Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 jul 2016 13:49
Ort: Göteborg

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av tofriis »

Har tidigare tänkt att jag aldrig gå tillbaka till fosilare, av flera orsaker varav miljö är en. Dock är det helt enkelt inte särskilt praktiskt när jag varken kan ladda på något enkelt sätt hemma eller på jobbet.

En M3 är på tok för dyr och kostsam i relation till hur lite jag kommer köra bil. Plus laddbesvären jag nämnde ovan.

Ja, inser också att en gammal "drömbil" ute på gatan inte är rätt väg att gå. Tyvärr, hade varit ett kul projekt, men för mycket jobb och problem...

Ingen stress med beslutet som tur är, börjar med att försöka klara mig utan, iaf några dagar/veckor...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av martinot »

Drömbil i hyrd inomhusgarageplats är min röst! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av Esterox »

OfarligTesla skrev:
thnis skrev:
Tänk vad olika man värderar vad som ”är inte direkt dyr ” 570’ riksdaler för en bil som knappt kommer att användas tycker jag är väääldigt mycket pengar.

Jag lägger min röst för en billig mindre bil :) bensinare eller t ex en begagnad Renault Zoe 22 kWh
Fast den kostar ju inte 570k, inte ens priset är 570k när man tar med miljöbilspremie. Kostnaden är ju dessutom något helt annat än priset och kommer vara markant lägre än så över 3 år.
Är försäkring gratis ?
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av Bernando »

tofriis skrev:
Har tidigare tänkt att jag aldrig gå tillbaka till fosilare, av flera orsaker varav miljö är en. Dock är det helt enkelt inte särskilt praktiskt när jag varken kan ladda på något enkelt sätt hemma eller på jobbet.

En M3 är på tok för dyr och kostsam i relation till hur lite jag kommer köra bil. Plus laddbesvären jag nämnde ovan.

Ja, inser också att en gammal "drömbil" ute på gatan inte är rätt väg att gå. Tyvärr, hade varit ett kul projekt, men för mycket jobb och problem...

Ingen stress med beslutet som tur är, börjar med att försöka klara mig utan, iaf några dagar/veckor...
Är du sugen på en etanolare så har jag en till salu ;)
MS P85 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av mati »

tofriis skrev:
Har tidigare tänkt att jag aldrig gå tillbaka till fosilare, av flera orsaker varav miljö är en. Dock är det helt enkelt inte särskilt praktiskt när jag varken kan ladda på något enkelt sätt hemma eller på jobbet.
Ah, ja då går det inte så bra med elbil. Det är bara acceptera. Själv tycker jag att hemmaladdning är en av elbilens största fördelar. Otroligt smidigt och dessutom billigt när man laddar med egen solel. Från ett strikt ekomomiskt perspektiv är det dock egentligen inte särskilt smart just för oss att vi har två elbilar. Jag kör kanske lite för lite för att det ska löna sig, samtidigt som vi ändå använder e-Golfen för alla vardagsbestyr. En billig förbrännare med dragkrok och bra lastutrymme hade nog varit smartare att ha som andrabil och för längre resor. Men men, som du säger, det är svårt att gå tillbaka till en fossilbil. Även om det är det förnuftigaste alternativet för plånboken så är det inte bra för miljösamvetet. Det går liksom bara inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av Maxerl »

Hej,

om du bor i Göteborg så finns det flera bilpooler än M som jag tycker är lite dyr. Kolla upp Greenmobility och Moveabout, som både enbart kör med elbilar, mestadels Renault Zoe. Har endast testat Greenmobility men det fungerade väldigt smidigt. Moveabout har månadsavgift men verkar prisvärd. Deras bilar verkar ha fasta platser medan man i Greenmobility lämnar bilen på i princip vilken Göteborgs Parkering som helst.

PS har en kod - MO1zcmdt - om du vill ha 30 gratisminuter vid registrering, hos Greenmobility.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av lator »

Maxerl skrev:
Hej,

om du bor i Göteborg så finns det flera bilpooler än M som jag tycker är lite dyr. Kolla upp Greenmobility och Moveabout, som både enbart kör med elbilar, mestadels Renault Zoe. Har endast testat Greenmobility men det fungerade väldigt smidigt. Moveabout har månadsavgift men verkar prisvärd. Deras bilar verkar ha fasta platser medan man i Greenmobility lämnar bilen på i princip vilken Göteborgs Parkering som helst.

PS har en kod - MO1zcmdt - om du vill ha 30 gratisminuter vid registrering, hos Greenmobility.
Jag har ingen erfarenhet av Greenmobility men blir det inte väl dyrt med dem? 6 kr per minut är väldigt mycket, sen går det ju att få ner kostnaden men jämfört med MoveAbout (se mitt tidigare inlägg) så känns det dyrt...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av Maxerl »

lator skrev:
Maxerl skrev:
Hej,

om du bor i Göteborg så finns det flera bilpooler än M som jag tycker är lite dyr. Kolla upp Greenmobility och Moveabout, som både enbart kör med elbilar, mestadels Renault Zoe. Har endast testat Greenmobility men det fungerade väldigt smidigt. Moveabout har månadsavgift men verkar prisvärd. Deras bilar verkar ha fasta platser medan man i Greenmobility lämnar bilen på i princip vilken Göteborgs Parkering som helst.

PS har en kod - MO1zcmdt - om du vill ha 30 gratisminuter vid registrering, hos Greenmobility.
Jag har ingen erfarenhet av Greenmobility men blir det inte väl dyrt med dem? 6 kr per minut är väldigt mycket, sen går det ju att få ner kostnaden men jämfört med MoveAbout (se mitt tidigare inlägg) så känns det dyrt...
6kr/minut är ju bara lämpligt vid kortare sträckor under ca 40 minuter. Ska man köra längre finns det ju billigare alternativ hos Greenmobility. Antingen köpa paket med ett visst antal minuter, eller att köpa för en viss tid (5h/10h/24h etc). Se https://www.greenmobility.com/se/sv/priser/
Och förhoppningsvis kan man ibland lämna tillbaka bilen vid laddstation så att man får gratisminuter (om batteriet var <60% laddat), beroende på var man bor etc.
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 jul 2016 13:49
Ort: Göteborg

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av tofriis »

Tack för tipsen om andra bilpooler, ska kika och räkna lite på dessa...
Användarvisningsbild
Vikan
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 mar 2019 14:24
Ort: Saltsjö-boo

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av Vikan »

Var länge utan bil och nyttjade bilpool i området. Smidigt boka och till en början bra. Men när övriga som nyttja alltid "glömde" att tanka och jag åkte på det gång på gång så tröttnade jag rejält. Det finns straffavgift men troligen inget de vill använda då det skrämmer bort kunder. Lyfte problemet många gånger men ingenting blev bättre.

Man tappar även möjligheten till spontana resor. Flera ggr när vi tänkt åka så var bilarna bokade.

Köpte Model 3 istället men var ju såklart mycket billigare att använda bilpoolen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av martinot »

Vikan skrev:
Var länge utan bil och nyttjade bilpool i området. Smidigt boka och till en början bra. Men när övriga som nyttja alltid "glömde" att tanka och jag åkte på det gång på gång så tröttnade jag rejält. Det finns straffavgift men troligen inget de vill använda då det skrämmer bort kunder. Lyfte problemet många gånger men ingenting blev bättre.

Man tappar även möjligheten till spontana resor. Flera ggr när vi tänkt åka så var bilarna bokade.
Trist! :(

De två sakerna (ej fulladdade vid uthämtning, och överbokad flotta) är ju extremt frustrerande, och hade gjort att även jag helt hade undvikit de som alternativ (även om jag hade bott inne i stan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av Gustafsson »

Om du mycket sällan använder bilen så kan ju en billig fossilbil även vara miljövänlig. Alternativet att någon annan köper den och kör fler mil än du är ju sämre för miljön. Även alternativet att köpa en elbil är dåligt då det blir få elbilsmil körda för dig. Bättre att någon som kör mycket tar den bilen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 jul 2016 13:49
Ort: Göteborg

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av tofriis »

Bra tänkt ur miljöaspekt, jag bidrar i positiv riktning genom att cykla till jobbet och ger mig själv dispens att nyttja en billig fossilbil :roll:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av taliz »

Gustafsson skrev:
Om du mycket sällan använder bilen så kan ju en billig fossilbil även vara miljövänlig. Alternativet att någon annan köper den och kör fler mil än du är ju sämre för miljön. Även alternativet att köpa en elbil är dåligt då det blir få elbilsmil körda för dig. Bättre att någon som kör mycket tar den bilen.
Den där logiken funkar inte. Det bästa är om såväl den som kör lite som den som kör mycket väljer elbil. Då går omställningen snabbare och fler får andas ren luft.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 jul 2016 13:49
Ort: Göteborg

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av tofriis »

Fortfarande bilfri, men nu kompletterat cykeln med detta spontanköp
IMG_20201010_152254.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av Bjelke »

Cool vad är det? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 jul 2016 13:49
Ort: Göteborg

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av tofriis »

En elmoped som jag tänkte dela med sönerna. Köpte den billigt med kasst batteri, så nu är ett nytt påväg från Kina...
IMG_20201006_000105.jpg
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av Gargamel »

tofriis skrev:
En elmoped som jag tänkte dela med sönerna. Köpte den billigt med kasst batteri, så nu är ett nytt påväg från Kina...
Konstigt mätvärde på effektförbrukningen..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av Bjelke »

Gargamel skrev:
tofriis skrev:
En elmoped som jag tänkte dela med sönerna. Köpte den billigt med kasst batteri, så nu är ett nytt påväg från Kina...
Konstigt mätvärde på effektförbrukningen..
Har den myntinkast? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar