45% av hemmen har V2G år 2050

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Maxerl skrev:
vigge50 skrev:
De senaste åren så har allt fler valt att sluta använda sin hemtelefon då mobilen räcker och detta har lett till att de som behållit sin fasta telefon sätt räkningen stiga och på vissa ställen går det inte längre att få fast telefoni längre.
Mobilabbonemangen är billigare för kunden, infastrukturen extremt mycket billigare för staten/leverantörerna.
Här om något är det väl win-win för 99.99999999% av alla inblandade förutom nostalgiker. Helhetsoptimering där vi (för det är inga pengar från ovan) med tiden slipper finansiera tant Agdas rätt till stenåldersteknologin fast telefoni. Och om det är någon kommun/något hushåll som måste behålla fast telefoni, fine, men tvinga inte på denna lösning på resten av landet.
Fast jag tycker att just nedläggningen av det fasta telefonnätet är ett bra exempel på hur det inte ska gå till. Vi blir av med de fasta telefonerna i november i år. Problemet är bara att Telia inte kan erbjuda ett fungerande alternativ till sina kunder, för vi har så katastrofalt dålig täckning här ute. Det fungerar enbart med en enda operatör, just här hemma hos oss, och det är Tre. Fast det kan se helt annorlunda ut runt hörnet, där funkar kanske ingenting. Och just Telia har sämst täckning. Det är alltså inte så att det fasta nätet läggs ned pga för dålig användning. Det är bara en ren kostnadsbesparing från Telias sida och så skiter de i några 100 abonnenter.
Mina grannar är desperata och vet inte vad de ska göra eftersom internet kommer sluta fungera om några månader. Tänk om samma sak hade hänt med elnätet. Underhållet blir för kostsamt, nätet läggs ned, och för alla som bor här gäller att skaffa solceller eller flytta.
Men så är det ju på landet.
Där min syster bor så här Telia lagt ner det fasta nätet.
Mobiltäckningen kan fungera om man springer runt på gräsmattan och hittar en bra punkt.
Det går inte att ringa med mobilen inomhus.
Dock har hon fiber in i huset, så hon ringer med IP-telefoni.

Men försvinner strömmen, då går det inte att ringa heller.
Och tyvärr går inte strömmen att lita på.
Det är strömavbrott ibland.

Och det är ju därför hon vill ha flera strömkällor, eftersom dagens lösning inte går att lita på.

Låt säga att syrran skaffar ett Teslabatteri i hemmet på 14kWh
och har en elbil med, låt säga, minst 1500W eluttag.
Då skulle hon känna sig trygg att alltid ha tillgång till ström.
Zalman3, jag tror du har skrivit här i flera månader, om inte år om hur bra solceller och batteri skulle vara för din syster. Vad är det som gör att du inte har övertalat henne att skaffa det?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Honda e har ju ett 1500W 230V eluttag.
De tar inget extra för detta.
Alla elbilar borde ha ett sådant eluttag.

Ett sådant eluttag räcker till alla hantverkare.
Jag betalade ca 18.000kr för att hyra ett elverk under en 60 dagars byggnadsperiod för ett nybygge där det inte fanns el.
Vad hade det kostat att hyra ett batteri som erbjudit samma energi under 60 dagar?
Om hantverkaren kört en Cybertruck med eluttag
hade elkostnaden varit mindre än 1.000kr.

Dessutom bullrar bensindrivna elverk en hel del.
Vilket stör grannar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Honda e har ju ett 1500W 230V eluttag.
De tar inget extra för detta.
Alla elbilar borde ha ett sådant eluttag.

Ett sådant eluttag räcker till alla hantverkare.
Jag betalade ca 18.000kr för att hyra ett elverk under en 60 dagars byggnadsperiod för ett nybygge där det inte fanns el.
Vad hade det kostat att hyra ett batteri som erbjudit samma energi under 60 dagar?
Om hantverkaren kört en Cybertruck med eluttag
hade elkostnaden varit mindre än 1.000kr.

Dessutom bullrar bensindrivna elverk en hel del.
Vilket stör grannar.
Nu jämför du hyra med förbrukningskostnader. Vad skulle det kosta att hyra en Cybertruck i 2 månader om det nu var möjligt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Maxerl skrev:
vigge50 skrev:
De senaste åren så har allt fler valt att sluta använda sin hemtelefon då mobilen räcker och detta har lett till att de som behållit sin fasta telefon sätt räkningen stiga och på vissa ställen går det inte längre att få fast telefoni längre.
Mobilabbonemangen är billigare för kunden, infastrukturen extremt mycket billigare för staten/leverantörerna.
Här om något är det väl win-win för 99.99999999% av alla inblandade förutom nostalgiker. Helhetsoptimering där vi (för det är inga pengar från ovan) med tiden slipper finansiera tant Agdas rätt till stenåldersteknologin fast telefoni. Och om det är någon kommun/något hushåll som måste behålla fast telefoni, fine, men tvinga inte på denna lösning på resten av landet.
Fast jag tycker att just nedläggningen av det fasta telefonnätet är ett bra exempel på hur det inte ska gå till. Vi blir av med de fasta telefonerna i november i år. Problemet är bara att Telia inte kan erbjuda ett fungerande alternativ till sina kunder, för vi har så katastrofalt dålig täckning här ute. Det fungerar enbart med en enda operatör, just här hemma hos oss, och det är Tre. Fast det kan se helt annorlunda ut runt hörnet, där funkar kanske ingenting. Och just Telia har sämst täckning. Det är alltså inte så att det fasta nätet läggs ned pga för dålig användning. Det är bara en ren kostnadsbesparing från Telias sida och så skiter de i några 100 abonnenter.
Mina grannar är desperata och vet inte vad de ska göra eftersom internet kommer sluta fungera om några månader. Tänk om samma sak hade hänt med elnätet. Underhållet blir för kostsamt, nätet läggs ned, och för alla som bor här gäller att skaffa solceller eller flytta.
Men så är det ju på landet.
Där min syster bor så här Telia lagt ner det fasta nätet.
Mobiltäckningen kan fungera om man springer runt på gräsmattan och hittar en bra punkt.
Det går inte att ringa med mobilen inomhus.
Dock har hon fiber in i huset, så hon ringer med IP-telefoni.

Men försvinner strömmen, då går det inte att ringa heller.
Och tyvärr går inte strömmen att lita på.
Det är strömavbrott ibland.

Och det är ju därför hon vill ha flera strömkällor, eftersom dagens lösning inte går att lita på.

Låt säga att syrran skaffar ett Teslabatteri i hemmet på 14kWh
och har en elbil med, låt säga, minst 1500W eluttag.
Då skulle hon känna sig trygg att alltid ha tillgång till ström.
Zalman3, jag tror du har skrivit här i flera månader, om inte år om hur bra solceller och batteri skulle vara för din syster. Vad är det som gör att du inte har övertalat henne att skaffa det?
Tesla levererar ju inte några Powerwall ännu i Sverige.

Hoppas också på fördubblad livslängd på Powerwall batterierna med Maxwell teknik.

Hoppas också på att Tesla berättar mera om deras VPP lösning den 22 september.

Man vill ju ha solceller, hemma batteri och en elbil med eluttag från Tesla.
Och att allt styrs med Autobidder.

Skulle jag byta till en elbil utan gratis laddning så skulle jag köpa solcells el av henne för 1kr per kWh.

Skulle faktiskt kunna betala henne 5kr per kWh eftersom det tar Bee. Och jag kan ännu inte ladda hemma.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Fast jag tycker att just nedläggningen av det fasta telefonnätet är ett bra exempel på hur det inte ska gå till. Vi blir av med de fasta telefonerna i november i år. Problemet är bara att Telia inte kan erbjuda ett fungerande alternativ till sina kunder, för vi har så katastrofalt dålig täckning här ute. Det fungerar enbart med en enda operatör, just här hemma hos oss, och det är Tre. Fast det kan se helt annorlunda ut runt hörnet, där funkar kanske ingenting. Och just Telia har sämst täckning. Det är alltså inte så att det fasta nätet läggs ned pga för dålig användning. Det är bara en ren kostnadsbesparing från Telias sida och så skiter de i några 100 abonnenter.
Mina grannar är desperata och vet inte vad de ska göra eftersom internet kommer sluta fungera om några månader. Tänk om samma sak hade hänt med elnätet. Underhållet blir för kostsamt, nätet läggs ned, och för alla som bor här gäller att skaffa solceller eller flytta.
Men så är det ju på landet.
Där min syster bor så här Telia lagt ner det fasta nätet.
Mobiltäckningen kan fungera om man springer runt på gräsmattan och hittar en bra punkt.
Det går inte att ringa med mobilen inomhus.
Dock har hon fiber in i huset, så hon ringer med IP-telefoni.

Men försvinner strömmen, då går det inte att ringa heller.
Och tyvärr går inte strömmen att lita på.
Det är strömavbrott ibland.

Och det är ju därför hon vill ha flera strömkällor, eftersom dagens lösning inte går att lita på.

Låt säga att syrran skaffar ett Teslabatteri i hemmet på 14kWh
och har en elbil med, låt säga, minst 1500W eluttag.
Då skulle hon känna sig trygg att alltid ha tillgång till ström.
Zalman3, jag tror du har skrivit här i flera månader, om inte år om hur bra solceller och batteri skulle vara för din syster. Vad är det som gör att du inte har övertalat henne att skaffa det?
Tesla levererar ju inte några Powerwall ännu i Sverige.

Hoppas också på fördubblad livslängd på Powerwall batterierna med Maxwell teknik.

Hoppas också på att Tesla berättar mera om deras VPP lösning den 22 september.

Man vill ju ha solceller, hemma batteri och en elbil med eluttag från Tesla.
Och att allt styrs med Autobidder.

Skulle jag byta till en elbil utan gratis laddning så skulle jag köpa solcells el av henne för 1kr per kWh.

Skulle faktiskt kunna betala henne 5kr per kWh eftersom det tar Bee. Och jag kan ännu inte ladda hemma.
Så om Eon köper elen från mig och säljer den till min granne så får min granne betala med normala elnätsavgiften och elskatt. Men om jag skaffar en powerwall och han har en Tesla så kan elen åka genom elnätet utan att han behöver betala varken elnätsavgift eller skatt menar du?

Sorry, Teslas Autobidder är säkert bra på att balansera elnätet genom att köpa och sälja beroende vad elnätet behöver men att jag skulle kunna ladda el från min powerwall på en supercharger och slippa elnätsavgifter och elskatt är nog bara att drömma.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Fredrik j »

Vill man ens blanda in sina grannar i sin energiförsörjning? Jag har visserligen perfekta grannar men det kan ju förändras snabbt.
Har hellre avtal med ett företag även om det blir dyrare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Fast jag tycker att just nedläggningen av det fasta telefonnätet är ett bra exempel på hur det inte ska gå till. Vi blir av med de fasta telefonerna i november i år. Problemet är bara att Telia inte kan erbjuda ett fungerande alternativ till sina kunder, för vi har så katastrofalt dålig täckning här ute. Det fungerar enbart med en enda operatör, just här hemma hos oss, och det är Tre. Fast det kan se helt annorlunda ut runt hörnet, där funkar kanske ingenting. Och just Telia har sämst täckning. Det är alltså inte så att det fasta nätet läggs ned pga för dålig användning. Det är bara en ren kostnadsbesparing från Telias sida och så skiter de i några 100 abonnenter.
Mina grannar är desperata och vet inte vad de ska göra eftersom internet kommer sluta fungera om några månader. Tänk om samma sak hade hänt med elnätet. Underhållet blir för kostsamt, nätet läggs ned, och för alla som bor här gäller att skaffa solceller eller flytta.
Har ni inte grävt ner fiber där ute än? Jag har ju klippt mina telefonledningar nu då jag aldrig mer kommer behöva dem.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Zalman3 »


Så om Eon köper elen från mig och säljer den till min granne så får min granne betala med normala elnätsavgiften och elskatt. Men om jag skaffar en powerwall och han har en Tesla så kan elen åka genom elnätet utan att han behöver betala varken elnätsavgift eller skatt menar du? 
Min syster har ett jordbruk.
Jag har en grann skogsfastighet utan el.
Är ofta hos min syster på helger och semester.

Givetvis är det upp till min syster vad jag ska betala för elen när jag laddar min elbil hos henne.

Om jag skulle dra in ny el till min fastighet så skulle det kosta minst 50.000kr i nyinstallation.
Dessutom minst 4.000kr i fasta kostnader per år.

Det är givetvis helt orimligt för ett behov på kanske några hundra kWh per år.

Visst, ett bensindrift elverk löser problemet.
Men det gör också min elbil om den här ett 1500W eluttag.

EDIT:
Är det ens lagligt att som exempelvis IKEA och Ica
ha gratis elbilsladdning på parkeringen?

I teorin skulle skatteverket kunna tycka att upplägget är ett sätt att undkomma elskatt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Är det ens lagligt att som exempelvis IKEA och Ica
ha gratis elbilsladdning på parkeringen?

I teorin skulle skatteverket kunna tycka att upplägget är ett sätt att undkomma elskatt.
Betalar inte IKEA och ICA elskatt på sin bjudel?
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju ett specialfall när det handlar om en släkting man har bra relation till. Din syster skulle ju kunna sälja och din nya granne kanske plötsligt vill ha bra betalt för elen?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:

Så om Eon köper elen från mig och säljer den till min granne så får min granne betala med normala elnätsavgiften och elskatt. Men om jag skaffar en powerwall och han har en Tesla så kan elen åka genom elnätet utan att han behöver betala varken elnätsavgift eller skatt menar du? 
Min syster har ett jordbruk.
Jag har en grann skogsfastighet utan el.
Är ofta hos min syster på helger och semester.

Givetvis är det upp till min syster vad jag ska betala för elen när jag laddar min elbil hos henne.

Om jag skulle dra in ny el till min fastighet så skulle det kosta minst 50.000kr i nyinstallation.
Dessutom minst 4.000kr i fasta kostnader per år.

Det är givetvis helt orimligt för ett behov på kanske några hundra kWh per år.

Visst, ett bensindrift elverk löser problemet.
Men det gör också min elbil om den här ett 1500W eluttag.

EDIT:
Är det ens lagligt att som exempelvis IKEA och Ica
ha gratis elbilsladdning på parkeringen?

I teorin skulle skatteverket kunna tycka att upplägget är ett sätt att undkomma elskatt.
Okej, hade missat att du menade en grannfastighet till din syster.
Men i så fall räcker det väll med att dra en kabel från hennes elcentral till din och sätta en elmätare där? Vad exakt skulle Autobidder hjälpa här? Det har ju knappast den funktionen i dagens Powerwall, den använts bara till deras storskaliga lösningar med powerpack och megapack. Visst, du skulle nog kunna spara lite om du laddar och säljer beroende på hur elpriset är men tror knappast den tjänsten är gratis bara för att du köper deras batteri. Du behöver nog ett ganska stort batteri och stora prisskillnader över dygnet för att det ska löna sig att köra ett sådant program.

Läste nu lite mer, Tesla erbjuder autobidder till andra batterier också, du måste inte ha batterier från Tesla. Frågan är som sagt vad ett sånt program kostar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Det är ju ett specialfall när det handlar om en släkting man har bra relation till. Din syster skulle ju kunna sälja och din nya granne kanske plötsligt vill ha bra betalt för elen?
Intressant fråga.

Visst skulle det kunna vara så att den nye grannen inte vill sälja billig el till mig.

Om nu Tesla lanserar en VPP lösning där elbilar med eluttag ingår.

Kommer Tesla styra hur man använder eluttaget då?

Fall1:
Man köper sin Tesla och är inte med i Tesla VPP.

Fall2:
Man köper sin Tesla och är ansluten till Tesla VPP och de tar en avgift per kWh för funktionaliteten.
Och ska man köpa/sälja el till/från ens Teslabil bestämmer Tesla priset.
Det finns alltså en elmätare i bilen som Tesla VPP har koll på.
Är då grannen med i Tesla VPP så är ju priset fastställt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Låt säga att syrran skaffar ett Teslabatteri i hemmet på 14kWh
och har en elbil med, låt säga, minst 1500W eluttag.
Då skulle hon känna sig trygg att alltid ha tillgång till ström.
Håller med. Det hade varit kanon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Zalman3 »


Men i så fall räcker det väll med att dra en kabel från hennes elcentral till din och sätta en elmätare där?
Det får man inte göra enligt dagens regelverk.
Vilket blir löjligt eftersom jag får ladda min elbil hos min syster och använda den elen på vilket sätt jag vill.

Eller kommer skatteverket att kräva att alla elbilar har en elmätare installerad som skatteverket har kontroll över?
Så man vet om man använt elen till att köra bilen eller som ett elverk.

Får exempelvis ett företag ha gratis el till personalens elbilar?
Är det förbjudet?

Får då IKEA personal ladda sin elbil gratis hos IKEA?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju ett specialfall när det handlar om en släkting man har bra relation till. Din syster skulle ju kunna sälja och din nya granne kanske plötsligt vill ha bra betalt för elen?
Intressant fråga.

Visst skulle det kunna vara så att den nye grannen inte vill sälja billig el till mig.

Om nu Tesla lanserar en VPP lösning där elbilar med eluttag ingår.

Kommer Tesla styra hur man använder eluttaget då?

Fall1:
Man köper sin Tesla och är inte med i Tesla VPP.

Fall2:
Man köper sin Tesla och är ansluten till Tesla VPP och de tar en avgift per kWh för funktionaliteten.
Och ska man köpa/sälja el till/från ens Teslabil bestämmer Tesla priset.
Det finns alltså en elmätare i bilen som Tesla VPP har koll på.
Är då grannen med i Tesla VPP så är ju priset fastställt.
”Jag vill inte stoppa i sladden om du inte ger mig tusen spänn”...
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Får då IKEA personal ladda sin elbil gratis hos IKEA?
Om bara personal får ladda så är det ju en förmån. Är det tillgängligt för alla är det inte skattepliktigt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Har ni inte grävt ner fiber där ute än? Jag har ju klippt mina telefonledningar nu då jag aldrig mer kommer behöva dem.
Jo, det har vi gjort för över 12 år sedan. Men långt ifrån alla gick med då, ungefär 2/3 av alla hushåll, eftersom det var så hiskeligt dyrt att gå med. 35k initialt. Vi fick en del bidrag lite senare, men många blev avskräckta när de hörde vad det skulle kosta.
Och idag vill fiberföreningen ha ännu mer, runt 50k, om någon vill gå med nu. Det är få som vill betala detta.
Själv har jag faktiskt varit med från allra första början, projekterat och planerat alla ledningsdragningar, varit med och grävt osv. Helt ideellt såklart. Fick inte någonting för det, inte ens ett tack.
Men jag lämnade fiberföreningen för två år sedan eftersom de fick storhetsvansinne, de ville att alla skulle byta fiberkonverter för flera tusen kronor, eftersom några enstaka snubbar inte kunde fortsätta leva med 100Mbit, det skulle minsann vara 1Gbit för alla. När jag opponerade mig mot detta blev jag idiotförklarad, en dum invandrare som råkar vara dataingenjör kan väl ändå inget om det där med data. Experterna sa ju nåt annat. :twisted:
Sen tyckte jag sedan länge att närmare 500kr/mån för abonnemanget var väldigt dyrt. Jag har tur eftersom jag som sagt råkar ha bra mobiltäckning hemma med Tre och jag har ett flat-rate tvillingkort på mitt företagsmobilabonnemang som jag inte använde tidigare. Det kör jag på nu, jag får 25-30Mbit, vilket är fullt tillräckligt för mig. Och jag slipper en massa tjaffs med alla besserwisser i fiberföreningen. Så för min del kan Telia kapa alla sina trådar. Men för alla som saknar mobiltäckning och som inte har råd att betala 50k till fiberföreningen blir det tyst i luren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
LarsL skrev:
Har ni inte grävt ner fiber där ute än? Jag har ju klippt mina telefonledningar nu då jag aldrig mer kommer behöva dem.
Jo, det har vi gjort för över 12 år sedan. Men långt ifrån alla gick med då, ungefär 2/3 av alla hushåll, eftersom det var så hiskeligt dyrt att gå med. 35k initialt. Vi fick en del bidrag lite senare, men många blev avskräckta när de hörde vad det skulle kosta.
Och idag vill fiberföreningen ha ännu mer, runt 50k, om någon vill gå med nu. Det är få som vill betala detta.
Själv har jag faktiskt varit med från allra första början, projekterat och planerat alla ledningsdragningar, varit med och grävt osv. Helt ideellt såklart. Fick inte någonting för det, inte ens ett tack.
Men jag lämnade fiberföreningen för två år sedan eftersom de fick storhetsvansinne, de ville att alla skulle byta fiberkonverter för flera tusen kronor, eftersom några enstaka snubbar inte kunde fortsätta leva med 100Mbit, det skulle minsann vara 1Gbit för alla. När jag opponerade mig mot detta blev jag idiotförklarad, en dum invandrare som råkar vara dataingenjör kan väl ändå inget om det där med data. Experterna sa ju nåt annat. :twisted:
Sen tyckte jag sedan länge att närmare 500kr/mån för abonnemanget var väldigt dyrt. Jag har tur eftersom jag som sagt råkar ha bra mobiltäckning hemma med Tre och jag har ett flat-rate tvillingkort på mitt företagsmobilabonnemang som jag inte använde tidigare. Det kör jag på nu, jag får 25-30Mbit, vilket är fullt tillräckligt för mig. Och jag slipper en massa tjaffs med alla besserwisser i fiberföreningen. Så för min del kan Telia kapa alla sina trådar. Men för alla som saknar mobiltäckning och som inte har råd att betala 50k till fiberföreningen blir det tyst i luren.
Fiber kommer väl snart inte behövas för vanliga användare när 5g byggs ut?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Fiber kommer väl snart inte behövas för vanliga användare när 5g byggs ut?
Tveksamt om vi får 5g här ute med tanke på att vi knappt har 3g eller 4g. Men visst ligger det nåt i det. För 12 år sedan när vi grävde fiber fanns ingen som helst möjlighet att få Internet här. Då hade man inget val än att hoppa på fibertåget. Trots att det var svindyrt.
Men hade jag haft samma mobiltäckning då som jag har idag hade jag aldrig installerat fiber. Visst är det snabbt och så, men det är väldigt dyrt jämfört med mobilt bredband. Man betalar för extremt mycket överkapacitet som man aldrig utnyttjar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:

Men i så fall räcker det väll med att dra en kabel från hennes elcentral till din och sätta en elmätare där?
Det får man inte göra enligt dagens regelverk.
Vilket blir löjligt eftersom jag får ladda min elbil hos min syster och använda den elen på vilket sätt jag vill.

Eller kommer skatteverket att kräva att alla elbilar har en elmätare installerad som skatteverket har kontroll över?
Så man vet om man använt elen till att köra bilen eller som ett elverk.

Får exempelvis ett företag ha gratis el till personalens elbilar?
Är det förbjudet?

Får då IKEA personal ladda sin elbil gratis hos IKEA?
Men på vilket sätt skulle Teslas autobidder i så fall hjälpa?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Har ni inte grävt ner fiber där ute än? Jag har ju klippt mina telefonledningar nu då jag aldrig mer kommer behöva dem.
Jo, det har vi gjort för över 12 år sedan. Men långt ifrån alla gick med då, ungefär 2/3 av alla hushåll, eftersom det var så hiskeligt dyrt att gå med. 35k initialt. Vi fick en del bidrag lite senare, men många blev avskräckta när de hörde vad det skulle kosta...
Jag har hört om nissar som inte vill gå med i fiberdragning. Det blir ju lite skyll dig själv på det, tyvärr.

Konstigt upplägg att låta det ligga kvar i föreningen efter installation. Jag avskyr föreningar som ska förvalta saker sedan jag bodde i en bostadsrättsförening, det funkar inte helt enkelt. Nu dras jag med en vägförening där ingen vill göra något men allt ska vara gjort :( Tänk dig min skräck när kommunen föreslog att vi skulle ha gemensamt avlopp med en pump på min mark, tala om att det hade skitit sig bokstavligt talat. Jag sa åt dem att jag gräver mitt eget avlopp och att grannarna får göra som de vill bara de inte passerar min mark.

Men du har alltså nu fiber men inte anslutning? Kostar det 50kkr för dig att ansluta igen då?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Men du har alltså nu fiber men inte anslutning? Kostar det 50kkr för dig att ansluta igen då?
Jag vet inte, jag fick aldrig tillbaka min insats och fibern finns ju kvar i huset. Så sett antar jag att det inte kostar så mycket om jag skulle vilja ansluta mig igen. Men jag vet inte, de kanske har använt min fibertråd fram till närmaste fiberskåp till något annat eller någon annan. I så fall måste de ju blåsa in en ny fiber och då lär det kosta massor. Men jag har ju som sagt en gång i tiden betalat för fibern. Skulle vara konstigt om jag måste betala en gång till. Men ingenting är omöjligt.
Ja, det är olyckligt att det ligger kvar hos föreningen. Nåt år efter att vi hade grävt färdigt ville den lokala elföreningen, som äger elnätet och som installerar även fiber, ta över vårt fibernät. Men de ville ha det gratis, alltså bokstavligen, och sedan skulle vi som före detta ägare betala en månadshyra till dem. Upplägget var så absurt dåligt att ingen från vår sida var intresserad. Sen vet jag inte om det har funnits fler kandidater. Men jag tror att styrelsen i föreningen har aldrig varit intresserad att lämna över ansvaret till någon annan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Fredrik j »

Där jag bor byggde det kommunala energibolaget ut fibernätet med resultatet att hela stan nu har fiber.
Vill minnas att det kostad 6000 om man grävde själv från tomtgränsen. Jag tror det är få som hoppade över. Jag känner ingen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Där jag bor byggde det kommunala energibolaget ut fibernätet med resultatet att hela stan nu har fiber.
Vill minnas att det kostad 6000 om man grävde själv från tomtgränsen. Jag tror det är få som hoppade över. Jag känner ingen.
En mycket rimlig peng. Jag tror att vi var ute för tidigt. Vi började 2006 tror jag det var. Det var svårt att övertyga grannarna om att Internetz är här för att stanna. Och så var det många som trodde att det snart ska komma "genom luften", dvs mobilt. Det blev ju delvis så, om man har tur och bor på rätt ställe, men en av mina direkta grannar, en som tjatade sig hes om detta, bor fortfarande i komplett radioskugga. Som så många andra. Snart helt utan internet när kopparnätet läggs ned.
Det handlar om ett stort område, ungefär 1×1,5 mil. Ett knappt 100-tal hushåll fick fiber. Hade alla hushåll gått med så hade ju såklart kostnadena blivit mycket lägre. Och även för oss som gick med grävdes det bara fram till tomtgränsen. Resten fick man fixa själv, samt att alla skulle bidra med ett dagsverke. Men man vet ju hur det är. Det är ett fåtal som sliter häcken av sig, den överväldigande majoriteten gör ingenting. Men hur föreningen idag kan komma på en anslutningskostnad på 50kkr är en gåta för mig. Eller inte. Det är små wannabe-diktatorer som tror att de kan bestämma precis som de vill. Det är ju därför jag lämnade föreningen. Möjligen är det också därför så många inte gick med från början.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Bjelke »

Off Grid Byggaren skrev:
V2G i själva elbilen handlar ju endast om ett protokoll och en funktion som medger att DC ström från batteriet ska kunna ledas ut från bilen.

V2G i en villa handlar om anslutning av elbilen till Grid - elnätet med speciell och dyr utrustning som först måste godkännas av elnätsägaren.

För 3kW effekt cirka 40 000:- inkl. moms och tull. Alla dessa prylar måste bryta strömmen direkt vid elavbrott av elsäkerhetskäl, för att få anslutas till elnätet.
Nu borde jag kanske plöja igenom hela tråden om solceller men hur hög spänning in från solcellerna
tar en inverter? Kan man arbeta med en systemspänning på typ 400V?
Skulle det isf vara möjligt att gå med bilens DC den vägen?
För jag antar att invertern kan hantera flera ingångar utan att dom kopplas ihop? (Alla paneler är väl knappast ihopkopplade galvaniskt osv)
Och på andra sidan så hanterar väl invertern kopplingen mot nätet på rätt sätt (vid elavbrott tex) :)
Och har man inte solceller så skulle man ju hypotetiskt kunna ha bilen som "solceller" åtminstone (säkert ganska dyrt) och
Installera resten som vanligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar