Long Way Up

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Long Way Up

Inlägg av Bod »

Någon som sett ”Long way up”.
I den åker Ewan McGregor och en till, elektriska Harleys från Argentina till USA. Åtföljda av två Rivians.

Undrar om den är värd att skaffa Apple-TV för.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Long Way Up

Inlägg av taliz »

Long way round var sevärd minns jag.
Long way down har jag glömt, var nog inte lika bra.
Är rädd att denna tredje är överproducerad och hollywood-anpassad, men jag skall ge den en chans.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Long Way Up

Inlägg av BrooklynS »

Bod skrev:
Någon som sett ”Long way up”.
I den åker Ewan McGregor och en till, elektriska Harleys från Argentina till USA. Åtföljda av två Rivians.

Undrar om den är värd att skaffa Apple-TV för.
En enda lång produktplacering?

Knappast.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)

Re: Long Way Up

Inlägg av hencjo »

Mina tankar (obs, spoilers!):

Jag gillar äventyr. Och det kan vara lite äventyrlig t med elfordon när man är ny på det. Men de har gett sig av ner till Eldslandet utan någon med erfarenhet av att köra eller ladda elfordon. Det framstår (men det är nog inte sant) som att de inte ens läst på om laddning.

Har man laddat en elbil i en fjällstuga en enda gång vet man att man skall ta det lugnt med effekten. Man vet även att man inte skall ha dåliga kablar eller billiga adaptrar för uttag (ex Chile - USA).

Under de första tre avsnitten behöver de bli bogserade en gång och ta in lastbil med dieselgenerator två gånger.

Förmodligen hade det varit mer klimatsmart med fossilfordon med det användningsmönstret. Förmodligen hade det gått mycket bättre med erfarenhet.

Men det kanske är just vad resan handlar om: hur lär man sig allt detta. Resan som en ny elförare gör.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Long Way Up

Inlägg av taliz »

https://www.rideapart.com/news/454235/o ... eries/amp/

Ganska precis vad jag tyckte om det hela.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Long Way Up

Inlägg av Hok »

Jag har sett den och tycker att den är bra men kanske inte värt att skaffa Apple TV för bara den.

Jag tycker nog inte att den är lika bra som jag tyckte att Long Way Around och Long Way Down var. Men det är länge sen jag såg de serierna.

Finns det någon prova på period eller om man kan ta bara en månad kanske det är värt det. Annars finns den att ladda ner på nätet också.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Long Way Up

Inlägg av taliz »

Noterade att man får ett år gratis Apple TV+ om man köper en ny Apple-enhet.
Så om man gjort det själv, eller känner ngn som gjort det och inte är intresserad, så kan man ju dra nytta av det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Long Way Up

Inlägg av Hok »

Det finns en 7 dagars provperiod av Apple TV+ så det går att se serien gratis lagligt om man vill.

https://tv.apple.com/se
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Long Way Up

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Noterade att man får ett år gratis Apple TV+ om man köper en ny Apple-enhet.
Så om man gjort det själv, eller känner ngn som gjort det och inte är intresserad, så kan man ju dra nytta av det...
Gäller det även Apple Watch (köpte nyss en AW6 på firman för att ersätta min gamla AW4)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Long Way Up

Inlägg av B99 »

Första avsnitten nere i Patagonien var riktigt bra, dels pga den fantastiska naturen och sedan var det lite fokus på eldriften och laddning. Ju längre norrut de kom desto mer fokus på kringhistorier.

Jag undrar om de inte laddade mycket på det mobila elverket som tydligen följde med. Förmodligen laddades även Rivian-truckarna där.
Användarvisningsbild
seafarer
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 nov 2016 19:33
Ort: Helsingborg

Re: Long Way Up

Inlägg av seafarer »

martinot skrev:
taliz skrev:
Noterade att man får ett år gratis Apple TV+ om man köper en ny Apple-enhet.
Så om man gjort det själv, eller känner ngn som gjort det och inte är intresserad, så kan man ju dra nytta av det...
Gäller det även Apple Watch (köpte nyss en AW6 på firman för att ersätta min gamla AW4)?
Förmånsbeskattning för Apple Watch eller hoppas du slippa granskning som troligen inte sker?
MS 85 -14 - Såld
MS 70D -15 AP1 - Såld
MS P100DL -19 - Såld
M3 LR -21 - äger fortfarande
Hyundai Kona 64kWh - såld
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Long Way Up

Inlägg av B99 »

seafarer skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Noterade att man får ett år gratis Apple TV+ om man köper en ny Apple-enhet.
Så om man gjort det själv, eller känner ngn som gjort det och inte är intresserad, så kan man ju dra nytta av det...
Gäller det även Apple Watch (köpte nyss en AW6 på firman för att ersätta min gamla AW4)?
Förmånsbeskattning för Apple Watch eller hoppas du slippa granskning som troligen inte sker?
Konstigt inlägg minst sagt.

Hursomhelst så borde AW6 kvalificera, fick iaf 1 år för en iPad och det förlängdes nyss med 3 mån utan att jag begärt det. Kanske är inte Apple tv+ jättepopulärt.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Long Way Up

Inlägg av OlleBack »

seafarer skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Noterade att man får ett år gratis Apple TV+ om man köper en ny Apple-enhet.
Så om man gjort det själv, eller känner ngn som gjort det och inte är intresserad, så kan man ju dra nytta av det...
Gäller det även Apple Watch (köpte nyss en AW6 på firman för att ersätta min gamla AW4)?
Förmånsbeskattning för Apple Watch eller hoppas du slippa granskning som troligen inte sker?
Han kanske är apputvecklare?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Long Way Up

Inlägg av Bjelke »

OlleBack skrev:
seafarer skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Noterade att man får ett år gratis Apple TV+ om man köper en ny Apple-enhet.
Så om man gjort det själv, eller känner ngn som gjort det och inte är intresserad, så kan man ju dra nytta av det...
Gäller det även Apple Watch (köpte nyss en AW6 på firman för att ersätta min gamla AW4)?
Förmånsbeskattning för Apple Watch eller hoppas du slippa granskning som troligen inte sker?
Han kanske är apputvecklare?
Typ som när jag jobbar med mina 3D-printrar och tex skulle utveckla ett kamera-fäste till en drönare
och var tvungen att köpa en viss modell :mrgreen: :lol: (den står fortfarande oanvänd här)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Long Way Up

Inlägg av martinot »

seafarer skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Noterade att man får ett år gratis Apple TV+ om man köper en ny Apple-enhet.
Så om man gjort det själv, eller känner ngn som gjort det och inte är intresserad, så kan man ju dra nytta av det...
Gäller det även Apple Watch (köpte nyss en AW6 på firman för att ersätta min gamla AW4)?
Förmånsbeskattning för Apple Watch eller hoppas du slippa granskning som troligen inte sker?
Får man inte köpa in en smartklocka på firman? Antog att det var helt grönt, precis som telefon och dator (använder klockan mest för kalender/möten).

Bäst att jag kollar med revisorn kanske. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar