Dessutom ändras bonus malus-reglerna för nya personbilar så att det blir ytterligare bonus till bilar som släpper ut lite koldioxid per kilometer samtidigt som skatten höjs på bilar med höga utsläpp.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Istället för att höja den "förhöjda fordonsskatten" på fosilbilar så borde det väl vara att istället (eller också) förlänga den från 3 till 5 år.
Håller med om att det hade varit bättre om den förlängdes istället, en tre år gammal bil är "ny" för många och fortfarande attraktiv på marknaden. Personligen så har jag inga problem att betala extra de första åren jag har den, men hade inte velat ta risken vid eventuell försäljning. Finns inte en chans att jag skulle behålla en bil i fem år.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Istället för att höja den "förhöjda fordonsskatten" på fosilbilar så borde det väl vara att istället (eller också) förlänga den från 3 till 5 år.
Håller med om att det hade varit bättre om den förlängdes istället, en tre år gammal bil är "ny" för många och fortfarande attraktiv på marknaden. Personligen så har jag inga problem att betala extra de första åren jag har den, men hade inte velat ta risken vid eventuell försäljning. Finns inte en chans att jag skulle behålla en bil i fem år.
Tänker precis så. Dvs många som köper nya bilar vill bara ha dom i ca 3 år och genom att förlänga den förhöjda skatten riskerar man att få ett sämre andrahandsvärde och ytterligare en "piska" att skaffa en miljöbil.
Undrar om jag i så fall kan ha sån tur att jag lyckas få 70 000, dvs om det går igenom.
Min bonus ska betalas ut i Februari/Mars.
Är inte bonusen grundad på när bilen tas i trafik istället för när bonusen betalas ut? Ifall bilen tas i trafik innan årskiftet borde bonusen vara på 60 tkr oavsett ifall den betalas ut i december eller mars.
När får vi veta om de nya reglerna införs att du är ansvarig i 5 år för bilen?
Förslaget är planerat att träda ikraft från 1 april 2021.
Klipp från Facebook
Tesla Model 3 Sverige, Daniel Junede
Bonus-malus
Regeringen vill förenkla och förstärka miljöstyrningen i bonus-malus-systemet. Bonus-malus ökar incitamenten att köpa nollutsläppande bilar och på så vis bidra till ett succesiv utbytande av fordonsparken genom att ge bilar med låga utsläpp en klimatbonus medan nya bilar med stor klimatpåverkan istället får en förhöjd fordonsskatt under tre år.
Det högsta bonusbeloppet, som ges till fordon som släpper ut noll gram koldioxid, kommer höjas från 60 000 kronor till 70 000 kronor. För att öka incitamenten att välja laddhybridbilar med låga koldioxidutsläpp och begränsa kostnadsökningen för klimatbonus kommer regeringen att sänka koldioxidgränsen för bonus från 70 till 60 gram per kilometer. Det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll kommer då uppgå till omkring 45 000 kronor.
För att förstärka miljöstyrningen och finansieringen av systemet kommer malus höjas. Förändringarna innebär sammantaget för bensin- och dieseldrivna lätta fordon att koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången bör vara summan av 107 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 90 gram och upp till och med 130 gram och 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 130 gram. Det förbättrade bonus-malus systemet bidrar till att nå transportsektorns mål om att minska utsläppen med 70 procent till 2030 genom att styra mot fordon med lägre utsläpp. Förslag bereds för att minska risken för att bonus-bilar exporteras utanför Sverige. Det kommande förslaget bedöms kunna träda i kraft den 1 april 2021.
Så då är den stora frågan, hur många tillverkare kommer höja priserna med runt 10 000 kr vid årsskiftet liknande förra gången bonusen höjdes?
Har dom höjt priserna i Tyskland?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Så då är den stora frågan, hur många tillverkare kommer höja priserna med runt 10 000 kr vid årsskiftet liknande förra gången bonusen höjdes?
Har dom höjt priserna i Tyskland?
I Tyskland har de på nåt vis ingått en deal att priserna inte fick höjas. Biltillverkarna står ju dessutom själva för en del av bonusen som betalas ut i Tyskland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Taket sänks från 70 till 60g CO2 per km för att få stöd för en plugin bil.
Maxbelopp 45.000kr.
Skatten för smutsiga bilar höjs rejält.
...
Har Volvo lyckats sänka från 70 till 60 gram nu då alltså ?
SVT hade ju en granskning där man lyfte fram just detta att av 10 bilar som gynnades av höjningen från 60-till 70 var 9 en Volvo. Ansvarig minister vred sig som en mask på en krok.
Taket sänks från 70 till 60g CO2 per km för att få stöd för en plugin bil.
Maxbelopp 45.000kr.
Skatten för smutsiga bilar höjs rejält.
...
Har Volvo lyckats sänka från 70 till 60 gram nu då alltså ?
SVT hade ju en granskning där man lyfte fram just detta att av 10 bilar som gynnades av höjningen från 60-till 70 var 9 en Volvo. Ansvarig minister vred sig som en mask på en krok.
Det är väl jättebra att svenska politiker värnar svenska jobb också. Särskilt i tider som dessa när de verkar tävla i att prioritera annat än Sverige.
Taket sänks från 70 till 60g CO2 per km för att få stöd för en plugin bil.
Maxbelopp 45.000kr.
Skatten för smutsiga bilar höjs rejält.
...
Har Volvo lyckats sänka från 70 till 60 gram nu då alltså ?
SVT hade ju en granskning där man lyfte fram just detta att av 10 bilar som gynnades av höjningen från 60-till 70 var 9 en Volvo. Ansvarig minister vred sig som en mask på en krok.
Det är väl jättebra att svenska politiker värnar svenska jobb också. Särskilt i tider som dessa när de verkar tävla i att prioritera annat än Sverige.
Taket sänks från 70 till 60g CO2 per km för att få stöd för en plugin bil.
Maxbelopp 45.000kr.
Skatten för smutsiga bilar höjs rejält.
...
Har Volvo lyckats sänka från 70 till 60 gram nu då alltså ?
SVT hade ju en granskning där man lyfte fram just detta att av 10 bilar som gynnades av höjningen från 60-till 70 var 9 en Volvo. Ansvarig minister vred sig som en mask på en krok.
Exakt... så då undrar man ju vad som har förändrats liksom, eller har lobbyisterna semester?
Eller har dom råkat tittat på hur sambandet mellan ökad dödlighet i Corona och dålig luft ser ut? Det är ju en av
flera faktorer som faktiskt finns här och nu liksom... (dålig luft kommer dock inte enbart från personbilar såklart)
Taket sänks från 70 till 60g CO2 per km för att få stöd för en plugin bil.
Maxbelopp 45.000kr.
Skatten för smutsiga bilar höjs rejält.
...
Har Volvo lyckats sänka från 70 till 60 gram nu då alltså ?
SVT hade ju en granskning där man lyfte fram just detta att av 10 bilar som gynnades av höjningen från 60-till 70 var 9 en Volvo. Ansvarig minister vred sig som en mask på en krok.
Det är väl jättebra att svenska politiker värnar svenska jobb också. Särskilt i tider som dessa när de verkar tävla i att prioritera annat än Sverige.