45% av hemmen har V2G år 2050

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Zalman3 »


By 2050, up to 45% of households will actively provide vehicle-to-grid (V2G) services, according to National Grid ESO’s Future Energy Scenarios, July 2020.
https://cleantechnica.com/2020/09/05/th ... echnology/

Intressant att man tror att 45% av hemmen får V2G lösningar.
Dock tror jag att det går mycket fortare än att behöva vänta till 2050 för att nå 45% nivån .

När tekniken finns och är ekonomiskt försvarbar, då slår det igenom stort.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Artikeln är inte skriven för Sverige.

Svenska kraftnät gör nu miljardinvesteringar med att förstärka elnätet.

År 2028 ska vi inte längre ha någon effektbrist i Sverige tycker regeringen.

Om staten ska konkurrera med privata bilägare för att kapa effekttoppar blir det nog inte många som inventerar i V2G eller V2H.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Mickep »

Menar man också sommarstugor? När priset går ned och folk vill bygga en liten täppa utan elanslutning (egen brunn, solpaneler och litet batteri som kompletterar med bilens) känns det som ganska givet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av LarsL »

Jag skulle kunna tänka mig att skaffa V2H som back-up vid strömavbrott. Men jag kommer inte vilja betala mer än någon tusenlapp eller så för det.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att skaffa V2H som back-up vid strömavbrott. Men jag kommer inte vilja betala mer än någon tusenlapp eller så för det.
V2H lär ju kosta några tiotusentals kronor beroende på effekten som man behöver. Bara för en bil har möjlighet att kommunicera och leverera effekt från DC-batteriet betyder inte att den kan leverera växelström med bra sinuskurva. Nissan har ju löst det med att du behöver en extern box för att kunna få växelström. Växelriktare lär kosta en hel del om man vill ha lite högre effekt och under 10 000:- lär det nog inte bli för 1-2 kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:

By 2050, up to 45% of households will actively provide vehicle-to-grid (V2G) services, according to National Grid ESO’s Future Energy Scenarios, July 2020.
https://cleantechnica.com/2020/09/05/th ... echnology/

Intressant att man tror att 45% av hemmen får V2G lösningar.
Dock tror jag att det går mycket fortare än att behöva vänta till 2050 för att nå 45% nivån .

När tekniken finns och är ekonomiskt försvarbar, då slår det igenom stort.
Ekonomiskt försvarbart utan subventioner och bidrag alternativt att alternativen görs dyrare?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att skaffa V2H som back-up vid strömavbrott. Men jag kommer inte vilja betala mer än någon tusenlapp eller så för det.
V2H lär ju kosta några tiotusentals kronor beroende på effekten som man behöver. Bara för en bil har möjlighet att kommunicera och leverera effekt från DC-batteriet betyder inte att den kan leverera växelström med bra sinuskurva. Nissan har ju löst det med att du behöver en extern box för att kunna få växelström. Växelriktare lär kosta en hel del om man vill ha lite högre effekt och under 10 000:- lär det nog inte bli för 1-2 kW.
Det jag har hört är att det i princip inte kostar nåt extra att köra ut samma AC effekt som bilen kan ladda.
I Teslas fall 16,5 kW.
Flera elbilar på marknaden har ju redan V2V för ingen extra kostnad.

SERES SF5 exempelvis.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av vigge50 »

Jag är dock rädd att detta kan leda till en ond spiral. Om några få skaffar V2G för backup gör det nog inget men om flera gör sig självförsörjande delar av året antingen med hemmabatteri eller V2G så kan det bli stora problem. Jag besökte när jag pluggade en som hade solceller och batterier vilket gjorde att han var självförsörjande tre månader om året, då tyckte jag det var coolt men det är nog inget många bör eftersträva.

Man brukar inom många områden skilja på helhetsoptimering och suboptimering. Suboptimering är att man optimerar för en enskild del i kedjan och sen struntar i konsekvenserna totalt sätt och helhetsoptimering är när man ser vad är det bästa för helheten. Om ett företag har massa anställda som håller på med suboptimering så kan det bli stora problem. Tänk er en bilproducent där varje del av produktionslinan försöker optimera så att det blir så enkelt som möjligt för den delen och struntar i helheten. Tror den tillverkningen kan gå åt helvete.

De senaste åren så har allt fler valt att sluta använda sin hemtelefon då mobilen räcker och detta har lett till att de som behållit sin fasta telefon sätt räkningen stiga och på vissa ställen går det inte längre att få fast telefoni längre.

Om en del börjar göra sig självförsörjande delar av året så kommer detta leda till intäktsbortfall för elnätsbolagen trots att deras kostnader förblir detsamma i stor sätt. Detta sker ju till viss del redan med solceller men solcellssystem hjälper också elnäten när de skickar ut el på nätet. Börjar kunder dock att använda överskottet till att ladda batterier och sen inte köpa något på kvällarna så blir det en annan sak. Kanske ser elnätsägarna ingen annan utväg än att höja elnätsavgifterna även om det mycket väl vet vilka konsekvenser det kan leda till, jo att fler skaffar solceller och batterier eller elbil med V2G.

Kanske börjar det löna sig att ha ett lite större batteri så istället för att vara självförsörjande maj-augusti så är du det april-september.

Hur gör vi så att V2G leder till helhetsoptimering och inte suboptimering? Det är inte alltid självförsörjande är det bästa alternativet i ett helhetsperspektiv. Eller bör vi ha som mål att på sätt och vis gå tillbaka 1000 år i utvecklingen, varje mindre ort ska vara helt självförsörjande på el och vatten. Kanske även i förlängning mat?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att skaffa V2H som back-up vid strömavbrott. Men jag kommer inte vilja betala mer än någon tusenlapp eller så för det.
V2H lär ju kosta några tiotusentals kronor beroende på effekten som man behöver. Bara för en bil har möjlighet att kommunicera och leverera effekt från DC-batteriet betyder inte att den kan leverera växelström med bra sinuskurva. Nissan har ju löst det med att du behöver en extern box för att kunna få växelström. Växelriktare lär kosta en hel del om man vill ha lite högre effekt och under 10 000:- lär det nog inte bli för 1-2 kW.
För mig skulle det räcka med något typ den här. Och det är på ungefär den nivån jag kan tänka mig att investera också.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-005123/
CA109E2E-300D-4022-A5D7-063B63A50843.jpeg
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Fredrik j »

Tror det för entusiasterna kan vara svårt att ta till sig många inte ser poängen med att byta sin fasta elanslutning mot dyr utrustning som jag dels får ansvar för själv samt knappast tjänar in på återstoden av min livstid. Det blir ju effektivare om nätägaren skaffar sån här utrustning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att skaffa V2H som back-up vid strömavbrott. Men jag kommer inte vilja betala mer än någon tusenlapp eller så för det.
V2H lär ju kosta några tiotusentals kronor beroende på effekten som man behöver. Bara för en bil har möjlighet att kommunicera och leverera effekt från DC-batteriet betyder inte att den kan leverera växelström med bra sinuskurva. Nissan har ju löst det med att du behöver en extern box för att kunna få växelström. Växelriktare lär kosta en hel del om man vill ha lite högre effekt och under 10 000:- lär det nog inte bli för 1-2 kW.
För mig skulle det räcka med något typ den här. Och det är på ungefär den nivån jag kan tänka mig att investera också.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-005123/
Ska du köra med saker som inte kräver 1000 W eller ren sinuskurva så funkar en sådan naturligtvis men det är knappas något som du driver hemmet med.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Maxerl »

vigge50 skrev:
De senaste åren så har allt fler valt att sluta använda sin hemtelefon då mobilen räcker och detta har lett till att de som behållit sin fasta telefon sätt räkningen stiga och på vissa ställen går det inte längre att få fast telefoni längre.
Mobilabbonemangen är billigare för kunden, infastrukturen extremt mycket billigare för staten/leverantörerna.
Här om något är det väl win-win för 99.99999999% av alla inblandade förutom nostalgiker. Helhetsoptimering där vi (för det är inga pengar från ovan) med tiden slipper finansiera tant Agdas rätt till stenåldersteknologin fast telefoni. Och om det är någon kommun/något hushåll som måste behålla fast telefoni, fine, men tvinga inte på denna lösning på resten av landet.
vigge50 skrev:
Hur gör vi så att V2G leder till helhetsoptimering och inte suboptimering? Det är inte alltid självförsörjande är det bästa alternativet i ett helhetsperspektiv. Eller bör vi ha som mål att på sätt och vis gå tillbaka 1000 år i utvecklingen, varje mindre ort ska vara helt självförsörjande på el och vatten. Kanske även i förlängning mat?
Ingen har väl föreslagit att varje mindre ort _måste_ vara helt självförsörjande på el. Men att den kan vara det är det väl knappast en begränsning i valet av lokal/samhällelig el-infrastruktur. Vilket är det reella problemet du är rädd för i en mer diversifierad och mer lokalt anpassad elförsörjningstrategi? Vilken suboptimering på helhetsnivå finns det risk för?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att skaffa V2H som back-up vid strömavbrott. Men jag kommer inte vilja betala mer än någon tusenlapp eller så för det.
V2H lär ju kosta några tiotusentals kronor beroende på effekten som man behöver. Bara för en bil har möjlighet att kommunicera och leverera effekt från DC-batteriet betyder inte att den kan leverera växelström med bra sinuskurva. Nissan har ju löst det med att du behöver en extern box för att kunna få växelström. Växelriktare lär kosta en hel del om man vill ha lite högre effekt och under 10 000:- lär det nog inte bli för 1-2 kW.
Det jag har hört är att det i princip inte kostar nåt extra att köra ut samma AC effekt som bilen kan ladda.
I Teslas fall 16,5 kW.
Flera elbilar på marknaden har ju redan V2V för ingen extra kostnad.

SERES SF5 exempelvis.
Du kommer inte kunna ta ut 16,5 kW AC från en av dagens Teslor och det krävs en hel del anpassning. Visst skulle det gå att bygga in en laddare i bilen som kan klara av att både leverera och ta emot effekt men det blir en merkostnad och lär inte bli några 16,5 kW. Man får nog vara glad om det blir 6 kW precis som Nissan kör som är de som har experimenterat mest med V2G av alla biltillverkare.

https://www.nissan-global.com/EN/TECHNO ... _home.html

De kör dock med en extern inverter. De har inte velat lägga på en merkostnad på bilarna som inte efterfrågas till kostnaden som det medför.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att skaffa V2H som back-up vid strömavbrott. Men jag kommer inte vilja betala mer än någon tusenlapp eller så för det.
V2H lär ju kosta några tiotusentals kronor beroende på effekten som man behöver. Bara för en bil har möjlighet att kommunicera och leverera effekt från DC-batteriet betyder inte att den kan leverera växelström med bra sinuskurva. Nissan har ju löst det med att du behöver en extern box för att kunna få växelström. Växelriktare lär kosta en hel del om man vill ha lite högre effekt och under 10 000:- lär det nog inte bli för 1-2 kW.
För mig skulle det räcka med något typ den här. Och det är på ungefär den nivån jag kan tänka mig att investera också.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-005123/
Ska du köra med saker som inte kräver 1000 W eller ren sinuskurva så funkar en sådan naturligtvis men det är knappas något som du driver hemmet med.
Jag kommer kunna driva kyl och frys med den. Kommer också funka för WiFi och laddning av enheter (även om det nog är smartare att ladda dem i bilen direkt.

Det jag skulle sakna är värme och vattenpump. Värmen blir nog svårt att ta från bilen oavsett anordning och vatten har jag grävd gårdsbrunn i värsta fall.
Jag skulle förmodligen klara mig rätt bra med en lösning på den här nivån. Men det hade ju varit trevligt om den varit om den varit automatisk och ansluten till husets nätverk.
Verdi

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Verdi »

Känns ganska instabilt om alla ska bli ansvariga för sin egen strömförsörjning och att det beror på att större elavbrott blir vanligare p g a sol- och vindkraft. Känns verkligen som ett steg tillbaka i utvecklingen.
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Maxerl »

Verdi skrev:
Känns ganska instabilt om alla ska bli ansvariga för sin egen strömförsörjning och att det beror på att större elavbrott blir vanligare p g a sol- och vindkraft. Känns verkligen som ett steg tillbaka i utvecklingen.
Det tycker jag också. Är det någon som hävdar att alla ska bli ansvariga för sin egen strömförsörjning?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Off Grid Byggaren »

V2G i själva elbilen handlar ju endast om ett protokoll och en funktion som medger att DC ström från batteriet ska kunna ledas ut från bilen.

V2G i en villa handlar om anslutning av elbilen till Grid - elnätet med speciell och dyr utrustning som först måste godkännas av elnätsägaren.

För 3kW effekt cirka 40 000:- inkl. moms och tull. Alla dessa prylar måste bryta strömmen direkt vid elavbrott av elsäkerhetskäl, för att få anslutas till elnätet.

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 15302.html
V2G.jpg
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av vigge50 »

Maxerl skrev:
vigge50 skrev:
Hur gör vi så att V2G leder till helhetsoptimering och inte suboptimering? Det är inte alltid självförsörjande är det bästa alternativet i ett helhetsperspektiv. Eller bör vi ha som mål att på sätt och vis gå tillbaka 1000 år i utvecklingen, varje mindre ort ska vara helt självförsörjande på el och vatten. Kanske även i förlängning mat?
Ingen har väl föreslagit att varje mindre ort _måste_ vara helt självförsörjande på el. Men att den kan vara det är det väl knappast en begränsning i valet av lokal/samhällelig el-infrastruktur. Vilket är det reella problemet du är rädd för i en mer diversifierad och mer lokalt anpassad elförsörjningstrategi? Vilken suboptimering på helhetsnivå finns det risk för?
Men låt oss kolla på Skåne, säg att flera mindre orter som inte har någon industri börjar ha batterilagring tillsammans med vindkraft och sol vilket gör orten självförsörjande. Vad ska t ex malmö göra då? Ska de själv finansiera elöverföringen från vattenkraften i Norrland ner till Malmö eller ska de också göra sig självförsörjande? Någon som skulle kunna ta fram lite siffror på vad det skulle krävas för att göra hela Malmö självförsörjande? Här pratar vi inte bara lite batterier, det skulle krävas en kraftig utbyggnad av sol och vindkraft i området och sen vätgaslagring. Om detta mot förmodan skulle ske så har Norrland och Norge helt plötsligt ett stort problem, vad ska de göra sig av med all den el de kan producera med vind och vattenkraft som vi i södra Sverige helt plötsligt har noll intresse av? De har väll två alternativ, antingen byggs elnätet ut så att de kan skicka all den överskottsel de har ner till mellersta Europa eller så får de börja montera ner vattenkraftdammar då de inte har någonstans att göra av med energin ändå.

För de områden som idag producerar betydligt mindre än de använder eller ingen el kanske det finns fördelar men det kommer skapa problem där den elen produceras idag. Visst, ett första steg blir kanske att ta bort kärnkraften vilket är en fördel om man verkligen får det att fungera varje sekund året om men i förlängningen där södra Sverige blir självförsörjande så skapas nog problem. V2G kan helt klart vara bra för balansera elnätet men att göra områden helt självförsörjande på el vet jag inte om det är en bra idé.
Låt oss dra nytta av den vattenkraft vi har idag istället för att hitta på nya lösningar som gör vattenkraften överflödig.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av vigge50 »

Maxerl skrev:
Verdi skrev:
Känns ganska instabilt om alla ska bli ansvariga för sin egen strömförsörjning och att det beror på att större elavbrott blir vanligare p g a sol- och vindkraft. Känns verkligen som ett steg tillbaka i utvecklingen.
Det tycker jag också. Är det någon som hävdar att alla ska bli ansvariga för sin egen strömförsörjning?
Så vi bör kunna skaffa solceller, elbil och V2G så att vi 90% av året inte behöver köpa någon el och inte använda elnätet men de få dagarna om året vi inte kan försörja oss själva så ska elnätet vara i tipptopp så att vi utan problem kan få el. Skulle vara intressant att se en ekonomisk kalkyl för hur elnätsägarna går runt när väldigt få köper el men de ska hålla elnätet i skick så att när som helst ska alla kunna ta el från elnätet.
Någon som vill gissa vad elnätsavgifterna kommer hamna på?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Zalman3 »

Att det skulle bli överskott på el tror jag inte på.
Ska alla transporter gå på el.
Plus att industrin ska helt gå på el, då behövs det mera grön el.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:

Jag kommer kunna driva kyl och frys med den. Kommer också funka för WiFi och laddning av enheter (även om det nog är smartare att ladda dem i bilen direkt.
Inte om man skulle gå efter recensioner av de som köpt den...
Köpte denna då jag snabbt behövde ersätta den gamla som varit i drift konstant i 9 år mot en batteribank för drift av kylskåp. Efter några timmar började den nya larma och stänga av sig trots att det är långt ifrån den last den uppges klara av. Det visade sig att temperaturvakten går in och bryter när omformaren når 55 grader.
Så, har du behov av en omformare som du kan använda till fullo så är valet enkelt, köp en annan, för det fick jag göra och nu funkar det som vanligt igen.
Klarar inte 1000w belastning som utlovas
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Fredrik j »

Maxerl skrev:
Verdi skrev:
Känns ganska instabilt om alla ska bli ansvariga för sin egen strömförsörjning och att det beror på att större elavbrott blir vanligare p g a sol- och vindkraft. Känns verkligen som ett steg tillbaka i utvecklingen.
Det tycker jag också. Är det någon som hävdar att alla ska bli ansvariga för sin egen strömförsörjning?
Ja på sätt och viss menar man ju det. Men det värsta blir ju att man även kan bli beroende av sina grannars utrustning såsmåningom. Om ansvaret flyttas från samhällets infrastruktur till den enskilde. Själv vill jag se rejäla besparingar och minimalt med meckande innan jag kan tänka mig att byta bort min okomplicerade lösning jag har idag. Noll investering och noll ansvar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:

Jag kommer kunna driva kyl och frys med den. Kommer också funka för WiFi och laddning av enheter (även om det nog är smartare att ladda dem i bilen direkt.
Inte om man skulle gå efter recensioner av de som köpt den...
Köp en bättre då! Principen är att jag kan tänka mig att betala typ 2000kr för att ha backup vid strömavbrott. Alternativet är ju en bensingenerator. Vad jag vill påpeka är att marknaden för utrustning som kostar 10~tusentals kronor är ganska begränsad.

För att lyfta diskussionen ur sandlådan vad skulle du betala för att kunna driva nödvändiga saker från bilen?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:

Jag kommer kunna driva kyl och frys med den. Kommer också funka för WiFi och laddning av enheter (även om det nog är smartare att ladda dem i bilen direkt.
Inte om man skulle gå efter recensioner av de som köpt den...
Köp en bättre då! Principen är att jag kan tänka mig att betala typ 2000kr för att ha backup vid strömavbrott. Alternativet är ju en bensingenerator. Vad jag vill påpeka är att marknaden för utrustning som kostar 10~tusentals kronor är ganska begränsad.

För att lyfta diskussionen ur sandlådan vad skulle du betala för att kunna driva nödvändiga saker från bilen?
Det jag menar är att saker som fungerar för att driva huset kostar inte 1000-2000 kronor. Det är självbedrägeri om man tror det. Det kostar 10kkr eller mer. Att driva en vattenkokare eller en lite bärbar kyl eller en dator från bilen så funkar det men detta men inte om du vill driva kyl+dator+vattenkokare eller än mindre ett hus på sparlåga.

Jag vill också kunna ha lösning för att kunna köra saker offgrid om strömmen går men jag inser att det kostar mycket mer än vad jag är beredd att betala idag. Skulle avbrotten ske flera gånger per månad och vara mer än en timme då och då så ändras förutsättningarna. Där är vi som tur var inte idag. Jag hoppas att vi inte kommer dit.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Fredrik j »

Jag har vedspis i köket och vedeldad bastu i friggebod. Vi är redo för ett strömavbrott med teknik från 1800-talet.
Ett litet bensindrivet elverk är ju smidigt om man är orolig.
Skriv svar