Sida 5 av 5

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 03 aug 2020 08:14
av Mickep
Problemet är inte att de inte gör en jättedyr bil, det är ganska enkelt. De man vill se att de gör en lika bra bil som sin mest säljande. Och det är där bonusdelen kommer in, för att göra den lite billigare (tyvärr har vi sett att tillverkarna tråkigt nog istället höjde priset med motsvarande)

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 03 aug 2020 11:01
av renes
Verdi skrev:
Jag tror miljöreglerna med straffavgifter osv är en långt större anledning till utvecklingen än Tesla. Däremot är det såklart möjligt att Tesla visade politikerna vad som är möjligt och inspirerade till de nya reglerna.
Straffavgifterna finns väl inte överallt. Finns de i USA, t.ex.? Det är väl ändå Teslas huvudmarknad.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 03 aug 2020 11:04
av PoloPrinsen
Mickep skrev:
Problemet är inte att de inte gör en jättedyr bil, det är ganska enkelt. De man vill se att de gör en lika bra bil som sin mest säljande. Och det är där bonusdelen kommer in, för att göra den lite billigare (tyvärr har vi sett att tillverkarna tråkigt nog istället höjde priset med motsvarande)
Om jag förstår dig rätt så vill du ha en minst lika bra bil som S,X och 3, men som den stora massan kan köpa, dvs ha råd med. (?)

Jag håller med i så fall, jag önskar mig också en bil som jag har råd med, utan att behöva göra för mycket avkall på standardutrustning/kvalitet osv.
Problemet är nog inte lättlöst för en nytillkommen aktör. Prispressen gör att volymen behöver vara stor, och det snabbt efter intruduktion.

Man behöver nog bygga ut verksamheten stegvis som tex tesla. Och att då försöka slå.igenom med en volymbil i prispresat segment är förmodligen ytterst svårt.

Se bara på Sonomotors och hur svårt de verkar ha det. Och då har de ändå en relativt unik produkt. Vore finfint om de och såklart även Tesla lyckas med en bil för de stora massorna.
Mvh PP.