EU föreslår momsfria elbilar
Postat: 25 okt 2020 11:16
Tesla Model 3 för 35 000 euro?
Enligt rapporten planerar EU att befria e-bilar från moms.
https://teslamag.de/news/35000-euro-tes ... QFKAGwASA=
Tesla Model 3 för 35 000 euro?
Enligt rapporten planerar EU att befria e-bilar från moms.
Fina andrahandsvärden på befintliga bilar.Zalman3 skrev:
Tesla Model 3 för 35 000 euro?
Enligt rapporten planerar EU att befria e-bilar från moms.
https://teslamag.de/news/35000-euro-tes ... QFKAGwASA=
I ditt exempel utgår du från att man har pengar tillgängliga hela tiden. Kanske har du det men för många är periodiseringen av betydelse.Franz skrev:Räkneexempel:
1: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. 3 år senare säger vi att den har gått ner 50% och därmed kostar 312 500:-. Jag säljer bilen och behöver pynta upp ytterligare 312 500:- för en ny bil.
2: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. Under mitt ägande avskaffas momsen vilket gör att motsvarande bil bara kostar 500 000 kr. Min bil är plötsligt (efter 3 år) bara värd 50% av 500 000 kr vilket är 250 000 kr. Jag säljer bilen för 250 000 kr och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny bil.
3: Jag inväntar momsavskaffandet och köper en bilen för 500 000 kr, säljer den efter 3 år med 50% avdrag och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny.
Fall 1: 625 000:- + 312 500:- = 937 500:-
Fall 2: 625 000:- + 250 000:- = 875 000:-
Fall 3: 500 000:- + 250 000:- = 750 000:-
D.v.s. så länge man tänkt köpa sig en ny elbil lönar det sig att nya bilar blir billigare även om det påverkar andrahandsvärdet på den egna. Givetvis gör den som köper efter en prissänkning bäst affär men det är ju inte så att befintliga ägare straffas av ett lägre andrahandsvärde förutom i de fallen man skulle sälja sin bil för att köpa något billigare än andrahandsvärdet eller inte längre skall ha bil.
Man kan ju hoppas att en klar majoritet av de som köper helt nya bilar var tredje år har sådana småsummor tillgängliga och då inte hamnar i problem, annars verkar det snarare som att de försöker platsa in i Lyxfällan.Fredrik j skrev:
I ditt exempel utgår du från att man har pengar tillgängliga hela tiden. Kanske har du det men för många är periodiseringen av betydelse.
Ponera att du finansierar din bil mot en månadskostnad.
Bilen kostar 625 000:- och du lägger 20% kontant (t.ex. värdet på din gamla bil) = 500 000:-. Om värdet efter lånets löptid på 36 månader beräknas till 312 500:- blir det belopp som ska amorteras 500 000 - 312 500 = 187 500:-/36= 5 208:-/månad.
Eftersom du tänkt köpa en likadan, ny bil efter 36 månader så behöver du i din månadskostnad även lägga in ett sparande på 125 000:-/36=3 472:-. Ett sätt är att amortera snabbare på billånet för att på så sätt få ett övervärde efter 36mån som kan användas som kontantinsats.
Total månadskostnad blir alltså 5 208+3 472=8 680:-
Efter 35 månader blir nya bilar momsfria och din bil är plötsligt bara värd 250 000:-
Du har bara betalat av 187 500:- på billånet och måste ta 62 500:- av dina sparade pengar i anspråk för att kunna lösa lånet på den gamla bilen.
För att kunna köpa den nya bilen för 500 000:- behöver du lägga upp 100 000:- kontant. Men du har bara 62 500 kvar av dina pengar sparade till bilinköpet.
Du blir alltså tvungen att plocka fram ytterligare 37 500:- för att kunna byta bil. Dessa pengar kan inte bakas in i finansieringen av den nya bilen.
Dina nästa 3 år kommer bli billigare och månadskostnaden sjunker med ca 1 700:- så dom där 37 500:- kommer ju sparas in efter knappt två år men är ändå.
Det vanliga är väl att en familj i det korta perspektivet får dra ner på annat som dom tänkt göra för dom där 37 500:-. Eller låna upp dom på annat sätt.
Själv hade jag nog i det läget förlängt lånet på den gamla bilen och kört vidare en stund till med månadskostnad på 8 680:- tills marknadsvärdet är 100 000:- mer än restskulden.
Även om man har pengarna (vilket ju är rimligt som du säger) så innebär ju en oförutsedd utgift på 37 500 en förändring i den ekonomiska planeringen.OfarligTesla skrev:Man kan ju hoppas att en klar majoritet av de som köper helt nya bilar var tredje år har sådana småsummor tillgängliga och då inte hamnar i problem, annars verkar det snarare som att de försöker platsa in i Lyxfällan.Fredrik j skrev:
I ditt exempel utgår du från att man har pengar tillgängliga hela tiden. Kanske har du det men för många är periodiseringen av betydelse.
Ponera att du finansierar din bil mot en månadskostnad.
Bilen kostar 625 000:- och du lägger 20% kontant (t.ex. värdet på din gamla bil) = 500 000:-. Om värdet efter lånets löptid på 36 månader beräknas till 312 500:- blir det belopp som ska amorteras 500 000 - 312 500 = 187 500:-/36= 5 208:-/månad.
Eftersom du tänkt köpa en likadan, ny bil efter 36 månader så behöver du i din månadskostnad även lägga in ett sparande på 125 000:-/36=3 472:-. Ett sätt är att amortera snabbare på billånet för att på så sätt få ett övervärde efter 36mån som kan användas som kontantinsats.
Total månadskostnad blir alltså 5 208+3 472=8 680:-
Efter 35 månader blir nya bilar momsfria och din bil är plötsligt bara värd 250 000:-
Du har bara betalat av 187 500:- på billånet och måste ta 62 500:- av dina sparade pengar i anspråk för att kunna lösa lånet på den gamla bilen.
För att kunna köpa den nya bilen för 500 000:- behöver du lägga upp 100 000:- kontant. Men du har bara 62 500 kvar av dina pengar sparade till bilinköpet.
Du blir alltså tvungen att plocka fram ytterligare 37 500:- för att kunna byta bil. Dessa pengar kan inte bakas in i finansieringen av den nya bilen.
Dina nästa 3 år kommer bli billigare och månadskostnaden sjunker med ca 1 700:- så dom där 37 500:- kommer ju sparas in efter knappt två år men är ändå.
Det vanliga är väl att en familj i det korta perspektivet får dra ner på annat som dom tänkt göra för dom där 37 500:-. Eller låna upp dom på annat sätt.
Själv hade jag nog i det läget förlängt lånet på den gamla bilen och kört vidare en stund till med månadskostnad på 8 680:- tills marknadsvärdet är 100 000:- mer än restskulden.
Vad är det för summor du kommer fram till i dina fall?Franz skrev:Räkneexempel:
1: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. 3 år senare säger vi att den har gått ner 50% och därmed kostar 312 500:-. Jag säljer bilen och behöver pynta upp ytterligare 312 500:- för en ny bil.
2: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. Under mitt ägande avskaffas momsen vilket gör att motsvarande bil bara kostar 500 000 kr. Min bil är plötsligt (efter 3 år) bara värd 50% av 500 000 kr vilket är 250 000 kr. Jag säljer bilen för 250 000 kr och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny bil.
3: Jag inväntar momsavskaffandet och köper en bilen för 500 000 kr, säljer den efter 3 år med 50% avdrag och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny.
Fall 1: 625 000:- + 312 500:- = 937 500:-
Fall 2: 625 000:- + 250 000:- = 875 000:-
Fall 3: 500 000:- + 250 000:- = 750 000:-
D.v.s. så länge man tänkt köpa sig en ny elbil lönar det sig att nya bilar blir billigare även om det påverkar andrahandsvärdet på den egna. Givetvis gör den som köper efter en prissänkning bäst affär men det är ju inte så att befintliga ägare straffas av ett lägre andrahandsvärde förutom i de fallen man skulle sälja sin bil för att köpa något billigare än andrahandsvärdet eller inte längre skall ha bil.
I mitt fall har jag räknat på hur mycket pengar som lämnat plånboken. D.v.s. om du köper bilen för 625 000 kr och sedan behöver komplettera med 312 500:- för bil nr 2 har du lagt ut 625 000:- + 312 500:- = 937 500:- när du köpt bil nummer 2 och detta efter det 3:e året. Givetvis sitter du ju då på en bil i nyskick. Du har valt att räkna på kostnaden vilket ju är priset avskrivet över användningen. Då märks skillnaden först när även Bil 2 byts till Bil 3.Pontus skrev:Vad är det för summor du kommer fram till i dina fall?Franz skrev:Räkneexempel:
1: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. 3 år senare säger vi att den har gått ner 50% och därmed kostar 312 500:-. Jag säljer bilen och behöver pynta upp ytterligare 312 500:- för en ny bil.
2: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. Under mitt ägande avskaffas momsen vilket gör att motsvarande bil bara kostar 500 000 kr. Min bil är plötsligt (efter 3 år) bara värd 50% av 500 000 kr vilket är 250 000 kr. Jag säljer bilen för 250 000 kr och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny bil.
3: Jag inväntar momsavskaffandet och köper en bilen för 500 000 kr, säljer den efter 3 år med 50% avdrag och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny.
Fall 1: 625 000:- + 312 500:- = 937 500:-
Fall 2: 625 000:- + 250 000:- = 875 000:-
Fall 3: 500 000:- + 250 000:- = 750 000:-
D.v.s. så länge man tänkt köpa sig en ny elbil lönar det sig att nya bilar blir billigare även om det påverkar andrahandsvärdet på den egna. Givetvis gör den som köper efter en prissänkning bäst affär men det är ju inte så att befintliga ägare straffas av ett lägre andrahandsvärde förutom i de fallen man skulle sälja sin bil för att köpa något billigare än andrahandsvärdet eller inte längre skall ha bil.
Känns som du borde ha en minuspost med också för andrahandsvärdet eller?
Fall 1: Bil 1 har kostat dig 312 500 (625 - 312,5) + Bil 2 som kostar 312 500 = totalt 625 000 kr för 2 bilar över 6 år.
Fall 2: Bil 1 har kostat dig 375 000 (625 - 250) + Bil 2 som kostar 250 000 = totalt 625 000 kr för 2 bilar över 6 år.
Fall 3: Bil 1 har kostat dig 250 000 (500 - 250) + Bil 2 som kostar 250 000 = totalt 500 000 kr för 2 bilar över 6 år.
Tänker jag fel?
Okej, jag förstår din tanke. Men i fall 2 borde ju den första bilen kostat 625 - 250 = 375 och den nya 500 vilket blir 875 men jag vet inte vad dina 625 + 250 ska motsvara? För dina siffror motsvarar väl Bil 2 + Bil 1.Franz skrev:I mitt fall har jag räknat på hur mycket pengar som lämnat plånboken. D.v.s. om du köper bilen för 625 000 kr och sedan behöver komplettera med 312 500:- för bil nr 2 har du lagt ut 625 000:- + 312 500:- = 937 500:- när du köpt bil nummer 2 och detta efter det 3:e året. Givetvis sitter du ju då på en bil i nyskick. Du har valt att räkna på kostnaden vilket ju är priset avskrivet över användningen. Då märks skillnaden först när även Bil 2 byts till Bil 3.Pontus skrev:Vad är det för summor du kommer fram till i dina fall?Franz skrev:Räkneexempel:
1: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. 3 år senare säger vi att den har gått ner 50% och därmed kostar 312 500:-. Jag säljer bilen och behöver pynta upp ytterligare 312 500:- för en ny bil.
2: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. Under mitt ägande avskaffas momsen vilket gör att motsvarande bil bara kostar 500 000 kr. Min bil är plötsligt (efter 3 år) bara värd 50% av 500 000 kr vilket är 250 000 kr. Jag säljer bilen för 250 000 kr och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny bil.
3: Jag inväntar momsavskaffandet och köper en bilen för 500 000 kr, säljer den efter 3 år med 50% avdrag och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny.
Fall 1: 625 000:- + 312 500:- = 937 500:-
Fall 2: 625 000:- + 250 000:- = 875 000:-
Fall 3: 500 000:- + 250 000:- = 750 000:-
D.v.s. så länge man tänkt köpa sig en ny elbil lönar det sig att nya bilar blir billigare även om det påverkar andrahandsvärdet på den egna. Givetvis gör den som köper efter en prissänkning bäst affär men det är ju inte så att befintliga ägare straffas av ett lägre andrahandsvärde förutom i de fallen man skulle sälja sin bil för att köpa något billigare än andrahandsvärdet eller inte längre skall ha bil.
Känns som du borde ha en minuspost med också för andrahandsvärdet eller?
Fall 1: Bil 1 har kostat dig 312 500 (625 - 312,5) + Bil 2 som kostar 312 500 = totalt 625 000 kr för 2 bilar över 6 år.
Fall 2: Bil 1 har kostat dig 375 000 (625 - 250) + Bil 2 som kostar 250 000 = totalt 625 000 kr för 2 bilar över 6 år.
Fall 3: Bil 1 har kostat dig 250 000 (500 - 250) + Bil 2 som kostar 250 000 = totalt 500 000 kr för 2 bilar över 6 år.
Tänker jag fel?
Jo, ”risken” är ju att man avstår från att byta bil var 3:e år just för att undvika Lyxfällan. Vilket då leder till att begagnat priset ökar lite då färre säljer sina bilar, potentiellt. Effekten kommer alltså inte bli helt matematiskt korrekt utan köpare och säljare kommer dela på ”vinsten”.OfarligTesla skrev:Man kan ju hoppas att en klar majoritet av de som köper helt nya bilar var tredje år har sådana småsummor tillgängliga och då inte hamnar i problem, annars verkar det snarare som att de försöker platsa in i Lyxfällan.
Precis så. Leasar eller köper man en bil för 36 månader så planerar man ju utifrån den tidshorisonten. Man räknar ut vad bilen kostar varje månad och man tar höjd för eventuella mindre variationer i andrahandsvärdet och andra kostnader. Och så räknar man med att kunna köpa en ny bil efter avtalstiden. Men att andrahandsvärdet skulle sjunka som en sten pga en plötslig förändring i regelverket (dvs ett avskaffande av momsen) är ju rimligen ingenting man kan ta med i kalkylen. Man kanske inte går i personlig konkurs pga det, men det är ju ingen bagatell heller. Alla har inte jättestora marginaler i sin privatekonomi. Jag har t.ex. alltid haft hyfsat nya bilar, mest för att undvika bekymmer som gamla bilar oftast medför. Detta utan att ha någon superhög inkomst med jättebuffert. Man prioriterar helt enkelt lite annorlunda. Det har i mina ögon ingenting med lyxfällan att göra.Fredrik j skrev:Angående lyxfällan så saknar ju en klar majoritet av dom som hamnar där en planering av sin privatekonomi som sträcker sig längre än till nästa lön.
Det är ju troligtvis den huvudsakliga anledningen till att dom är där. Utan plan kan man ju få ekonomiska problem oavsett inkomst.
Att periodisera sina utgifter ingår ju vanligtvis i planeringen.
I fall 2 betalade man 625 000 för bil nr 1. Man sålde sedan den för 250 000:- och köpte en ny bil för 500 000:-. D.v.s. man har betalt 625 000 + 250 000 kr = 875 000:- när man sitter på sina nya bil nr 2 precis när år 3 har passerats. Du räknar på värdet av tillgången efter 6 år vilket ju inte är lika väsentligt ifall du inte får lika mycket för pengarna.Pontus skrev:Okej, jag förstår din tanke. Men i fall 2 borde ju den första bilen kostat 625 - 250 = 375 och den nya 500 vilket blir 875 men jag vet inte vad dina 625 + 250 ska motsvara? För dina siffror motsvarar väl Bil 2 + Bil 1.Franz skrev:I mitt fall har jag räknat på hur mycket pengar som lämnat plånboken. D.v.s. om du köper bilen för 625 000 kr och sedan behöver komplettera med 312 500:- för bil nr 2 har du lagt ut 625 000:- + 312 500:- = 937 500:- när du köpt bil nummer 2 och detta efter det 3:e året. Givetvis sitter du ju då på en bil i nyskick. Du har valt att räkna på kostnaden vilket ju är priset avskrivet över användningen. Då märks skillnaden först när även Bil 2 byts till Bil 3.Pontus skrev:Vad är det för summor du kommer fram till i dina fall?Franz skrev:Räkneexempel:
1: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. 3 år senare säger vi att den har gått ner 50% och därmed kostar 312 500:-. Jag säljer bilen och behöver pynta upp ytterligare 312 500:- för en ny bil.
2: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. Under mitt ägande avskaffas momsen vilket gör att motsvarande bil bara kostar 500 000 kr. Min bil är plötsligt (efter 3 år) bara värd 50% av 500 000 kr vilket är 250 000 kr. Jag säljer bilen för 250 000 kr och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny bil.
3: Jag inväntar momsavskaffandet och köper en bilen för 500 000 kr, säljer den efter 3 år med 50% avdrag och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny.
Fall 1: 625 000:- + 312 500:- = 937 500:-
Fall 2: 625 000:- + 250 000:- = 875 000:-
Fall 3: 500 000:- + 250 000:- = 750 000:-
D.v.s. så länge man tänkt köpa sig en ny elbil lönar det sig att nya bilar blir billigare även om det påverkar andrahandsvärdet på den egna. Givetvis gör den som köper efter en prissänkning bäst affär men det är ju inte så att befintliga ägare straffas av ett lägre andrahandsvärde förutom i de fallen man skulle sälja sin bil för att köpa något billigare än andrahandsvärdet eller inte längre skall ha bil.
Känns som du borde ha en minuspost med också för andrahandsvärdet eller?
Fall 1: Bil 1 har kostat dig 312 500 (625 - 312,5) + Bil 2 som kostar 312 500 = totalt 625 000 kr för 2 bilar över 6 år.
Fall 2: Bil 1 har kostat dig 375 000 (625 - 250) + Bil 2 som kostar 250 000 = totalt 625 000 kr för 2 bilar över 6 år.
Fall 3: Bil 1 har kostat dig 250 000 (500 - 250) + Bil 2 som kostar 250 000 = totalt 500 000 kr för 2 bilar över 6 år.
Tänker jag fel?