Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

EU föreslår momsfria elbilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav Mickep » 25 okt 2020 14:13

Jag skulle inte missunna någon att momsbefria elbilar.
Hoppas att det går att ta del av bonusdelen då malusdelen inte lär försvinna. Men det borde vara en begränsning.
Om övriga eu sänker priset måste Sverige hänga på.
De som köpt nya dyra bilar nu är väl medvetna att de betalar mer.
Mickep
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav Teslaägare Franz » 25 okt 2020 20:55

Räkneexempel:

1: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. 3 år senare säger vi att den har gått ner 50% och därmed kostar 312 500:-. Jag säljer bilen och behöver pynta upp ytterligare 312 500:- för en ny bil.
2: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. Under mitt ägande avskaffas momsen vilket gör att motsvarande bil bara kostar 500 000 kr. Min bil är plötsligt (efter 3 år) bara värd 50% av 500 000 kr vilket är 250 000 kr. Jag säljer bilen för 250 000 kr och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny bil.
3: Jag inväntar momsavskaffandet och köper en bilen för 500 000 kr, säljer den efter 3 år med 50% avdrag och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny.

Fall 1: 625 000:- + 312 500:- = 937 500:-
Fall 2: 625 000:- + 250 000:- = 875 000:-
Fall 3: 500 000:- + 250 000:- = 750 000:-

D.v.s. så länge man tänkt köpa sig en ny elbil lönar det sig att nya bilar blir billigare även om det påverkar andrahandsvärdet på den egna. Givetvis gör den som köper efter en prissänkning bäst affär men det är ju inte så att befintliga ägare straffas av ett lägre andrahandsvärde förutom i de fallen man skulle sälja sin bil för att köpa något billigare än andrahandsvärdet eller inte längre skall ha bil.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
 
Inlägg: 1083
Blev medlem: 06 sep 2014 15:17
Ort: Kungsbacka

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav Fredrik j » 25 okt 2020 22:19

Franz skrev:Räkneexempel:

1: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. 3 år senare säger vi att den har gått ner 50% och därmed kostar 312 500:-. Jag säljer bilen och behöver pynta upp ytterligare 312 500:- för en ny bil.
2: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. Under mitt ägande avskaffas momsen vilket gör att motsvarande bil bara kostar 500 000 kr. Min bil är plötsligt (efter 3 år) bara värd 50% av 500 000 kr vilket är 250 000 kr. Jag säljer bilen för 250 000 kr och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny bil.
3: Jag inväntar momsavskaffandet och köper en bilen för 500 000 kr, säljer den efter 3 år med 50% avdrag och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny.

Fall 1: 625 000:- + 312 500:- = 937 500:-
Fall 2: 625 000:- + 250 000:- = 875 000:-
Fall 3: 500 000:- + 250 000:- = 750 000:-

D.v.s. så länge man tänkt köpa sig en ny elbil lönar det sig att nya bilar blir billigare även om det påverkar andrahandsvärdet på den egna. Givetvis gör den som köper efter en prissänkning bäst affär men det är ju inte så att befintliga ägare straffas av ett lägre andrahandsvärde förutom i de fallen man skulle sälja sin bil för att köpa något billigare än andrahandsvärdet eller inte längre skall ha bil.


I ditt exempel utgår du från att man har pengar tillgängliga hela tiden. Kanske har du det men för många är periodiseringen av betydelse.

Ponera att du finansierar din bil mot en månadskostnad.
Bilen kostar 625 000:- och du lägger 20% kontant (t.ex. värdet på din gamla bil) = 500 000:-. Om värdet efter lånets löptid på 36 månader beräknas till 312 500:- blir det belopp som ska amorteras 500 000 - 312 500 = 187 500:-/36= 5 208:-/månad.

Eftersom du tänkt köpa en likadan, ny bil efter 36 månader så behöver du i din månadskostnad även lägga in ett sparande på 125 000:-/36=3 472:-. Ett sätt är att amortera snabbare på billånet för att på så sätt få ett övervärde efter 36mån som kan användas som kontantinsats.

Total månadskostnad blir alltså 5 208+3 472=8 680:-

Efter 35 månader blir nya bilar momsfria och din bil är plötsligt bara värd 250 000:-
Du har bara betalat av 187 500:- på billånet och måste ta 62 500:- av dina sparade pengar i anspråk för att kunna lösa lånet på den gamla bilen.

För att kunna köpa den nya bilen för 500 000:- behöver du lägga upp 100 000:- kontant. Men du har bara 62 500 kvar av dina pengar sparade till bilinköpet.
Du blir alltså tvungen att plocka fram ytterligare 37 500:- för att kunna byta bil. Dessa pengar kan inte bakas in i finansieringen av den nya bilen.

Dina nästa 3 år kommer bli billigare och månadskostnaden sjunker med ca 1 700:- så dom där 37 500:- kommer ju sparas in efter knappt två år men är ändå.
Det vanliga är väl att en familj i det korta perspektivet får dra ner på annat som dom tänkt göra för dom där 37 500:-. Eller låna upp dom på annat sätt.

Själv hade jag nog i det läget förlängt lånet på den gamla bilen och kört vidare en stund till med månadskostnad på 8 680:- tills marknadsvärdet är 100 000:- mer än restskulden.
Fredrik j
 
Inlägg: 3468
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 26 okt 2020 08:13

Fredrik j skrev:
I ditt exempel utgår du från att man har pengar tillgängliga hela tiden. Kanske har du det men för många är periodiseringen av betydelse.

Ponera att du finansierar din bil mot en månadskostnad.
Bilen kostar 625 000:- och du lägger 20% kontant (t.ex. värdet på din gamla bil) = 500 000:-. Om värdet efter lånets löptid på 36 månader beräknas till 312 500:- blir det belopp som ska amorteras 500 000 - 312 500 = 187 500:-/36= 5 208:-/månad.

Eftersom du tänkt köpa en likadan, ny bil efter 36 månader så behöver du i din månadskostnad även lägga in ett sparande på 125 000:-/36=3 472:-. Ett sätt är att amortera snabbare på billånet för att på så sätt få ett övervärde efter 36mån som kan användas som kontantinsats.

Total månadskostnad blir alltså 5 208+3 472=8 680:-

Efter 35 månader blir nya bilar momsfria och din bil är plötsligt bara värd 250 000:-
Du har bara betalat av 187 500:- på billånet och måste ta 62 500:- av dina sparade pengar i anspråk för att kunna lösa lånet på den gamla bilen.

För att kunna köpa den nya bilen för 500 000:- behöver du lägga upp 100 000:- kontant. Men du har bara 62 500 kvar av dina pengar sparade till bilinköpet.
Du blir alltså tvungen att plocka fram ytterligare 37 500:- för att kunna byta bil. Dessa pengar kan inte bakas in i finansieringen av den nya bilen.

Dina nästa 3 år kommer bli billigare och månadskostnaden sjunker med ca 1 700:- så dom där 37 500:- kommer ju sparas in efter knappt två år men är ändå.
Det vanliga är väl att en familj i det korta perspektivet får dra ner på annat som dom tänkt göra för dom där 37 500:-. Eller låna upp dom på annat sätt.

Själv hade jag nog i det läget förlängt lånet på den gamla bilen och kört vidare en stund till med månadskostnad på 8 680:- tills marknadsvärdet är 100 000:- mer än restskulden.


Man kan ju hoppas att en klar majoritet av de som köper helt nya bilar var tredje år har sådana småsummor tillgängliga och då inte hamnar i problem, annars verkar det snarare som att de försöker platsa in i Lyxfällan.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2549
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav Teslaägare P_EL » 26 okt 2020 08:30

Tror ni överskattar andrahandsvärdets påverkan. De beg elbilarna konkurrerar även med beg fossilbilar som inte momsbefriats. Därför kommer inte en ev momsbefrielse på elbilar slå igenom fullt ut på begagnatpriserna. En begagnad fossilbil känns däremot som en riktigt usel tillgång om momsen plockas bort...
Model S90D -16
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
 
Inlägg: 309
Blev medlem: 13 okt 2015 13:22

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav Fredrik j » 26 okt 2020 09:42

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
I ditt exempel utgår du från att man har pengar tillgängliga hela tiden. Kanske har du det men för många är periodiseringen av betydelse.

Ponera att du finansierar din bil mot en månadskostnad.
Bilen kostar 625 000:- och du lägger 20% kontant (t.ex. värdet på din gamla bil) = 500 000:-. Om värdet efter lånets löptid på 36 månader beräknas till 312 500:- blir det belopp som ska amorteras 500 000 - 312 500 = 187 500:-/36= 5 208:-/månad.

Eftersom du tänkt köpa en likadan, ny bil efter 36 månader så behöver du i din månadskostnad även lägga in ett sparande på 125 000:-/36=3 472:-. Ett sätt är att amortera snabbare på billånet för att på så sätt få ett övervärde efter 36mån som kan användas som kontantinsats.

Total månadskostnad blir alltså 5 208+3 472=8 680:-

Efter 35 månader blir nya bilar momsfria och din bil är plötsligt bara värd 250 000:-
Du har bara betalat av 187 500:- på billånet och måste ta 62 500:- av dina sparade pengar i anspråk för att kunna lösa lånet på den gamla bilen.

För att kunna köpa den nya bilen för 500 000:- behöver du lägga upp 100 000:- kontant. Men du har bara 62 500 kvar av dina pengar sparade till bilinköpet.
Du blir alltså tvungen att plocka fram ytterligare 37 500:- för att kunna byta bil. Dessa pengar kan inte bakas in i finansieringen av den nya bilen.

Dina nästa 3 år kommer bli billigare och månadskostnaden sjunker med ca 1 700:- så dom där 37 500:- kommer ju sparas in efter knappt två år men är ändå.
Det vanliga är väl att en familj i det korta perspektivet får dra ner på annat som dom tänkt göra för dom där 37 500:-. Eller låna upp dom på annat sätt.

Själv hade jag nog i det läget förlängt lånet på den gamla bilen och kört vidare en stund till med månadskostnad på 8 680:- tills marknadsvärdet är 100 000:- mer än restskulden.


Man kan ju hoppas att en klar majoritet av de som köper helt nya bilar var tredje år har sådana småsummor tillgängliga och då inte hamnar i problem, annars verkar det snarare som att de försöker platsa in i Lyxfällan.


Även om man har pengarna (vilket ju är rimligt som du säger) så innebär ju en oförutsedd utgift på 37 500 en förändring i den ekonomiska planeringen.

Angående lyxfällan så saknar ju en klar majoritet av dom som hamnar där en planering av sin privatekonomi som sträcker sig längre än till nästa lön.
Det är ju troligtvis den huvudsakliga anledningen till att dom är där. Utan plan kan man ju få ekonomiska problem oavsett inkomst.
Att periodisera sina utgifter ingår ju vanligtvis i planeringen.
Fredrik j
 
Inlägg: 3468
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav Teslaägare Pontus » 26 okt 2020 10:09

Franz skrev:Räkneexempel:

1: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. 3 år senare säger vi att den har gått ner 50% och därmed kostar 312 500:-. Jag säljer bilen och behöver pynta upp ytterligare 312 500:- för en ny bil.
2: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. Under mitt ägande avskaffas momsen vilket gör att motsvarande bil bara kostar 500 000 kr. Min bil är plötsligt (efter 3 år) bara värd 50% av 500 000 kr vilket är 250 000 kr. Jag säljer bilen för 250 000 kr och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny bil.
3: Jag inväntar momsavskaffandet och köper en bilen för 500 000 kr, säljer den efter 3 år med 50% avdrag och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny.

Fall 1: 625 000:- + 312 500:- = 937 500:-
Fall 2: 625 000:- + 250 000:- = 875 000:-
Fall 3: 500 000:- + 250 000:- = 750 000:-

D.v.s. så länge man tänkt köpa sig en ny elbil lönar det sig att nya bilar blir billigare även om det påverkar andrahandsvärdet på den egna. Givetvis gör den som köper efter en prissänkning bäst affär men det är ju inte så att befintliga ägare straffas av ett lägre andrahandsvärde förutom i de fallen man skulle sälja sin bil för att köpa något billigare än andrahandsvärdet eller inte längre skall ha bil.


Vad är det för summor du kommer fram till i dina fall?
Känns som du borde ha en minuspost med också för andrahandsvärdet eller?

Fall 1: Bil 1 har kostat dig 312 500 (625 - 312,5) + Bil 2 som kostar 312 500 = totalt 625 000 kr för 2 bilar över 6 år.
Fall 2: Bil 1 har kostat dig 375 000 (625 - 250) + Bil 2 som kostar 250 000 = totalt 625 000 kr för 2 bilar över 6 år.
Fall 3: Bil 1 har kostat dig 250 000 (500 - 250) + Bil 2 som kostar 250 000 = totalt 500 000 kr för 2 bilar över 6 år.

Tänker jag fel?
- Model 3 LR AWD Vit
- Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
- Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
 
Inlägg: 6895
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm
Referralkod: pontus4068

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav Teslaägare Franz » 26 okt 2020 11:23

Pontus skrev:
Franz skrev:Räkneexempel:

1: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. 3 år senare säger vi att den har gått ner 50% och därmed kostar 312 500:-. Jag säljer bilen och behöver pynta upp ytterligare 312 500:- för en ny bil.
2: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. Under mitt ägande avskaffas momsen vilket gör att motsvarande bil bara kostar 500 000 kr. Min bil är plötsligt (efter 3 år) bara värd 50% av 500 000 kr vilket är 250 000 kr. Jag säljer bilen för 250 000 kr och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny bil.
3: Jag inväntar momsavskaffandet och köper en bilen för 500 000 kr, säljer den efter 3 år med 50% avdrag och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny.

Fall 1: 625 000:- + 312 500:- = 937 500:-
Fall 2: 625 000:- + 250 000:- = 875 000:-
Fall 3: 500 000:- + 250 000:- = 750 000:-

D.v.s. så länge man tänkt köpa sig en ny elbil lönar det sig att nya bilar blir billigare även om det påverkar andrahandsvärdet på den egna. Givetvis gör den som köper efter en prissänkning bäst affär men det är ju inte så att befintliga ägare straffas av ett lägre andrahandsvärde förutom i de fallen man skulle sälja sin bil för att köpa något billigare än andrahandsvärdet eller inte längre skall ha bil.


Vad är det för summor du kommer fram till i dina fall?
Känns som du borde ha en minuspost med också för andrahandsvärdet eller?

Fall 1: Bil 1 har kostat dig 312 500 (625 - 312,5) + Bil 2 som kostar 312 500 = totalt 625 000 kr för 2 bilar över 6 år.
Fall 2: Bil 1 har kostat dig 375 000 (625 - 250) + Bil 2 som kostar 250 000 = totalt 625 000 kr för 2 bilar över 6 år.
Fall 3: Bil 1 har kostat dig 250 000 (500 - 250) + Bil 2 som kostar 250 000 = totalt 500 000 kr för 2 bilar över 6 år.

Tänker jag fel?


I mitt fall har jag räknat på hur mycket pengar som lämnat plånboken. D.v.s. om du köper bilen för 625 000 kr och sedan behöver komplettera med 312 500:- för bil nr 2 har du lagt ut 625 000:- + 312 500:- = 937 500:- när du köpt bil nummer 2 och detta efter det 3:e året. Givetvis sitter du ju då på en bil i nyskick. Du har valt att räkna på kostnaden vilket ju är priset avskrivet över användningen. Då märks skillnaden först när även Bil 2 byts till Bil 3.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
 
Inlägg: 1083
Blev medlem: 06 sep 2014 15:17
Ort: Kungsbacka

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav Teslaägare Skogslasse » 26 okt 2020 11:39

Nu har ju inte EU beskattningsrätt i medlemsländerna, inte en bakvänd skatterätt heller (skattebefrielse)
Möjligen, kanske men inte troligt, skulle dom kunna förbjuda beskattning av vissa saker- utopi kan vi nog kalla det.
O när vi nu är inne på skattepengar så såg jag i ett nummer v ViBilägare att man försöker dra igång något upprop mot bonus till dyrare elbilar.
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 sep 2020 11:13

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav Teslaägare Pontus » 26 okt 2020 11:50

Franz skrev:
Pontus skrev:
Franz skrev:Räkneexempel:

1: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. 3 år senare säger vi att den har gått ner 50% och därmed kostar 312 500:-. Jag säljer bilen och behöver pynta upp ytterligare 312 500:- för en ny bil.
2: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. Under mitt ägande avskaffas momsen vilket gör att motsvarande bil bara kostar 500 000 kr. Min bil är plötsligt (efter 3 år) bara värd 50% av 500 000 kr vilket är 250 000 kr. Jag säljer bilen för 250 000 kr och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny bil.
3: Jag inväntar momsavskaffandet och köper en bilen för 500 000 kr, säljer den efter 3 år med 50% avdrag och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny.

Fall 1: 625 000:- + 312 500:- = 937 500:-
Fall 2: 625 000:- + 250 000:- = 875 000:-
Fall 3: 500 000:- + 250 000:- = 750 000:-

D.v.s. så länge man tänkt köpa sig en ny elbil lönar det sig att nya bilar blir billigare även om det påverkar andrahandsvärdet på den egna. Givetvis gör den som köper efter en prissänkning bäst affär men det är ju inte så att befintliga ägare straffas av ett lägre andrahandsvärde förutom i de fallen man skulle sälja sin bil för att köpa något billigare än andrahandsvärdet eller inte längre skall ha bil.


Vad är det för summor du kommer fram till i dina fall?
Känns som du borde ha en minuspost med också för andrahandsvärdet eller?

Fall 1: Bil 1 har kostat dig 312 500 (625 - 312,5) + Bil 2 som kostar 312 500 = totalt 625 000 kr för 2 bilar över 6 år.
Fall 2: Bil 1 har kostat dig 375 000 (625 - 250) + Bil 2 som kostar 250 000 = totalt 625 000 kr för 2 bilar över 6 år.
Fall 3: Bil 1 har kostat dig 250 000 (500 - 250) + Bil 2 som kostar 250 000 = totalt 500 000 kr för 2 bilar över 6 år.

Tänker jag fel?


I mitt fall har jag räknat på hur mycket pengar som lämnat plånboken. D.v.s. om du köper bilen för 625 000 kr och sedan behöver komplettera med 312 500:- för bil nr 2 har du lagt ut 625 000:- + 312 500:- = 937 500:- när du köpt bil nummer 2 och detta efter det 3:e året. Givetvis sitter du ju då på en bil i nyskick. Du har valt att räkna på kostnaden vilket ju är priset avskrivet över användningen. Då märks skillnaden först när även Bil 2 byts till Bil 3.


Okej, jag förstår din tanke. Men i fall 2 borde ju den första bilen kostat 625 - 250 = 375 och den nya 500 vilket blir 875 men jag vet inte vad dina 625 + 250 ska motsvara? För dina siffror motsvarar väl Bil 2 + Bil 1.
- Model 3 LR AWD Vit
- Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
- Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
 
Inlägg: 6895
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm
Referralkod: pontus4068

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Datzun och 18 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.