Ypperligt tillfälle att lägga ned bonusen, om nu EU för igenom momsfria nollutsläpssfordon?
Men nej, så klart är detta helt tokigt på alla sätt som går. Hur gick tankeprocessen här?
Moderator: Redaktion
Fredrik j skrev:PoloPrinsen skrev:OM politikerna hade velat göra nått för miljön på riktigt så hade man för flera år sedan infört en kombination av piska och morot.
Exempelvis så hade man kunnat skippa dessa 60 papp helt och spenderat dessa miljoner/miljarder på riktad (förmodligen regelvidrigt) hjälp till nykomlingar i branchen. Sonomotors utveckling och tillverkning av elbilar i svenska lokaler med svensk personal ekonomiskt uppbackad av svenska statsapparaten hade satt alla, inklusive Volvo...
Tex Tyskland skulle såklart ävende kuna stötta Sonomotors de också då de i grunden är ett tyskt företag..
Resultatet hade blivit en rejäl spark på fossilbiltillvetkarnas rövar.. .!!
Mvh P
Enligt samma retorik hade ju tyska staten kunnat stoppa teslas etablering i landet.
Vem ska avgöra vilken nykomling som ska få statligt stöd? Jag skulle bli mycket förvånad om det blir något av Sonomotors. Ett svart hål.
PoloPrinsen skrev:Fredrik j skrev:PoloPrinsen skrev:OM politikerna hade velat göra nått för miljön på riktigt så hade man för flera år sedan infört en kombination av piska och morot.
Exempelvis så hade man kunnat skippa dessa 60 papp helt och spenderat dessa miljoner/miljarder på riktad (förmodligen regelvidrigt) hjälp till nykomlingar i branchen. Sonomotors utveckling och tillverkning av elbilar i svenska lokaler med svensk personal ekonomiskt uppbackad av svenska statsapparaten hade satt alla, inklusive Volvo...
Tex Tyskland skulle såklart ävende kuna stötta Sonomotors de också då de i grunden är ett tyskt företag..
Resultatet hade blivit en rejäl spark på fossilbiltillvetkarnas rövar.. .!!
Mvh P
Enligt samma retorik hade ju tyska staten kunnat stoppa teslas etablering i landet.
Vem ska avgöra vilken nykomling som ska få statligt stöd? Jag skulle bli mycket förvånad om det blir något av Sonomotors. Ett svart hål.
Ja det har du såklart rätt i. Men som jag skrev.. "OM politikerna hade velat..." dvs de är eg inte alls intresserade av miljön. Tex så skulle jyst tyska staten kunnat kontakta Elon för flera år sedan och sagt att vi vill ha en GF i tyskland snarast, 50% av produktionskapaciteten skall vikas åt en (tesla) bil i golfklassen med poloklassens prislapp. Här är 2 miljarder euro, sätt fart. Personalen rekryteras lokalt till minst 75%.
Mvh PP.
Fredrik j skrev:Varför ska ett amerikanskt företag få stöd när det finns tyska som behöver.
Jerker skrev:Fredrik j skrev:Varför ska ett amerikanskt företag få stöd när det finns tyska som behöver.
Iofs är svaret på just den frågan ganska självklart: För att de har visat att de både vill och kan bygga elbilar.
Svenssons skrev:Detta har väl i och för sig även VW visat. Problemet har varit att sälja dem med vinst (och bra mjukvara...).
Jerker skrev:Svenssons skrev:Detta har väl i och för sig även VW visat. Problemet har varit att sälja dem med vinst (och bra mjukvara...).
Alltså har de ännu inte visat att de kan det Tesla har visat att de kan. Viljan och förmågan är fortfarande inte den rätta. Jag tror att innerst inne finns det en liten gynnare som sitter på deras axlar och viskar i deras öron att man alltid kan hoppa av elbilsracet och fortsätta bygga förbränningsmotorer.
Jerker skrev:Svenssons skrev:Detta har väl i och för sig även VW visat. Problemet har varit att sälja dem med vinst (och bra mjukvara...).
Alltså har de ännu inte visat att de kan det Tesla har visat att de kan. Viljan och förmågan är fortfarande inte den rätta. Jag tror att innerst inne finns det en liten gynnare som sitter på deras axlar och viskar i deras öron att man alltid kan hoppa av elbilsracet och fortsätta bygga förbränningsmotorer.
Verdi skrev:Jerker skrev:Svenssons skrev:Detta har väl i och för sig även VW visat. Problemet har varit att sälja dem med vinst (och bra mjukvara...).
Så i slutändan ska alla köra Tesla?
Svenssons skrev:Staten kan dock snabba på utvecklingen genom en rad andra saker. Flertalet av dessa leder inte till att resurser tas från statskassan eller som till och med kan leda till inflöde av pengar till statskassan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster