Sida 11 av 12

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 01 aug 2020 16:05
av bylund
mati skrev:- när polarisen smälter förvinner stora vita områden som hittills har reflekterat en mycket stor del av solljuset tillbaka ut i rymden. Så länge isen bara blir tunnare märker man det inte, men så fort den är borta värms polarområdena plötsligt upp mycket kraftigare än hittills.

Som tur är så är det som Car Sverige säger: "som vanligt är det enda du behöver göra att luta dig tillbaka i lädersätet och vänta på teknikutvecklingen".
Skaffar man en vit SUV så kompenserar man enligt artikeln detta: :)
https://carsverige.eu/aktuellt/radda-klimatet-kop-en-suv/

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 01 aug 2020 20:26
av mati
Svarta SUV:ar då? De bidrar alltså dubbelt till uppvärmningen.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 01 aug 2020 20:29
av Bjelke
mati skrev:Svarta SUV:ar då? De bidrar alltså dubbelt till uppvärmningen.

Absolut! :lol:

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 02 aug 2020 17:41
av PoloPrinsen
Om nu inte Tesla satsat på elbilar, vad hade då hänt fram tills nu 2020?
Vad skulle hända frammtill2025? 2030?

Känns som om nissan med sin leaf inte behövt komma med sina 40 redp 60 kwh batteripack.
Bmw i3, skulle den finnas?
Polestar? Osv....

Vilka av dagens stora bilaktörer hade försökt komma med nått ens i närheten av vettigt i elbilsväg?

Det behövs lite blåslampor i rövarna på fossilbilstillverkarna om det nu ska bli nått. En typ av blåslampa är att underlätta för uppstickare som satsar på el, inte olja. En annan typ av blåskampa skulle tex kunna vara ett märkesoberoende laddnätverk som är pålitligt, enkelt och billigt för elbilisterna att använda.
Mvh PP.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 02 aug 2020 17:50
av Verdi
PoloPrinsen skrev:Om nu inte Tesla satsat på elbilar, vad hade då hänt fram tills nu 2020?
Vad skulle hända frammtill2025? 2030?

Känns som om nissan med sin leaf inte behövt komma med sina 40 redp 60 kwh batteripack.
Bmw i3, skulle den finnas?
Polestar? Osv....

Vilka av dagens stora bilaktörer hade försökt komma med nått ens i närheten av vettigt i elbilsväg?

Det behövs lite blåslampor i rövarna på fossilbilstillverkarna om det nu ska bli nått. En typ av blåslampa är att underlätta för uppstickare som satsar på el, inte olja. En annan typ av blåskampa skulle tex kunna vara ett märkesoberoende laddnätverk som är pålitligt, enkelt och billigt för elbilisterna att använda.
Mvh PP.


BMW i3 är ju nästan samtida med Model S. Så den borde väl ha funnits åtminstone. :)

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 02 aug 2020 18:00
av PoloPrinsen
Verdi skrev:
PoloPrinsen skrev:Om nu inte Tesla satsat på elbilar, vad hade då hänt fram tills nu 2020?
Vad skulle hända frammtill2025? 2030?

Känns som om nissan med sin leaf inte behövt komma med sina 40 redp 60 kwh batteripack.
Bmw i3, skulle den finnas?
Polestar? Osv....

Vilka av dagens stora bilaktörer hade försökt komma med nått ens i närheten av vettigt i elbilsväg?

Det behövs lite blåslampor i rövarna på fossilbilstillverkarna om det nu ska bli nått. En typ av blåslampa är att underlätta för uppstickare som satsar på el, inte olja. En annan typ av blåskampa skulle tex kunna vara ett märkesoberoende laddnätverk som är pålitligt, enkelt och billigt för elbilisterna att använda.
Mvh PP.


BMW i3 är ju nästan samtida med Model S. Så den borde väl ha funnits åtminstone. :)


Det har du rätt i! Bra att bli tillrättavisad när jag har fel, tack!
Men öndå, om inte tex Tesla funnits, hade vi då verkligen haft de få elbilar vi ändå har?
Hade hybrider varit så hypat?
Mvh PP.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 02 aug 2020 18:07
av Fredrik j
PoloPrinsen skrev:Det behövs lite blåslampor i rövarna på fossilbilstillverkarna om det nu ska bli nått. En typ av blåslampa är att underlätta för uppstickare som satsar på el, inte olja. En annan typ av blåskampa skulle tex kunna vara ett märkesoberoende laddnätverk som är pålitligt, enkelt och billigt för elbilisterna att använda.


Blåslampan kommer lämpligtvis från kunderna. Risken nu är ju att man pumpar in pengar som konstgjord andning i företag som inte har realistiska mål. Jag tänker specifikt på Sonomotors men det finns säkert fler.

Att staten satsar alla pengar på att bygga ut ett laddnätverk tycker jag låter som en mycket bättre idé. Laddmöjligheter skulle räcka för att kunderna skulle efterfråga laddbara bilar nu. Är det inte precis det som lyfts fram som orsaken till teslas framgång?
Bollen är redan i rullning.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 02 aug 2020 18:15
av Verdi
PoloPrinsen skrev:
Verdi skrev:
PoloPrinsen skrev:Om nu inte Tesla satsat på elbilar, vad hade då hänt fram tills nu 2020?
Vad skulle hända frammtill2025? 2030?

Känns som om nissan med sin leaf inte behövt komma med sina 40 redp 60 kwh batteripack.
Bmw i3, skulle den finnas?
Polestar? Osv....

Vilka av dagens stora bilaktörer hade försökt komma med nått ens i närheten av vettigt i elbilsväg?

Det behövs lite blåslampor i rövarna på fossilbilstillverkarna om det nu ska bli nått. En typ av blåslampa är att underlätta för uppstickare som satsar på el, inte olja. En annan typ av blåskampa skulle tex kunna vara ett märkesoberoende laddnätverk som är pålitligt, enkelt och billigt för elbilisterna att använda.
Mvh PP.


BMW i3 är ju nästan samtida med Model S. Så den borde väl ha funnits åtminstone. :)


Det har du rätt i! Bra att bli tillrättavisad när jag har fel, tack!
Men öndå, om inte tex Tesla funnits, hade vi då verkligen haft de få elbilar vi ändå har?
Hade hybrider varit så hypat?
Mvh PP.



Jag tror miljöreglerna med straffavgifter osv är en långt större anledning till utvecklingen än Tesla. Däremot är det såklart möjligt att Tesla visade politikerna vad som är möjligt och inspirerade till de nya reglerna.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 02 aug 2020 18:20
av mati
PoloPrinsen skrev:Det har du rätt i! Bra att bli tillrättavisad när jag har fel, tack!
Men öndå, om inte tex Tesla funnits, hade vi då verkligen haft de få elbilar vi ändå har?
Hade hybrider varit så hypat?
Mvh PP.

Såklart inte. BMW i3 är en lite udda fågel och gamla Leaf är en apful skapelse. BMWn kan vi den numera avsatte VW-vd Herbert Diess tacka för. Han jobbade på BMW vid den tiden och lyckades tvinga igenom i3:an eftersom han redan då trodde på elbilars framtid. När han försvann så försvann också BMW:s elbilsambitioner. BMW:s svar på Tesla var faktiskt i8:an, en bil som knappast kan anses vara tänkt för en större kundkrets.
Alla elbilar som har funnits hittills är ju bara compliance-cars.
Men "riktiga" elbilar som i-Pace, e-tron, Polestar osv hade inte funnits utan Tesla. Ingen hade pratat om elbilar, och kineserna hade om några år tagit över marknaden helt och hållet. De kanske gör det ändå, det får vi se.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 02 aug 2020 19:37
av LarsL
Ja, utan Tesla hade vi säkert fått se en lång rad med ”complaisance” bilar med konstig utseende, kort räckvidd och dålig prestanda. Finns väl fortfarande ingen volym tillverkare som har en elbil som sin topp of the line modell?