V2G i själva elbilen handlar ju endast om ett protokoll och en funktion som medger att DC ström från batteriet ska kunna ledas ut från bilen.
V2G i en villa handlar om anslutning av elbilen till Grid - elnätet med speciell och dyr utrustning som först måste godkännas av elnätsägaren.
För 3kW effekt cirka 40 000:- inkl. moms och tull. Alla dessa prylar måste bryta strömmen direkt vid elavbrott av elsäkerhetskäl, för att få anslutas till elnätet.
Nu borde jag kanske plöja igenom hela tråden om solceller men hur hög spänning in från solcellerna
tar en inverter? Kan man arbeta med en systemspänning på typ 400V?
Skulle det isf vara möjligt att gå med bilens DC den vägen?
För jag antar att invertern kan hantera flera ingångar utan att dom kopplas ihop? (Alla paneler är väl knappast ihopkopplade galvaniskt osv)
Och på andra sidan så hanterar väl invertern kopplingen mot nätet på rätt sätt (vid elavbrott tex)
Och har man inte solceller så skulle man ju hypotetiskt kunna ha bilen som "solceller" åtminstone (säkert ganska dyrt) och
Installera resten som vanligt...
DC anslutningen på solelanläggningens växelriktare är normalt konstruerad med MPPT regulator för att optimera produktionen. Spänningen brukar vara mellan 120-950 VDC beroende på hur det är byggt och hur mycket solen skiner.
Enstaka växelriktare har även möjlighet att ansluta batterilager.
Har inte sett någon som hanterar V2G ännu, men en svensk tillverkare har sin energihubb som påstås klara det.
Ok, antar att det är Ferroamp du tänker på va? Har du någon erfarenhet från deras produkter, de är väl lite dyrare, men är de lite bättre också?
Fattar det som att man kan bygga ett litet likströmsnät i villan med energyhub och slippa en del konverteringar som har förluster, men kan det finnas någon ekonomi i det tror du?
Ok, antar att det är Ferroamp du tänker på va? Har du någon erfarenhet från deras produkter, de är väl lite dyrare, men är de lite bättre också?
Fattar det som att man kan bygga ett litet likströmsnät i villan med energyhub och slippa en del konverteringar som har förluster, men kan det finnas någon ekonomi i det tror du?
Den initiala planen att utvärdera olika driftfall för ett batterilager har under projektets gång fått ändras till att merparten av arbetsinsatsen gått till att hantera driftstörningar, felfunktioner och komplett utbyte av batterilager halvvägs in i mätperioden
Hmm, känns inte så inspirerande, man får hoppas att Ferroamp hunnit längre i utvecklingen nu.
Om vi i framtiden ska hålla på och skicka ström mellan bilar och batteri och solpaneler mm så borde det vara smartare att börja använda likström istället. Så en vild killgissning är att vi kommer att gå emot små lokala likströmnät i husen för de som vill gå offgrid helt eller delvis..
Om vi i framtiden ska hålla på och skicka ström mellan bilar och batteri och solpaneler mm så borde det vara smartare att börja använda likström istället. Så en vild killgissning är att vi kommer att gå emot små lokala likströmnät i husen för de som vill gå offgrid helt eller delvis..
Det säger ju Ferroamp. Man vill ju integrera solel, energilagring och elbilsladdning i ett system. Med likström med minimala förluster.
Ett nytt sätt att tänka
Ferroamp har skapat EnergyHub-systemet, ett nytt framtidssäkert sätt att integrera solel, energilagring och elbilsladdning i ett system.
Filosofin är lika enkel som genial.
En central nod, EnergyHub, kopplar samman distribuerade solsträngsoptimerare, likströmslaster och energilager via ett lokalt likströmsnät. Omvandlingen mellan elnät (AC) och likströmsnät (DC) sker i EnergyHub på en plats vilket gör att energi kan överföras på ett effektivt sätt och med minimala förluster jämfört med traditionella system.
Systemet är skalbart och kan enkelt anpassas till alla effektbehov, från villor till stora kommersiella fastigheter och det tillsammans med DC Nanogrid ger systemet flexibilitet och lätt att bygga ut om man vill expandera med fler solpaneler, ökad lagringskapaciteten eller i en nära framtid addera en DC laddare för elbilar.
Skellefteå Krafts personal har hittat anledningen till att cirka 400 hushåll är utan ström i Lycksele. ”Felavhjälpning pågår”, skriver företaget på sin sida för driftinformation.
Det framgår inte när felet beräknas vara åtgärdat.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
”Stora strömavbrott” på nån timme för några hundra hushåll (eller ett par tusen)
Men visst vore det trevligt om man kunde hålla liv i åtminstone vissa prylar i huset även vid
såna korta avbrott
Bor man där det ofta är strömabvrott har man väl redan löst det där. Finns ju bensinverk.
Det där med likström är ju intressant. Det finns ju ingen anledning att ha växelspänning 230v för t.ex. belysning idag. Skulle jag byggt hus idag hade jag byggt ett svagspänningsnät för belysning och elektronik.
Betydligt enklare att batteriförsörja. Det går ju med dagens teknik med ett vanligt fritidsbatteri och batteriladdare.