Hur mycket ökar värdet på en momsad 3-års bil?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Hur mycket ökar värdet på en momsad 3-års bil?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Om elbilen leasas finns det ju upplägg där bilen vidaresäljs efter tre år och då leasas som begagnad av nästa köpare. Eller exporteras till Norge förnärvarande.

Om jag själv löser ut leasingbilen till företaget så blir den ju momssmittad direkt.

Ser ofta annonser med begagnade Teslor som är momsade.

Hur mycket påverkas egentligen begagnatpriset av att den är momsad?

Om jag vill få ut högsta tänkbara andrahandsvärde, gäller det då att fixa en sådan lösning att bilen inte blir momssmittad?

Och vad är då bästa upplägget?
Verdi

Re: Hur mycket ökar värdet på en momsad 3-års bil?

Inlägg av Verdi »

Det är väl ganska enkelt. Sälj den utan att först lösa ut den.

Det påverkar nyare bilar mer. Men eftersom elbilar har ett lågt förmånsvärde i förhållande till värdeminskningen så är leasing ett fördelaktigt alternativ för elbilar mycket längre än gamla fossilbilar. Man kan väl nästan ha som tumregel att man tjänar på att äga bilen privat om värdeminskningen förväntas vara lägre än förmånsvärdet. (Om inte försäkrings-, servicekostnader och annat är extremt dyrt förstås)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur mycket ökar värdet på en momsad 3-års bil?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Egentligen skulle frågan varit vad som är mest lönsamt för mitt egna AB när bilen säljs. Vi behöver inte blanda in privat ägande, det är inte aktuellt.

Om jag tar lösenfaktura och köper ut bilen till mitt AB efter 36 månader, då blir ju bilen som sagt momssmittad.

Men om bilen senare säljs ska väl inte någon moms redovisas på försäljningen, och hela försäljningsbeloppet kommer då AB:et tillgodo?

Om jag istället kontaktar något leasingbolag, säljer bilen med leasing genom det bolaget till köparen, låter leasingbolaget betala lösenfakturan så blir väl mitt netto exklusive moms?

I princip får då mitt AB in 20% mindre summa vid samma försäljningspris.

Det krävs då minst 21% högre försäljningspris för att det ska vara intressant, eller räknar jag fel?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Hur mycket ökar värdet på en momsad 3-års bil?

Inlägg av Gargamel »

Off Grid Byggaren skrev:
Egentligen skulle frågan varit vad som är mest lönsamt för mitt egna AB när bilen säljs. Vi behöver inte blanda in privat ägande, det är inte aktuellt.

Om jag tar lösenfaktura och köper ut bilen till mitt AB efter 36 månader, då blir ju bilen som sagt momssmittad.

Men om bilen senare säljs ska väl inte någon moms redovisas på försäljningen, och hela försäljningsbeloppet kommer då AB:et tillgodo?

Om jag istället kontaktar något leasingbolag, säljer bilen med leasing genom det bolaget till köparen, låter leasingbolaget betala lösenfakturan så blir väl mitt netto exklusive moms?

I princip får då mitt AB in 20% mindre summa vid samma försäljningspris.

Det krävs då minst 21% högre försäljningspris för att det ska vara intressant, eller räknar jag fel?
Nu hänger jag inte med. Varför skulle bilen bli smittad om ett företag köper den? Är det för att det just är ett köp och inte hyra/leasing?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur mycket ökar värdet på en momsad 3-års bil?

Inlägg av Gustafsson »

Gargamel skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Egentligen skulle frågan varit vad som är mest lönsamt för mitt egna AB när bilen säljs. Vi behöver inte blanda in privat ägande, det är inte aktuellt.

Om jag tar lösenfaktura och köper ut bilen till mitt AB efter 36 månader, då blir ju bilen som sagt momssmittad.

Men om bilen senare säljs ska väl inte någon moms redovisas på försäljningen, och hela försäljningsbeloppet kommer då AB:et tillgodo?

Om jag istället kontaktar något leasingbolag, säljer bilen med leasing genom det bolaget till köparen, låter leasingbolaget betala lösenfakturan så blir väl mitt netto exklusive moms?

I princip får då mitt AB in 20% mindre summa vid samma försäljningspris.

Det krävs då minst 21% högre försäljningspris för att det ska vara intressant, eller räknar jag fel?
Nu hänger jag inte med. Varför skulle bilen bli smittad om ett företag köper den? Är det för att det just är ett köp och inte hyra/leasing?
Köper företaget bilen måste det betala moms på bilen. Därmed går det inte längre att göra några avdrag för moms som vid leasing. Moms vid köp av bil är inte heller avdragsgill som vid köp av andra varor.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur mycket ökar värdet på en momsad 3-års bil?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Personbilar har den egenskapen att de blir momssmittade vid köp av alla företag förutom för Taxi.

Endast under leasingperioden är de momsade.

Det finns ingen avdragsrätt för moms när ett företag köper personbil.

Eftersom ingen moms har fått dras av ska moms inte heller läggas på vid framtida försäljning.

Åtminstone inte om försäljningspriset understiger inköpspriset är min tolkning.

Bilhandlare måste lägga moms på sin vinstmarginal, vet inte om det gäller andra företag. Om de köper in en bil för 100.000 och säljer för 110.000 blir det 2000:- i moms till staten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur mycket ökar värdet på en momsad 3-års bil?

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Egentligen skulle frågan varit vad som är mest lönsamt för mitt egna AB när bilen säljs. Vi behöver inte blanda in privat ägande, det är inte aktuellt.

Om jag tar lösenfaktura och köper ut bilen till mitt AB efter 36 månader, då blir ju bilen som sagt momssmittad.

Men om bilen senare säljs ska väl inte någon moms redovisas på försäljningen, och hela försäljningsbeloppet kommer då AB:et tillgodo?

Om jag istället kontaktar något leasingbolag, säljer bilen med leasing genom det bolaget till köparen, låter leasingbolaget betala lösenfakturan så blir väl mitt netto exklusive moms?

I princip får då mitt AB in 20% mindre summa vid samma försäljningspris.

Det krävs då minst 21% högre försäljningspris för att det ska vara intressant, eller räknar jag fel?
När ditt företag köper ut bilen så betalar du ju hela momsen, som du får tillbaka (minus värdeminskning) när du säljer bilen vidare. Fortsätter du istället att leasa bilen så betalar ju ditt AB bara halva momsen. Bilen blir alltså billigare för ditt AB när du fortsätter leasa den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur mycket ökar värdet på en momsad 3-års bil?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Egentligen skulle frågan varit vad som är mest lönsamt för mitt egna AB när bilen säljs. Vi behöver inte blanda in privat ägande, det är inte aktuellt.

Om jag tar lösenfaktura och köper ut bilen till mitt AB efter 36 månader, då blir ju bilen som sagt momssmittad.

Men om bilen senare säljs ska väl inte någon moms redovisas på försäljningen, och hela försäljningsbeloppet kommer då AB:et tillgodo?

Om jag istället kontaktar något leasingbolag, säljer bilen med leasing genom det bolaget till köparen, låter leasingbolaget betala lösenfakturan så blir väl mitt netto exklusive moms?

I princip får då mitt AB in 20% mindre summa vid samma försäljningspris.

Det krävs då minst 21% högre försäljningspris för att det ska vara intressant, eller räknar jag fel?
När ditt företag köper ut bilen så betalar du ju hela momsen, som du får tillbaka (minus värdeminskning) när du säljer bilen vidare. Fortsätter du istället att leasa bilen så betalar ju ditt AB bara halva momsen. Bilen blir alltså billigare för ditt AB när du fortsätter leasa den.

Då skulle man kunna tänka sig att fortsätta leasa bilen med restvärde 1:- och bara betala halv moms på hela elbilen. Tyvärr accepterar inte Skatteverket detta, kallas för dolt köp.

Risken är då att all moms som tidigare dragits av återförs. Gränsen verkar lite oklar, en del hävdar 40% av nypriset som lägsta gränsen.

Så att låta företaget betala lösenfakturan och sedan äga bilen några år tills marknadsvärdet understiger lösenbeloppet, minus avskrivningar som gjorts, borde vara den allra mest ekonomiska lösningen.

Då förmånsvärdet är lågt och en begagnad elbil blir en betydligt lägre kostnad så är det ju inte så tokigt. Sedan kan elbilen säljas och företaget får behålla hela försäljningssumman.
Verdi

Re: Hur mycket ökar värdet på en momsad 3-års bil?

Inlägg av Verdi »

Off Grid Byggaren skrev:
Då skulle man kunna tänka sig att fortsätta leasa bilen med restvärde 1:- och bara betala halv moms på hela elbilen. Tyvärr accepterar inte Skatteverket detta, kallas för dolt köp.

Risken är då att all moms som tidigare dragits av återförs. Gränsen verkar lite oklar, en del hävdar 40% av nypriset som lägsta gränsen.

Så att låta företaget betala lösenfakturan och sedan äga bilen några år tills marknadsvärdet understiger lösenbeloppet, minus avskrivningar som gjorts, borde vara den allra mest ekonomiska lösningen.

Då förmånsvärdet är lågt och en begagnad elbil blir en betydligt lägre kostnad så är det ju inte så tokigt. Sedan kan elbilen säljas och företaget får behålla hela försäljningssumman.

Nu blandar du ihop saker och ting. Tror jag.

40% är väl en oskriven regel för hur mycket man får betala in i första förhöjd avgift på en leasing. Sen är det fritt fram att leasa tills den är nere i 10% (eller om det var 20%?). Därefter får man inte fortsätta leasa. Därför anser jag att det är bättre att fortsätta leasa än att köpa ut den.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur mycket ökar värdet på en momsad 3-års bil?

Inlägg av mati »

Att leasa bilen ner till ett restvärde på 20% ska inte vara nåt problem. 40% stämmer inte. Jag har satt 40% restvärde på vår e-Golf efter 3 år och jag tänker fortsätta leasa den ytterligare några år tills den är nere på 20% ungefär. Jag ser det som den klart billigaste lösningen för företaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur mycket ökar värdet på en momsad 3-års bil?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur mycket ökar värdet på en momsad 3-års bil?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Off Grid Byggaren skrev:
Verdi skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Då skulle man kunna tänka sig att fortsätta leasa bilen med restvärde 1:- och bara betala halv moms på hela elbilen. Tyvärr accepterar inte Skatteverket detta, kallas för dolt köp.

Risken är då att all moms som tidigare dragits av återförs. Gränsen verkar lite oklar, en del hävdar 40% av nypriset som lägsta gränsen.

Så att låta företaget betala lösenfakturan och sedan äga bilen några år tills marknadsvärdet understiger lösenbeloppet, minus avskrivningar som gjorts, borde vara den allra mest ekonomiska lösningen.

Då förmånsvärdet är lågt och en begagnad elbil blir en betydligt lägre kostnad så är det ju inte så tokigt. Sedan kan elbilen säljas och företaget får behålla hela försäljningssumman.

Nu blandar du ihop saker och ting. Tror jag.

40% är väl en oskriven regel för hur mycket man får betala in i första förhöjd avgift på en leasing. Sen är det fritt fram att leasa tills den är nere i 10% (eller om det var 20%?). Därefter får man inte fortsätta leasa. Därför anser jag att det är bättre att fortsätta leasa än att köpa ut den.
Gränsen verkar oklar, och nya tolkningar från 2019 ställer flera krav. Men rent krast borde en elbil som är fem år få ha ett lägre restvärde en som är tre år.

https://www.far.se/inspiration-och-kuns ... ller-kopt/

För att avgöra om det är frågan om en hyrestjänst eller varuförsäljning gäller det att titta på själva leasingavtalet som undertecknades då leasingen inleddes och vad som händer med leasingobjektet vid leasingstidens slut. Leasingavtalet betraktas som en försäljning av leasingobjektet, t.ex. en bil, om:

Det i leasingavtalet framgår att leasingtagaren då avtalstiden är slut är tvungen att köpa bilen eller anvisa någon annan köpare.

Leasingtagaren vid undertecknande av leasingavtalet har en option att köpa bilen till ett pris som är så lågt i förhållande till det beräknade marknadsvärdet vid leasingtidens
slut att det enda ekonomiskt rationella alternativet uppenbart är att köpa loss bilen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket ökar värdet på en momsad 3-års bil?

Inlägg av bylund »

Off Grid Byggaren skrev:
Personbilar har den egenskapen att de blir momssmittade vid köp av alla företag förutom för Taxi.
Vän av ordning vill påpeka att det även gäller bilhandlares handlade bilar, uthyrningsbilar, likbilar och trafikskolebilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Hur mycket ökar värdet på en momsad 3-års bil?

Inlägg av Johan84 »

Om man har en leasing på eget AB som löper ut efter 3år och får köpa lös bilen, om jag då betalar in det från privata medel och säger till leasingbolaget att skriva den på mig privat. Vad händer då? då har den aldrig tagit i mitt AB som inventarie. Måste man på nått sett redovisa till skatteverket att man köpt lös en bil eller hur går kontrollen till för att det inte ska vara ett underpris?
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Hur mycket ökar värdet på en momsad 3-års bil?

Inlägg av ChristerSjo »

Johan84 skrev:
Om man har en leasing på eget AB som löper ut efter 3år och får köpa lös bilen, om jag då betalar in det från privata medel och säger till leasingbolaget att skriva den på mig privat. Vad händer då? då har den aldrig tagit i mitt AB som inventarie. Måste man på nått sett redovisa till skatteverket att man köpt lös en bil eller hur går kontrollen till för att det inte ska vara ett underpris?
Mellanskillnaden vad du löser den för och marknadspris är skattepliktigt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur mycket ökar värdet på en momsad 3-års bil?

Inlägg av Gustafsson »

Du kan alltid köpa loss bilen privat från ditt bolag. Du behöver någon typ av värdering av bilen som håller för en revision. Jag fick en sådan av den lokale toyotahandlaren när jag köpte ut min PRIUS för några år sedan. I det fallet köptes dock bilen ut av bolaget först, för att sedan gå ett par år till som förmånsbil innan jag köpte den privat. Då hade företaget tagit större delen av värdeminskningen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar