Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Svenssons »

Curik skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Skulle en mobiltelefon kunna 'känna igen' att den utsätts för 'jamming' och då genast kunna varna sin ägare för detta?
Nä, inte en vanlig smartphone i varje fall. Det finns appar som påstår sig göra detta men det dom egentligen gör är att kolla ifall nätet går ned.
Man behöver inte bryta nätet för att appen ska sluta fungera. Räcker med att telefon inte har GPS-position vilket också går att störa ut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av tor-ake »

De här 60-100 personerna, inom vilken radie skall systemet leta efter dessa? Och skall det vara personer som ligger och sover, och som skall klä på sig och kliva upp? Det lär de ju inte göra efter några falsklarm.

Det korrekta sättet att göra detta på, är inte det att se till att det finns patrullerande poliser? Och att de kan få larm snabbt och med korrekt position när ett brott pågår? Nu verkar det ju tyvärr vara väldigt svårt att få fram poliser, av politiska och ekonomiska skäl. Så kanske det näst bästa är väktare? Typ som ett hemlarmsabbonemang fast med en app i mobilen istället för en fast installation? Och kanske inte ett månadsabbonemang med bindningstid utan mera timme för timme, typ X personer i ett område betalar Y kr var, då åker en väktare ut och är beredd i området. Lite som "Über möter Securitas".

Fördelen är då att systemet blir mer robust mot falsklarm (väktaren åker alltid, för det är hens jobb), och väktaren är utbildad och erfaren. Jag kan tänka mig att det blir lite mindre kaos på platsen om 112 också larmats, och de enda som finns på platsen om/när polisen kommer är offret, uniformerad väktare och eventuellt en förövare, snarare än ett löst organiserat medborgargarde som anländer lite hipp som happ.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

Svenssons skrev:
... /Trådens titel är ändå "Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner" (min fetstil) och sedan måste allas positioner konstant trackas av någon statlig server. Vad händer om man befinner sig i närheten och inte reagerar? Kommer man då dömas eller sättas på virtuell skampåle? När väl systemet finns uppe är vi bara ett beslut ifrån att kräva att appen är installerad.

112 SOS Alarms app skickar väl inte konstant din exakta position till central server för övervakning utan endast när appen används? /...
1. Jag är inte expert på det tekniska. Jag kan tycka att vi hamnar i hårklyverier. Som jag redan skrivit får du och jag nog helt enkelt enas om att vara oense.

2. Tycker jag har skrivit nu några gånger att det bör vara frivilligt att springa på larm. Jag tror inte det kommer råda brist på folk som anmäler sig som frivilliga.

3. Självklart kommer ingen "dömas" eller "sättas på virtuell skampåle"! Jag kan tänka mig flera helt fullgoda skäl att inte anmäla sig som frivillig att springa på larm.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

Svenssons skrev:
Man behöver inte bryta nätet för att appen ska sluta fungera. Räcker med att telefon inte har GPS-position vilket också går att störa ut.
Hur då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av tor-ake »

SwedishAdvocate skrev:
4g jammer kände jag faktiskt inte till. Vet du vad en sådan apparat har för effektiv räckvidd?

Skulle en mobiltelefon kunna 'känna igen' att den utsätts för 'jamming' och då genast kunna varna sin ägare för detta?
Räckvidden är helt avhängig sändarens styrka. Behövs inte mycket effekt eller antenn för att störa ut all kommunikation på 4G-frekvenserna inom några tiotal meter, eller GPS-signalen som någon nämnde. En jammer bara skickar ut brus i frekvensbandet så att den dränker antingen mastens (satellitens) eller telefonens signal. En vanlig telefon kan inte skilja en jammer från allmänt dålig signal, man måste ha en mottagare som speciellt lyssnar efter störsändare för att detektera att störning pågår.

En väktare skulle kunna ha en sådan manick, med riktningspejl, om det skulle visa sig bli ett problem, att kriminella element standardmässigt utnyttjar störsändare. Idag har de ju inte så stor nytta av det, annat än när de skall göra inbrott i ett larmat hus. (Det är lättare att gå till ett olarmat hus)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Svenssons »

SwedishAdvocate skrev:
Svenssons skrev:
... /Trådens titel är ändå "Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner" (min fetstil) och sedan måste allas positioner konstant trackas av någon statlig server. Vad händer om man befinner sig i närheten och inte reagerar? Kommer man då dömas eller sättas på virtuell skampåle? När väl systemet finns uppe är vi bara ett beslut ifrån att kräva att appen är installerad.

112 SOS Alarms app skickar väl inte konstant din exakta position till central server för övervakning utan endast när appen används? /...
1. Jag är inte expert på det tekniska. Jag kan tycka att vi hamnar i hårklyverier. Som jag redan skrivit får du och jag nog helt enkelt enas om att vara oense.

2. Tycker jag har skrivit nu några gånger att det bör vara frivilligt att springa på larm. Jag tror inte det kommer råda brist på folk som anmäler sig som frivilliga.

3. Självklart kommer ingen "dömas" eller "sättas på virtuell skampåle"! Jag kan tänka mig flera helt fullgoda skäl att inte anmäla sig som frivillig att springa på larm.
Du har valt att inte uppdatera trådens titel även ifall du verkar ha ändrat dig efter att du skapade tråden.

Det tekniska är viktigt i detta och kan inte bara viftas bort med att det är hårklyverier eller att man inte har koll på det. Det du beskriver kan inte implementeras utan central kontroll var alla andra befinner sig. Hur tekniken sedan används kan varken du eller jag styra över. Ligger kontrollen på en statlig myndighet är det bara ett beslut till att tekniken används mot den enskilde istället för den enskilde, oavsett om appen från början var frivillig att installera eller ej.
SwedishAdvocate skrev:
Svenssons skrev:
Man behöver inte bryta nätet för att appen ska sluta fungera. Räcker med att telefon inte har GPS-position vilket också går att störa ut.
Hur då?
Finns ingen position så finns ingen data var den nödställde är.

Exemple på sådan är t.ex. denna:

https://www.aliexpress.com/item/4001028 ... web201603_
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av tor-ake »

Här har du en jammer som påstås nå 10m, med 0,5W output https://www.perfectjammer.com/portable- ... 2g-3g.html Så för 100m radie skulle behövas 500W output, då är apparaten inte så bärbar längre. Men 50m är en rimlig radie för en bärbar enhet skulle jag gissa (65W). Går säkert att göra effektivare med rätt antenndesign, men som referens, säg 50m radie. Perfekt när man skall begå olika brott där man vill att automatisk eller manuell utrustning inte skall kunna larma.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Curik »

Svenssons skrev:
Curik skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Skulle en mobiltelefon kunna 'känna igen' att den utsätts för 'jamming' och då genast kunna varna sin ägare för detta?
Nä, inte en vanlig smartphone i varje fall. Det finns appar som påstår sig göra detta men det dom egentligen gör är att kolla ifall nätet går ned.
Man behöver inte bryta nätet för att appen ska sluta fungera. Räcker med att telefon inte har GPS-position vilket också går att störa ut.
Nej det behöver man inte och det är det ingen som påstått heller.

Appen slutar inte "fungera" för att GPS-positionen blir utstörd. Du kan fortfarande få en grov positionsangivelse från närliggande Wifi och från masten. Och har du tidigare någonsin kommunicerat med servern så kan den fortsätta att visa din position som den var då.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

tor-ake skrev:
De här 60-100 personerna, inom vilken radie skall systemet leta efter dessa? Och skall det vara personer som ligger och sover, och som skall klä på sig och kliva upp? Det lär de ju inte göra efter några falsklarm. /...
Systemet larmar de som är geografiskt närmast.

Är man t.ex. småbarnsförälder och känner sig helt slut en kväll kan det ju vara mycket förståeligt ifall man garanterat vill sova en kväll. Likaså om man har influensa med feber. Då är det ju inte heller så bra och ge sig iväg och springa en kilometer eller cykla 3 kilometer (om man inte har en bil t.ex.). Alltså bör det kunna gå att temporärt avaktivera för en natts sömn.

Sen är ju frågan om hur många falsklarm det kommer bli. Jag tror att det kanske kan handla om ett falsklarm i månaden för genomsnittspersonen som anmäler sig att springa på larm. Är man ung och frisk tror jag inte att detta kommer vara ett så stort problem.

Om man ska upp från sängen och klä på sig nu på sommaren så räcker det ju med ett par jeans, en t-shirt och ett par gympadojjor. Det tar inte så lång tid att ta på sig. Som jag minns det var en student i Lund som gjorde ett envarsgripande barfota eller i strumplästen och i övrigt endast iförd kalsonger... Tyvärr verkar det dock som artikeln om det har hamnat bakom pay-wall...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

Svenssons skrev:
.../ Du har valt att inte uppdatera trådens titel även ifall du verkar ha ändrat dig efter att du skapade tråden. /...
Trådtiteln syftar på att alla ska kunna larma förutsatt att man installerar den funktionaliteten på sin mobil. Även om man inte anmält sig som frivillig att springa på larm ska man ändå kunna larma.

Och det är en rubrik. Jag var tvungen att skriva något. Det handlar om ett begränsat antal tecken. Jag kan inte förklara allt på det 'textutrymmet'. Titeln är vald för att sprida budskapet.

Jag hoppas så klart att du kan ha överseende med hur jag resonerade när jag valde den här rubriken.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Svenssons skrev:
Man behöver inte bryta nätet för att appen ska sluta fungera. Räcker med att telefon inte har GPS-position vilket också går att störa ut.
Hur då?
En GPS-mottagare är i princip en radiomottagare som är beroende av att signalerna från satelliterna kommer fram.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

Svenssons skrev:
... /Det tekniska är viktigt i detta och kan inte bara viftas bort med att det är hårklyverier eller att man inte har koll på det. Det du beskriver kan inte implementeras utan central kontroll var alla andra befinner sig. Hur tekniken sedan används kan varken du eller jag styra över. Ligger kontrollen på en statlig myndighet är det bara ett beslut till att tekniken används mot den enskilde istället för den enskilde, oavsett om appen från början var frivillig att installera eller ej. /...
Jag tänker så här:

Om detta är oöverstigligt problem så kommer det att komma fram om det här debatteras ordentligt.

Som jag tänker mig det hela:
Om det här systemet införs kommer det:

1. Vara frivilligt att installera funktionaliteten som gör att man kan larma.
2. Vara frivilligt att springa på larm.

Och som jag förstår det, så tar 1 & 2 här ovan hand om dina personliga farhågor inför allt det här, och så får vi andra göra våra egna avvägningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av tor-ake »

För varje lyckat envarsingripande är jag övertygad om att det finns ett antal misslyckade försök att gå emellan offer och förövare.

Just överfallsvåldtäkter vet jag för lite om för att uttala mig om, men narkotikabrottslighet och personrån t.ex. har jag övertygande anekdotisk bevisning som säger att det är en extremt dålig idé att försöka ingripa mot utan utbildning och erfarenhet. Har fortfarande ett ärr på ögonlocket efter att i min ungdoms dar försökt avstyra en misshandel. Det blev ett missförstånd om vem som hade vilken roll, och jag fick en stor killes näve i ansiktet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

tor-ake skrev:
För varje lyckat envarsingripande är jag övertygad om att det finns ett antal misslyckade försök att gå emellan offer och förövare.

Just överfallsvåldtäkter vet jag för lite om för att uttala mig om, men narkotikabrottslighet och personrån t.ex. har jag övertygande anekdotisk bevisning som säger att det är en extremt dålig idé att försöka ingripa mot utan utbildning och erfarenhet. Har fortfarande ett ärr på ögonlocket efter att i min ungdoms dar försökt avstyra en misshandel. Det blev ett missförstånd om vem som hade vilken roll, och jag fick en stor killes näve i ansiktet.
Jag är inte alls lika pessimistisk.

Om vi tar ditt exempel med personrån. Så fort det är fem personer på plats (fast antagligen innan dess) tror jag att rånaren kommer avbryta och föröka avlägsna sig. Och då är det väl bara att låta hen göra just det...

Eller så kan man välja att följa efter på avstånd för att på så sätt guida polisen som ju förhoppningsvis kommer vara på väg till platsen för att ta över.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

Så...

Tack till alla för dagens diskussion.

Nu tänkte jag gå och lägga mig. Så fler svar från mig får vänta tills imorgon.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Svenssons »

SwedishAdvocate skrev:
Jag tänker så här:

Om detta är oöverstigligt problem så kommer det att komma fram om det här debatteras ordentligt.

Som jag tänker mig det hela:
Om det här systemet införs kommer det:

1. Vara frivilligt att installera funktionaliteten som gör att man kan larma.
2. Vara frivilligt att springa på larm.

Och som jag förstår det, så tar 1 & 2 här ovan hand om dina personliga farhågor inför allt det här, och så får vi andra göra våra egna avvägningar.
Som jag skrev tidigare så krävs det ett centralt system för detta och om det är statligt så är det bara ett beslut bort om det är frivilligt eller ej. Finns inte systemet så tar det år att ta fram.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Stevvee »

SwedishAdvocate skrev:
tor-ake skrev:
För varje lyckat envarsingripande är jag övertygad om att det finns ett antal misslyckade försök att gå emellan offer och förövare.

Just överfallsvåldtäkter vet jag för lite om för att uttala mig om, men narkotikabrottslighet och personrån t.ex. har jag övertygande anekdotisk bevisning som säger att det är en extremt dålig idé att försöka ingripa mot utan utbildning och erfarenhet. Har fortfarande ett ärr på ögonlocket efter att i min ungdoms dar försökt avstyra en misshandel. Det blev ett missförstånd om vem som hade vilken roll, och jag fick en stor killes näve i ansiktet.
Jag är inte alls lika pessimistisk.

Om vi tar ditt exempel med personrån. Så fort det är fem personer på plats (fast antagligen innan dess) tror jag att rånaren kommer avbryta och föröka avlägsna sig. Och då är det väl bara att låta hen göra just det...

Eller så kan man välja att följa efter på avstånd för att på så sätt guida polisen som ju förhoppningsvis kommer vara på väg till platsen för att ta över.
Fast rån sker ju idag på öppen gata när andra ser utan ingripande alternativt att rånaren struntar i alla andra.

Det största problemet här är tiden. Personrån pågår inte i minuter, vi pratar sekunder.

Våldtäkt är ju samma sak där, det handlar inte om flera minuter (finns såklart undantagsfall). Skrik är nog effektivare än en app. Och det finns överfallslarm i mobiler idag som aktiveras med knapptryck.

Bortser vi till tiden så kan vi ta in risken med att ingripa. Idag och säkert förut också vet man ju inte vad förövaren går på eller har för vapen på sig. Och hur många det är, springer man dit och är där först och möter 5 personer så kan du ju räkna med att dessa personer inte direkt lägger benen på ryggen och springer.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Mickep »

Det räcker att kalla dit folk så det finns vittnen. Såg ett slagsmål på öppen gata mitt på dagen. Jag hade ingen vilja att gå emellan, och båda två slogs även om det var en som slog först bakifrån. Det jag gjorde var att vinka andra till att komma. Några filmade med mobilkameran. Det var ingen blodsutgjutelse men den ena fick kläderna sönderrivna. Rallarsvingar och sparkar mot sidan utbyttes. Det var uppenbart att de insåg att folk tittade. Ingen av dem skulle kunna larma så det är upp till andra. Tror inte man hinner larma vid överfallsbrott. Numera kräver rånare att man låser upp och rensar telefonen.(lär se om man larmar).
Så jag tror att larmen till stor del kommer vara folk som är otrygga, innan ev våldtäkt eller överfall.

Jag tror att det viktiga är att inte känna sig ensam i en utsatt situation ett försök till överfall är minst lika illa för den enskilda. Att det kommer folk till en drabbad som hjälper är minst lika viktigt även brottet inte kunna avstyras.så om de kriminella har störutrustning och lyckas genomföra sitt dåd är då av mindre betydelse. Den drabbade kan få hjälp till polis/ambulans kommer.
kontakten2

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av kontakten2 »

När det fundamentala rättsskyddet är så svagt som det i praktiken är slutar folk blanda sig i.

Från dagens SvD:
17-årige Nimo vittnade mot några jämnåriga – men blev så hotad att polisen uppmanade hans familj att flytta. Och Nimo är inte ensam. SvD berättar om hur samhället står handfallet när barn begår brott mot barn.
Verdi

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Verdi »

kontakten2 skrev:
När det fundamentala rättsskyddet är så svagt som det i praktiken är slutar folk blanda sig i.

Från dagens SvD:
17-årige Nimo vittnade mot några jämnåriga – men blev så hotad att polisen uppmanade hans familj att flytta. Och Nimo är inte ensam. SvD berättar om hur samhället står handfallet när barn begår brott mot barn.
Det är svårt att hantera gången.

I dagens DN handlar ledaren (av Hanne Kjöller) om familjen i Göteborg som styr mycket av den undre världen. I toppen sitter sjukpensionären Salin och styr hela släkten.

Bland annat har de bytt lås till källaren i det hyreshus de bor i. Dvs alla andra som bor i huset kommer inte in till sina källarförråd. Det kommunala bostadsbolaget törs inte heller byta tillbaka låset. Där inne hanterar de narkotika och annat. Alla vet, ingen törs göra nåt...

https://www.dn.se/ledare/hanne-kjoller- ... riminella/
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av [JM] »

evilirish skrev:
Teslaspolen skrev:
kallekula skrev:
Har inte Facebook? Det kan du registrera på ett par minuter. Be en datorkunnig person hjälpa dig om det strular.
Finns många väldigt bra anledningar att hålla sig undan otyget Facebook.
+1
+2
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av PoloPrinsen »

Innan mann ev. inför ytterligare en metod/rutin/möjlighet via mobilen så skulle jag vilja påpeka att det visserligen alltid är bra om man kan minska antalet brott i dagens samhälle, men vill vi på allvar få bukt med brottsligheten så är det hela rättssystmet som måste förändras.

Vad gör TS förslag för nytta eg om buset sen inte döms till nått straff?
Straffet är löjjeväckande milt/kort?
Buset blir utsläppt i förtid?
Buset ges chans att rymma vid permission etc?
Buset enkelt fritas av kumpaner?
Fängelsena redan är fulla?
Osv osv orsaker till att buset inte sitter inne bakom lås och bom utan är ute i det fria och begår brott istället....

Nej skall det bli ordning på detta måste HELA rättsväsendekedjan vara stark. Annars brister det nånstans och oavsett vad eller var det brister så blir följden att buset är ute i samhället och begår nya brott.

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

tor-ake skrev:
.../ Det andra uppenbara problemet är att telefon/datakommunikation är mkt enkel att störa ut. Det finns instruktioner på Youtube hur man bygger en 4g jammer för några tior.
En sak som jag tycker verkar vara lite relevant i sammanhanget är ju att sådana här störsändare är olagliga i Sverige idag som jag förstår det...

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6rs%C3%A4ndare
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
tor-ake skrev:
.../ Det andra uppenbara problemet är att telefon/datakommunikation är mkt enkel att störa ut. Det finns instruktioner på Youtube hur man bygger en 4g jammer för några tior.
En sak som jag tycker verkar vara lite relevant i sammanhanget är ju att sådana här störsändare är olagliga i Sverige idag som jag förstår det...

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6rs%C3%A4ndare
Människor som begår överfallsvåldtäkt kanske inte är så noga med det?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

En fråga:

Kan basstationer för telefon/datakommunikation detektera sådana här störsändare?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar