"Destinationsladdare" IKEA

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: "Destinationsladdare" IKEA

Inlägg av Willerud »

tomla skrev:
Gustafsson skrev:
Jag som var besviken på linköping Där IKEA har 7,2 kW enfas.
Vad hjälper det när vi bara kan ladda 16A. DVS 3,6kW.
Blev positivt överraskad i somras när jag destinationsladdad på ett norskt högfjällshotell. MX sög i sig 32A 1-fas utan problem. Misstänker att Tesla har löst det med strömdelning, så strömmen fördelas över två laddare som då tar 16A var.
Har inte sett att detta har avhandlats i någon tråd, men hoppas att någon kan bekräfta min observation.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: "Destinationsladdare" IKEA

Inlägg av gellerstam »

Willerud skrev:
tomla skrev:
Gustafsson skrev:
Jag som var besviken på linköping Där IKEA har 7,2 kW enfas.
Vad hjälper det när vi bara kan ladda 16A. DVS 3,6kW.
Blev positivt överraskad i somras när jag destinationsladdad på ett norskt högfjällshotell. MX sög i sig 32A 1-fas utan problem. Misstänker att Tesla har löst det med strömdelning, så strömmen fördelas över två laddare som då tar 16A var.
Har inte sett att detta har avhandlats i någon tråd, men hoppas att någon kan bekräfta min observation.

Stämmer, upplevde det på IKEA i Uppsala. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: "Destinationsladdare" IKEA

Inlägg av fth »

tomla skrev:
Gustafsson skrev:
Jag som var besviken på linköping Där IKEA har 7,2 kW enfas.
Vad hjälper det när vi bara kan ladda 16A. DVS 3,6kW.
Model S och X kan ladda 7.4kW med 32A enfas, kan inte Model 3 det?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: "Destinationsladdare" IKEA

Inlägg av [JM] »

fth skrev:
tomla skrev:
Gustafsson skrev:
Jag som var besviken på linköping Där IKEA har 7,2 kW enfas.
Vad hjälper det när vi bara kan ladda 16A. DVS 3,6kW.
Model S och X kan ladda 7.4kW med 32A enfas, kan inte Model 3 det?

/fth
Model 3 maxar ut på 11kW dvs 16A per fas.
Sena M/S har 16kW dvs 24A.
Tidiga M/S kunde man få med enkel 11kW eller dubbel 22kW laddare (32A)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: "Destinationsladdare" IKEA

Inlägg av fth »

[JM] skrev:
fth skrev:
tomla skrev:
Gustafsson skrev:
Jag som var besviken på linköping Där IKEA har 7,2 kW enfas.
Vad hjälper det när vi bara kan ladda 16A. DVS 3,6kW.
Model S och X kan ladda 7.4kW med 32A enfas, kan inte Model 3 det?

/fth
Model 3 maxar ut på 11kW dvs 16A per fas.
Sena M/S har 16kW dvs 24A.
Tidiga M/S kunde man få med enkel 11kW eller dubbel 22kW laddare (32A)
Nja, S/X har alltid kunnat ladda 32A enfas, oavsett om man hade enkel/dubbel/uppgraderad laddare, min fråga var om Model 3 funkade annorlunda.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: "Destinationsladdare" IKEA

Inlägg av fth »

fth skrev:
[JM] skrev:
fth skrev:
tomla skrev:
Gustafsson skrev:
Jag som var besviken på linköping Där IKEA har 7,2 kW enfas.
Vad hjälper det när vi bara kan ladda 16A. DVS 3,6kW.
Model S och X kan ladda 7.4kW med 32A enfas, kan inte Model 3 det?

/fth
Model 3 maxar ut på 11kW dvs 16A per fas.
Sena M/S har 16kW dvs 24A.
Tidiga M/S kunde man få med enkel 11kW eller dubbel 22kW laddare (32A)
Nja, S/X har alltid kunnat ladda 32A enfas, oavsett om man hade enkel/dubbel/uppgraderad laddare, min fråga var om Model 3 funkade annorlunda.

/fth
Jag svarar mig själv, enligt flera källor så funkar Model 3 på samma sätt, dvs 32A enfas funkar utmärkt och ger alltså max 7.4kW

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: "Destinationsladdare" IKEA

Inlägg av Teslaspolen »

I laddhybridlandet Sverige så bygger man så. I Norge får dom snabbladdare istället.

Och vad händer när laddhybriderna fullständigt tappar mening om ett par år?
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: "Destinationsladdare" IKEA

Inlägg av FStaake »

Kan bekräfta att det funkar utmärkt att ladda Model 3 med 32A 1-fas.
Därför tesla skickar med en tjock 32A typ 2 kabel istället för en tunnare 16A som annars hade räckt för 11kW laddning:)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: "Destinationsladdare" IKEA

Inlägg av PhR34k »

Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där. 4 platser i kungens kurva som jag tror 11kw sedan har de ca 8-10 med enfas 16. ENFAS 16? Min Model X hinner alltså ladda 14-28km på ett vanligt besök hos dem. Räcker inte ens för dig resan och dessutom kostar det.

Tacka vet jag e eon laddare som står i parkeringen som tillhör gallerian intill Ikea, där står det ett gäng 22kw laddare från eon som kostar 2,5kr per kWh.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re:

Inlägg av LasseTM »

PhR34k skrev:
Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där. 4 platser i kungens kurva som jag tror 11kw sedan har de ca 8-10 med enfas 16. ENFAS 16? Min Model X hinner alltså ladda 14-28km på ett vanligt besök hos dem. Räcker inte ens för dig resan och dessutom kostar det.

Tacka vet jag e eon laddare som står i parkeringen som tillhör gallerian intill Ikea, där står det ett gäng 22kw laddare från eon som kostar 2,5kr per kWh.
Tyvärr är alla laddare på Ikea 3,7kW finns inga som är 11kW
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re:

Inlägg av chaffis75 »

PhR34k skrev:
Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där. 4 platser i kungens kurva som jag tror 11kw sedan har de ca 8-10 med enfas 16. ENFAS 16? Min Model X hinner alltså ladda 14-28km på ett vanligt besök hos dem. Räcker inte ens för dig resan och dessutom kostar det.

Tacka vet jag e eon laddare som står i parkeringen som tillhör gallerian intill Ikea, där står det ett gäng 22kw laddare från eon som kostar 2,5kr per kWh.
Men hur kan du bli arg över något de bjuder på?
Med en tesla så har de dessutom så stort batteri så så dessa 3.7 kW hör ingen skillnad så låt gärna ladd hybrider (och 24kw leaf) ladda här, de gör att de kanske kan köra el på vägen hem.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: "Destinationsladdare" IKEA

Inlägg av PhR34k »

chaffis75 skrev:
PhR34k skrev:
Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där. 4 platser i kungens kurva som jag tror 11kw sedan har de ca 8-10 med enfas 16. ENFAS 16? Min Model X hinner alltså ladda 14-28km på ett vanligt besök hos dem. Räcker inte ens för dig resan och dessutom kostar det.

Tacka vet jag e eon laddare som står i parkeringen som tillhör gallerian intill Ikea, där står det ett gäng 22kw laddare från eon som kostar 2,5kr per kWh.
Men hur kan du bli arg över något de bjuder på?
Med en tesla så har de dessutom så stort batteri så så dessa 3.7 kW hör ingen skillnad så låt gärna ladd hybrider (och 24kw leaf) ladda här, de gör att de kanske kan köra el på vägen hem.
De bjuder inte, de kostar pengar att ladda. En sån stor affär som Ikea som dessutom försöker vara klimatsmarta borde verkligen satsa på elbilsladdning. Hur många parkeringsplatser har dom? 500? Och de har typ 14 laddare som dessutom är värdelösa för rena elbilar. En ändamålsladdare borde täcka minst din t/r resa.
Hade dessa laddare varit gratis att använda så fine men då hade jag ändå tyckt att det var illa att de inte erbjöd något bättre men nu tar de dessutom betalt för skiten. Tom Ica Maxi erbjuder gratis laddning 22kW och procentuellt fler laddare per parkeringsplatser
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re:

Inlägg av chaffis75 »

PhR34k skrev:
chaffis75 skrev:
PhR34k skrev:
Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där. 4 platser i kungens kurva som jag tror 11kw sedan har de ca 8-10 med enfas 16. ENFAS 16? Min Model X hinner alltså ladda 14-28km på ett vanligt besök hos dem. Räcker inte ens för dig resan och dessutom kostar det.

Tacka vet jag e eon laddare som står i parkeringen som tillhör gallerian intill Ikea, där står det ett gäng 22kw laddare från eon som kostar 2,5kr per kWh.
Men hur kan du bli arg över något de bjuder på?
Med en tesla så har de dessutom så stort batteri så så dessa 3.7 kW hör ingen skillnad så låt gärna ladd hybrider (och 24kw leaf) ladda här, de gör att de kanske kan köra el på vägen hem.
De bjuder inte, de kostar pengar att ladda. En sån stor affär som Ikea som dessutom försöker vara klimatsmarta borde verkligen satsa på elbilsladdning. Hur många parkeringsplatser har dom? 500? Och de har typ 14 laddare som dessutom är värdelösa för rena elbilar. En ändamålsladdare borde täcka minst din t/r resa.
Hade dessa laddare varit gratis att använda så fine men då hade jag ändå tyckt att det var illa att de inte erbjöd något bättre men nu tar de dessutom betalt för skiten. Tom Ica Maxi erbjuder gratis laddning 22kW och procentuellt fler laddare per parkeringsplatser
Ok har de börjat ta betalt. De har jag helt missat.. Ok.. Ja då drar jag helt tillbaka vad jag sa, jag tror trodde de var gratis fortfarande. Om de kostar kan jag nog också tycka de ska var minst 11kw.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: "Destinationsladdare" IKEA

Inlägg av PhR34k »

chaffis75 skrev:
PhR34k skrev:
chaffis75 skrev:
PhR34k skrev:
Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där. 4 platser i kungens kurva som jag tror 11kw sedan har de ca 8-10 med enfas 16. ENFAS 16? Min Model X hinner alltså ladda 14-28km på ett vanligt besök hos dem. Räcker inte ens för dig resan och dessutom kostar det.

Tacka vet jag e eon laddare som står i parkeringen som tillhör gallerian intill Ikea, där står det ett gäng 22kw laddare från eon som kostar 2,5kr per kWh.
Men hur kan du bli arg över något de bjuder på?
Med en tesla så har de dessutom så stort batteri så så dessa 3.7 kW hör ingen skillnad så låt gärna ladd hybrider (och 24kw leaf) ladda här, de gör att de kanske kan köra el på vägen hem.
De bjuder inte, de kostar pengar att ladda. En sån stor affär som Ikea som dessutom försöker vara klimatsmarta borde verkligen satsa på elbilsladdning. Hur många parkeringsplatser har dom? 500? Och de har typ 14 laddare som dessutom är värdelösa för rena elbilar. En ändamålsladdare borde täcka minst din t/r resa.
Hade dessa laddare varit gratis att använda så fine men då hade jag ändå tyckt att det var illa att de inte erbjöd något bättre men nu tar de dessutom betalt för skiten. Tom Ica Maxi erbjuder gratis laddning 22kW och procentuellt fler laddare per parkeringsplatser
Ok har de börjat ta betalt. De har jag helt missat.. Ok.. Ja då drar jag helt tillbaka vad jag sa, jag tror trodde de var gratis fortfarande. Om de kostar kan jag nog också tycka de ska var minst 11kw.
Jag vet att de hade framtill en tid tillbaka enbart 4 laddare som jag aldrig provat så dessa har jag ingen aning om men de har smällt upp typ 8-10 till och dessa kostar
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: "Destinationsladdare" IKEA

Inlägg av Niklas Z »

IKEA Uppsala har åtta 32A enfas-laddare. Model 3 kan utnyttja dem fullt ut, dvs 7,4 kW (fast minst ett av ladduttagen var trasigt igår). Inte imponerande, men bättre än värdelöst. Strömmen är gratis.
Det verkar som att IKEA har olika varianter vid sina varuhus.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re:

Inlägg av LasseTM »

PhR34k skrev:
chaffis75 skrev:
PhR34k skrev:
chaffis75 skrev:
PhR34k skrev:
Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där. 4 platser i kungens kurva som jag tror 11kw sedan har de ca 8-10 med enfas 16. ENFAS 16? Min Model X hinner alltså ladda 14-28km på ett vanligt besök hos dem. Räcker inte ens för dig resan och dessutom kostar det.

Tacka vet jag e eon laddare som står i parkeringen som tillhör gallerian intill Ikea, där står det ett gäng 22kw laddare från eon som kostar 2,5kr per kWh.
Men hur kan du bli arg över något de bjuder på?
Med en tesla så har de dessutom så stort batteri så så dessa 3.7 kW hör ingen skillnad så låt gärna ladd hybrider (och 24kw leaf) ladda här, de gör att de kanske kan köra el på vägen hem.
De bjuder inte, de kostar pengar att ladda. En sån stor affär som Ikea som dessutom försöker vara klimatsmarta borde verkligen satsa på elbilsladdning. Hur många parkeringsplatser har dom? 500? Och de har typ 14 laddare som dessutom är värdelösa för rena elbilar. En ändamålsladdare borde täcka minst din t/r resa.
Hade dessa laddare varit gratis att använda så fine men då hade jag ändå tyckt att det var illa att de inte erbjöd något bättre men nu tar de dessutom betalt för skiten. Tom Ica Maxi erbjuder gratis laddning 22kW och procentuellt fler laddare per parkeringsplatser
Ok har de börjat ta betalt. De har jag helt missat.. Ok.. Ja då drar jag helt tillbaka vad jag sa, jag tror trodde de var gratis fortfarande. Om de kostar kan jag nog också tycka de ska var minst 11kw.
Jag vet att de hade framtill en tid tillbaka enbart 4 laddare som jag aldrig provat så dessa har jag ingen aning om men de har smällt upp typ 8-10 till och dessa kostar
Jag var där för 3 veckor sedan och då var det gratis att ladda på Ikea i Kungens kurva, har de ändrat efter det så kan jag inte svara men extraladdarna har varit gratis senaste året sedan de byggde ut.
När var du där och såg att det kostade pengar?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: "Destinationsladdare" IKEA

Inlägg av Jerker »

IKEA var å andra sidan relativt tidigt ute att erbjuda laddare på sina parkeringar, och då var deras 3,7 kW-stolpar inte så "dåliga". Men det börjar väl bli dags att uppgradera sig nu om de ska ha kvar sin gröna profil.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: "Destinationsladdare" IKEA

Inlägg av PhR34k »

Jag var där i helgen
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re:

Inlägg av mikebike »

PhR34k skrev:
Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där.
Nä, Solna stads ensamma 2,3 kW laddstolpe i Hagalund är ett skämt.
20201005_170948.jpg
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: "Destinationsladdare" IKEA

Inlägg av Svenssons »

Min kategorisering av laddplatser utanför hem och jobb:

Enfas <10A - Vanlig strömuttag, kan användas för mobilen men inte bilen...
Enfas >10A - Nödladdning, används inte ifall det kostar pengar.
Typ 2 Trefas - Destinationsladdplats. Kan få kosta uppåt ett par tre kronor per kWh.
CCS/Chademo <50 kW - Snabb destinationsladdare. Kan få kosta uppåt 3-4 kr per kWh.
CCS 100-175kW - Snabbladdare. Kan få kosta uppåt 5:- per kWh.
CCS >175kW - Supersnabbladdare/Hyperladdare. Inget jag kan använda idag men skulle kunna vara beredd att betala uppåt 7-8 kr per kWh de få gånger jag skulle ha behov av den hastigheten och ifall jag kunde ladda så snabbt. Kommer endast användas vid behov.

De där ensamma 50kW-laddarna som finns lär nog försvinna när de kräver underhåll. De ersätts antingen av ett flertal mycket billigare destinationsladdplatser (dvs Typ 2 Trefas) eller av två eller fler snabbladdare (dvs 100-175 kWh). Plats, behov och tillgänglig effekt kommer avgöra vilket som är ekonomiskt fördelaktigt för laddnätverket. 50kW-laddare kommer nog inte vara ekonomiskt fördelaktigt i framtiden då de nog kostar i princip lika mycket i underhåll som snabbladdare och väljs bort av kunder pga för högt pris eller för långsam laddning.

Vet att en del tycker att priserna jag accepterar är för höga. Tror dock inte det kommer ses som särskilt höga av nya elbilister som inte vant sig vid gratis eller nästan gratis snabbladdning från antingen Teslas SuperChargers eller övriga laddnätverk under deras testperiod.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: "Destinationsladdare" IKEA

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Jag var förbi IKEA Kungens Kurva nyligen, och såg då att dom hade utökat antalet laddplatser rejält, en hel radda platser under tak.

Bra initiativ tänkte jag, och kopplade in bilen, då insåg jag att alla dessa nya stolpar är 3.7kW enfas. :roll: :roll:

Varför i hela friden bygger man år 2020 typ ett dussin fullständigt meningslösa stolpar?

Är det bara "greenwashing" man är ute efter, eller är man helt enkelt så okunnig om elbilar på IKEA?
Håller med dig helt att det hela känns mycket otidsenligt år 2020.

Skulle luta mig mot, precis som du är inne på själv, "greenwashing" och marknadsföring till så låg kostnad och så låg finansiell investering som bara möjligt (dvs. så låg Capex för IKEA som de kan komma undan med).

Sedan återstår ju att se om det i längden är så lönsamt att göra så. För de som inte har elbilar kanske det ser bra ut med elstolpar som syns, men när folk skaffar elbilar och skall använda de så kan det nog skapa mer irritation än att uppfattas som en praktiskt god kundservice.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: "Destinationsladdare" IKEA

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Min kategorisering av laddplatser utanför hem och jobb:

Enfas <10A - Vanlig strömuttag, kan användas för mobilen men inte bilen...
Enfas >10A - Nödladdning, används inte ifall det kostar pengar.
Typ 2 Trefas - Destinationsladdplats. Kan få kosta uppåt ett par tre kronor per kWh.
CCS/Chademo <50 kW - Snabb destinationsladdare. Kan få kosta uppåt 3-4 kr per kWh.
CCS 100-175kW - Snabbladdare. Kan få kosta uppåt 5:- per kWh.
CCS >175kW - Supersnabbladdare/Hyperladdare. Inget jag kan använda idag men skulle kunna vara beredd att betala uppåt 7-8 kr per kWh de få gånger jag skulle ha behov av den hastigheten och ifall jag kunde ladda så snabbt. Kommer endast användas vid behov.

De där ensamma 50kW-laddarna som finns lär nog försvinna när de kräver underhåll. De ersätts antingen av ett flertal mycket billigare destinationsladdplatser (dvs Typ 2 Trefas) eller av två eller fler snabbladdare (dvs 100-175 kWh). Plats, behov och tillgänglig effekt kommer avgöra vilket som är ekonomiskt fördelaktigt för laddnätverket. 50kW-laddare kommer nog inte vara ekonomiskt fördelaktigt i framtiden då de nog kostar i princip lika mycket i underhåll som snabbladdare och väljs bort av kunder pga för högt pris eller för långsam laddning.

Vet att en del tycker att priserna jag accepterar är för höga. Tror dock inte det kommer ses som särskilt höga av nya elbilister som inte vant sig vid gratis eller nästan gratis snabbladdning från antingen Teslas SuperChargers eller övriga laddnätverk under deras testperiod.
Jag håller med i stora drag. Min erfarenhet är ju att jag relativt sällan behöver ladda snabbt på genomresa så ibland är det motiverat att ladda dyrt. Jag var t.ex. en tur till Örebro för ett par veckor sedan. Testade först att få laddat på Bee vid Eurostop men där var det upptaget och dessutom kö så jag åkte bort till Ionity och laddade bara precis så mycket som behövdes för att ta mig till en billigare snabbladdare närmare hemmet för att sen ta mig ända hem. Då var det motiverat med det höga priset på Ionity eftersom jag slapp sitta och ladda i ett par timmar på en destinationsladdare.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: "Destinationsladdare" IKEA

Inlägg av PhR34k »

mikebike skrev:
PhR34k skrev:
Ikea är ett skämt, det är pinsamt hur dåligt det är med laddning där.
Nä, Solna stads ensamma 2,3 kW laddstolpe i Hagalund är ett skämt.
20201005_170948.jpg
Bild
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: "Destinationsladdare" IKEA

Inlägg av PhR34k »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Min kategorisering av laddplatser utanför hem och jobb:

Enfas <10A - Vanlig strömuttag, kan användas för mobilen men inte bilen...
Enfas >10A - Nödladdning, används inte ifall det kostar pengar.
Typ 2 Trefas - Destinationsladdplats. Kan få kosta uppåt ett par tre kronor per kWh.
CCS/Chademo <50 kW - Snabb destinationsladdare. Kan få kosta uppåt 3-4 kr per kWh.
CCS 100-175kW - Snabbladdare. Kan få kosta uppåt 5:- per kWh.
CCS >175kW - Supersnabbladdare/Hyperladdare. Inget jag kan använda idag men skulle kunna vara beredd att betala uppåt 7-8 kr per kWh de få gånger jag skulle ha behov av den hastigheten och ifall jag kunde ladda så snabbt. Kommer endast användas vid behov.

De där ensamma 50kW-laddarna som finns lär nog försvinna när de kräver underhåll. De ersätts antingen av ett flertal mycket billigare destinationsladdplatser (dvs Typ 2 Trefas) eller av två eller fler snabbladdare (dvs 100-175 kWh). Plats, behov och tillgänglig effekt kommer avgöra vilket som är ekonomiskt fördelaktigt för laddnätverket. 50kW-laddare kommer nog inte vara ekonomiskt fördelaktigt i framtiden då de nog kostar i princip lika mycket i underhåll som snabbladdare och väljs bort av kunder pga för högt pris eller för långsam laddning.

Vet att en del tycker att priserna jag accepterar är för höga. Tror dock inte det kommer ses som särskilt höga av nya elbilister som inte vant sig vid gratis eller nästan gratis snabbladdning från antingen Teslas SuperChargers eller övriga laddnätverk under deras testperiod.
Jag håller med i stora drag. Min erfarenhet är ju att jag relativt sällan behöver ladda snabbt på genomresa så ibland är det motiverat att ladda dyrt. Jag var t.ex. en tur till Örebro för ett par veckor sedan. Testade först att få laddat på Bee vid Eurostop men där var det upptaget och dessutom kö så jag åkte bort till Ionity och laddade bara precis så mycket som behövdes för att ta mig till en billigare snabbladdare närmare hemmet för att sen ta mig ända hem. Då var det motiverat med det höga priset på Ionity eftersom jag slapp sitta och ladda i ett par timmar på en destinationsladdare.
Fast jag håller inte med. Bara för att DU inte behöver ladda snabbt så ofta betyder det inte att det får kosta vad som helst. Allt över 5kr / kWh är ocker i mina ögon. Kostnaden ska vara i relation med deras kostnader plus vinst. Jag menar om de betalar 2.5 per kWh så ska dom sedan ha vinst på det typ 50% eller nåt liknande.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re:

Inlägg av Jerker »

PhR34k skrev:
Fast jag håller inte med. Bara för att DU inte behöver ladda snabbt så ofta betyder det inte att det får kosta vad som helst. Allt över 5kr / kWh är ocker i mina ögon. Kostnaden ska vara i relation med deras kostnader plus vinst. Jag menar om de betalar 2.5 per kWh så ska dom sedan ha vinst på det typ 50% eller nåt liknande.
Nej, jag håller iofs med om att Ionitys priser är ocker, men som det nu ser ut i Örebro med omnejd så finns det inga andra alternativ till snabbladdning och då kan jag ta det eftersom jag så sällan är beroende av att utnyttja deras tjänst. Det gör inget på totalkostnaden för mig att köra elbil.
Skriv svar