Vi har olika behov naturligtvis. Delvis hänger det ihop med hur "törstig" bil man har. Sen har man olika sätt att använda bilen. Jag har inte åkt bil till hotell i jobbet på åtskilliga år, utan för mig är hotellboende i kombination med bilfärd lika med semester eller annan nöjesresa. En natt med 3,7 kW betyder att jag kan åka omvägar till nästa supercharger, eller annan laddmöjlighet. Men det är väl bara bra att vi har olika behov. De som klarar sig på en natt med 3,7 kW kan lämna en stolpe med 11 kW ledig för dem som behöver mer kräm.LasseTM skrev:Har ungefär samma åsikt, om jag ska bo på hotell i tex jobbet så innebär det ofta att jag kommer fram till hotellet relativt sent på kvällen, mellan 17-23 och sedan brukar jag behöva dra igen på morgonen strax innan 06 för att hinna åka ut till en kund så jag är där vid 7-8, då duger bara 11kW, möjligtvis 7,2 men knappt.Svenssons skrev:Om det inte är hemma eller på jobbet som man har tid att ladda en hel natt är det troligen på ett hotell eller liknande som man kört till. Själv brukar jag planera så jag kommer till destinationen med nära 0% och då räcker inte 3,7 kW under 10-12 timmar. Då har jag bara laddat ca 50% och kommer 15 mil med min Model X. Det är därför jag ser enfas-laddning som en nödlösning i brist på annan laddning.Niklas Z skrev:Håller med om listan.
Jag skulle vilja tillägga att destinationsladdning är ett ganska brett begrepp, något som påverkar användbarheten hos olika ladduttag med måttlig effekt. Står jag en hel natt (≈ 12 timmar) är 3,7 kW fullt användbart. Det ger i alla fall 20-25 mils körning med Model 3. Det är sällan jag kör längre än så en enskild dag. För en eftermiddag är det dock inte särskilt meningsfullt med 16A enfas. Då vill jag ha 16A trefas för att det ska vara värt att plocka fram laddkabeln. Så man skulle kunna dela upp destinationsladdning i två kategorier: några timmar, resp. uppemot ett halvt dygn.
Allt annat är inte att kalla destinationsladdning utan mera underhållsladdning för sentry mode
"Destinationsladdare" IKEA
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re:
Pratar vi båda om Kungens Kurva?PhR34k skrev:Jag var där i helgen
Jag var nyss där eftersom jag ändå skulle springa in på XXL så passade jag på och kolla Ikea, var ingen avgift allt var som normalt.
3,7kW gratis laddning.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Okej skumt, min ville inte starta. Stod "redo att påbörja laddning" bara.
Re:
Var 4-5st som det var fel på nu när jag var där som bara lyser rött. Kanske du pricka en sådan.PhR34k skrev:Okej skumt, min ville inte starta. Stod "redo att påbörja laddning" bara.
Måste vara en annan diskussion, tycker ganska många publika laddare är trasiga.
Är det folk som saboterar dessa eller är det bara bristfällande kvalitet? 3av4st I Tumba C idag var trasiga annars är det nästan alltid 2 av 4 som är trasiga där.
Min hemma funkar ju alltid utan strul :S
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Re:
OTLasseTM skrev:Pratar vi båda om Kungens Kurva?PhR34k skrev:Jag var där i helgen
Jag var nyss där eftersom jag ändå skulle springa in på XXL så passade jag på och kolla Ikea, var ingen avgift allt var som normalt.
3,7kW gratis laddning.
Vad är det för fin Typ-2-kabel du har som verkar ha upplyst kontakt på bilsidan?
Ser riktigt smidig ut i mörker (önskar att Tesla lyst upp Typ-2-intaget på Model 3)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Re:
Det är originalkabeln till en Renault Zoe, den lyser inte utan är väldigt ljus blå så den syns bra även i mörker faktiskt.martinot skrev:OTLasseTM skrev:Pratar vi båda om Kungens Kurva?PhR34k skrev:Jag var där i helgen
Jag var nyss där eftersom jag ändå skulle springa in på XXL så passade jag på och kolla Ikea, var ingen avgift allt var som normalt.
3,7kW gratis laddning.
Vad är det för fin Typ-2-kabel du har som verkar ha upplyst kontakt på bilsidan?
Ser riktigt smidig ut i mörker (önskar att Tesla lyst upp Typ-2-intaget på Model 3)!
Använder den mest för att den är 7,5m och funkar även om laddaren står på fel sida, men ska sälja den då jag köpt en kabel med Tesla knapp istället.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Re:
OTLasseTM skrev:Det är originalkabeln till en Renault Zoe, den lyser inte utan är väldigt ljus blå så den syns bra även i mörker faktiskt.martinot skrev:OTLasseTM skrev:Pratar vi båda om Kungens Kurva?PhR34k skrev:Jag var där i helgen
Jag var nyss där eftersom jag ändå skulle springa in på XXL så passade jag på och kolla Ikea, var ingen avgift allt var som normalt.
3,7kW gratis laddning.
Vad är det för fin Typ-2-kabel du har som verkar ha upplyst kontakt på bilsidan?
Ser riktigt smidig ut i mörker (önskar att Tesla lyst upp Typ-2-intaget på Model 3)!
Använder den mest för att den är 7,5m och funkar även om laddaren står på fel sida, men ska sälja den då jag köpt en kabel med Tesla knapp istället.
Ok, tack, såg ut som det var belysning längst fram. Skaffade nyss en 11 m kabel från Metron med Tesla-knapp, och är verkligen supernöjd (mycket bättre knapp än på min Tesla WC och UMC). Men hade gärna sätt någon form av belysning på den längst fram (eller ännu hellre att Tesla satt belysning runt Typ-2-intaget på M3).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Ska jobba på en arbetsplats nästa vecka med motorvärmaruttag 1 fas 16A av märket Garo. Kan jag tryggt köra på 16A eller rekommenderas lägre ampere t.ex 10 A alt att jag känner på uttaget så det inte är varmt? Utomhustemp är nu omkring 5 grader. Hjälper detta hålla uttaget svalt?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: "Destinationsladdare" IKEA
Du får bara 13 A som mest med UMC 1- fas.Arn skrev:Ska jobba på en arbetsplats nästa vecka med motorvärmaruttag 1 fas 16A av märket Garo. Kan jag tryggt köra på 16A eller rekommenderas lägre ampere t.ex 10 A alt att jag känner på uttaget så det inte är varmt? Utomhustemp är nu omkring 5 grader. Hjälper detta hålla uttaget svalt?
Är kontakterna i bra skick går det bra. Men uttaget kanske ligger på 10A säkring, så det skulle jag satsa på.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16