Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Svenssons skrev:
Man behöver inte bryta nätet för att appen ska sluta fungera. Räcker med att telefon inte har GPS-position vilket också går att störa ut.
Hur då?
En GPS-mottagare är i princip en radiomottagare som är beroende av att signalerna från satelliterna kommer fram.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5473
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

Svenssons skrev:
... /Det tekniska är viktigt i detta och kan inte bara viftas bort med att det är hårklyverier eller att man inte har koll på det. Det du beskriver kan inte implementeras utan central kontroll var alla andra befinner sig. Hur tekniken sedan används kan varken du eller jag styra över. Ligger kontrollen på en statlig myndighet är det bara ett beslut till att tekniken används mot den enskilde istället för den enskilde, oavsett om appen från början var frivillig att installera eller ej. /...
Jag tänker så här:

Om detta är oöverstigligt problem så kommer det att komma fram om det här debatteras ordentligt.

Som jag tänker mig det hela:
Om det här systemet införs kommer det:

1. Vara frivilligt att installera funktionaliteten som gör att man kan larma.
2. Vara frivilligt att springa på larm.

Och som jag förstår det, så tar 1 & 2 här ovan hand om dina personliga farhågor inför allt det här, och så får vi andra göra våra egna avvägningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av tor-ake »

För varje lyckat envarsingripande är jag övertygad om att det finns ett antal misslyckade försök att gå emellan offer och förövare.

Just överfallsvåldtäkter vet jag för lite om för att uttala mig om, men narkotikabrottslighet och personrån t.ex. har jag övertygande anekdotisk bevisning som säger att det är en extremt dålig idé att försöka ingripa mot utan utbildning och erfarenhet. Har fortfarande ett ärr på ögonlocket efter att i min ungdoms dar försökt avstyra en misshandel. Det blev ett missförstånd om vem som hade vilken roll, och jag fick en stor killes näve i ansiktet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
SwedishAdvocate
Inlägg: 5473
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

tor-ake skrev:
För varje lyckat envarsingripande är jag övertygad om att det finns ett antal misslyckade försök att gå emellan offer och förövare.

Just överfallsvåldtäkter vet jag för lite om för att uttala mig om, men narkotikabrottslighet och personrån t.ex. har jag övertygande anekdotisk bevisning som säger att det är en extremt dålig idé att försöka ingripa mot utan utbildning och erfarenhet. Har fortfarande ett ärr på ögonlocket efter att i min ungdoms dar försökt avstyra en misshandel. Det blev ett missförstånd om vem som hade vilken roll, och jag fick en stor killes näve i ansiktet.
Jag är inte alls lika pessimistisk.

Om vi tar ditt exempel med personrån. Så fort det är fem personer på plats (fast antagligen innan dess) tror jag att rånaren kommer avbryta och föröka avlägsna sig. Och då är det väl bara att låta hen göra just det...

Eller så kan man välja att följa efter på avstånd för att på så sätt guida polisen som ju förhoppningsvis kommer vara på väg till platsen för att ta över.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5473
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

Så...

Tack till alla för dagens diskussion.

Nu tänkte jag gå och lägga mig. Så fler svar från mig får vänta tills imorgon.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Svenssons »

SwedishAdvocate skrev:
Jag tänker så här:

Om detta är oöverstigligt problem så kommer det att komma fram om det här debatteras ordentligt.

Som jag tänker mig det hela:
Om det här systemet införs kommer det:

1. Vara frivilligt att installera funktionaliteten som gör att man kan larma.
2. Vara frivilligt att springa på larm.

Och som jag förstår det, så tar 1 & 2 här ovan hand om dina personliga farhågor inför allt det här, och så får vi andra göra våra egna avvägningar.
Som jag skrev tidigare så krävs det ett centralt system för detta och om det är statligt så är det bara ett beslut bort om det är frivilligt eller ej. Finns inte systemet så tar det år att ta fram.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Stevvee »

SwedishAdvocate skrev:
tor-ake skrev:
För varje lyckat envarsingripande är jag övertygad om att det finns ett antal misslyckade försök att gå emellan offer och förövare.

Just överfallsvåldtäkter vet jag för lite om för att uttala mig om, men narkotikabrottslighet och personrån t.ex. har jag övertygande anekdotisk bevisning som säger att det är en extremt dålig idé att försöka ingripa mot utan utbildning och erfarenhet. Har fortfarande ett ärr på ögonlocket efter att i min ungdoms dar försökt avstyra en misshandel. Det blev ett missförstånd om vem som hade vilken roll, och jag fick en stor killes näve i ansiktet.
Jag är inte alls lika pessimistisk.

Om vi tar ditt exempel med personrån. Så fort det är fem personer på plats (fast antagligen innan dess) tror jag att rånaren kommer avbryta och föröka avlägsna sig. Och då är det väl bara att låta hen göra just det...

Eller så kan man välja att följa efter på avstånd för att på så sätt guida polisen som ju förhoppningsvis kommer vara på väg till platsen för att ta över.
Fast rån sker ju idag på öppen gata när andra ser utan ingripande alternativt att rånaren struntar i alla andra.

Det största problemet här är tiden. Personrån pågår inte i minuter, vi pratar sekunder.

Våldtäkt är ju samma sak där, det handlar inte om flera minuter (finns såklart undantagsfall). Skrik är nog effektivare än en app. Och det finns överfallslarm i mobiler idag som aktiveras med knapptryck.

Bortser vi till tiden så kan vi ta in risken med att ingripa. Idag och säkert förut också vet man ju inte vad förövaren går på eller har för vapen på sig. Och hur många det är, springer man dit och är där först och möter 5 personer så kan du ju räkna med att dessa personer inte direkt lägger benen på ryggen och springer.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Mickep »

Det räcker att kalla dit folk så det finns vittnen. Såg ett slagsmål på öppen gata mitt på dagen. Jag hade ingen vilja att gå emellan, och båda två slogs även om det var en som slog först bakifrån. Det jag gjorde var att vinka andra till att komma. Några filmade med mobilkameran. Det var ingen blodsutgjutelse men den ena fick kläderna sönderrivna. Rallarsvingar och sparkar mot sidan utbyttes. Det var uppenbart att de insåg att folk tittade. Ingen av dem skulle kunna larma så det är upp till andra. Tror inte man hinner larma vid överfallsbrott. Numera kräver rånare att man låser upp och rensar telefonen.(lär se om man larmar).
Så jag tror att larmen till stor del kommer vara folk som är otrygga, innan ev våldtäkt eller överfall.

Jag tror att det viktiga är att inte känna sig ensam i en utsatt situation ett försök till överfall är minst lika illa för den enskilda. Att det kommer folk till en drabbad som hjälper är minst lika viktigt även brottet inte kunna avstyras.så om de kriminella har störutrustning och lyckas genomföra sitt dåd är då av mindre betydelse. Den drabbade kan få hjälp till polis/ambulans kommer.
kontakten2

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av kontakten2 »

När det fundamentala rättsskyddet är så svagt som det i praktiken är slutar folk blanda sig i.

Från dagens SvD:
17-årige Nimo vittnade mot några jämnåriga – men blev så hotad att polisen uppmanade hans familj att flytta. Och Nimo är inte ensam. SvD berättar om hur samhället står handfallet när barn begår brott mot barn.
Verdi

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Verdi »

kontakten2 skrev:
När det fundamentala rättsskyddet är så svagt som det i praktiken är slutar folk blanda sig i.

Från dagens SvD:
17-årige Nimo vittnade mot några jämnåriga – men blev så hotad att polisen uppmanade hans familj att flytta. Och Nimo är inte ensam. SvD berättar om hur samhället står handfallet när barn begår brott mot barn.
Det är svårt att hantera gången.

I dagens DN handlar ledaren (av Hanne Kjöller) om familjen i Göteborg som styr mycket av den undre världen. I toppen sitter sjukpensionären Salin och styr hela släkten.

Bland annat har de bytt lås till källaren i det hyreshus de bor i. Dvs alla andra som bor i huset kommer inte in till sina källarförråd. Det kommunala bostadsbolaget törs inte heller byta tillbaka låset. Där inne hanterar de narkotika och annat. Alla vet, ingen törs göra nåt...

https://www.dn.se/ledare/hanne-kjoller- ... riminella/
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av [JM] »

evilirish skrev:
Teslaspolen skrev:
kallekula skrev:
Har inte Facebook? Det kan du registrera på ett par minuter. Be en datorkunnig person hjälpa dig om det strular.
Finns många väldigt bra anledningar att hålla sig undan otyget Facebook.
+1
+2
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av PoloPrinsen »

Innan mann ev. inför ytterligare en metod/rutin/möjlighet via mobilen så skulle jag vilja påpeka att det visserligen alltid är bra om man kan minska antalet brott i dagens samhälle, men vill vi på allvar få bukt med brottsligheten så är det hela rättssystmet som måste förändras.

Vad gör TS förslag för nytta eg om buset sen inte döms till nått straff?
Straffet är löjjeväckande milt/kort?
Buset blir utsläppt i förtid?
Buset ges chans att rymma vid permission etc?
Buset enkelt fritas av kumpaner?
Fängelsena redan är fulla?
Osv osv orsaker till att buset inte sitter inne bakom lås och bom utan är ute i det fria och begår brott istället....

Nej skall det bli ordning på detta måste HELA rättsväsendekedjan vara stark. Annars brister det nånstans och oavsett vad eller var det brister så blir följden att buset är ute i samhället och begår nya brott.

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
SwedishAdvocate
Inlägg: 5473
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

tor-ake skrev:
.../ Det andra uppenbara problemet är att telefon/datakommunikation är mkt enkel att störa ut. Det finns instruktioner på Youtube hur man bygger en 4g jammer för några tior.
En sak som jag tycker verkar vara lite relevant i sammanhanget är ju att sådana här störsändare är olagliga i Sverige idag som jag förstår det...

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6rs%C3%A4ndare
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
tor-ake skrev:
.../ Det andra uppenbara problemet är att telefon/datakommunikation är mkt enkel att störa ut. Det finns instruktioner på Youtube hur man bygger en 4g jammer för några tior.
En sak som jag tycker verkar vara lite relevant i sammanhanget är ju att sådana här störsändare är olagliga i Sverige idag som jag förstår det...

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6rs%C3%A4ndare
Människor som begår överfallsvåldtäkt kanske inte är så noga med det?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5473
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

En fråga:

Kan basstationer för telefon/datakommunikation detektera sådana här störsändare?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Svenssons »

SwedishAdvocate skrev:
tor-ake skrev:
.../ Det andra uppenbara problemet är att telefon/datakommunikation är mkt enkel att störa ut. Det finns instruktioner på Youtube hur man bygger en 4g jammer för några tior.
En sak som jag tycker verkar vara lite relevant i sammanhanget är ju att sådana här störsändare är olagliga i Sverige idag som jag förstår det...

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6rs%C3%A4ndare
Till skillnad mot våldtäkt, rån och överfall? Tanken var väl att en förövare enkelt kan störa ut fungerande system.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
En fråga:

Kan basstationer för telefon/datakommunikation detektera sådana här störsändare?
Enklare att störa ut GPS-mottagning i så fall.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5473
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

tor-ake skrev:
Här har du en jammer som påstås nå 10m, med 0,5W output https://www.perfectjammer.com/portable- ... 2g-3g.html Så för 100m radie skulle behövas 500W output, då är apparaten inte så bärbar längre. Men 50m är en rimlig radie för en bärbar enhet skulle jag gissa (65W). Går säkert att göra effektivare med rätt antenndesign, men som referens, säg 50m radie. Perfekt när man skall begå olika brott där man vill att automatisk eller manuell utrustning inte skall kunna larma.
...] Types of jammers

Portable jammers are phone-sized and low-powered devices. They can block data delivery at a distance up to 15 meters without barriers. [...
Wikipedia påstår 15 meter...

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_jamming
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5473
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
En fråga:

Kan basstationer för telefon/datakommunikation detektera sådana här störsändare?
Enklare att störa ut GPS-mottagning i så fall.
Som jag förstår det så kan man triangulera en mobiltelefons position med hjälp av tre eller fler basstationer. (Och det vet ju säkert du också...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5473
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
En fråga:

Kan basstationer för telefon/datakommunikation detektera sådana här störsändare?
Enklare att störa ut GPS-mottagning i så fall.
Så om jag förstår dig rätt så kan alltså basstationer för telefon/datakommunikation detektera sådana här störsändare...

Edit: Notera att detta inte är samma inlägg som ovan... Råkade bara inleda båda på samma sätt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
En fråga:

Kan basstationer för telefon/datakommunikation detektera sådana här störsändare?
Enklare att störa ut GPS-mottagning i så fall.
Som jag förstår det så kan man triangulera en mobiltelefons position med hjälp av tre eller fler basstationer. (Och det vet ju säkert du också...)
Som jag fattat det är inte positionering via GSM lika exakt som GPS. Dessutom är GPS enkelriktad med en passiv mottagare.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5473
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
En fråga:

Kan basstationer för telefon/datakommunikation detektera sådana här störsändare?
Enklare att störa ut GPS-mottagning i så fall.
Som jag förstår det så kan man triangulera en mobiltelefons position med hjälp av tre eller fler basstationer. (Och det vet ju säkert du också...)
Som jag fattat det är inte positionering via GSM lika exakt som GPS. /...
Vad kan det röra sig om för skillnad?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av tor-ake »

Eftersom störsändare som nämnt ovan är olagliga i sverige är det bästa alternativet, om man av någon anledning vill ha en, att löda ihop en själv efter instruktioner från youtube, eller be någon som har grundläggande elektronikkunskaper göra det.

Och gör man det själv är man inte begränsad i effekt eller antenn annat än att man vill att batteriet skall vara rimligt bärbart. En vanlig powerbank från Kjell&Co ger 18W i upp till 2 timmar, så med räkneexemplet ovan (0,5W = 10m) får man en teoretisk räckvidd på 33m i alla riktningar. Med riktantenn längre.

Kan en basstation detektera en störsändare? I teorin skulle den ju kunna det, man kan tänka sig att den har larmfunktioner för allmän störning som triggas av en störsändare. Som är i närheten. Men om man skall störa mobilkommunikation gör man lämpligen inte det vid masten, utan vid mobilen, där effektnivån är mycket mycket lägre.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
SwedishAdvocate
Inlägg: 5473
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

Så som jag förstår det så kan alltså basstationer för telefon/datakommunikation detektera sådana här störsändare. Så i en eventuell framtid då ett sådant här larmsystem som jag föreslår existerar, så larmas förslagsvis polis till en plats där en störsändare har detekterats. Jag tycker även att privata vaktbolag ska få möjlighet att anmäla sig som frivilliga så att även dessa kan larmas till platser där störsändare har detekterats.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av tor-ake »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
En fråga:

Kan basstationer för telefon/datakommunikation detektera sådana här störsändare?
Enklare att störa ut GPS-mottagning i så fall.
Som jag förstår det så kan man triangulera en mobiltelefons position med hjälp av tre eller fler basstationer. (Och det vet ju säkert du också...)
Som jag fattat det är inte positionering via GSM lika exakt som GPS. /...
Vad kan det röra sig om för skillnad?
Mellan 100 meter och kilometer. Man måste ha kontakt med flera basstationer för att det skall bli någon nogrannhet över huvud taget. GPS använder den exakta tiden för radiosignalen att nå mobilen från satelliten. GSM-positionering använder masternas signalstyrka. Om det står några träd mellan mobilen och en av masterna blir signalstyrkan och därmed trianguleringen fel.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar