Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av elbi

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inläggav Teslaägare Jerker » 31 jul 2020 07:59

Jag begriper inte hur nåt sånt här ens har lämnat tankestadiet. Det är ju så intelligensbefriat att inte ens en lobbyorganisation för oljeindustrin kunde ha gjort ett bättre jobb. Vi måste försöka få lite uppmärksamhet kring det här och hänga ut fåntrattarna som står bakom promemorian.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 9008
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inläggav elbilist Cyprezz » 31 jul 2020 08:10

Gällande detta.

Normalt sett bör det inte vara aktuellt att låta bli att kräva tillbaka en utbetald
bonus om en senare köpare har exporterat bilen, eftersom bonusmottagaren
tar en medveten risk vid försäljning. Dessutom har bonusmottagaren möjlig-
het att säkerställa ersättning från köparen i det fall köparen för bilen utom-
lands. Endast i mycket sällsynta fall bör det alltså bli aktuellt att avstå från
återkrav, t.ex. om bonusmottagaren av olika skäl kan sägas vara tvungen att
sälja bilen och inte har haft möjlighet att säkerställa ersättning från köparen
för ett återkrav som riktas mot bonusmottagaren.
Utrymmet för Transportstyrelsen att bedöma omständigheterna i det en-
skilda fallet och förutsättningarna för att kunna kräva tillbaka bonusen bör
vara tillräckligt för att säkerställa att en återbetalningsskyldighet inte leder till
orimliga konsekvenser för myndigheten eller bonusmottagarna.
Ett beslut om återbetalning är ett krav på betalning och kan inte läggas till
grund för verkställighet genom t.ex. utmätning. Om den som beslutet om
återkrav riktas mot inte betalar enligt beslutet måste Transportstyrelsen, för
att kunna driva in fordran, ansöka om betalningsföreläggande eller om stäm-
ning i allmän domstol


Utifrån ovanstående har man uppenbarligen dålig koll på hur civilrättsliga processer i Sverige drivs och vad sådant kostar. Att de tror att företag som de tror är så giriga att de kommer ta in målvakter för att lura Svenssons gladeligen kommer gå med på att skriva på kontrakt med krav gentemot tidigare ägare och bonusmottagaren är ju minst sagt blåögt. Det kommer vara mycket svårt för en gemene konsument att veta att avtalet som i praktiken kommer läggas fram av bilförsäljare är juridiskt hållbart.

Jäkla idioti låt kravet följa bilen så den som begår vad de kallar brottet får ta konsekvensen!

De skall istället driva enskilda processer mot individer som vägrar betala tillbaka.

Det avfärdar det med argumentet att deras verkjurister måste säkra lite juridiska aspekter med EU. Det är bättre än att x antal 100 Svenssons skall driva civilrättsprocesser mot målvakter i hopp om att få tillbaka en spotstyver kan jag säga!

Kunde äntligen pusta ut när jag såg att jag iaf inte kan dömas för andras brott retroaktivt.
Ändringarna ska träda i kraft den 1 januari 2021. Bestämmelserna
ska inte tillämpas på bilar som före ikraftträdandet har ställts på i enlighet
med 17 § 1 b.


Bästa är väl dock att betala ut löpande och att det följer bilen och drabbar den som får bonusen utbetald vid export. Minska till tre år så slipper ni leasingföretagens vrede.

Gällande leasingföretag finns det lite större konsekvenstänk än enskilda konsumenter tycker jag i utredningen.
Cyprezz
elbilist
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inläggav Teslaägare frippe » 31 jul 2020 08:26

Nu kanske jag hoppar in helt fel i diskussionen. Men ser inget principiellt tokigt i att utbetald bonus ska betalas tillbaka om bilen säljs utanför landet. Givet då inom en rimlig tid och gentemot rätt person.

Dock bör kanske bonusen betalas ut över tid och inte i klumpsumma som nu, då minskar incitamentet att sälja av bil efter en viss tid i avsikt att tjäna en hacka på det.

Å andra sidan innebär alltid bonus och stödsystem en snedvridning av marknaden och det vore bättre att lösa det på helt andra sätt. Allt för att motverka att tillverkare/säljare och marknad upprätthåller en högre prisnivå med motivering att det finns en bonus eller ett stöd som justerar priset för konsumenterna.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 16 aug 2017 07:16
Ort: Växjö
Referralkod: fredrik73366

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inläggav Verdi » 31 jul 2020 08:41

frippe skrev:Nu kanske jag hoppar in helt fel i diskussionen. Men ser inget principiellt tokigt i att utbetald bonus ska betalas tillbaka om bilen säljs utanför landet. Givet då inom en rimlig tid och gentemot rätt person.

Dock bör kanske bonusen betalas ut över tid och inte i klumpsumma som nu, då minskar incitamentet att sälja av bil efter en viss tid i avsikt att tjäna en hacka på det.

Å andra sidan innebär alltid bonus och stödsystem en snedvridning av marknaden och det vore bättre att lösa det på helt andra sätt. Allt för att motverka att tillverkare/säljare och marknad upprätthåller en högre prisnivå med motivering att det finns en bonus eller ett stöd som justerar priset för konsumenterna.


Precis. Månadsvis under de första 36 månaderna känns ju som den uppenbara lösningen. Om vi nu måste hålla på med bonusar hit och dit. Bättre om staten satsade de pengarna på att bygga bättre infrastruktur. Både snabbladdning och destinationsladdning. Förpacka det i ett statligt bolag och sälj det sen när marknaden är mogen för det. Alternativt stötta privata aktörer...
Verdi
 

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inläggav Teslaägare juristen » 31 jul 2020 09:00

Självklart ska bonusen betalas tillbaka om bilen förs ut ur landet. Men det är lika självklart att det är den person som exporterat bilen som också ska stå för återbetalningen av bonusen. Vem som fick bonusen ursprungligen är helt irrelevant, eftersom detta prisats in när bilen sedan sålts.

Ett sånt här system är oförutsägbart och kommer leda till problem. Som någon var inne på blir det väldigt struligt och svårt att skriva förbehåll för möjligheten att bilen senare exporteras, eller att driva process mot någon som exporterat bilen för att få tillbaka sina pengar.
Ägare till en Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
juristen
Teslaägare
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15
Referralkod: daniel27550

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inläggav elbilist mati » 31 jul 2020 09:11

Malus-bilar betalar en kraftigt förhöjd skatt de första tre åren. Varför kan inte bonus-bilar på samma sätt 1666kr/mån de första tre åren? Det är ju samma sak fast omvänt.
Förresten, om en malus-bil säljs till utlandet, får första ägaren tillbaka malusen då? (Obs ironi)
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11919
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inläggav Teslaägare 12man » 31 jul 2020 09:27

Detta liknar härdsmältan som var med beskattning av solel 2016, jmf pkt 5.x i promemorian i trådstart.

Verkar som många av dessa utredare vill skapa byråkrati och möjligheter till mygel i god eu anda,

Lite om solelsbeskattningsfadäsen:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rege ... pa-solel-1
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inläggav Teslaägare kikat » 31 jul 2020 09:43

Verdi skrev:
frippe skrev:Nu kanske jag hoppar in helt fel i diskussionen. Men ser inget principiellt tokigt i att utbetald bonus ska betalas tillbaka om bilen säljs utanför landet. Givet då inom en rimlig tid och gentemot rätt person.

Dock bör kanske bonusen betalas ut över tid och inte i klumpsumma som nu, då minskar incitamentet att sälja av bil efter en viss tid i avsikt att tjäna en hacka på det.

Å andra sidan innebär alltid bonus och stödsystem en snedvridning av marknaden och det vore bättre att lösa det på helt andra sätt. Allt för att motverka att tillverkare/säljare och marknad upprätthåller en högre prisnivå med motivering att det finns en bonus eller ett stöd som justerar priset för konsumenterna.


Precis. Månadsvis under de första 36 månaderna känns ju som den uppenbara lösningen. Om vi nu måste hålla på med bonusar hit och dit. Bättre om staten satsade de pengarna på att bygga bättre infrastruktur. Både snabbladdning och destinationsladdning. Förpacka det i ett statligt bolag och sälj det sen när marknaden är mogen för det. Alternativt stötta privata aktörer...


Att skapa något statligt bolag som konkurrerar ut alla privata aktörer på marknaden skulle inte jag vilja se iaf.
Finns dessutom redan stöd för publika laddningsstationer som används rätt slösaktigt enligt mig. Råder dessutom kapacitetsbrist i större delen av elnätet som ofta omöjliggör byggnation av snabbladdningsstationer.
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... tationer-/
https://www.trafikverket.se/tjanster/an ... -elfordon/
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
 
Inlägg: 351
Blev medlem: 14 jun 2019 08:46

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inläggav Mickep » 31 jul 2020 09:50

mati skrev:Malus-bilar betalar en kraftigt förhöjd skatt de första tre åren. Varför kan inte bonus-bilar på samma sätt 1666kr/mån de första tre åren? Det är ju samma sak fast omvänt.
Förresten, om en malus-bil säljs till utlandet, får första ägaren tillbaka malusen då? (Obs ironi)


Du är inne på något nu. Tänk om man kunde få avdrag på skatten de tre första åren. Då ökar inte försäljningsföretagen priset på bilen som de gjorde när bilen såldes (när man endå fick en klumpsumma) -> hatar när företagen sätter ut priset MED bonusdelen avdragen på tex blocket. (enormt irriterande när man skall jämföra priser).

Men det stora problemet är att bilar försvinner från marknaden. (tyvärr går det inte att ha en exportavgift enligt eu).
Problemet som jag ser det är att det kan få konsekvenser att den som köper först får bidraget och sedan vill ha säkerheten av nästa köpare att den då vill HÖJA priset när den säljer (vilket gör att den får 2*bonuset). I kina har man att försäljaren får bidraget. då får man det efterfrågade: lägre pris på bilen, och företaget står för risken om den säljs utomlands. (i detta fall tesla eller hyndai eller polestar 2). Det är enda sättet man kan komma runt det för att det inte skall drabba någon oskyldig enmansföretag.
Mickep
 
Inlägg: 2335
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inläggav Teslaägare bylund » 31 jul 2020 10:33

Klintan skrev:Föreningen Elbil Sverige är med som remissinstans, kontakta dem!

Det går även att skriva ett svar även om man inte är remissinstans. Men, det är nog en bra idé att prata med Elbil Sverige, ja, då jag antar att remissinstansernas svar nog läses mer noggrant och väger tyngre.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 9039
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.