Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av elbi
Moderator: Redaktion
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Anledningen, om man läser promemorian, att inte kräva att ägaren som exporterar bilen på pengarna, är att det kan ses som en exporttull, och det skulle inte ses med blida ögon av EU-kommissionen. De föreslår därför att man skriver med exportförbud i köpesavtal, som då kan innebära tvister i flera led om ägare fyra exporterar bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Låter som upplagt för att kunna bli lurad.. Men jag förstår varför de gör lagen som de de gör?bylund skrev:Anledningen, om man läser promemorian, att inte kräva att ägaren som exporterar bilen på pengarna, är att det kan ses som en exporttull, och det skulle inte ses med blida ögon av EU-kommissionen. De föreslår därför att man skriver med exportförbud i köpesavtal, som då kan innebära tvister i flera led om ägare fyra exporterar bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
I praktiken innebär ju det att man alltid måste behålla sin bil i minst 5år.
Kanske blir man kontaktad av nuvarande ägare som vill ha 20000 annars exporterar han.
Ogenomtänkt.
Man borde istället skissa på en avtrappningsplan när det gäller bonus.
Kanske blir man kontaktad av nuvarande ägare som vill ha 20000 annars exporterar han.
Ogenomtänkt.
Man borde istället skissa på en avtrappningsplan när det gäller bonus.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Det här låter som en kanonide!
Om man vill stoppa elbilsförsäljningen alltså.
Satsar Sverige på fossilt nu alltså?
Om man vill stoppa elbilsförsäljningen alltså.
Satsar Sverige på fossilt nu alltså?
Haft alla 3/Y
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Tanken är nog att de där 60kkr som ska betalas tillbaka går till sänkta malus på avgasbilar...pejvic skrev:Det här låter som en kanonide!
Om man vill stoppa elbilsförsäljningen alltså.
Satsar Sverige på fossilt nu alltså?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Det är väl förvisso genomtänkt, då de själva inser nackdelarna med förslaget, men tycker att alternativen är sämre. Alternativ presenteras faktiskt i promemorian.Fredrik j skrev:I praktiken innebär ju det att man alltid måste behålla sin bil i minst 5år.
Kanske blir man kontaktad av nuvarande ägare som vill ha 20000 annars exporterar han.
Ogenomtänkt.
Man borde istället skissa på en avtrappningsplan när det gäller bonus.
Men kanske skulle man istället dela upp bonusen på flera år, så att t ex en femtedel betalas ut per år över fem år, till den som råkar vara innehavare vid den tidpunkten. (Även det alternativet har de tagit upp och dissat).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Ja, jag såg det också. För er som inte kollat så ser det ut såhär: Det verkar ju genomtänkt, men varför inte bara landa på lösningen att den som faktiskt exporterar bilen får betala? Jag ser inte några nackdelar med det, och såg inte att det disktuterades i PM:et heller. Men kan ha missat.bylund skrev:Det är väl förvisso genomtänkt, då de själva inser nackdelarna med förslaget, men tycker att alternativen är sämre. Alternativ presenteras faktiskt i promemorian.Fredrik j skrev:I praktiken innebär ju det att man alltid måste behålla sin bil i minst 5år.
Kanske blir man kontaktad av nuvarande ägare som vill ha 20000 annars exporterar han.
Ogenomtänkt.
Man borde istället skissa på en avtrappningsplan när det gäller bonus.
Men kanske skulle man istället dela upp bonusen på flera år, så att t ex en femtedel betalas ut per år över fem år, till den som råkar vara innehavare vid den tidpunkten. (Även det alternativet har de tagit upp och dissat).
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Det kan, som jag var inne på ovan, ses som en exporttull, och det antas inte EU-kommissionen gilla, då det bryter mot reglerna för den inre marknaden.Curik skrev:Det verkar ju genomtänkt, men varför inte bara landa på lösningen att den som faktiskt exporterar bilen får betala? Jag ser inte några nackdelar med det, och såg inte att det disktuterades i PM:et heller. Men kan ha missat.
De nämner även att bilmålvakter kan tänkas registreras som sista ägaren innan export.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Jag läste det du skrev men kopplade inte, tack!bylund skrev:Det kan, som jag var inne på ovan, ses som en exporttull, och det antas inte EU-kommissionen gilla, då det bryter mot reglerna för den inre marknaden.Curik skrev:Det verkar ju genomtänkt, men varför inte bara landa på lösningen att den som faktiskt exporterar bilen får betala? Jag ser inte några nackdelar med det, och såg inte att det disktuterades i PM:et heller. Men kan ha missat.
De nämner även att bilmålvakter kan tänkas registreras som sista ägaren innan export.
Deras förslag om att skriva in det i köpkontraktet är ju lika illa dock.
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Det är ju inte genomtänkt alls. Köpeavtalet? Så förste ägare ska processa mot näste köpare? Vad kostar en sån process? Ska man kolla ekonomin på köparen när man säljer en bil?Curik skrev:Ja, jag såg det också. För er som inte kollat så ser det ut såhär: Det verkar ju genomtänkt, men varför inte bara landa på lösningen att den som faktiskt exporterar bilen får betala? Jag ser inte några nackdelar med det, och såg inte att det disktuterades i PM:et heller. Men kan ha missat.bylund skrev:Det är väl förvisso genomtänkt, då de själva inser nackdelarna med förslaget, men tycker att alternativen är sämre. Alternativ presenteras faktiskt i promemorian.Fredrik j skrev:I praktiken innebär ju det att man alltid måste behålla sin bil i minst 5år.
Kanske blir man kontaktad av nuvarande ägare som vill ha 20000 annars exporterar han.
Ogenomtänkt.
Man borde istället skissa på en avtrappningsplan när det gäller bonus.
Men kanske skulle man istället dela upp bonusen på flera år, så att t ex en femtedel betalas ut per år över fem år, till den som råkar vara innehavare vid den tidpunkten. (Även det alternativet har de tagit upp och dissat).
Betala ut bonusen löpande till den som äger bilen istället. Som vägskatt fast åt andra hållet. Som när man ställer av en bil.
Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Jag tycker det verkar genomtänkt för att vara politiskt. Dom har förstått problemet och även uppmärksammat nackdelarna - men hamnat på en lösning jag inte håller med om. Typ som det brukar vara.Fredrik j skrev:Det är ju inte genomtänkt alls. Köpeavtalet? Så förste ägare ska processa mot näste köpare? Vad kostar en sån process? Ska man kolla ekonomin på köparen när man säljer en bil?
Betala ut bonusen löpande till den som äger bilen istället. Som vägskatt fast åt andra hållet. Som när man ställer av en bil.
Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.
Att betala ut per månad låter ju bättre.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Exakt, hur svårt kan det vara?Fredrik j skrev:Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.
Då finns det ju också hela tiden ett latent "miljövärde" i bilen som man kan relatera till om/när man funderar på att exportera den.
Enkelt, lättbegripligt, utan risk för juridiska problem etc., finns inte den modellen ens med som ett förkastat alternativ i texten?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Jo. Den finns med. Och har förkastats. Ändå den modell jag skulle välja.fth skrev:Exakt, hur svårt kan det vara?Fredrik j skrev:Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.
Då finns det ju också hela tiden ett latent "miljövärde" i bilen som man kan relatera till om/när man funderar på att exportera den.
Enkelt, lättbegripligt, utan risk för juridiska problem etc., finns inte den modellen ens med som ett förkastat alternativ i texten?
/fth
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Speciellt som dom allra flesta har sin utgift för bil per månad. Skulle ju förenkla budgetberäkningar för t.ex. privatleasing.bylund skrev:Jo. Den finns med. Och har förkastats. Ändå den modell jag skulle välja.fth skrev:Exakt, hur svårt kan det vara?Fredrik j skrev:Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.
Då finns det ju också hela tiden ett latent "miljövärde" i bilen som man kan relatera till om/när man funderar på att exportera den.
Enkelt, lättbegripligt, utan risk för juridiska problem etc., finns inte den modellen ens med som ett förkastat alternativ i texten?
/fth
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Den avfärdas med följande resonemang:fth skrev:Exakt, hur svårt kan det vara?Fredrik j skrev:Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.
Då finns det ju också hela tiden ett latent "miljövärde" i bilen som man kan relatera till om/när man funderar på att exportera den.
Enkelt, lättbegripligt, utan risk för juridiska problem etc., finns inte den modellen ens med som ett förkastat alternativ i texten?
/fth
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Att de kommer fram till fel slutsats är ju inte samma sak som att de inte tänkt igenom det. Eller har vi helt olika förståelse för vad "genomtänkt" betyder? De verkar inte bara ha dragit till med något, utan tar upp flera varianter. Har du läst promemorian? Jag håller alltså inte med om slutsatsen, men att påstå att det inte är genomtänkt tycker jag inte verkar som en korrekt slutsats av dokumentet.Fredrik j skrev:Det är ju inte genomtänkt alls. Köpeavtalet? Så förste ägare ska processa mot näste köpare? Vad kostar en sån process? Ska man kolla ekonomin på köparen när man säljer en bil?
Betala ut bonusen löpande till den som äger bilen istället. Som vägskatt fast åt andra hållet. Som när man ställer av en bil.
Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Inte genomtänkt som att det inte är verklighetsanpassat.
Inte genomtänkt kan ju också betyda att man inte tänkt igenom konsekvenserna tillräckligt noga. I deras värld kan ett problem försvinna genom ett avtal mellan två privatpersoner. I deras värld skulle en klumpsumma efter 6mån vara bättre än att den månatliga kostnaden för bilen sjunker. Känns som dom tror alla har kapital att ligga ut med i 6mån. Det är ju en av anledningarna att privatleasing är så populärt.
Att förlusten i bonus efter 3-4år skulle bli så liten att man skulle frestas att exportera förstår jag inte alls. Om bilen exporteras efter 3 år stannar ju bonuskostnaden för staten vid 36000 istället för 60000.
Hur kan det vara ett problem? Bästa scenariot är väl om någon lockas att köpa en elbil tack vare bonusen men sen exporterar efter 3 år. Då har ju staten fått ut en elbil på marknaden utan att betala ut full bonus. Om den ersätter en fossilbil någon annanstans blir ju den globala miljönyttan densamma. Eller tror vi att den som exporterar en elbil sen köper en fossilbil.
På något märkligt sätt verkar det ju samtidigt fungera att ta ut malus löpande på vägskatten...
Inte genomtänkt kan ju också betyda att man inte tänkt igenom konsekvenserna tillräckligt noga. I deras värld kan ett problem försvinna genom ett avtal mellan två privatpersoner. I deras värld skulle en klumpsumma efter 6mån vara bättre än att den månatliga kostnaden för bilen sjunker. Känns som dom tror alla har kapital att ligga ut med i 6mån. Det är ju en av anledningarna att privatleasing är så populärt.
Att förlusten i bonus efter 3-4år skulle bli så liten att man skulle frestas att exportera förstår jag inte alls. Om bilen exporteras efter 3 år stannar ju bonuskostnaden för staten vid 36000 istället för 60000.
Hur kan det vara ett problem? Bästa scenariot är väl om någon lockas att köpa en elbil tack vare bonusen men sen exporterar efter 3 år. Då har ju staten fått ut en elbil på marknaden utan att betala ut full bonus. Om den ersätter en fossilbil någon annanstans blir ju den globala miljönyttan densamma. Eller tror vi att den som exporterar en elbil sen köper en fossilbil.
På något märkligt sätt verkar det ju samtidigt fungera att ta ut malus löpande på vägskatten...
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Det resonemanget är ju dock underbart eftersom de där anser att en utbetalning som sker vid i anslutning till köptillfället ger högre incitament för att köpa en miljöbil. Trots det så landar de i en lösning som gör att huruvida man får något incitament alls blir extremt osäkert och bortom ens egna kontroll (om man nu inte behåller bilen i 5 år). Hur många skulle räkna med incitamentet vid nybilsköp om huruvida de får det slumpas fram?Curik skrev:Den avfärdas med följande resonemang:
De viftar ju bort det med att företag köper de flesta nya bilarna så det kommer leasingbolagen lösa med komplicerade kontrakt och rättsprocesser...
Och som nämnts tycker man ju att malus gör sig bäst genom att spridas ut så där är det tydligen omvänt helt plötsligt?
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Hade inte problemet lösts om man hade samma bonus i hela EU? Eller tänker jag fel
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Eller slopa bonusen helt så elbilstillverkarna inte hade känt sig tvungna att höja sina priser med motsvarande bonusbelopp. Elbilstillverkarna kunde ju även ge köparna en lektion i TCO.OlleBack skrev:Hade inte problemet lösts om man hade samma bonus i hela EU? Eller tänker jag fel
Sedan kunde staten tagit bort de där 360kr med. Även om det är ett skitbelopp så stör det mig något enormt när en elbil, en icke laddbar hybrid eller en snål bensinare får samma straffavgift.
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Man måste ha en plan på hur man ska dra tillbaka bonusen när elbilarna väl fått fäste och något annat inte längre är aktuellt.
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
De tror bilköparna/väljarna inte kan räkna, eller tvärtomFredrik j skrev:Speciellt som dom allra flesta har sin utgift för bil per månad. Skulle ju förenkla budgetberäkningar för t.ex. privatleasing.bylund skrev:Jo. Den finns med. Och har förkastats. Ändå den modell jag skulle välja.fth skrev:Exakt, hur svårt kan det vara?Fredrik j skrev:Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.
Då finns det ju också hela tiden ett latent "miljövärde" i bilen som man kan relatera till om/när man funderar på att exportera den.
Enkelt, lättbegripligt, utan risk för juridiska problem etc., finns inte den modellen ens med som ett förkastat alternativ i texten?
/fth
ms 76132 "Eleamore"
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Ofta kan dom faktiskt inte det. Många som inte trodde dom hade råd med ny bil tycker plötsligt dom har det om kostnaderna presenteras per månad.12man skrev:De tror bilköparna/väljarna inte kan räkna, eller tvärtomFredrik j skrev:Speciellt som dom allra flesta har sin utgift för bil per månad. Skulle ju förenkla budgetberäkningar för t.ex. privatleasing.bylund skrev:Jo. Den finns med. Och har förkastats. Ändå den modell jag skulle välja.fth skrev:Exakt, hur svårt kan det vara?Fredrik j skrev:Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.
Då finns det ju också hela tiden ett latent "miljövärde" i bilen som man kan relatera till om/när man funderar på att exportera den.
Enkelt, lättbegripligt, utan risk för juridiska problem etc., finns inte den modellen ens med som ett förkastat alternativ i texten?
/fth
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Jag undrar hur detta kommer påverka leasingkontrakt om detta införs. Det är ju leasinggivaren som kommer att få återkravet, men den första leasingtagaren som gynnas av detta.
Ska vi tacka Santander som väl satte detta i system med privatleasade Nissan Leaf för att detta föreslås? Eller är de bara en liten del av problemet?
Ska vi tacka Santander som väl satte detta i system med privatleasade Nissan Leaf för att detta föreslås? Eller är de bara en liten del av problemet?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Hur kan dom komma fram till att folk inte kommer att dras till elbilar om dessa bilar får 60 000 kör utbetalt genom 1000 kör per månad från det de köper bilen men att inget utbetalt under de första 6 månaderna lockar mer? Skulle förslaget gå igenom kan man ju inte räkna med att få något bidrag alls förutom ifall du behåller bilen i fem år. Tänk om man av ekonomiska skäl tvingas sälja den efter några år och senare ägare beslutar att ta den ur landet av ena eller andra anledningen.
Själv är jag emot bidrag för de leder bara till krystade lösningar eller snedvriden marknad vilket vi nu ser genom att elbilar nybilspris hålls artificiellt uppe och vi får förslag som detta.
Själv är jag emot bidrag för de leder bara till krystade lösningar eller snedvriden marknad vilket vi nu ser genom att elbilar nybilspris hålls artificiellt uppe och vi får förslag som detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.