Tibber Pulse

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Tibber Pulse

Inlägg av Dream99 »

Tack för tipset!
Model X - 2019
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tibber Pulse

Inlägg av chaffis75 »

Dream99 skrev:
Har nu pratat med Tibber och min mätare ger för lite ström. Så hur får man till ett eluttag i proppskåpet…
Vad har du för elmätare? Är ju intressant så man vet om man själv skulle drabbas.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Tibber Pulse

Inlägg av Dream99 »

Kamstrup OMNIPOWER
Model X - 2019
pappapuff
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 sep 2020 10:38

Re: Tibber Pulse

Inlägg av pappapuff »

Hej,

Är det nån som vet om Pulse kan visa förbrukning och produktion om man har solceller?
Min växelriktare visar endast produktion.
Allaaan
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 dec 2021 01:03

Re: Tibber Pulse

Inlägg av Allaaan »

Det är jag förhållandevis säker på.

Om inte annat så kolla om det går att lägga till din omriktare som ”power up” i tibber. Power up + tibber pulse borde ge en bra och enkel överblick.
Allaaan
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 dec 2021 01:03

Re: Tibber Pulse

Inlägg av Allaaan »

Tänkte passa på att tipsa om hemsidan offpeak.se också! Riktigt kul att se om man faktiskt sparar något genom att använda timdebitering kontra vanligt rörligt elpris.

Såhär ser det ut för mig t.ex
6C03DD50-328C-4D2F-AC73-317DA74E5C03.png
pappapuff
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 sep 2020 10:38

Re: Tibber Pulse

Inlägg av pappapuff »

Allaaan skrev:
Det är jag förhållandevis säker på.

Om inte annat så kolla om det går att lägga till din omriktare som ”power up” i tibber. Power up + tibber pulse borde ge en bra och enkel överblick.
Låter ju lovande.

Min växelriktare (huawei) har tyvärr inte nån power up med Tibber än så länge.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Tibber Pulse

Inlägg av Hoppsan_84 »

Producerad el finns med när man lägger till Tibber i HomeAssistant.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Tibber Pulse

Inlägg av Daven »

Såhär ser det ut när jag går in kcv kollar produktionen i min puls Power up. Man kan se en hel del data dock kan du inte se live utan bara historiskt från gårdagen och bakåt. Ska jag se live får jag kolla i min SMA power up (SMA= märket på min växelriktare)
Screenshot_20220122-152852_Tibber.jpg
pappapuff
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 sep 2020 10:38

Re: Tibber Pulse

Inlägg av pappapuff »

Tack!

Min fråga kom utifrån tanken att kunna se produktion/förbrukning live för att eventuellt styra förbrukning beroende på elpris.

För att köra Homeassistant behöver man en RaspPI va?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tibber Pulse

Inlägg av chaffis75 »

pappapuff skrev:
Tack!

Min fråga kom utifrån tanken att kunna se produktion/förbrukning live för att eventuellt styra förbrukning beroende på elpris.

För att köra Homeassistant behöver man en RaspPI va?
Med puls p1 så det du bara vad huset använder totalt.. Dvs kan vara tex 1000 watt eller så säger den - 1000 watt om du har ett överskott. Man kan även se lasten på respektive fas men med dålig upplösning och du ser inte vilken riktning elen går.

Hur mycket du producerar ser du ju inte eftersom puls mäter produktion plus din förbrukning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Tibber Pulse

Inlägg av John Galt »

backe skrev:
chaffis75 skrev:
ChristerSjo skrev:
Nu är jag ingen expert men Watty kopplar du "kännare" runt respektive fas. Pulse är väl som det låter att du sätter den över pulsen som visar hur mycket kW som dras.

Lastbalansering måste ske med ytterligare verktyg antar jag.
Ja watty har du rätt på men puls kräver att elmätaren har en HAN kontakt, läs inläggen i tråden för mer info om de.

Jag kör en pulse hemma med Tibber, som jag förstår det ska den kunna lastbalansera easee om man har en sån, dock inte testat. Fick varning igår t.ex. när jag drog på ugn och boost på induktionshäll samtidigt att en fas var på gränsen.
Intressant. Fick du notis eller? När jag läste det här gick jag in och kollade då vi just för tillfället körde tvättmaskin+tummlare+diskmaskin+ugn+häll. Två av faserna låg på 19+ av 20A. Fick ingen varning. (Tibber/Pulse inställda på max 20A.)
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Tibber Pulse

Inlägg av Matte »

På hemsidan står det att man i Android ska ha tillgång till 10 min historik: https://tibber.com/se/pulse
Stämmer det? Min frus iPhone har en dryg timmes historik (står det ska vara en timmes historik på hemsidan ovan, så det stämmer). Problemet är inte att appen har varit avstängd eller liknande; jag kan varken scrolla i sidled eller zooma ut och har endast 50 sekunders data i Android.

Sen stör jag mig på uträkningen för vilken effekt som används just nu.
Tex just nu visas faserna 1.1A, 0.4A och 0.1A. men total effekt är samtidigt 150W. (Samma värden på iPhone/Android) Hur går det ihop? Det är inte att lasten har ändrats senaste tiden.
Däremot såg jag igår att när L2 sedan steg till 0.4A så ökade förbrukningen till 220w, vilket är en rimlig ökning.

Är detta en slutprodukt?
Screenshot_20220910-073336.png
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Tibber Pulse

Inlägg av Matte »

Matte skrev:
På hemsidan står det att man i Android ska ha tillgång till 10 min historik: https://tibber.com/se/pulse
Stämmer det? Min frus iPhone har en dryg timmes historik (står det ska vara en timmes historik på hemsidan ovan, så det stämmer). Problemet är inte att appen har varit avstängd eller liknande; jag kan varken scrolla i sidled eller zooma ut och har endast 50 sekunders data i Android.

Sen stör jag mig på uträkningen för vilken effekt som används just nu.
Tex just nu visas faserna 1.1A, 0.4A och 0.1A. men total effekt är samtidigt 150W. (Samma värden på iPhone/Android) Hur går det ihop? Det är inte att lasten har ändrats senaste tiden.
Däremot såg jag igår att när L2 sedan steg till 0.4A så ökade förbrukningen till 220w, vilket är en rimlig ökning.

Är detta en slutprodukt?

Effekt va Ampere kanske har att göra med fasförskjutning mellan ström o spänning. Men historiken har jag fortfarande problem med.
Skriv svar