjudning i jämförelse. Vi går mot en helt annan värld. Det är bara att vänja sig vid tanken, för att förhoppningen att politiken skulle lösa problemet är inte att tänka på.Verdi skrev:Fast att byta till elbilar är som att ta en huvudvärkstablett mot cancer. Visst, det är säkert bättre än ingenting men ser man till befolkningsökningen, alla industrier, den sanslösa slit-o-släng-mentaliteten som vi har i samhället, onödiga semesterresor kors och tvärs över jorden, kraftigt ökad köttätning osv osv... Elbilar har sina problem dessutom. De kräver också en massa naturresurser och energi. Är ju inte så att en fossilbil är 100 och en elbil är 0.
Jag skulle säga att vi fått det för bra i stora delar av världen. Vi kan konsumera och resa på ett sätt som föregående generationer inte kunde drömma om. Dessutom är vi många fler. Klart som tusan jorden får det kämpigt när man kan flyga nästan gratis till typ London över dagen för att shoppa...
Klimatkrisen kommer dock komma smygande under många år, under generationer, och inte som en abrupt smäll. Tror vi som ras kan hantera det ganska bra.
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Vi får väl hoppas det, men jag är inte så övertygad om det. Många kommer att få lida fruktansvärt.Verdi skrev:Klimatkrisen kommer dock komma smygande under många år, under generationer, och inte som en abrupt smäll. Tror vi som ras kan hantera det ganska bra.
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Jerker skrev:Vi får väl hoppas det, men jag är inte så övertygad om det. Många kommer att få lida fruktansvärt.Verdi skrev:Klimatkrisen kommer dock komma smygande under många år, under generationer, och inte som en abrupt smäll. Tror vi som ras kan hantera det ganska bra.
Varför skulle det komma över en natt, eller ens under några få år? Det är en långsam process. 1,5 graders målet är ju fram till år 2100. Och redan idag lever vi tydligen med 1 grad högre medeltemperatur. Så det handlar alltså om en halv grad till på 80 år.
Men vad räknar man ifrån? På 1600-talet var det så kallt att man kunde gå på isen över Stora och Lilla Bält i Danmark. Det känns ju inte aktuellt att göra nu direkt.
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Naturen är inte så sentimental mot raser som inte kan anpassa sig. När det gäller klimatförändringarna så förstör vi inte jorden utan vi förstör våra möjligheter att fortsätta leva som tidigare.Jerker skrev:Vi får väl hoppas det, men jag är inte så övertygad om det. Många kommer att få lida fruktansvärt.Verdi skrev:Klimatkrisen kommer dock komma smygande under många år, under generationer, och inte som en abrupt smäll. Tror vi som ras kan hantera det ganska bra.
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Det är ingen linjär process. Eller så är den linjär just nu, men bara inom ganska snäva gränser. Kommer man utanför dessa gränser är det okontrollerbart. Det finns ganska många exempel på varför det troligen är så.Verdi skrev:
Varför skulle det komma över en natt, eller ens under några få år? Det är en långsam process. 1,5 graders målet är ju fram till år 2100. Och redan idag lever vi tydligen med 1 grad högre medeltemperatur. Så det handlar alltså om en halv grad till på 80 år.
- när permafrosten i ryska tundran smälter frigörs det stora mängder metan som är en mycket kraftig växthusgas, 25 gånger så stark som CO2. Detta har börjat ske redan idag och förstärker växthuseffekten utan att vi kan stoppa det.
- samma sak kan hända med metanhydratet som finns i stora mängder på havsbottnen. Det bedöms i dagsläget som osannolikt, men om det sker triggar det en kedjereaktion.
- när polarisen smälter förvinner stora vita områden som hittills har reflekterat en mycket stor del av solljuset tillbaka ut i rymden. Så länge isen bara blir tunnare märker man det inte, men så fort den är borta värms polarområdena plötsligt upp mycket kraftigare än hittills.
Det finns fler exempel som jag inte kommer ihåg just nu, men risken att växthuseffekten helt plötsligt accelererar, eftersom följdprocesser triggas igång, finns absolut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Som tur är så är det som Car Sverige säger: "som vanligt är det enda du behöver göra att luta dig tillbaka i lädersätet och vänta på teknikutvecklingen".mati skrev:- när polarisen smälter förvinner stora vita områden som hittills har reflekterat en mycket stor del av solljuset tillbaka ut i rymden. Så länge isen bara blir tunnare märker man det inte, men så fort den är borta värms polarområdena plötsligt upp mycket kraftigare än hittills.
Skaffar man en vit SUV så kompenserar man enligt artikeln detta:
https://carsverige.eu/aktuellt/radda-kl ... op-en-suv/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Svarta SUV:ar då? De bidrar alltså dubbelt till uppvärmningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Absolut!mati skrev:Svarta SUV:ar då? De bidrar alltså dubbelt till uppvärmningen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Om nu inte Tesla satsat på elbilar, vad hade då hänt fram tills nu 2020?
Vad skulle hända frammtill2025? 2030?
Känns som om nissan med sin leaf inte behövt komma med sina 40 redp 60 kwh batteripack.
Bmw i3, skulle den finnas?
Polestar? Osv....
Vilka av dagens stora bilaktörer hade försökt komma med nått ens i närheten av vettigt i elbilsväg?
Det behövs lite blåslampor i rövarna på fossilbilstillverkarna om det nu ska bli nått. En typ av blåslampa är att underlätta för uppstickare som satsar på el, inte olja. En annan typ av blåskampa skulle tex kunna vara ett märkesoberoende laddnätverk som är pålitligt, enkelt och billigt för elbilisterna att använda.
Mvh PP.
Vad skulle hända frammtill2025? 2030?
Känns som om nissan med sin leaf inte behövt komma med sina 40 redp 60 kwh batteripack.
Bmw i3, skulle den finnas?
Polestar? Osv....
Vilka av dagens stora bilaktörer hade försökt komma med nått ens i närheten av vettigt i elbilsväg?
Det behövs lite blåslampor i rövarna på fossilbilstillverkarna om det nu ska bli nått. En typ av blåslampa är att underlätta för uppstickare som satsar på el, inte olja. En annan typ av blåskampa skulle tex kunna vara ett märkesoberoende laddnätverk som är pålitligt, enkelt och billigt för elbilisterna att använda.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
BMW i3 är ju nästan samtida med Model S. Så den borde väl ha funnits åtminstone.PoloPrinsen skrev:Om nu inte Tesla satsat på elbilar, vad hade då hänt fram tills nu 2020?
Vad skulle hända frammtill2025? 2030?
Känns som om nissan med sin leaf inte behövt komma med sina 40 redp 60 kwh batteripack.
Bmw i3, skulle den finnas?
Polestar? Osv....
Vilka av dagens stora bilaktörer hade försökt komma med nått ens i närheten av vettigt i elbilsväg?
Det behövs lite blåslampor i rövarna på fossilbilstillverkarna om det nu ska bli nått. En typ av blåslampa är att underlätta för uppstickare som satsar på el, inte olja. En annan typ av blåskampa skulle tex kunna vara ett märkesoberoende laddnätverk som är pålitligt, enkelt och billigt för elbilisterna att använda.
Mvh PP.