Delad drivmedelsfaktura - vad är bästa lösningen på jobbet?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Delad drivmedelsfaktura - vad är bästa lösningen på jobbet?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Om lösningen med delad drivmedelsfaktura ska användas för elbilar, vilken är då den bästa lösningen för att arrangera laddning på jobbet?

Detta är ju populärt på fossildrivna bilar, och då skickar ofta oljebolaget fakturan till finansbolaget där bilen leasas.

Om nu arbetsgivaren sätter upp laddboxar och själva köper in el till dessa, då borde arbetsgivaren kunna skicka underlag på hur många kWh-timmar respektive tjänstebilsförare förbrukat till leasingbolaget.

Och de får sedan splittar kostnaden enligt körjournalen lika som de gör med bensin och dieslebilar?

Borde väl funka med ett förutbestämt kWh-pris, och med uppräkningen 20% om företaget fått dra av momsen vid inköp av elen?

Eller blir det helt förbjudet med splittad faktura om företaget dragit momsen på inköp av el?

Betalning till utomstående:

Någon drivmedelsförmån uppkommer inte för en anställd som har bilförmån och som enligt avtal själv betalar drivmedlet för privatkörningen till ett utomstående företag. Detta förutsätter dock att arbetsgivaren inte gör avdrag för mervärdesskatt på drivmedlet (Skatteutskottets uttalande i FiU 1996/97:1, s. 106). I detta fall görs alltså ingen uppräkning med 20 procent.

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21433.html