Sida 3 av 12

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 29 jul 2020 18:19
av Curik
Fredrik j skrev:Det är ju inte genomtänkt alls. Köpeavtalet? Så förste ägare ska processa mot näste köpare? Vad kostar en sån process? Ska man kolla ekonomin på köparen när man säljer en bil?
Betala ut bonusen löpande till den som äger bilen istället. Som vägskatt fast åt andra hållet. Som när man ställer av en bil.
Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.


Jag tycker det verkar genomtänkt för att vara politiskt. Dom har förstått problemet och även uppmärksammat nackdelarna - men hamnat på en lösning jag inte håller med om. Typ som det brukar vara.

Att betala ut per månad låter ju bättre.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 29 jul 2020 18:21
av fth
Fredrik j skrev:Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.

Exakt, hur svårt kan det vara?

Då finns det ju också hela tiden ett latent "miljövärde" i bilen som man kan relatera till om/när man funderar på att exportera den.

Enkelt, lättbegripligt, utan risk för juridiska problem etc., finns inte den modellen ens med som ett förkastat alternativ i texten?

/fth

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 29 jul 2020 18:26
av bylund
fth skrev:
Fredrik j skrev:Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.

Exakt, hur svårt kan det vara?

Då finns det ju också hela tiden ett latent "miljövärde" i bilen som man kan relatera till om/när man funderar på att exportera den.

Enkelt, lättbegripligt, utan risk för juridiska problem etc., finns inte den modellen ens med som ett förkastat alternativ i texten?

/fth

Jo. Den finns med. Och har förkastats. Ändå den modell jag skulle välja.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 29 jul 2020 18:30
av Fredrik j
bylund skrev:
fth skrev:
Fredrik j skrev:Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.

Exakt, hur svårt kan det vara?

Då finns det ju också hela tiden ett latent "miljövärde" i bilen som man kan relatera till om/när man funderar på att exportera den.

Enkelt, lättbegripligt, utan risk för juridiska problem etc., finns inte den modellen ens med som ett förkastat alternativ i texten?

/fth

Jo. Den finns med. Och har förkastats. Ändå den modell jag skulle välja.


Speciellt som dom allra flesta har sin utgift för bil per månad. Skulle ju förenkla budgetberäkningar för t.ex. privatleasing.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 29 jul 2020 18:31
av Curik
fth skrev:
Fredrik j skrev:Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.

Exakt, hur svårt kan det vara?

Då finns det ju också hela tiden ett latent "miljövärde" i bilen som man kan relatera till om/när man funderar på att exportera den.

Enkelt, lättbegripligt, utan risk för juridiska problem etc., finns inte den modellen ens med som ett förkastat alternativ i texten?

/fth


Den avfärdas med följande resonemang:
2020-07-29 19_29_46-promemorian-klimatbonusbilar-ska-vara-registrerade-i-fem-ar.png

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 29 jul 2020 18:34
av bylund
Fredrik j skrev:Det är ju inte genomtänkt alls. Köpeavtalet? Så förste ägare ska processa mot näste köpare? Vad kostar en sån process? Ska man kolla ekonomin på köparen när man säljer en bil?
Betala ut bonusen löpande till den som äger bilen istället. Som vägskatt fast åt andra hållet. Som när man ställer av en bil.
Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.

Att de kommer fram till fel slutsats är ju inte samma sak som att de inte tänkt igenom det. Eller har vi helt olika förståelse för vad "genomtänkt" betyder? De verkar inte bara ha dragit till med något, utan tar upp flera varianter. Har du läst promemorian? Jag håller alltså inte med om slutsatsen, men att påstå att det inte är genomtänkt tycker jag inte verkar som en korrekt slutsats av dokumentet.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 29 jul 2020 18:47
av Fredrik j
Inte genomtänkt som att det inte är verklighetsanpassat.
Inte genomtänkt kan ju också betyda att man inte tänkt igenom konsekvenserna tillräckligt noga. I deras värld kan ett problem försvinna genom ett avtal mellan två privatpersoner. I deras värld skulle en klumpsumma efter 6mån vara bättre än att den månatliga kostnaden för bilen sjunker. Känns som dom tror alla har kapital att ligga ut med i 6mån. Det är ju en av anledningarna att privatleasing är så populärt.
Att förlusten i bonus efter 3-4år skulle bli så liten att man skulle frestas att exportera förstår jag inte alls. Om bilen exporteras efter 3 år stannar ju bonuskostnaden för staten vid 36000 istället för 60000.
Hur kan det vara ett problem? Bästa scenariot är väl om någon lockas att köpa en elbil tack vare bonusen men sen exporterar efter 3 år. Då har ju staten fått ut en elbil på marknaden utan att betala ut full bonus. Om den ersätter en fossilbil någon annanstans blir ju den globala miljönyttan densamma. Eller tror vi att den som exporterar en elbil sen köper en fossilbil.

På något märkligt sätt verkar det ju samtidigt fungera att ta ut malus löpande på vägskatten...

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 29 jul 2020 18:53
av OfarligTesla
Curik skrev:Den avfärdas med följande resonemang:
2020-07-29 19_29_46-promemorian-klimatbonusbilar-ska-vara-registrerade-i-fem-ar.png


Det resonemanget är ju dock underbart eftersom de där anser att en utbetalning som sker vid i anslutning till köptillfället ger högre incitament för att köpa en miljöbil. Trots det så landar de i en lösning som gör att huruvida man får något incitament alls blir extremt osäkert och bortom ens egna kontroll (om man nu inte behåller bilen i 5 år). Hur många skulle räkna med incitamentet vid nybilsköp om huruvida de får det slumpas fram?

De viftar ju bort det med att företag köper de flesta nya bilarna så det kommer leasingbolagen lösa med komplicerade kontrakt och rättsprocesser...

Och som nämnts tycker man ju att malus gör sig bäst genom att spridas ut så där är det tydligen omvänt helt plötsligt?

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 29 jul 2020 19:04
av OlleBack
Hade inte problemet lösts om man hade samma bonus i hela EU? Eller tänker jag fel :D

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

InläggPostat: 29 jul 2020 19:13
av kikat
OlleBack skrev:Hade inte problemet lösts om man hade samma bonus i hela EU? Eller tänker jag fel :D

Eller slopa bonusen helt så elbilstillverkarna inte hade känt sig tvungna att höja sina priser med motsvarande bonusbelopp. Elbilstillverkarna kunde ju även ge köparna en lektion i TCO.
Sedan kunde staten tagit bort de där 360kr med. Även om det är ett skitbelopp så stör det mig något enormt när en elbil, en icke laddbar hybrid eller en snål bensinare får samma straffavgift.