De skulle ju i så fall vara våra folkvalda politiker. Tror vi att alla skulle vara överens eller skulle man vilja debattera innan?Banane skrev:De får väl göra det Tesla-style och införa det samtidigt som de ger beskedet.Fredrik j skrev:Det skulle ju ändå uppstå huggsexa om begagnade bilar direkt när förändringen annonseras. Det skulle bunkras begagnade bilar i stor skala på samma sätt som skrotbilar blir hårdvaluta när skrotningspremie lanseras.
Dessutom skulle det ju bli kaos om hela europa skulle sträva efter att registrera flera månaders försäljning av bilar innan brytpunkten.
EU föreslår momsfria elbilar
Moderator: Redaktion
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Fredrik j skrev:De skulle ju i så fall vara våra folkvalda politiker. Tror vi att alla skulle vara överens eller skulle man vilja debattera innan?Banane skrev:De får väl göra det Tesla-style och införa det samtidigt som de ger beskedet.Fredrik j skrev:Det skulle ju ändå uppstå huggsexa om begagnade bilar direkt när förändringen annonseras. Det skulle bunkras begagnade bilar i stor skala på samma sätt som skrotbilar blir hårdvaluta när skrotningspremie lanseras.
Dessutom skulle det ju bli kaos om hela europa skulle sträva efter att registrera flera månaders försäljning av bilar innan brytpunkten.
Om du kollar lite tillbaka i tråden så framgår det att jag inte tror att det här är genomförbart. Jag skrev det där sista om Tesla-style lite tongue-in cheek. Blir lite förvånad över att du svarar som om jag var allvarlig. Tvinga mig inte att börja använda gula gubbar.
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Men om man tar bort momsen för bilar under 500 kkr (före moms) och sedan ökar momsen successivt?
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Men är problemet att det säljs för lite elbilar i Sverige ? Står det på hög någonstans ?
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Det borde väl vara bra om de säljs här, vår el framställs väl ganska så miljövänligt, till skillnad från en hel del andra länder?Esterox skrev:Men är problemet att det säljs för lite elbilar i Sverige ? Står det på hög någonstans ?
(Om vi bryr oss om miljön alltså)
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Ja, vi ligger ju riktigt långt efter Norge.Esterox skrev:Men är problemet att det säljs för lite elbilar i Sverige ? Står det på hög någonstans ?
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Nej, problemet är att det säljs (för många) fossilbilar. Varje nysåld ICE är 30 års ofrånkomligt problem.Esterox skrev:Men är problemet att det säljs för lite elbilar i Sverige ? Står det på hög någonstans ?
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Så om EU genomför momsfritt på elbilar betyder det att Sverige kan bli en kopia på Norge ? Nu dagdrömmer ni igen.
Det som kommer hända är att andra länder får större tilldelning än oss, precis som det är idag så är inte Sverige så prioriterat, Norden har aldrig varit det (med undantag Norge då dom har ett unikt koncept) men skulle alla få samma vilkor hamnar Norden långt ner på listan.
Varför är det så? Jo mycket är för att vi köper lite bilar sett mot andra europeiska länder, vi har ett besvärligt klimat som kostar biltillverkare pengar dom första 3 åren.
Momsfritt i EU kommer alltså INTE öka på försäljning här i Sverige i någon större utsträckning för det kommer bli sån väntetid på bilarna att folk köper annat istället.
Sen är det där med bilar, många anser att det finns en uppsjö utav elbilar att välja men det stämmer inte. Bara för att det sitter en elmotor i bilen försvinner inte alla andra kriterier. Jag skulle exempelvis aldrig köpa en Kia,Hyundai,Honda,Lexus osv.
Så för mig fanns kanske tesla, Audi (som jag hämtade igår) kanske Skoda. Ja så helt enkelt, samma sak som vissa inte alls vill köpa så dyra bilar och kanske enbart tittar på
Kia och Hyundai.
Det som kommer hända är att andra länder får större tilldelning än oss, precis som det är idag så är inte Sverige så prioriterat, Norden har aldrig varit det (med undantag Norge då dom har ett unikt koncept) men skulle alla få samma vilkor hamnar Norden långt ner på listan.
Varför är det så? Jo mycket är för att vi köper lite bilar sett mot andra europeiska länder, vi har ett besvärligt klimat som kostar biltillverkare pengar dom första 3 åren.
Momsfritt i EU kommer alltså INTE öka på försäljning här i Sverige i någon större utsträckning för det kommer bli sån väntetid på bilarna att folk köper annat istället.
Sen är det där med bilar, många anser att det finns en uppsjö utav elbilar att välja men det stämmer inte. Bara för att det sitter en elmotor i bilen försvinner inte alla andra kriterier. Jag skulle exempelvis aldrig köpa en Kia,Hyundai,Honda,Lexus osv.
Så för mig fanns kanske tesla, Audi (som jag hämtade igår) kanske Skoda. Ja så helt enkelt, samma sak som vissa inte alls vill köpa så dyra bilar och kanske enbart tittar på
Kia och Hyundai.
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Har under många år tyckt att momsfrihet på elbilar vore en bra idé. Men det börjar ju bli lite för sent nu, det skulle kommit mycket tidigare. Nu ställer det till bekymmer och sen när dessa bekymmer börjar lugna sig så är det tid att återinföra momsen och då blir det åter problem. Framförallt är det då begagnatpriserna jag tänker på som kommer bli väldigt oberäkneliga under dessa processer.
Det viktigaste är väl att minska försäljningen av fosildrivna, precis som folk är inne på. De kommer finnas kvar i minst 20+ år och släppa ut avgaser.
Så öka fordonsskatten ytterligare för nya bilar och förlänga den nu höjda fordonsskatten till att inte bara gälla första 3 åren.
Bonusen borde kanske villkoras med en gräns på maxpris, typ 500 000kr för att pressa ner priserna lite.
Tack och lov är det som nämt tidigare, osäkert om EU kan ta ett sådant beslut. De har ju inte beskattningsrätt.
Det viktigaste är väl att minska försäljningen av fosildrivna, precis som folk är inne på. De kommer finnas kvar i minst 20+ år och släppa ut avgaser.
Så öka fordonsskatten ytterligare för nya bilar och förlänga den nu höjda fordonsskatten till att inte bara gälla första 3 åren.
Bonusen borde kanske villkoras med en gräns på maxpris, typ 500 000kr för att pressa ner priserna lite.
Tack och lov är det som nämt tidigare, osäkert om EU kan ta ett sådant beslut. De har ju inte beskattningsrätt.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Nej, momsfrihet skulle inte betyda att det blir som Norge. I Norge har man punktskatt på bilar som vi inte har i eu.Esterox skrev:Så om EU genomför momsfritt på elbilar betyder det att Sverige kan bli en kopia på Norge ? Nu dagdrömmer ni igen.
Det som kommer hända är att andra länder får större tilldelning än oss, precis som det är idag så är inte Sverige så prioriterat, Norden har aldrig varit det (med undantag Norge då dom har ett unikt koncept) men skulle alla få samma vilkor hamnar Norden långt ner på listan.
Varför är det så? Jo mycket är för att vi köper lite bilar sett mot andra europeiska länder, vi har ett besvärligt klimat som kostar biltillverkare pengar dom första 3 åren.
Momsfritt i EU kommer alltså INTE öka på försäljning här i Sverige i någon större utsträckning för det kommer bli sån väntetid på bilarna att folk köper annat istället.
Sen är det där med bilar, många anser att det finns en uppsjö utav elbilar att välja men det stämmer inte. Bara för att det sitter en elmotor i bilen försvinner inte alla andra kriterier. Jag skulle exempelvis aldrig köpa en Kia,Hyundai,Honda,Lexus osv.
Så för mig fanns kanske tesla, Audi (som jag hämtade igår) kanske Skoda. Ja så helt enkelt, samma sak som vissa inte alls vill köpa så dyra bilar och kanske enbart tittar på
Kia och Hyundai.
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Varför skulle momsfria elbilar döda leasingmarknaden?Gustafsson skrev:Skulle döda en del av leasingmarknaden på köpet, då en stor fördel med leasing just är att man kan lyfta moms.
Hm. Kanske ska anullera mitt förestående bilbyte...
Det skulle också öppna upp för import från icke EU länder och Norge.
Många stora effekter om det blir verkligt.
Momsfria elbilar skulle sänka den finansiella risken och kostnaden även för eldrivna företagsbilar. Det är idag förbjudet för företag att dra eller debitera moms vid köp och försäljning av personbilar. För personbilar som leasas så får man dra av halva momsen på leasingavgiften. Den "andra halvan" av momsen får de inte dra av, vilket innebär att företag idag måste betala ca: 12,5% ej avdragsbill moms på halva köpesumman (som "betalas" via leasing) plus 25% ej avdragsgill moms på restvärdet, d v s på ca: 50% av köpesumman. Om de väljer att lösa ut bilen efter leasingperioden, vilket de flesta gör. Om elbilar vore momsfria så skulle de alltså bli billigare, även för företag.
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Jo, en del EU-länder har det, som Danmark och Finland. Så absolut går det att ha det i EU också.Fredrik j skrev:Nej, momsfrihet skulle inte betyda att det blir som Norge. I Norge har man punktskatt på bilar som vi inte har i eu.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Om elbilen blir momsfri blir det ointressant att prata om ”momssmittade” bilar.Tomas L skrev:Varför skulle momsfria elbilar döda leasingmarknaden?Gustafsson skrev:Skulle döda en del av leasingmarknaden på köpet, då en stor fördel med leasing just är att man kan lyfta moms.
Hm. Kanske ska anullera mitt förestående bilbyte...
Det skulle också öppna upp för import från icke EU länder och Norge.
Många stora effekter om det blir verkligt.
Momsfria elbilar skulle sänka den finansiella risken och kostnaden även för eldrivna företagsbilar. Det är idag förbjudet för företag att dra eller debitera moms vid köp och försäljning av personbilar. För personbilar som leasas så får man dra av halva momsen på leasingavgiften. Den "andra halvan" av momsen får de inte dra av, vilket innebär att företag idag måste betala ca: 12,5% ej avdragsbill moms på halva köpesumman (som "betalas" via leasing) plus 25% ej avdragsgill moms på restvärdet, d v s på ca: 50% av köpesumman. Om de väljer att lösa ut bilen efter leasingperioden, vilket de flesta gör. Om elbilar vore momsfria så skulle de alltså bli billigare, även för företag.
I mitt fall skulle företaget lika gärna kunna köpa bilen direkt utan moms. Då slipper man också räntan. Anledningen att leasa är för mig just den rabatt man får av staten på 12,5 % utöver miljöbilspremien.
Sen kan det förstås se annorlunda ut i andra bolag. Men utan garanterat restvärde som Tesla tidigare erbjudit, så är leasingen också av det skälet mindre intressant.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Gustafsson skrev:Om elbilen blir momsfri blir det ointressant att prata om ”momssmittade” bilar.Tomas L skrev:Varför skulle momsfria elbilar döda leasingmarknaden?Gustafsson skrev:Skulle döda en del av leasingmarknaden på köpet, då en stor fördel med leasing just är att man kan lyfta moms.
Hm. Kanske ska anullera mitt förestående bilbyte...
Det skulle också öppna upp för import från icke EU länder och Norge.
Många stora effekter om det blir verkligt.
Momsfria elbilar skulle sänka den finansiella risken och kostnaden även för eldrivna företagsbilar. Det är idag förbjudet för företag att dra eller debitera moms vid köp och försäljning av personbilar. För personbilar som leasas så får man dra av halva momsen på leasingavgiften. Den "andra halvan" av momsen får de inte dra av, vilket innebär att företag idag måste betala ca: 12,5% ej avdragsbill moms på halva köpesumman (som "betalas" via leasing) plus 25% ej avdragsgill moms på restvärdet, d v s på ca: 50% av köpesumman. Om de väljer att lösa ut bilen efter leasingperioden, vilket de flesta gör. Om elbilar vore momsfria så skulle de alltså bli billigare, även för företag.
I mitt fall skulle företaget lika gärna kunna köpa bilen direkt utan moms. Då slipper man också räntan. Anledningen att leasa är för mig just den rabatt man får av staten på 12,5 % utöver miljöbilspremien.
Sen kan det förstås se annorlunda ut i andra bolag. Men utan garanterat restvärde som Tesla tidigare erbjudit, så är leasingen också av det skälet mindre intressant.
Alla företag har inte likvida medel att köpa för och även om det har det så slipper du inte kapitalkostnaden. Är räntan lägre än förväntad avkastning så bör man låna/leasa ändå.
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Vi har 4 momssatser i Sverige. Sverige har 0%, 6%, 12% och 25%. Nollsats finns i flertalet EU-länder.bylund skrev:Jo, en del EU-länder har det, som Danmark och Finland. Så absolut går det att ha det i EU också.Fredrik j skrev:Nej, momsfrihet skulle inte betyda att det blir som Norge. I Norge har man punktskatt på bilar som vi inte har i eu.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Merv%C3%A ... %C3%A4nder
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Visst, du har rätt. Danmark och Finland har kvar det. Men det skulle vara mycket svårt att införa en sån punktskatt i Sverige.bylund skrev:Jo, en del EU-länder har det, som Danmark och Finland. Så absolut går det att ha det i EU också.Fredrik j skrev:Nej, momsfrihet skulle inte betyda att det blir som Norge. I Norge har man punktskatt på bilar som vi inte har i eu.
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Vi har momsfria tjänster och varor i Sverige idag. Oftast är det väl tjänster men t.ex. fastigheter är det ingen moms på (dock ligger det annan avgift vid försäljning) och även tex tidningar kan vara momsfria.Fredrik j skrev:Visst, du har rätt. Danmark och Finland har kvar det. Men det skulle vara mycket svårt att införa en sån punktskatt i Sverige.bylund skrev:Jo, en del EU-länder har det, som Danmark och Finland. Så absolut går det att ha det i EU också.Fredrik j skrev:Nej, momsfrihet skulle inte betyda att det blir som Norge. I Norge har man punktskatt på bilar som vi inte har i eu.
https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 00409.html
https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 34439.html
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Jag syftade på att i Sverige införa punktskatt på bilar likt Norge.Svenssons skrev:Vi har momsfria tjänster och varor i Sverige idag. Oftast är det väl tjänster men t.ex. fastigheter är det ingen moms på (dock ligger det annan avgift vid försäljning) och även tex tidningar kan vara momsfria.Fredrik j skrev:Visst, du har rätt. Danmark och Finland har kvar det. Men det skulle vara mycket svårt att införa en sån punktskatt i Sverige.bylund skrev:Jo, en del EU-länder har det, som Danmark och Finland. Så absolut går det att ha det i EU också.Fredrik j skrev:Nej, momsfrihet skulle inte betyda att det blir som Norge. I Norge har man punktskatt på bilar som vi inte har i eu.
https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 00409.html
https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 34439.html
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Vi har avsaknad av punktskatt (eller rättare sagt avsaknad av moms) på t.ex. fartyg för yrkestrafik. Inte så stor skillnad mot att ha samma förhållande till elbilar utan avgasmotor. Sverige blir mer självförsörjande med inhemskt producerad energi till transportsektorn.Fredrik j skrev:
Jag syftade på att i Sverige införa punktskatt på bilar likt Norge.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Norge har en punktskatt på bilar utöver momsen. Momsen är ju ingen punktskatt.Svenssons skrev:Vi har avsaknad av punktskatt (eller rättare sagt avsaknad av moms) på t.ex. fartyg för yrkestrafik. Inte så stor skillnad mot att ha samma förhållande till elbilar utan avgasmotor. Sverige blir mer självförsörjande med inhemskt producerad energi till transportsektorn.Fredrik j skrev:
Jag syftade på att i Sverige införa punktskatt på bilar likt Norge.
För att få samma situation som i Norge behöver man dels ta bort momsen på elbilar men även lägga en nästan lika stor punktskatt på avgasbilar. Det är införandet av den punktskatten som blir svår från en dag till en annan.
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Precis, att elbilar blev momsfria skulle påverka en extremt liten del av leasingmarknaden. Väldigt få företag, även de som har god likviditet, kommer att börja köpa bilar så länge räntan är så låg som den är nu. Jag kan tänka mig bättre saker att göra med likviditet än att binda upp det i fordon...Banane skrev:Gustafsson skrev:Om elbilen blir momsfri blir det ointressant att prata om ”momssmittade” bilar.Tomas L skrev:Varför skulle momsfria elbilar döda leasingmarknaden?Gustafsson skrev:Skulle döda en del av leasingmarknaden på köpet, då en stor fördel med leasing just är att man kan lyfta moms.
Hm. Kanske ska anullera mitt förestående bilbyte...
Det skulle också öppna upp för import från icke EU länder och Norge.
Många stora effekter om det blir verkligt.
Momsfria elbilar skulle sänka den finansiella risken och kostnaden även för eldrivna företagsbilar. Det är idag förbjudet för företag att dra eller debitera moms vid köp och försäljning av personbilar. För personbilar som leasas så får man dra av halva momsen på leasingavgiften. Den "andra halvan" av momsen får de inte dra av, vilket innebär att företag idag måste betala ca: 12,5% ej avdragsbill moms på halva köpesumman (som "betalas" via leasing) plus 25% ej avdragsgill moms på restvärdet, d v s på ca: 50% av köpesumman. Om de väljer att lösa ut bilen efter leasingperioden, vilket de flesta gör. Om elbilar vore momsfria så skulle de alltså bli billigare, även för företag.
I mitt fall skulle företaget lika gärna kunna köpa bilen direkt utan moms. Då slipper man också räntan. Anledningen att leasa är för mig just den rabatt man får av staten på 12,5 % utöver miljöbilspremien.
Sen kan det förstås se annorlunda ut i andra bolag. Men utan garanterat restvärde som Tesla tidigare erbjudit, så är leasingen också av det skälet mindre intressant.
Alla företag har inte likvida medel att köpa för och även om det har det så slipper du inte kapitalkostnaden. Är räntan lägre än förväntad avkastning så bör man låna/leasa ändå.
M3 LR AWD EAP 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Kan man inte kan göra avskrivningar på fordon man köper?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Jag tycker EU är en bra idé, men då de inte lyckas avskaffa tidsomställning trots allt de gjort förstår jag inte hur de skall klara av att få gemensamma regler om moms på elbilar.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: EU föreslår momsfria elbilar
Absolut, allt man köper gör man avskrivningar på, är det under ett visst beloppGustafsson skrev:Kan man inte kan göra avskrivningar på fordon man köper?
(Typ 25 tusen eller nåt) gör man en direkt-avskrivning dvs hela beloppet direkt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19