Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

EU föreslår momsfria elbilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav Teslaägare LarsL » 26 okt 2020 11:55

OfarligTesla skrev:Man kan ju hoppas att en klar majoritet av de som köper helt nya bilar var tredje år har sådana småsummor tillgängliga och då inte hamnar i problem, annars verkar det snarare som att de försöker platsa in i Lyxfällan.


Jo, ”risken” är ju att man avstår från att byta bil var 3:e år just för att undvika Lyxfällan. Vilket då leder till att begagnat priset ökar lite då färre säljer sina bilar, potentiellt. Effekten kommer alltså inte bli helt matematiskt korrekt utan köpare och säljare kommer dela på ”vinsten”.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.44.10
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 11905
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav elbilist mati » 26 okt 2020 12:48

Fredrik j skrev:Angående lyxfällan så saknar ju en klar majoritet av dom som hamnar där en planering av sin privatekonomi som sträcker sig längre än till nästa lön.
Det är ju troligtvis den huvudsakliga anledningen till att dom är där. Utan plan kan man ju få ekonomiska problem oavsett inkomst.
Att periodisera sina utgifter ingår ju vanligtvis i planeringen.

Precis så. Leasar eller köper man en bil för 36 månader så planerar man ju utifrån den tidshorisonten. Man räknar ut vad bilen kostar varje månad och man tar höjd för eventuella mindre variationer i andrahandsvärdet och andra kostnader. Och så räknar man med att kunna köpa en ny bil efter avtalstiden. Men att andrahandsvärdet skulle sjunka som en sten pga en plötslig förändring i regelverket (dvs ett avskaffande av momsen) är ju rimligen ingenting man kan ta med i kalkylen. Man kanske inte går i personlig konkurs pga det, men det är ju ingen bagatell heller. Alla har inte jättestora marginaler i sin privatekonomi. Jag har t.ex. alltid haft hyfsat nya bilar, mest för att undvika bekymmer som gamla bilar oftast medför. Detta utan att ha någon superhög inkomst med jättebuffert. Man prioriterar helt enkelt lite annorlunda. Det har i mina ögon ingenting med lyxfällan att göra.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav Mickep » 26 okt 2020 13:10

Skulle vilja se en omröstning om man vill ha momsfria elbilar eller ej, tycker mig kunna se två läger.
Mickep
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav Mickep » 26 okt 2020 13:13

De som leasar, har inte de en garanterad värdering.
Kan de fortsätta leasa samma bil? (och sedan betala av resterande)? låter konstigt om de helt plötsligt skall betala mer när de skall lämna tillbaka.
Mickep
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav Teslaägare Franz » 26 okt 2020 13:17

Pontus skrev:
Franz skrev:
Pontus skrev:
Franz skrev:Räkneexempel:

1: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. 3 år senare säger vi att den har gått ner 50% och därmed kostar 312 500:-. Jag säljer bilen och behöver pynta upp ytterligare 312 500:- för en ny bil.
2: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. Under mitt ägande avskaffas momsen vilket gör att motsvarande bil bara kostar 500 000 kr. Min bil är plötsligt (efter 3 år) bara värd 50% av 500 000 kr vilket är 250 000 kr. Jag säljer bilen för 250 000 kr och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny bil.
3: Jag inväntar momsavskaffandet och köper en bilen för 500 000 kr, säljer den efter 3 år med 50% avdrag och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny.

Fall 1: 625 000:- + 312 500:- = 937 500:-
Fall 2: 625 000:- + 250 000:- = 875 000:-
Fall 3: 500 000:- + 250 000:- = 750 000:-

D.v.s. så länge man tänkt köpa sig en ny elbil lönar det sig att nya bilar blir billigare även om det påverkar andrahandsvärdet på den egna. Givetvis gör den som köper efter en prissänkning bäst affär men det är ju inte så att befintliga ägare straffas av ett lägre andrahandsvärde förutom i de fallen man skulle sälja sin bil för att köpa något billigare än andrahandsvärdet eller inte längre skall ha bil.


Vad är det för summor du kommer fram till i dina fall?
Känns som du borde ha en minuspost med också för andrahandsvärdet eller?

Fall 1: Bil 1 har kostat dig 312 500 (625 - 312,5) + Bil 2 som kostar 312 500 = totalt 625 000 kr för 2 bilar över 6 år.
Fall 2: Bil 1 har kostat dig 375 000 (625 - 250) + Bil 2 som kostar 250 000 = totalt 625 000 kr för 2 bilar över 6 år.
Fall 3: Bil 1 har kostat dig 250 000 (500 - 250) + Bil 2 som kostar 250 000 = totalt 500 000 kr för 2 bilar över 6 år.

Tänker jag fel?


I mitt fall har jag räknat på hur mycket pengar som lämnat plånboken. D.v.s. om du köper bilen för 625 000 kr och sedan behöver komplettera med 312 500:- för bil nr 2 har du lagt ut 625 000:- + 312 500:- = 937 500:- när du köpt bil nummer 2 och detta efter det 3:e året. Givetvis sitter du ju då på en bil i nyskick. Du har valt att räkna på kostnaden vilket ju är priset avskrivet över användningen. Då märks skillnaden först när även Bil 2 byts till Bil 3.


Okej, jag förstår din tanke. Men i fall 2 borde ju den första bilen kostat 625 - 250 = 375 och den nya 500 vilket blir 875 men jag vet inte vad dina 625 + 250 ska motsvara? För dina siffror motsvarar väl Bil 2 + Bil 1.


I fall 2 betalade man 625 000 för bil nr 1. Man sålde sedan den för 250 000:- och köpte en ny bil för 500 000:-. D.v.s. man har betalt 625 000 + 250 000 kr = 875 000:- när man sitter på sina nya bil nr 2 precis när år 3 har passerats. Du räknar på värdet av tillgången efter 6 år vilket ju inte är lika väsentligt ifall du inte får lika mycket för pengarna.
Tänk istället att du köper ett hus för 1 miljon kronor idag. Ett antal år senare är huset värt 2 miljoner kronor. Du säljer huset för att köpa ett nytt hus som kostar 4 miljoner kronor. Det senare huset hade dock kostat 2 miljoner kronor tidigare. Du har alltså tjänat 1 miljon kronor på huset men har ändå fått lägga ut 3 miljoner kronor istället för att ha lagt ut 2 miljoner kronor (och inte tjänat en krona) på det finare huset redan dag 1.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
 
Inlägg: 1083
Blev medlem: 06 sep 2014 15:17
Ort: Kungsbacka

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav Teslaägare Franz » 26 okt 2020 13:20

Fredrik j skrev:
Franz skrev:Räkneexempel:

1: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. 3 år senare säger vi att den har gått ner 50% och därmed kostar 312 500:-. Jag säljer bilen och behöver pynta upp ytterligare 312 500:- för en ny bil.
2: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. Under mitt ägande avskaffas momsen vilket gör att motsvarande bil bara kostar 500 000 kr. Min bil är plötsligt (efter 3 år) bara värd 50% av 500 000 kr vilket är 250 000 kr. Jag säljer bilen för 250 000 kr och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny bil.
3: Jag inväntar momsavskaffandet och köper en bilen för 500 000 kr, säljer den efter 3 år med 50% avdrag och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny.

Fall 1: 625 000:- + 312 500:- = 937 500:-
Fall 2: 625 000:- + 250 000:- = 875 000:-
Fall 3: 500 000:- + 250 000:- = 750 000:-

D.v.s. så länge man tänkt köpa sig en ny elbil lönar det sig att nya bilar blir billigare även om det påverkar andrahandsvärdet på den egna. Givetvis gör den som köper efter en prissänkning bäst affär men det är ju inte så att befintliga ägare straffas av ett lägre andrahandsvärde förutom i de fallen man skulle sälja sin bil för att köpa något billigare än andrahandsvärdet eller inte längre skall ha bil.


I ditt exempel utgår du från att man har pengar tillgängliga hela tiden. Kanske har du det men för många är periodiseringen av betydelse.

Ponera att du finansierar din bil mot en månadskostnad.
Bilen kostar 625 000:- och du lägger 20% kontant (t.ex. värdet på din gamla bil) = 500 000:-. Om värdet efter lånets löptid på 36 månader beräknas till 312 500:- blir det belopp som ska amorteras 500 000 - 312 500 = 187 500:-/36= 5 208:-/månad.

Eftersom du tänkt köpa en likadan, ny bil efter 36 månader så behöver du i din månadskostnad även lägga in ett sparande på 125 000:-/36=3 472:-. Ett sätt är att amortera snabbare på billånet för att på så sätt få ett övervärde efter 36mån som kan användas som kontantinsats.

Total månadskostnad blir alltså 5 208+3 472=8 680:-

Efter 35 månader blir nya bilar momsfria och din bil är plötsligt bara värd 250 000:-
Du har bara betalat av 187 500:- på billånet och måste ta 62 500:- av dina sparade pengar i anspråk för att kunna lösa lånet på den gamla bilen.

För att kunna köpa den nya bilen för 500 000:- behöver du lägga upp 100 000:- kontant. Men du har bara 62 500 kvar av dina pengar sparade till bilinköpet.
Du blir alltså tvungen att plocka fram ytterligare 37 500:- för att kunna byta bil. Dessa pengar kan inte bakas in i finansieringen av den nya bilen.

Dina nästa 3 år kommer bli billigare och månadskostnaden sjunker med ca 1 700:- så dom där 37 500:- kommer ju sparas in efter knappt två år men är ändå.
Det vanliga är väl att en familj i det korta perspektivet får dra ner på annat som dom tänkt göra för dom där 37 500:-. Eller låna upp dom på annat sätt.

Själv hade jag nog i det läget förlängt lånet på den gamla bilen och kört vidare en stund till med månadskostnad på 8 680:- tills marknadsvärdet är 100 000:- mer än restskulden.


Givetvis är det ju bäst ifall man går in i affären efter en sänkning men även i ditt fall så kommer du ju att ha en lägre kostnad över 6 år i ditt exempel än om priset inte sänktes alls.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
 
Inlägg: 1083
Blev medlem: 06 sep 2014 15:17
Ort: Kungsbacka

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav Fredrik j » 26 okt 2020 13:28

Franz skrev:
Fredrik j skrev:
Franz skrev:Räkneexempel:

1: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. 3 år senare säger vi att den har gått ner 50% och därmed kostar 312 500:-. Jag säljer bilen och behöver pynta upp ytterligare 312 500:- för en ny bil.
2: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. Under mitt ägande avskaffas momsen vilket gör att motsvarande bil bara kostar 500 000 kr. Min bil är plötsligt (efter 3 år) bara värd 50% av 500 000 kr vilket är 250 000 kr. Jag säljer bilen för 250 000 kr och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny bil.
3: Jag inväntar momsavskaffandet och köper en bilen för 500 000 kr, säljer den efter 3 år med 50% avdrag och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny.

Fall 1: 625 000:- + 312 500:- = 937 500:-
Fall 2: 625 000:- + 250 000:- = 875 000:-
Fall 3: 500 000:- + 250 000:- = 750 000:-

D.v.s. så länge man tänkt köpa sig en ny elbil lönar det sig att nya bilar blir billigare även om det påverkar andrahandsvärdet på den egna. Givetvis gör den som köper efter en prissänkning bäst affär men det är ju inte så att befintliga ägare straffas av ett lägre andrahandsvärde förutom i de fallen man skulle sälja sin bil för att köpa något billigare än andrahandsvärdet eller inte längre skall ha bil.


I ditt exempel utgår du från att man har pengar tillgängliga hela tiden. Kanske har du det men för många är periodiseringen av betydelse.

Ponera att du finansierar din bil mot en månadskostnad.
Bilen kostar 625 000:- och du lägger 20% kontant (t.ex. värdet på din gamla bil) = 500 000:-. Om värdet efter lånets löptid på 36 månader beräknas till 312 500:- blir det belopp som ska amorteras 500 000 - 312 500 = 187 500:-/36= 5 208:-/månad.

Eftersom du tänkt köpa en likadan, ny bil efter 36 månader så behöver du i din månadskostnad även lägga in ett sparande på 125 000:-/36=3 472:-. Ett sätt är att amortera snabbare på billånet för att på så sätt få ett övervärde efter 36mån som kan användas som kontantinsats.

Total månadskostnad blir alltså 5 208+3 472=8 680:-

Efter 35 månader blir nya bilar momsfria och din bil är plötsligt bara värd 250 000:-
Du har bara betalat av 187 500:- på billånet och måste ta 62 500:- av dina sparade pengar i anspråk för att kunna lösa lånet på den gamla bilen.

För att kunna köpa den nya bilen för 500 000:- behöver du lägga upp 100 000:- kontant. Men du har bara 62 500 kvar av dina pengar sparade till bilinköpet.
Du blir alltså tvungen att plocka fram ytterligare 37 500:- för att kunna byta bil. Dessa pengar kan inte bakas in i finansieringen av den nya bilen.

Dina nästa 3 år kommer bli billigare och månadskostnaden sjunker med ca 1 700:- så dom där 37 500:- kommer ju sparas in efter knappt två år men är ändå.
Det vanliga är väl att en familj i det korta perspektivet får dra ner på annat som dom tänkt göra för dom där 37 500:-. Eller låna upp dom på annat sätt.

Själv hade jag nog i det läget förlängt lånet på den gamla bilen och kört vidare en stund till med månadskostnad på 8 680:- tills marknadsvärdet är 100 000:- mer än restskulden.


Givetvis är det ju bäst ifall man går in i affären efter en sänkning men även i ditt fall så kommer du ju att ha en lägre kostnad över 6 år i ditt exempel än om priset inte sänktes alls.


Javisst. Det är ju som oftast billigast att ta en investering nu och få lägre kostnader i framtiden. Om man redan nu kan inteckna framtiden vill säga.
Fredrik j
 
Inlägg: 3468
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav Teslaägare bylund » 26 okt 2020 13:28

Mickep skrev:Skulle vilja se en omröstning om man vill ha momsfria elbilar eller ej, tycker mig kunna se två läger.

Då kan du skapa en här:
https://teslaclubsweden.se/forum/posting.php?mode=post&f=37
Eller menar du kanske en folkomröstning? Det är det lite mer meck med såklart.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 9024
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav Teslaägare Wahll » 26 okt 2020 13:36

Jag tycker man borde ha ett system med momsbefrielse inom ett pris intervall för privatpersoner
säg 350 000 till 700 000. En del andra länder har ju det så, även om jag för stunden glömt vilka :?
För förmånstagare: nedsättning av bilens pris till motsvarande fossil variant.

Detta skulle gör att systemet inte blir beroende av politiskt tillskjutna pengar i budget vilket sannolikt skulle göra det mer uthålligt och mindre intressant att pilla i.
Dessutom hålla det inom rimliga gränser av subvention.
Samt enkelt att trappa ner när så önskas.
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 jul 2014 16:25
Referralkod: bjrn59679

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inläggav elbilist mati » 26 okt 2020 15:35

Största problemet är det eviga lallandet. Ingen vet nånting. Fram och tillbaka. Subventioner hit och dit. Skatterna upp, skatterna ner. Snart vågar ingen, varken företag eller privatperson, köpa en bil längre när man inte vet vad som gäller nästa år. Det handlar inte så mycket om att det ska bli jättebilligt. Det som är viktigt är att man vet vad som gäller, vad det kommer att kosta i slutändan. Jag vill inte köpa en bil, som ju är en mycket stor investering, när jag inte har en j-a aning vad den är värd om tre år.
Å ena sidan heter det att alla ska köra elbil, fossiler ska straffbeskattas blablabla. Å andra sidan höjer staten förmånsvärdet för elbilar ganska kraftigt. Sen ska supermiljöbilspremien höjas, kanske, samtidigt blir man återbetalningsskyldig om näst-nästa ägare säljer bilen till Norge. Transportstyrelsen "tycker" plötsligt att utbetalningen av smbp ska pausas. Det är uppenbarligen inte så viktigt att de som har köpt elbil verkligen får premien. De borde kanske köpt en fossilbil ändå.
Och i all den där röran ska nu plötsligt momsen avskaffas eftersom några EU-snubbar tycker det? Bra, men då måste ju Sverige fort som fanken införa (eller avskaffa) nånting annat för att kompensera för inkomstbortfallet. Smbp behöver man ju inte längre då. Eller nåt. Och i slutändan förändras inte priserna ändå eftersom elbilarnas priser helt plötsligt höjs med 25%.
Nej, den eviga jakten på alla möjliga subventioner är ingen bra lösning på sikt.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Celeborn och 12 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.