OK, så att vi istället skall tillverka det i Sverige med dyr arbetskraft? Tullar är av ondo, de hindrar omvandlingen av inhemsk produktion (skyddad verkstad).
Är bättre än att skicka våra pengar till Kina. Bättre för Sverige. Bättre för oss.
Det beror på vilken levnadsstandar du vill ha. Det är ju fullständig idoti att försöka producera något i ett land om något annat land är bättre. Det driver till förändring och att länder måste ändra sin inriktning. Det är inte frågan om att skicka pengar till något land utan det är marknadsekonomi.
Jag klarar mig utan billigt skit från Kina som har producerats med hjälp av människor som har nästan slavliknande arbetsförhållanden. Dessutom blir Sverige som land rikare om vi behåller mer pengar inom landet. Fler värdeskapande varu- och handelskedjor.
Kvaliten från Kina har ökat avsevärt. Har du någon länk på detta med slavlika förhållanden?
Nej vi blir inte rikare om vi behåller pengarna inom landet utan vi får sänkt levnadsstandard. Man skall göra det man är bäst på.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Vore det inte bättre om fossila bränslen beskattades direkt vid källan, på en så hög nivå att det tvingar fram fossilfria lösningar.
Varför inte förbjuda fossila bränslen rakt av i sådan fall?
Det ser jag en del praktiska problem med, i och med att vi är så beroende av fossila bränslen kan vi inte bara stoppa tvärt. Ett gradvis implementerat förbud är svårt att få till, i så fall pratar vi om en global kvot som minskar för varje år. Det är möjligt att det skulle gå.
Men att öka kostnaden tror jag är det effektivaste styrmedlet och det tvingar fram innovation.
Att vara bättre på något, ska man tolka det som att man accepterar eller tvingas acceptera dålig lön och dåliga arbetsförhållanden? Det är för att svenskar är dåliga på att sy som vi inte har så mycket textilindustri i Sverige längre?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vem är det som köper Amarok och Navara idag, alltså de som verkligen utnyttjar den typen av bil? Min spaning är att de köps "på kul" för att det är stor bil för pengarna.
Delvis "på kul", men också skatteregler med separat flak och moms, de flesta skulle klara sig med en caddy/ partner alla kör inte tunga stenar
Många med en Model X Performance skulle klara sig med en Model 3 SR+. Det skulle spara mycket elektricitet, minska partiklar från däcken, slita mindre på vägarna osv. Så det kanske är dags med straffskatter på stora och tunga elbilar också?
När det blir ett faktiskt problem, att stora tunga elbilar är den stora bördan för samhället och mänskligheten, då kan man ju fundera i de banorna. Nu är vi ju inte där ännu, utan vi är i ett politiskt läge där man vill få bort de fordon som släpper ut allra mest i förhållande till nyttan.
Verdi skrev:
Exakt. Hur mycket ska staten bestämma åt dig vad du behöver och vad du inte behöver?
Vet att det låter lite "Bensinupprorigt" men jag kan inte heller helt släppa tanken på vad det är för idé med att vi späker oss medan de i t ex USA kör runt med stora pickuper i en helt annan skala. De har en 30 ggr större befolkning och stora pickuper är kanske 100 ggr så vanliga som här. Vad är då vitsen? Skicka en liten pyttesignal till omvärlden? Jo, de bryr sig säkert.
Ge fan i att bygga raffinaderiet i Lysekil istället... Och se till att det inte byggs nån annanstans heller. Det skulle göra mer än 1000 ggr så mycket för miljön som den här straffskatten på pickuper.
Är det verkligen att "späka" sig att ha valet att 1. betala lite mer pengar till den gemensamma kassan, eller 2. att åka i ett lite mer miljösmart fordon? Jag tycker inte det.
Och vi är ju inte direkt ensamma i kampen mot utsläppen, åtminstone större delen av EU ligger bakom. USA måste ju snart vakna, de släpper ut så otroligt mycket per per capita än andra
Vad är "Chinese Taipei" för land?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
4,5 ton per capita ligger sverige på, så ungefär som Frankrike i den grafen. Har gått ned markant sedan slutet på 90-talet, då låg vi på 7,7, en bra bit över kinas nuvarande.
Finnarna och Norrbaggarna ligger kvar på ungefär den nivån vi hade innan oljekriserna på 70-talet, när vi slutade bygga oljeeldade hus...
Skärmavbild 2020-09-18 kl. 18.40.46.png
Knoema.com World Data Atlas
Som referens, om Preem får bygga ut i lysekil går vi från c:a 4,5 ton/capita till 4,6 ton/capita.
Varför blir världen bättre om Preem skulle flyttas från Lysekil till utanför Fredrikstad?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
OK, så att vi istället skall tillverka det i Sverige med dyr arbetskraft? Tullar är av ondo, de hindrar omvandlingen av inhemsk produktion (skyddad verkstad).
Det är ju iofs. så Kina jobbar. De är inte för frihandel. De är bara för fri export (från Kina).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Taiwan kallas ibland så av dem som är rädda att stöta sig med Kina. Även vad de deltar som i OS och en del internationella organisationer.
OK, tack. Varför vill inte Kina att det skall få kallas för Taiwan (som är det jag är van vid)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Taiwan kallas ibland så av dem som är rädda att stöta sig med Kina. Även vad de deltar som i OS och en del internationella organisationer.
OK, tack. Varför vill inte Kina att det skall få kallas för Taiwan (som är det jag är van vid)?
Folkrepubliken av Kina anser att Taiwan är en del av Kina vilket visserligen Taiwan/Republiken av Kina också anser fast frågan är vem som ska styra. Genom att säga Kinesiska Taipei så pekar man mer på en del av Kina istället för landet Taiwan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Taiwan kallas ibland så av dem som är rädda att stöta sig med Kina. Även vad de deltar som i OS och en del internationella organisationer.
OK, tack. Varför vill inte Kina att det skall få kallas för Taiwan (som är det jag är van vid)?
Folkrepubliken av Kina anser att Taiwan är en del av Kina vilket visserligen Taiwan/Republiken av Kina också anser fast frågan är vem som ska styra. Genom att säga Kinesiska Taipei så pekar man mer på en del av Kina istället för landet Taiwan.
Tack!
Om Taiwan måste döpas om till "Chinese Taipei", varför måste då inte Kina döpas om till "Chinese Peking"?
Sedan är ju Taipei en stad, och inte ett land eller en hel ö. Så mycket märkligt det hela!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vore det inte bättre om fossila bränslen beskattades direkt vid källan, på en så hög nivå att det tvingar fram fossilfria lösningar.
Jo men ledarna för de länderna vill ju inte det, för dom har inte fattat.
Det vi kan göra i Sverige är alltså att gå före med goda exempel, och sälja den kunskapen till de som faktiskt också vill.
Inte handla massa skit i Kina utan välja det som finns närmare oss, mat exempelvis.
Och när vi inte är ekonomiskt beroende av Kina skulle man ju eventuellt även kunna säga det som bör sägas på diplomatiskt nivå om deras koncentrationsläger, energi politk osv.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20" MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD Nissan Leaf -15
4,5 ton per capita ligger sverige på, så ungefär som Frankrike i den grafen. Har gått ned markant sedan slutet på 90-talet, då låg vi på 7,7, en bra bit över kinas nuvarande.
Finnarna och Norrbaggarna ligger kvar på ungefär den nivån vi hade innan oljekriserna på 70-talet, när vi slutade bygga oljeeldade hus...
Skärmavbild 2020-09-18 kl. 18.40.46.png
Knoema.com World Data Atlas
Som referens, om Preem får bygga ut i lysekil går vi från c:a 4,5 ton/capita till 4,6 ton/capita.
Varför blir världen bättre om Preem skulle flyttas från Lysekil till utanför Fredrikstad?
Vem har sagt att världen skulle bli bättre? Sverige undviker att bli något sämre på just detta mätetal, CO2-utsläpp. Men det är ju inte svårt att tänka sig att detta är en samvetsfråga? Skall vi i Sverige producera något som vi tror är skadligt, med den gamla trötta motivationen att "annars gör bara någon annan det"? Som vi gjorde med Robot 70 till Pakistan och Haubits 77 till Nigeria och Indien.
Nu har det ju utfallit så att den här raffineringen inte behövs alls, och ingen kommer producera de här extra utsläppen just i nuläget, iom att Preem skrinlagt planerna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
4,5 ton per capita ligger sverige på, så ungefär som Frankrike i den grafen. Har gått ned markant sedan slutet på 90-talet, då låg vi på 7,7, en bra bit över kinas nuvarande.
Finnarna och Norrbaggarna ligger kvar på ungefär den nivån vi hade innan oljekriserna på 70-talet, när vi slutade bygga oljeeldade hus...
Skärmavbild 2020-09-18 kl. 18.40.46.png
Knoema.com World Data Atlas
Som referens, om Preem får bygga ut i lysekil går vi från c:a 4,5 ton/capita till 4,6 ton/capita.
Varför blir världen bättre om Preem skulle flyttas från Lysekil till utanför Fredrikstad?
Vem har sagt att världen skulle bli bättre? Sverige undviker att bli något sämre på just detta mätetal, CO2-utsläpp.
Nu är det ju hela lite av en akademisk fråga, eftersom planerna är skrinlagda pga. minskat marknadsbehov; men om behovet för ett raff till hade funnits (eller ett modernare och effektivare jämfört med äldre med ineffektiva med mer utsläpp) så hade ju en sådan byggts oavsett.
Låst oss säga att Sverige förbjuder byggandet av nya raff, och att det då hade inte blivit möjligt att bygga i Lysekil, utan istället blivit placerat i Fredrikstad i Norge.
Vad vad då miljön vunnit (jag talar alltså inte om vilka PR-kupper eventuella svenska politiker hade vunnit) på det?
CO2 känner ju inte till några slags landsgränser som det håller sig inom.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Den indirekta effekten blir att om man man måste lägga sin smutsiga tillverkning i lågmoralländer så kanske det blir något mindre kostnadseffektivt, då det inte nödvändigtvis är billigast där befolkningen väljer att inte sätta stopp för utsläppen. Så ju färre ställen som accepterar stora utsläpp, desto svårare bör det bli, och förhoppningsvis tippar lönsamheten över till att det inte blir av.
Men som tor-ake säger, så tycker jag ändå inte att man kan bete sig illa med motiveringen att någon annan annars kanske beter sig illa, så då är det bättre att roffa åt sig profiten själv.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Den indirekta effekten blir att om man man måste lägga sin smutsiga tillverkning i lågmoralländer så kanske det blir något mindre kostnadseffektivt, då det inte nödvändigtvis är billigast där befolkningen väljer att inte sätta stopp för utsläppen. Så ju färre ställen som accepterar stora utsläpp, desto svårare bör det bli, och förhoppningsvis tippar lönsamheten över till att det inte blir av.
Men som tor-ake säger, så tycker jag ändå inte att man kan bete sig illa med motiveringen att någon annan annars kanske beter sig illa, så då är det bättre att roffa åt sig profiten själv.
Kallar du Norge för "lågmoralland"? Festlig du är!
För att slippa din dåliga humor, och bli lite snäppet lite seriösare (om du klarar det):
Det är väl vi köpare som förbränner oljan som skall hållas ansvariga för våra egna CO2-utsläpp?
Om den tillverkas i Sverige, och på ett miljövänligare sätt dessutom, vad är då nackdelen för miljön (nu pratar jag inte om siffror på ett papper som Sverige skall glänsa sig med för att känna sig moraliskt överlägsna alla andra länder)?
Miljön gällande CO2 är inte lokalt eller nationellt isolerat problem. Det är ett globalt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag skulle påstå att man kan hållas ansvarig i varje led i kedjan, såväl producent som konsument som mellanhand, inte bara välja den beräkningsmodell som får de andra att se ut som bovarna.
Den som väljer att befatta sig med skit blir smutsig.
Jag kallade inte något specifikt land för lågmoralland, men den som väljer att öka koldioxidutsläppen idag tycker jag utnämner sig själva till det. Om det är är seriöst eller dålig humor kan jag uppenbarligen inte bedöma.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS