Min Model S är såld, vad gör jag nu?!
Moderator: Redaktion
Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!
Har tidigare tänkt att jag aldrig gå tillbaka till fosilare, av flera orsaker varav miljö är en. Dock är det helt enkelt inte särskilt praktiskt när jag varken kan ladda på något enkelt sätt hemma eller på jobbet.
En M3 är på tok för dyr och kostsam i relation till hur lite jag kommer köra bil. Plus laddbesvären jag nämnde ovan.
Ja, inser också att en gammal "drömbil" ute på gatan inte är rätt väg att gå. Tyvärr, hade varit ett kul projekt, men för mycket jobb och problem...
Ingen stress med beslutet som tur är, börjar med att försöka klara mig utan, iaf några dagar/veckor...
En M3 är på tok för dyr och kostsam i relation till hur lite jag kommer köra bil. Plus laddbesvären jag nämnde ovan.
Ja, inser också att en gammal "drömbil" ute på gatan inte är rätt väg att gå. Tyvärr, hade varit ett kul projekt, men för mycket jobb och problem...
Ingen stress med beslutet som tur är, börjar med att försöka klara mig utan, iaf några dagar/veckor...
Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!
Drömbil i hyrd inomhusgarageplats är min röst!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!
Är försäkring gratis ?OfarligTesla skrev:Fast den kostar ju inte 570k, inte ens priset är 570k när man tar med miljöbilspremie. Kostnaden är ju dessutom något helt annat än priset och kommer vara markant lägre än så över 3 år.thnis skrev:Tänk vad olika man värderar vad som ”är inte direkt dyr ” 570’ riksdaler för en bil som knappt kommer att användas tycker jag är väääldigt mycket pengar.
Jag lägger min röst för en billig mindre bil bensinare eller t ex en begagnad Renault Zoe 22 kWh
Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!
Är du sugen på en etanolare så har jag en till salutofriis skrev:Har tidigare tänkt att jag aldrig gå tillbaka till fosilare, av flera orsaker varav miljö är en. Dock är det helt enkelt inte särskilt praktiskt när jag varken kan ladda på något enkelt sätt hemma eller på jobbet.
En M3 är på tok för dyr och kostsam i relation till hur lite jag kommer köra bil. Plus laddbesvären jag nämnde ovan.
Ja, inser också att en gammal "drömbil" ute på gatan inte är rätt väg att gå. Tyvärr, hade varit ett kul projekt, men för mycket jobb och problem...
Ingen stress med beslutet som tur är, börjar med att försöka klara mig utan, iaf några dagar/veckor...
MS P85 2014
Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!
Ah, ja då går det inte så bra med elbil. Det är bara acceptera. Själv tycker jag att hemmaladdning är en av elbilens största fördelar. Otroligt smidigt och dessutom billigt när man laddar med egen solel. Från ett strikt ekomomiskt perspektiv är det dock egentligen inte särskilt smart just för oss att vi har två elbilar. Jag kör kanske lite för lite för att det ska löna sig, samtidigt som vi ändå använder e-Golfen för alla vardagsbestyr. En billig förbrännare med dragkrok och bra lastutrymme hade nog varit smartare att ha som andrabil och för längre resor. Men men, som du säger, det är svårt att gå tillbaka till en fossilbil. Även om det är det förnuftigaste alternativet för plånboken så är det inte bra för miljösamvetet. Det går liksom bara inte.tofriis skrev:Har tidigare tänkt att jag aldrig gå tillbaka till fosilare, av flera orsaker varav miljö är en. Dock är det helt enkelt inte särskilt praktiskt när jag varken kan ladda på något enkelt sätt hemma eller på jobbet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!
Hej,
om du bor i Göteborg så finns det flera bilpooler än M som jag tycker är lite dyr. Kolla upp Greenmobility och Moveabout, som både enbart kör med elbilar, mestadels Renault Zoe. Har endast testat Greenmobility men det fungerade väldigt smidigt. Moveabout har månadsavgift men verkar prisvärd. Deras bilar verkar ha fasta platser medan man i Greenmobility lämnar bilen på i princip vilken Göteborgs Parkering som helst.
PS har en kod - MO1zcmdt - om du vill ha 30 gratisminuter vid registrering, hos Greenmobility.
om du bor i Göteborg så finns det flera bilpooler än M som jag tycker är lite dyr. Kolla upp Greenmobility och Moveabout, som både enbart kör med elbilar, mestadels Renault Zoe. Har endast testat Greenmobility men det fungerade väldigt smidigt. Moveabout har månadsavgift men verkar prisvärd. Deras bilar verkar ha fasta platser medan man i Greenmobility lämnar bilen på i princip vilken Göteborgs Parkering som helst.
PS har en kod - MO1zcmdt - om du vill ha 30 gratisminuter vid registrering, hos Greenmobility.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!
Jag har ingen erfarenhet av Greenmobility men blir det inte väl dyrt med dem? 6 kr per minut är väldigt mycket, sen går det ju att få ner kostnaden men jämfört med MoveAbout (se mitt tidigare inlägg) så känns det dyrt...Maxerl skrev:Hej,
om du bor i Göteborg så finns det flera bilpooler än M som jag tycker är lite dyr. Kolla upp Greenmobility och Moveabout, som både enbart kör med elbilar, mestadels Renault Zoe. Har endast testat Greenmobility men det fungerade väldigt smidigt. Moveabout har månadsavgift men verkar prisvärd. Deras bilar verkar ha fasta platser medan man i Greenmobility lämnar bilen på i princip vilken Göteborgs Parkering som helst.
PS har en kod - MO1zcmdt - om du vill ha 30 gratisminuter vid registrering, hos Greenmobility.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!
6kr/minut är ju bara lämpligt vid kortare sträckor under ca 40 minuter. Ska man köra längre finns det ju billigare alternativ hos Greenmobility. Antingen köpa paket med ett visst antal minuter, eller att köpa för en viss tid (5h/10h/24h etc). Se https://www.greenmobility.com/se/sv/priser/lator skrev:Jag har ingen erfarenhet av Greenmobility men blir det inte väl dyrt med dem? 6 kr per minut är väldigt mycket, sen går det ju att få ner kostnaden men jämfört med MoveAbout (se mitt tidigare inlägg) så känns det dyrt...Maxerl skrev:Hej,
om du bor i Göteborg så finns det flera bilpooler än M som jag tycker är lite dyr. Kolla upp Greenmobility och Moveabout, som både enbart kör med elbilar, mestadels Renault Zoe. Har endast testat Greenmobility men det fungerade väldigt smidigt. Moveabout har månadsavgift men verkar prisvärd. Deras bilar verkar ha fasta platser medan man i Greenmobility lämnar bilen på i princip vilken Göteborgs Parkering som helst.
PS har en kod - MO1zcmdt - om du vill ha 30 gratisminuter vid registrering, hos Greenmobility.
Och förhoppningsvis kan man ibland lämna tillbaka bilen vid laddstation så att man får gratisminuter (om batteriet var <60% laddat), beroende på var man bor etc.
Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!
Tack för tipsen om andra bilpooler, ska kika och räkna lite på dessa...
Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!
Var länge utan bil och nyttjade bilpool i området. Smidigt boka och till en början bra. Men när övriga som nyttja alltid "glömde" att tanka och jag åkte på det gång på gång så tröttnade jag rejält. Det finns straffavgift men troligen inget de vill använda då det skrämmer bort kunder. Lyfte problemet många gånger men ingenting blev bättre.
Man tappar även möjligheten till spontana resor. Flera ggr när vi tänkt åka så var bilarna bokade.
Köpte Model 3 istället men var ju såklart mycket billigare att använda bilpoolen.
Man tappar även möjligheten till spontana resor. Flera ggr när vi tänkt åka så var bilarna bokade.
Köpte Model 3 istället men var ju såklart mycket billigare att använda bilpoolen.
Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!
Trist!Vikan skrev:Var länge utan bil och nyttjade bilpool i området. Smidigt boka och till en början bra. Men när övriga som nyttja alltid "glömde" att tanka och jag åkte på det gång på gång så tröttnade jag rejält. Det finns straffavgift men troligen inget de vill använda då det skrämmer bort kunder. Lyfte problemet många gånger men ingenting blev bättre.
Man tappar även möjligheten till spontana resor. Flera ggr när vi tänkt åka så var bilarna bokade.
De två sakerna (ej fulladdade vid uthämtning, och överbokad flotta) är ju extremt frustrerande, och hade gjort att även jag helt hade undvikit de som alternativ (även om jag hade bott inne i stan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!
Om du mycket sällan använder bilen så kan ju en billig fossilbil även vara miljövänlig. Alternativet att någon annan köper den och kör fler mil än du är ju sämre för miljön. Även alternativet att köpa en elbil är dåligt då det blir få elbilsmil körda för dig. Bättre att någon som kör mycket tar den bilen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!
Bra tänkt ur miljöaspekt, jag bidrar i positiv riktning genom att cykla till jobbet och ger mig själv dispens att nyttja en billig fossilbil
Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!
Den där logiken funkar inte. Det bästa är om såväl den som kör lite som den som kör mycket väljer elbil. Då går omställningen snabbare och fler får andas ren luft.Gustafsson skrev:Om du mycket sällan använder bilen så kan ju en billig fossilbil även vara miljövänlig. Alternativet att någon annan köper den och kör fler mil än du är ju sämre för miljön. Även alternativet att köpa en elbil är dåligt då det blir få elbilsmil körda för dig. Bättre att någon som kör mycket tar den bilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!
Fortfarande bilfri, men nu kompletterat cykeln med detta spontanköp
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!
En elmoped som jag tänkte dela med sönerna. Köpte den billigt med kasst batteri, så nu är ett nytt påväg från Kina...
Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!
Konstigt mätvärde på effektförbrukningen..tofriis skrev:En elmoped som jag tänkte dela med sönerna. Köpte den billigt med kasst batteri, så nu är ett nytt påväg från Kina...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!
Har den myntinkast?Gargamel skrev:Konstigt mätvärde på effektförbrukningen..tofriis skrev:En elmoped som jag tänkte dela med sönerna. Köpte den billigt med kasst batteri, så nu är ett nytt påväg från Kina...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19