Fiat-Chrysler startar världens största V2G-projekt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Fiat-Chrysler startar världens största V2G-projekt

Inlägg av Zalman3 »

Fiat-Chrysler startar världens största V2G-projekt vid fabriken i Mirafiori.

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) , teknikgruppen Engie Eps och den italienska elnätsoperatören Terna har invigt ett pilotprojekt för fordon-till-nät-teknik (V2G) i Turin . Projektet, som kommer att vara det största i sitt slag i världen efter avslutat, syftar till att förbättra samspelet mellan elbilar och det allmänna nätetatt undersökas och testas. Presentationen i Drosso-logistikcentret på FCA-anläggningen i Mirafiori-distriktet i Turin deltog av Stefano Patuanelli, minister för ekonomisk utveckling, företrädare för det italienska parlamentets kommittéer som behandlar aktuella frågor, högre tjänstemän från Piemonte-regionen och staden Turin samt många gäster från nationella och internationella institutioner och publikationer.

Representanter från FCA, Engie Eps och Terna, tre ledande företag inom sina respektive sektorer, presenterade V2G-projektet, dess funktioner och hur det fungerar. Eftersom Mirafiori-anläggningen är 100 procent ”Made in Italy” erbjuder den en betydande möjlighet för den inhemska industrin att ta en ledande roll i utvecklingen av teknik för hållbar rörlighet . Fordon-till-nät-tekniken (”från fordonet till elnätet”) gör det möjligt för elbilar att utbyta energi i båda riktningarna - dubbelriktat - med elnätet. Fordonen blir således en värdefull resurs för de höga och maximala spänningsnäten som drivs av Terna och möjliggör en mer hållbar energiförsörjning. I gengäld kan driftskostnaderna för elbilar optimeras till förmån för ägaren.

Den dubbelriktade teknik som krävs, som möjliggör både laddning av fordonet och återlämnande av el till det allmänna nätet, kan bara fungera effektivt om de inblandade systemen kommunicerar smidigt med varandra. Denna kommunikation är ett fokus för pilotprojektet som inleddes med den officiella invigningen av anläggningen.

Corona till och med fördelaktigt för projektet
Trots begränsningarna på grund av koronapandemin slutfördes anläggningens första byggfas efter bara fyra månader. Lagring av färdiga bilar som krävs av leveransstoppet, normalt en ofördelaktig kostnadsfaktor, kan till och med omvandlas till en fördel i denna fas som kan användas på liknande sätt av flottans chefer i framtiden. Att ha ett stort antal elbilar parkerade på ett ställe under långa perioder är faktiskt ett optimalt sätt att erbjuda olika tjänster till elnätsoperatören.

Under den första byggfasen installerades 32 snabbladdningsstationer vid anläggningen i Mirafiori, till vilka 64 elbilar kan anslutas. Målet är att testa teknik och logistik i lagringsområdet. I slutet av 2021 planeras V2G-projektet att utvidgas till att omfatta pelare för upp till 700 elbilar, vilket gör det till världens största system av denna typ, enligt FCA i ett aktuellt pressmeddelande. Huvudmålet för den andra byggfasen är att sänka kostnaderna. Tjänster för Terna kraftnät förväntas generera ett positivt ekonomiskt resultat för FCA och Engie Eps.


Engie Italia använder den omfattande takläggningen av parkeringsplatserna för bilarna tillsammans med V2G-pelarna för att installera cirka 12 000 solfångare, som förser de angränsande produktions- och logistikanläggningarna med ren energi. I framtiden kommer anläggningen att producera mer än 6500 MWh el årligen och därmed spara mer än 2100 ton koldioxidutsläpp per år. Projektet syftar till att ge värdefull insikt om avkolning i industrisektorn.

”Fordon-till-nät-teknik är ett bra sätt att optimera driftskostnaderna för elbilar och också bidra till hållbarheten i elnätet. Vi behöver dock ett regelverk som gynnar denna teknik. Målet är att främja spridningen av elbilar och göra mer flexibla resurser tillgängliga, vilket vårt elsystem behöver för att på ett adekvat sätt integrera förnybar energi. Vi väntar nu på regelverket som avser en rättvis ersättning för tjänster för nätstabilisering samt att täcka merkostnaderna för installation av dubbelriktade laddstationer och system för inspelning av dessa tjänster. ”- Roberto Di Stefano, chef för FCA e-mobilitet i EMEA-regionen

" Batterierna i elbilar utgör en betydande potentiell energikälla och ett utmärkt tillfälle att bidra till mer hållbar och koldioxidfri el ", säger Massimiliano Garri, Terna Director of Innovation and Digital Solutions. Den intelligenta, dubbelriktade interaktionen mellan bilar och elnätet ger " mer flexibla resurser och ger tillgång till innovativa tjänster som tillsammans med vår specifika kunskap garanterar ett ännu mer tillförlitligt och effektivt erbjudande ." Carlalberto Guglielminotti, VD för Engie Eps, tillade att Elbilar i V2G-användning kommer att vara avgörande för att balansera de europeiska energimarknaderna. V2G kommer att "åstadkomma världens största paradigmskifte inom elektromobilitet och elektriska system ”.

Kadri Simson, energikommissionär för Europeiska unionen, gjorde också ett videomeddelande vid evenemanget. Hon betonade att ” EU: s energisystem kommer att dra stor nytta av integrationen av elbilar som elleverantörer på alla elmarknader - antingen direkt eller genom tjänsteleverantörer. Denna integration gör det möjligt för oss att använda mer förnybar el för djupavkolning . "

I sina avslutningsanföranden uttalade minister Patuanelli att hans byrå är i diskussion och dialog med alla parter som är involverade i utformningen av framtiden i Italien. Han garanterade det största möjliga engagemanget från sitt ministerium i utarbetandet av lagar och tillhörande incitament som är nödvändiga för att stödja utvecklingen av grundläggande teknik för elektrisk rörlighet. V2G fungerar som en central lösning för att öka acceptansen av denna form av rörlighet. När projektet genomförs kommer Italien att ta en ledande position i Europa.

I slutet av evenemanget i logistikhubben Drosso i Mirafiori kopplade minister Patuanelli och John Elkann, ordförande för FCA: s tillsynsstyrelse, symboliskt en ny Fiat 500e med en av de dubbelriktade pelarna i Vehicle-to-Grid-projektet.

Källa: FCA - pressmeddelande 16.09.2020

https://www.elektroauto-news.net/2020/f ... -mirafiori
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Fiat-Chrysler startar världens största V2G-projekt

Inlägg av 12man »

Läste lite snabbt men hittade direkt en lögn
Representanter från FCA, Engie Eps och Terna, tre ledande företag inom sina respektive sektorer, presenterade V2G-projektet, dess funktioner och
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Fiat-Chrysler startar världens största V2G-projekt

Inlägg av ChristerSjo »

12man skrev:
Läste lite snabbt men hittade direkt en lögn
Representanter från FCA, Engie Eps och Terna, tre ledande företag inom sina respektive sektorer, presenterade V2G-projektet, dess funktioner och
Kan du då för en oinvigd tala om vad lögnen är då jag inte är tankeläsare.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fiat-Chrysler startar världens största V2G-projekt

Inlägg av LarsL »

ChristerSjo skrev:
12man skrev:
Läste lite snabbt men hittade direkt en lögn
Representanter från FCA, Engie Eps och Terna, tre ledande företag inom sina respektive sektorer, presenterade V2G-projektet, dess funktioner och
Kan du då för en oinvigd tala om vad lögnen är då jag inte är tankeläsare.
FCA är ju knappast ledande inom sin sektor, biltillverkning.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Fiat-Chrysler startar världens största V2G-projekt

Inlägg av 12man »

Ett bolag som aktivt väljer att betala mycket pengar till ett annat bolag alternativt böter till myndigheterna isf att utveckla produkter med lagstiftade egenskaper som alla andra ledande och mindre ledande lyckas med.
Samma bolag som tillverkade och sålde en bil serie för att greja något lagkrav och som högste chefen bad kunderna att inte köpa, för att de gjorde förlust på varje exemplar.
Detta bolag var med sina olika numera hopköpta delar ledande inom sina olika fordonssegment
Ex vis Lancia stratos, chrysler 300(50-60 talet) och hemi, alfor i plural etc etc, och numera ???
Ja FCA
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fiat-Chrysler startar världens största V2G-projekt

Inlägg av LarsL »

12man skrev:
Samma bolag som tillverkade och sålde en bil serie för att greja något lagkrav och som högste chefen bad kunderna att inte köpa, för att de gjorde förlust på varje exemplar.
Samma chefen som trots svår lungscancer fortsätter att att röka? Lite karaktärstypiskt kanske.
Skriv svar