Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Jag brukar arbeta i Uppsala en dag i månaden.
Har tidigare parkerat i centralgaraget som ligger nära min kund.
Så här skriver de på sin hemsida:
Uppsala parkerings AB är en del av Uppsala kommun. Vi arbetar långsiktigt för att bidra till ett tillgängligt, hållbart och attraktivt Uppsala genom att skapa smarta
parkerings- och mobilitetslösningar för kommunens invånare och besökare.
Det brukar kunna bli totalt runt tio timmar i garaget, med lunch och lite övertid.
Priset var tidigare 165:- per heldag inklusive moms och med gratis 3-fas 11 kW laddning som levererar fint.
Nu hamnar jag nästan på 500:- för en arbetsdag på denna parkering.
Trodde först att det nu var trasiga laddare, då det var helt tomt på laddplatserna, så när som på en Tesla. Det brukar vara nästa fullt där redan tidigt på förmiddagen annars.
Men när jag såg nya taxan förstod jag varför ingen stod där. Fick bli gatuparkering för 120:- och ladda hemma istället.
De har nu inte längre något maxtak på avgiften för elbilsplatserna, som det är på de övriga platserna, därav blir det extremt högt pris för en heldagsparkering.
Förstår att helt gratis laddning är på utdöende, men är detta rätt väg att gå? Det gäller som elbilsförare att vara väldigt observant varje gång det ska parkeras på laddplatser, kommer nya överraskningar ofta.
http://uppsalaparkering.se/vara-parkeri ... algaraget/
Har tidigare parkerat i centralgaraget som ligger nära min kund.
Så här skriver de på sin hemsida:
Uppsala parkerings AB är en del av Uppsala kommun. Vi arbetar långsiktigt för att bidra till ett tillgängligt, hållbart och attraktivt Uppsala genom att skapa smarta
parkerings- och mobilitetslösningar för kommunens invånare och besökare.
Det brukar kunna bli totalt runt tio timmar i garaget, med lunch och lite övertid.
Priset var tidigare 165:- per heldag inklusive moms och med gratis 3-fas 11 kW laddning som levererar fint.
Nu hamnar jag nästan på 500:- för en arbetsdag på denna parkering.
Trodde först att det nu var trasiga laddare, då det var helt tomt på laddplatserna, så när som på en Tesla. Det brukar vara nästa fullt där redan tidigt på förmiddagen annars.
Men när jag såg nya taxan förstod jag varför ingen stod där. Fick bli gatuparkering för 120:- och ladda hemma istället.
De har nu inte längre något maxtak på avgiften för elbilsplatserna, som det är på de övriga platserna, därav blir det extremt högt pris för en heldagsparkering.
Förstår att helt gratis laddning är på utdöende, men är detta rätt väg att gå? Det gäller som elbilsförare att vara väldigt observant varje gång det ska parkeras på laddplatser, kommer nya överraskningar ofta.
http://uppsalaparkering.se/vara-parkeri ... algaraget/
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Skaffa en låååååååång typ2?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Tyvärr tror jag att införandet av alla dessa ockerpriser för laddning överallt kommer ta död på elbilsrevolutionen innan den ens har börjat. Det är inte rimligt att det det krävs en mycket stor andel hemmaladdning för att en elbil ska kunna konkurrera med en fossilbil. Då kommer elbilar aldrig slå på bred front.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Få se... 11 kW i 10 timmar runt 100 kWh. (för att det skall bli enklare att räkna.)
165 mot 500. det är 335 extra. Det motsvarar alltså 3.35 kr/kWh?
165 mot 500. det är 335 extra. Det motsvarar alltså 3.35 kr/kWh?
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Ser inga större problem med detta. De verkar vilja att de som verkligen behöver ladda under dagen kommer kunna göra det men få betala lite mer. 4,36kr per kWh är kanske lite högt men effekten blir att det kommer finnas lediga platser för de som verkligen behöver ladda. På natten är kostnaden 1,27 kr per kWh så i princip självkostnadspris av förbrukningskostnaden.
Avgift laddplatser:
48 kr per timme 05.00 -19.00
14 kr per timme 19.00 - 05.00
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Det är nog få elbilar med så stort batteri, och som även lyckas planera in att komma fram till p-garaget med ett helt tomt batteri.
En del använder garaget som pendlarparkering till tåget har jag sett.
Jag har nog lyckats med att få i 75 kWh några gånger med noga planering, då blir det 4,50:- per kWh.
Om vi tänker oss en ID 3 med 58 kWh batteri som laddar 50kWh så blir det då 6,70:- per kwh.
Kan tänka mig att de vill få rotation på laddplatserna.
En del använder garaget som pendlarparkering till tåget har jag sett.
Jag har nog lyckats med att få i 75 kWh några gånger med noga planering, då blir det 4,50:- per kWh.
Om vi tänker oss en ID 3 med 58 kWh batteri som laddar 50kWh så blir det då 6,70:- per kwh.
Kan tänka mig att de vill få rotation på laddplatserna.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Detta förutsätter dock att elbilen har 3-fasladdning, annars får den endast 3,7 kW i detta garage. Då blir nattladdningspriset 3,78:- per kWh och dagladdning 12,97:- per kWh.Svenssons skrev:Ser inga större problem med detta. De verkar vilja att de som verkligen behöver ladda under dagen kommer kunna göra det men få betala lite mer. 4,36kr per kWh är kanske lite högt men effekten blir att det kommer finnas lediga platser för de som verkligen behöver ladda. På natten är kostnaden 1,27 kr per kWh så i princip självkostnadspris av förbrukningskostnaden.
Avgift laddplatser:
48 kr per timme 05.00 -19.00
14 kr per timme 19.00 - 05.00
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Ja, då löser detta problemet att laddhybrider som bara kan ladda några få kWh på enfas tar upp platser. Finns inte så många nyare bilar som inte kan ladda enfas väl och detta kommer driva till att fler elbilsmodeller får trefas.Off Grid Byggaren skrev:Detta förutsätter att elbilen har 3-fasladdning, annars får den endast 3,7 kW i detta garage till samma pris.Svenssons skrev:Ser inga större problem med detta. De verkar vilja att de som verkligen behöver ladda under dagen kommer kunna göra det men få betala lite mer. 4,36kr per kWh är kanske lite högt men effekten blir att det kommer finnas lediga platser för de som verkligen behöver ladda. På natten är kostnaden 1,27 kr per kWh så i princip självkostnadspris av förbrukningskostnaden.
Avgift laddplatser:
48 kr per timme 05.00 -19.00
14 kr per timme 19.00 - 05.00
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Men är 48 kr per timme verkligen utöver de 36 kr per timme för parkering? Om inte så är vi nere på 12 kr per timme i extrakostnad för 11 kW. I så fall är det nog en av de billigaste laddplatserna du kan hitta ifall du kan utnyttja trefas. Eller detta låter i och för sig för bra för att vara sant nästan...Svenssons skrev:Ser inga större problem med detta. De verkar vilja att de som verkligen behöver ladda under dagen kommer kunna göra det men få betala lite mer. 4,36kr per kWh är kanske lite högt men effekten blir att det kommer finnas lediga platser för de som verkligen behöver ladda. På natten är kostnaden 1,27 kr per kWh så i princip självkostnadspris av förbrukningskostnaden.
Avgift laddplatser:
48 kr per timme 05.00 -19.00
14 kr per timme 19.00 - 05.00
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Nej, det är totalen så 12:- extra men bara de 4,5 första timmarna. Därefter blir det 48:- extra eftersom det är tak på 165:- på övrig parkering.vigge50 skrev:Men är 48 kr per timme verkligen utöver de 36 kr per timme för parkering? Om inte så är vi nere på 12 kr per timme i extrakostnad för 11 kW. I så fall är det nog en av de billigaste laddplatserna du kan hitta ifall du kan utnyttja trefas. Eller detta låter i och för sig för bra för att vara sant nästan...Svenssons skrev:Ser inga större problem med detta. De verkar vilja att de som verkligen behöver ladda under dagen kommer kunna göra det men få betala lite mer. 4,36kr per kWh är kanske lite högt men effekten blir att det kommer finnas lediga platser för de som verkligen behöver ladda. På natten är kostnaden 1,27 kr per kWh så i princip självkostnadspris av förbrukningskostnaden.
Avgift laddplatser:
48 kr per timme 05.00 -19.00
14 kr per timme 19.00 - 05.00
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Rubriken är lite missvisande. Det är väl bara i Centralgaraget som det är avgift för laddning. Övriga platser i Uppsala (som sköts av Uppsala Parkering AB) är väl strömmen gratis på?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Den här veckan var det faktiskt fortfarande gratis laddning på hamnplan, förutom P-avgiften 20:- per timme för alla bilar. Men det kan ju ändras till nästa vecka.Niklas Z skrev:Rubriken är lite missvisande. Det är väl bara i Centralgaraget som det är avgift för laddning. Övriga platser i Uppsala (som sköts av Uppsala Parkering AB) är väl strömmen gratis på?
Och där är det mycket svårt att få mer än 3,7 kW och högst 4 timmars parkeringstid.
Det är nästan bara 1-fas laddplatser, och den ända 3-fas stolpen är lastbalanserad och går ned till 3,7 kW effekt vid två bilar, så bara om du står där helt själv ger den 10 kW, men jag testade den idag ivarjefall.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Stor risk att elbilsladdning blir nästa stora mjölkko efter parkeringsavgifter, speciellt i de större städerna där kommunen nästan har monopol på parkeringar. Tyvärr går nog utvecklingen mot snabbladdningar vid snabbmatställen/mataffärer. Synd... Det kunde ju bli så bra med ac-laddning vid arbeten/fritidsanläggningar/boende med solceller och maximalt användande av elnäten vid tider med låg last... Ska det ändras måste det till lagstiftning med maxtaxor vid utbetalning av statligt stöd mm...
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Tror inte att vi i framtiden kan räkna med laddkostnad som är på samma eller lägre än vad man betalar per kWh hemma. Jag tror att priset per kWh kommer bli runt 2 ggr kostnaden hemma för AC-laddning och 3-5 ggr per kWh för DC beroende av effekten. Vet att många tycker detta är alldeles för höga priser men förutom elkostnaden så finns ju kostnad för installation och utrustning plus drift, underhåll och support.
Gratis laddning kommer finnas på vissa platser där näringsidkaren vill locka till sig kunder. Det är ju inte så att man kan köpa potatis för under 1 kr per kg året om även ifall det kostar detta strax före midsommar.
Gratis laddning kommer finnas på vissa platser där näringsidkaren vill locka till sig kunder. Det är ju inte så att man kan köpa potatis för under 1 kr per kg året om även ifall det kostar detta strax före midsommar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Det är nog egentligen ingen som vill ladda gratis eftersom alla inser att det inte funkar i längden. Även om det naturligtvis är trevligt med gratis.
Men när laddning börjar kosta lika mycket som att tanka, eller rentav mycket mer, blir det helt fel. AC-stolparna kommer bara stå tomma och så småningom plockas de bort igen. De som har rena elbilar klarar sig oftast med hemmaladdning. Varför skulle de ladda i stan när det är så dyrt? De som inte kan ladda hemma kommer aldrig skaffa elbil. Det skulle inte jag heller göra. Och laddhybrider kommer ge fan i att ladda när de kan tanka mycket billigare. Begripligt nog.
Så nej, det finns en tydlig smärtgräns. Och den markeras av bensinpriset. Och nu när bensin är billigt är det helt kontraproduktivt när laddpriserna bara går upp.
Men när laddning börjar kosta lika mycket som att tanka, eller rentav mycket mer, blir det helt fel. AC-stolparna kommer bara stå tomma och så småningom plockas de bort igen. De som har rena elbilar klarar sig oftast med hemmaladdning. Varför skulle de ladda i stan när det är så dyrt? De som inte kan ladda hemma kommer aldrig skaffa elbil. Det skulle inte jag heller göra. Och laddhybrider kommer ge fan i att ladda när de kan tanka mycket billigare. Begripligt nog.
Så nej, det finns en tydlig smärtgräns. Och den markeras av bensinpriset. Och nu när bensin är billigt är det helt kontraproduktivt när laddpriserna bara går upp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Värsta Aftonbladetrubriken faktiskt. De går från i princip gratis laddning till att ta en avgift som är åt det högre hållet men fortfarande rimlig givet att man faktiskt laddar hela tiden (under 3 kr/kWh). Att det skall kosta att stå kvar och blockera laddare när man inte laddar tycker jag är givet, då kan man antingen ladda när man behöver stå så länge man skall vara där, flytta bilen eller betala. Det är enda vägen framåt om vi skall kunna bygga ut tillräckligt så att alla de som inte bor i villa kan köra elbil enkelt, att publika laddstolpar kostar att blockera är inget som kommer påverka de som laddar hemma på garageuppfarten ändå. Blockeras de laddar vi bygger upp av elbilar eller hybrider som inte laddar eller laddar långsamt så kommer vi aldrig kunna bygga tillräckligt.
Jag "kan inte ladda hemma" om du skall utesluta sådana stolpar som TS pratar om, frun kan ladda på jobbet eller så använder jag publika stolpar som finns runt hörnet från porten. Så AC-stolpar i städerna kommer nog användas av folk som bor/jobbar där och har det som sin enda laddning, även om det inte är gratis. Problemet är ju att de ibland fylls upp av hybrider/elbilar som inte laddar eftersom det inte kostar något extra för platserna utan man betalar bara för elen, så folk tar de platserna för att det är det enklaste stället att hitta parkering (tills det fyllts upp) och om de knappt laddar är det kronor i el det handlar om. Så jag hoppas Stockholm Parkering inför samma saker där, extrakostnad för att parkera på laddplatserna.mati skrev:Det är nog egentligen ingen som vill ladda gratis eftersom alla inser att det inte funkar i längden. Även om det naturligtvis är trevligt med gratis.
Men när laddning börjar kosta lika mycket som att tanka, eller rentav mycket mer, blir det helt fel. AC-stolparna kommer bara stå tomma och så småningom plockas de bort igen. De som har rena elbilar klarar sig oftast med hemmaladdning. Varför skulle de ladda i stan när det är så dyrt? De som inte kan ladda hemma kommer aldrig skaffa elbil. Det skulle inte jag heller göra. Och laddhybrider kommer ge fan i att ladda när de kan tanka mycket billigare. Begripligt nog.
Så nej, det finns en tydlig smärtgräns. Och den markeras av bensinpriset. Och nu när bensin är billigt är det helt kontraproduktivt när laddpriserna bara går upp.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Att behöva gå och flytta bilen under arbetsdagen för att den laddat färdigt är också en faktor som kan hindra övergången till elbilar, i mina ögon är vägen framåt att bygga massor av laddplatser som räcker till alla.OfarligTesla skrev:Värsta Aftonbladetrubriken faktiskt. De går från i princip gratis laddning till att ta en avgift som är åt det högre hållet men fortfarande rimlig givet att man faktiskt laddar hela tiden (under 3 kr/kWh). Att det skall kosta att stå kvar och blockera laddare när man inte laddar tycker jag är givet, då kan man antingen ladda när man behöver stå så länge man skall vara där, flytta bilen eller betala. Det är enda vägen framåt om vi skall kunna bygga ut tillräckligt så att alla de som inte bor i villa kan köra elbil enkelt, att publika laddstolpar kostar att blockera är inget som kommer påverka de som laddar hemma på garageuppfarten ändå. Blockeras de laddar vi bygger upp av elbilar eller hybrider som inte laddar eller laddar långsamt så kommer vi aldrig kunna bygga tillräckligt.
Jag "kan inte ladda hemma" om du skall utesluta sådana stolpar som TS pratar om, frun kan ladda på jobbet eller så använder jag publika stolpar som finns runt hörnet från porten. Så AC-stolpar i städerna kommer nog användas av folk som bor/jobbar där och har det som sin enda laddning, även om det inte är gratis. Problemet är ju att de ibland fylls upp av hybrider/elbilar som inte laddar eftersom det inte kostar något extra för platserna utan man betalar bara för elen, så folk tar de platserna för att det är det enklaste stället att hitta parkering (tills det fyllts upp) och om de knappt laddar är det kronor i el det handlar om. Så jag hoppas Stockholm Parkering inför samma saker där, extrakostnad för att parkera på laddplatserna.mati skrev:Det är nog egentligen ingen som vill ladda gratis eftersom alla inser att det inte funkar i längden. Även om det naturligtvis är trevligt med gratis.
Men när laddning börjar kosta lika mycket som att tanka, eller rentav mycket mer, blir det helt fel. AC-stolparna kommer bara stå tomma och så småningom plockas de bort igen. De som har rena elbilar klarar sig oftast med hemmaladdning. Varför skulle de ladda i stan när det är så dyrt? De som inte kan ladda hemma kommer aldrig skaffa elbil. Det skulle inte jag heller göra. Och laddhybrider kommer ge fan i att ladda när de kan tanka mycket billigare. Begripligt nog.
Så nej, det finns en tydlig smärtgräns. Och den markeras av bensinpriset. Och nu när bensin är billigt är det helt kontraproduktivt när laddpriserna bara går upp.
För parkeringar där bilarna kan förväntas stå länge så räcker det oftast bra med lägre effekt, en rimlig lösning är lastbalanserade "kluster" om 4-8 platser som delar på 32A trefas, då är man garanterad minst 2.8kW och kan i bästa fall få 22kW (om bilen kan hantera det).
I mitt garage i Stockholm har Aimo Park nu byggt 50+ platser med 22kW effekt, och inga begränsningar för avgasbilar att använda platserna. Effekten är kanske lite overkill, men principen om många laddplatser utan begränsningar i användning tycker jag är helt rätt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Självklart är det det bästa, men vi kan ju inte knäppa med fingrarna och ha det byggt till imorn för alla som kör hybrid eller elbilar. Utbyggnationen kommer ske gradvis och kräver tid eftersom det inte bara handlar om att bygga stolpar utan man måste även bygga ut lokala och nationella delar av elnätet om vi skall garantera effekt. Så för att skapa högre intresse för elbilar redan idag så är nog det bästa att det finns tillgänglighet, att inte kunna ladda alls är helt enkelt mer uteslutande än att det kostar pengar. Sen skulle det vara svårt att bekosta det hela om det är så att planen är att bygga massa stolpar med kWh taxa men där folk i princip bara använder det som parkeringsplats.fth skrev:Att behöva gå och flytta bilen under arbetsdagen för att den laddat färdigt är också en faktor som kan hindra övergången till elbilar, i mina ögon är vägen framåt att bygga massor av laddplatser som räcker till alla.
För parkeringar där bilarna kan förväntas stå länge så räcker det oftast bra med lägre effekt, en rimlig lösning är lastbalanserade "kluster" om 4-8 platser som delar på 32A trefas, då är man garanterad minst 2.8kW och kan i bästa fall få 22kW (om bilen kan hantera det).
I mitt garage i Stockholm har Aimo Park nu byggt 50+ platser med 22kW effekt, och inga begränsningar för avgasbilar att använda platserna. Effekten är kanske lite overkill, men principen om många laddplatser utan begränsningar i användning tycker jag är helt rätt.
/fth
Så i närtid har vi helt enkelt inte valet med ett överflöd av laddstolpar utan vi måste hitta andra lösningar, då tycker jag tidsbaserad kostnad för att parkera vid laddplatsen är en bra sådan.
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Instämmer helt. Om man ska tvingas ut och flytta bilen när man har tillräcklig laddning blir det ofta när övriga parkeringen är full. Eventuellt finns någon dålig plats kvar som inte riktigt passar en Model S. Då blir elbilslivet jobbigt. Destinationsladdning behöver byggas med lastbalansering så att platserna räcker till alla.fth skrev:[
Att behöva gå och flytta bilen under arbetsdagen för att den laddat färdigt är också en faktor som kan hindra övergången till elbilar, i mina ögon är vägen framåt att bygga massor av laddplatser som räcker till alla.
/fth
Elbilist sedan 2014
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Om vi tänker oss att elbilen får stå 4 timmar på laddplats, och sedan flyttar jag bilen till en vanlig p-plats i det halvtomma Centralgaraget, resten av dagen.
Då åker jag ändå på maxavgiften 165:- samt 4x48:- vilket blir 4,80 per kWh.
För de som laddar 3,7 kW blir det 12,80 per kWh.
Det är endast korta parkeringar som blir rimliga.
De kanske inte vill ha heldagsparkering där, för annat än avgasbilar?
Då åker jag ändå på maxavgiften 165:- samt 4x48:- vilket blir 4,80 per kWh.
För de som laddar 3,7 kW blir det 12,80 per kWh.
Det är endast korta parkeringar som blir rimliga.
De kanske inte vill ha heldagsparkering där, för annat än avgasbilar?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Tycker inte 4,8 kr/kWh låter orimligt, laddar själv för typ samma när jag laddar på stolpe hemma. Visst är det dyrare om man laddar långsammare men det anser jag också vara rimligt, det är ju nämligen inte elen som är den dyra varan man betalar för när man laddar i publik stolpe.Off Grid Byggaren skrev:Om vi tänker oss att elbilen får stå 4 timmar på laddplats, och sedan flyttar jag bilen till en vanlig p-plats i det halvtomma Centralgaraget, resten av dagen.
Då åker jag ändå på maxavgiften 165:- samt 4x48:- vilket blir 4,80 per kWh.
För de som laddar 3,7 kW blir det 12,80 per kWh.
Det är endast korta parkeringar som blir rimliga.
De kanske inte vill ha heldagsparkering där, för annat än avgasbilar?
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Det är dessutom inklusive parkeringen så det är inte enbart för kWh-timmarna. Man kan ju inte räkna med att elbilar ska parkera gratis för att de laddar medan avgasbilar får betala för parkeringen.OfarligTesla skrev:Tycker inte 4,8 kr/kWh låter orimligt, laddar själv för typ samma när jag laddar på stolpe hemma. Visst är det dyrare om man laddar långsammare men det anser jag också vara rimligt, det är ju nämligen inte elen som är den dyra varan man betalar för när man laddar i publik stolpe.Off Grid Byggaren skrev:Om vi tänker oss att elbilen får stå 4 timmar på laddplats, och sedan flyttar jag bilen till en vanlig p-plats i det halvtomma Centralgaraget, resten av dagen.
Då åker jag ändå på maxavgiften 165:- samt 4x48:- vilket blir 4,80 per kWh.
För de som laddar 3,7 kW blir det 12,80 per kWh.
Det är endast korta parkeringar som blir rimliga.
De kanske inte vill ha heldagsparkering där, för annat än avgasbilar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser
Det är dessutom inklusive parkeringen så det är inte enbart för kWh-timmarna. Man kan ju inte räkna med att elbilar ska parkera gratis för att de laddar medan avgasbilar får betala för parkeringen.[/quote]Svenssons skrev:
Tycker inte 4,8 kr/kWh låter orimligt, laddar själv för typ samma när jag laddar på stolpe hemma. Visst är det dyrare om man laddar långsammare men det anser jag också vara rimligt, det är ju nämligen inte elen som är den dyra varan man betalar för när man laddar i publik stolpe.
Precis, i mitt fall räknar jag med parkeringskostnaden när jag laddar hemma för jag har en garageplats jag betalar oavsett, så parkeringskostnaden uppkommer endast pga laddningen. Men i detta fallet är det ju en parkering som skulle skett oavsett så då är det ju egentligen bara den extra kostnaden som man bör räkna med.
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Fast Uppsalas lösning innebär ju inte något tvång, utan ett val att fortsätta betala eller att flytta.Klintan skrev:Instämmer helt. Om man ska tvingas ut och flytta bilen när man har tillräcklig laddning blir det ofta när övriga parkeringen är full. Eventuellt finns någon dålig plats kvar som inte riktigt passar en Model S. Då blir elbilslivet jobbigt. Destinationsladdning behöver byggas med lastbalansering så att platserna räcker till alla.fth skrev:[
Att behöva gå och flytta bilen under arbetsdagen för att den laddat färdigt är också en faktor som kan hindra övergången till elbilar, i mina ögon är vägen framåt att bygga massor av laddplatser som räcker till alla.
/fth
Bättre i så fall än t ex ”endast bilar med pågående laddning” som finns som väl gör att man riskerar parkeringsanmärkning om laddningen avbryts eller är klar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Uppsalas politiker chockhöjer avgiften för laddplatser!
Uppsalas lösning kan ju innebära snabbare övergång till laddplatser för elbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.