Sida 2 av 5

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 30 jul 2020 15:51
av Lars Json
Verdi skrev:
Otroligt. Då törs man ju inte sälja en bil de första 5 åren... Är det Miljöpartiet som vill minska nybilsförsäljningen eller vad handlar det om? Eller hade de bara otur när de tänkte?
Otur???

Vi får de politiker vi förtjänar...

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 30 jul 2020 16:24
av renes
De säger "avställning", men om jag nu avställer bilen någon månad eller två pga sjukdom eller långvariga reparationer, menar de att jag ska betala tillbaka 60k då?

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 30 jul 2020 16:29
av Bjelke
Avregistrering var det väl...

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 30 jul 2020 16:38
av renes
Bjelke skrev:
Avregistrering var det väl...
Du har rätt. Så jag kan lugna ner mig igen.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 30 jul 2020 18:17
av nek0
Blir det inte bättre att man tar malus pengarna och bygger snabbladdningen så man vet att man har någonstans att ladda sin bil och skita helt i bonus?
Kunden har ingen nytta av bonus pengarna ändå.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 30 jul 2020 19:43
av OfarligTesla
nek0 skrev:
Blir det inte bättre att man tar malus pengarna och bygger snabbladdningen så man vet att man har någonstans att ladda sin bil och skita helt i bonus?
Kunden har ingen nytta av bonus pengarna ändå.
Varför skulle inte kunden ha nytta av bonuspengarna?

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 30 jul 2020 20:56
av mati
Hur i h*e kan ett gäng människor, även om de kanske inte är mer än måttligt begåvade, komma fram till att detta förslag är det bästa av alla presenterade alternativ? Jag skulle eventuellt kunna betrakta denna bullshit som ett lite halvdåligt skämt, för det kan väl ändå inte vara på riktigt?
Om någon kör för fort med en bil som jag ägde för fem år sedan, är det då jag som var första ägaren som måste betala böter? Eller säg att nån kör onykter med min gamla bil, blir jag av med körkortet då?
Hjälp.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 30 jul 2020 21:14
av jpetters
Verkar otroligt korkat. Tur att man emigrerat och inte drabbas av liknande påfund.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 30 jul 2020 21:32
av nek0
OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Blir det inte bättre att man tar malus pengarna och bygger snabbladdningen så man vet att man har någonstans att ladda sin bil och skita helt i bonus?
Kunden har ingen nytta av bonus pengarna ändå.
Varför skulle inte kunden ha nytta av bonuspengarna?
Därför att man höjer bara bilpriserna med motsvarande belopp. Höjer man bonus med 20 000kr höjs priset på en e-Niro med lika mycket.
Bättre då att man fixar snabbladdare istället.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 30 jul 2020 21:35
av OfarligTesla
nek0 skrev:
Därför att man höjer bara bilpriserna med motsvarande belopp. Höjer man bonus med 20 000kr höjs priset på en e-Niro med lika mycket.
Bättre då att man fixar snabbladdare istället.
Alla gör ju inte det, mina Teslor har inte kostat mer för att vi har miljöbonus här utan jag får pengarna tillbaka istället.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 30 jul 2020 21:40
av nek0
OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Därför att man höjer bara bilpriserna med motsvarande belopp. Höjer man bonus med 20 000kr höjs priset på en e-Niro med lika mycket.
Bättre då att man fixar snabbladdare istället.
Alla gör ju inte det, mina Teslor har inte kostat mer för att vi har miljöbonus här utan jag får pengarna tillbaka istället.
Jag tror inte att de som köper en ny Tesla bryr sig så mycket om bonuspengarna. Eftersom Tesla har byggt laddarna bryr du dig inte om laddningem men hade du köpt en annan elbil hade du tyckt att det är bättre med många snabbladdare än med bonus.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 30 jul 2020 21:46
av OfarligTesla
nek0 skrev:
Jag tror inte att de som köper en ny Tesla bryr sig så mycket om bonuspengarna. Eftersom Tesla har byggt laddarna bryr du dig inte om laddningem men hade du köpt en annan elbil hade du tyckt att det är bättre med många snabbladdare än med bonus.
Klart folk bryr sig om bonuspengarna, jag kommer ha fått tillbaka 100 tkr för mina 2 bilar vilket ju självklart känns bra. Finns ju Ionity med andra bilar, och 60 tkr ger mycket snabbladdning.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 30 jul 2020 21:49
av nek0
OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Jag tror inte att de som köper en ny Tesla bryr sig så mycket om bonuspengarna. Eftersom Tesla har byggt laddarna bryr du dig inte om laddningem men hade du köpt en annan elbil hade du tyckt att det är bättre med många snabbladdare än med bonus.
Klart folk bryr sig om bonuspengarna, jag kommer ha fått tillbaka 100 tkr för mina 2 bilar vilket ju självklart känns bra. Finns ju Ionity med andra bilar, och 60 tkr ger mycket snabbladdning.
Visst och Ionity ska klara att ladda alla elbilar som kommer de kommande åren?
Tar man bort bonus kommer bilpriserna sänkas.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 30 jul 2020 22:36
av TiborBlomhall
Jag ska se var någonstans man kan protestera mot promemorian. Tänkte mig försöka få till ett möte, lämna in skriftlig protest eller i värsta fall ställa oss utanför regeringen med plakat.

Någon som vet vem som författade promemorian? Vem man ska ställa protesten till?

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 30 jul 2020 22:50
av Klintan
TiborBlomhall skrev:
Jag ska se var någonstans man kan protestera mot promemorian. Tänkte mig försöka få till ett möte, lämna in skriftlig protest eller i värsta fall ställa oss utanför regeringen med plakat.

Någon som vet vem som författade promemorian? Vem man ska ställa protesten till?
Här finns mer information och möjlighet att svara: https://www.regeringen.se/remisser/2020 ... -i-fem-ar/

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 30 jul 2020 22:51
av Klintan
Föreningen Elbil Sverige är med som remissinstans, kontakta dem!

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 30 jul 2020 23:01
av [JM]
Nu brukar ju jag köra mina bilar typ 5-7år ändå så jag drabbas inte nämnvärt men man blir fan förbannad ändå. Hur kan dessa apor få fortsätta?

Först gnäller dom över att folk tar ut bilar som sedan hamnar i norge.
Enkel lösning DELA INTE UT ALLA PENGAR PÅ SAMMA GÅNG DÅ. ÄRTHJÄRNOR.
Dela ut 1000kr i månaden eller 10kkr per år till den som bilen står reggad på. Problemet löst.

Det roligaste av allt är att dom "beaktat" denna lösning men tror inte att folk kan räkna.
Bättre att straffa en oskyldig första ägare än att gå miste om en endaste såld elbil. WTF???
Här kommer en annan lösning som tog ca 1min att komma på.
Låt folk få välja mellan två alternativ.
Vill du ha 60kkr om 3 år eller vill du ha 1666kr i månaden i 3 år?
Båda får lika mkt pengar. Alla kan välja det alternativ som passar dom bäst.
Ingen kommer välja alternativ 2 för ingen vet säkert att man kommer ha kvar bilen men alla som är intresserade av elbil fattar snabbt att man får lika mkt pengar i slutändan och alla kommer välja alternativ 1.
Alternativ två finns bara med som locksumma. På samma sätt som den finns med idag.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 30 jul 2020 23:05
av Fredrik j
OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Blir det inte bättre att man tar malus pengarna och bygger snabbladdningen så man vet att man har någonstans att ladda sin bil och skita helt i bonus?
Kunden har ingen nytta av bonus pengarna ändå.
Varför skulle inte kunden ha nytta av bonuspengarna?
Därför att begagnatpriset justeras nedåt eftersom nya bilar bonus?

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 31 jul 2020 08:17
av mati
jpetters skrev:
Verkar otroligt korkat. Tur att man emigrerat och inte drabbas av liknande påfund.
Ja, precis, vad har jag gjort? Hjäääälp :o :shock:

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 31 jul 2020 08:41
av OfarligTesla
Fredrik j skrev:

Därför att begagnatpriset justeras nedåt eftersom nya bilar bonus?
Ja men så länge värdeminskningen på bilen inte är 100% så blir det pengar kvar av bonusen.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 31 jul 2020 08:59
av Jerker
Jag begriper inte hur nåt sånt här ens har lämnat tankestadiet. Det är ju så intelligensbefriat att inte ens en lobbyorganisation för oljeindustrin kunde ha gjort ett bättre jobb. Vi måste försöka få lite uppmärksamhet kring det här och hänga ut fåntrattarna som står bakom promemorian.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 31 jul 2020 09:10
av Cyprezz
Gällande detta.
Normalt sett bör det inte vara aktuellt att låta bli att kräva tillbaka en utbetald
bonus om en senare köpare har exporterat bilen, eftersom bonusmottagaren
tar en medveten risk vid försäljning. Dessutom har bonusmottagaren möjlig-
het att säkerställa ersättning från köparen i det fall köparen för bilen utom-
lands. Endast i mycket sällsynta fall bör det alltså bli aktuellt att avstå från
återkrav, t.ex. om bonusmottagaren av olika skäl kan sägas vara tvungen att
sälja bilen och inte har haft möjlighet att säkerställa ersättning från köparen
för ett återkrav som riktas mot bonusmottagaren.
Utrymmet för Transportstyrelsen att bedöma omständigheterna i det en-
skilda fallet och förutsättningarna för att kunna kräva tillbaka bonusen bör
vara tillräckligt för att säkerställa att en återbetalningsskyldighet inte leder till
orimliga konsekvenser för myndigheten eller bonusmottagarna.
Ett beslut om återbetalning är ett krav på betalning och kan inte läggas till
grund för verkställighet genom t.ex. utmätning. Om den som beslutet om
återkrav riktas mot inte betalar enligt beslutet måste Transportstyrelsen, för
att kunna driva in fordran, ansöka om betalningsföreläggande eller om stäm-
ning i allmän domstol
Utifrån ovanstående har man uppenbarligen dålig koll på hur civilrättsliga processer i Sverige drivs och vad sådant kostar. Att de tror att företag som de tror är så giriga att de kommer ta in målvakter för att lura Svenssons gladeligen kommer gå med på att skriva på kontrakt med krav gentemot tidigare ägare och bonusmottagaren är ju minst sagt blåögt. Det kommer vara mycket svårt för en gemene konsument att veta att avtalet som i praktiken kommer läggas fram av bilförsäljare är juridiskt hållbart.

Jäkla idioti låt kravet följa bilen så den som begår vad de kallar brottet får ta konsekvensen!

De skall istället driva enskilda processer mot individer som vägrar betala tillbaka.

Det avfärdar det med argumentet att deras verkjurister måste säkra lite juridiska aspekter med EU. Det är bättre än att x antal 100 Svenssons skall driva civilrättsprocesser mot målvakter i hopp om att få tillbaka en spotstyver kan jag säga!

Kunde äntligen pusta ut när jag såg att jag iaf inte kan dömas för andras brott retroaktivt.
Ändringarna ska träda i kraft den 1 januari 2021. Bestämmelserna
ska inte tillämpas på bilar som före ikraftträdandet har ställts på i enlighet
med 17 § 1 b.
Bästa är väl dock att betala ut löpande och att det följer bilen och drabbar den som får bonusen utbetald vid export. Minska till tre år så slipper ni leasingföretagens vrede.

Gällande leasingföretag finns det lite större konsekvenstänk än enskilda konsumenter tycker jag i utredningen.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 31 jul 2020 09:26
av frippe
Nu kanske jag hoppar in helt fel i diskussionen. Men ser inget principiellt tokigt i att utbetald bonus ska betalas tillbaka om bilen säljs utanför landet. Givet då inom en rimlig tid och gentemot rätt person.

Dock bör kanske bonusen betalas ut över tid och inte i klumpsumma som nu, då minskar incitamentet att sälja av bil efter en viss tid i avsikt att tjäna en hacka på det.

Å andra sidan innebär alltid bonus och stödsystem en snedvridning av marknaden och det vore bättre att lösa det på helt andra sätt. Allt för att motverka att tillverkare/säljare och marknad upprätthåller en högre prisnivå med motivering att det finns en bonus eller ett stöd som justerar priset för konsumenterna.

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 31 jul 2020 09:41
av Verdi
frippe skrev:
Nu kanske jag hoppar in helt fel i diskussionen. Men ser inget principiellt tokigt i att utbetald bonus ska betalas tillbaka om bilen säljs utanför landet. Givet då inom en rimlig tid och gentemot rätt person.

Dock bör kanske bonusen betalas ut över tid och inte i klumpsumma som nu, då minskar incitamentet att sälja av bil efter en viss tid i avsikt att tjäna en hacka på det.

Å andra sidan innebär alltid bonus och stödsystem en snedvridning av marknaden och det vore bättre att lösa det på helt andra sätt. Allt för att motverka att tillverkare/säljare och marknad upprätthåller en högre prisnivå med motivering att det finns en bonus eller ett stöd som justerar priset för konsumenterna.
Precis. Månadsvis under de första 36 månaderna känns ju som den uppenbara lösningen. Om vi nu måste hålla på med bonusar hit och dit. Bättre om staten satsade de pengarna på att bygga bättre infrastruktur. Både snabbladdning och destinationsladdning. Förpacka det i ett statligt bolag och sälj det sen när marknaden är mogen för det. Alternativt stötta privata aktörer...

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Postat: 31 jul 2020 10:00
av juristen
Självklart ska bonusen betalas tillbaka om bilen förs ut ur landet. Men det är lika självklart att det är den person som exporterat bilen som också ska stå för återbetalningen av bonusen. Vem som fick bonusen ursprungligen är helt irrelevant, eftersom detta prisats in när bilen sedan sålts.

Ett sånt här system är oförutsägbart och kommer leda till problem. Som någon var inne på blir det väldigt struligt och svårt att skriva förbehåll för möjligheten att bilen senare exporteras, eller att driva process mot någon som exporterat bilen för att få tillbaka sina pengar.