ChargeFinder - Hitta laddstationer

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av TiborBlomhall »

Screenshot_20201104-020044_Chrome.jpg
Chrome på Samsung Galaxy 8

Kartan syns knappt pga listan över laddstationer som upptar halva skärmen. Det går inte att få bort listan och se enbart kartan.

Är det flera nålar nära varandra försvinner de och ersätts av en luddig ring. Clustering kallas det väl. Samma som uppladdning.nu. Men jag vill se var de är. Det finns bättre lösningar, se tex snabbladda.nu

Någonting är fel med skalningen, se tex loggan ChargeFinde
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Surfaren skrev:
Jag vill också ha information om det är fast kabel eller ett uttag, av två anledningar:
1. Min kabel smälte fast i en publik laddbox en gång. Om jag i det läget hade haft mer bråttom att ladda så hade enbart ställen med fast kabel varit aktuella (och det hade jag då velat kunna filtrera på).
2. Min kabel (som jag fick som ersättare för den som blev förstörd i punkt 1) är 8 m 3-fas 32 A med rejäl kabelarea. Den är tung. Finns det flera ställen i ett område så väljer jag gärna den station som har fast kabel.
helix skrev:
- Back/forward: Det finns ingen bra lösning eftersom vi inte gör en "Refresh" på sidan när du klickar på laddarna. Detta gör att allt går mkt snabbare. Nackdelen är att back/forward inte fungerar.
Jag är inte med på hur du menar. Det finns många som löst detta utan att göra en "refresh" av sidan, bland annat mina kollegor på ett ställe där jag jobbade tidigare. Edit: när jag går bakåt i Chrome på iOS så får jag se alla laddare jag klickat på, steg för steg bakåt i historiken. Missförstod jag helt vad ni pratade om?

En till bugg:
Det första jag gjorde då jag kom in på sidan var att scrolla ner lite och klicka på Stockholm under "Utbud i städer". Denna länk ledde inte till något vettigt.

I övrigt jättebra att ni tar tag i detta! Jag har tänkt liknande tankar själv men är inte alls sugen på programmeringsbiten. :)
Vi har ändrat så att det funkar med Back/Forward sedan gårdagens diskussion. Det som görs nu är att hela sidan laddas om. Det fungerar, men vi vill egentligen ha en lösning där vi inte behöver göra refresh av sidan, på samma sätt som vi inte gör det när du klickar runt bland kartnålarna. Alla refresh försämrar användarupplevelsen. Det som är viktigt för oss är att URL:en ändras när man växlar mellan olika stationer. Exempelvis om någon vill dela en länk och kopiera url:en så ska den vara korrekt. Du skriver att det finns många som löst det? Har du något exempel på någon site där man använder back/forward, uppdaterar url:en och gör detta utan refresh så vore vi väldigt tacksamma att få tips. Skicka gärna pm, eller dela direkt här så ska vi kika på det.

Länkarna på förstasidan är fixade nu och det fungerar att klicka på Stockholm utan att hamna långt ut i havet.

Vad gäller att visa om laddaren har kabel eller ej så kommer vi så småningom att uppdatera så att det blir tydligt i gui för alla uttag som har fast sladd.

Tack för din input!
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

TiborBlomhall skrev:
Chrome på Samsung Galaxy 8

Kartan syns knappt pga listan över laddstationer som upptar halva skärmen. Det går inte att få bort listan och se enbart kartan.

Är det flera nålar nära varandra försvinner de och ersätts av en luddig ring. Clustering kallas det väl. Samma som uppladdning.nu. Men jag vill se var de är. Det finns bättre lösningar, se tex snabbladda.nu

Någonting är fel med skalningen, se tex loggan ChargeFinde
Tack för bra input Tibor.

Det har kommit in fler liknande kommentarer med just att man vill se en större karta i mobilen och anpassa storleken på inforutan. Vi kommer att titta på en lösning för det här. Det vi har velat uppnå är att man snabbt ska kunna zappa mellan olika kartnålar och få informationen direkt i infoboxen utan onödiga laddtider och fönster som åker upp/ner och gör att det känns långsammare.

Även klustringen är något vi jobbar med för att få fram en bra användarupplevelse. Det är mängden data som gör att det lätt blir grötigt om man ska visa alla kartnålar på alla nivåer, men det finns som sagt lösningar. Zoomar du ut ser du bara snabbladdare (blå och lila nålar) och då utan klustring och kan klicka på nålarna direkt.

Loggan kommer vi fixa till och det var bra du såg det. Det finns så många olika enheter och vi har inte hunnit optimera för alla enheter än. men det kommer successivt bli bättre.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Epicure skrev:
Snyggt!
Det finns ju i och för sig en hel drös med karttjänster, en lista på några av dessa finns här: https://www.laddinfra.se/elbilist
Men finns alltid någonting man kan göra bättre. Det svåra med den här typen av tjänst är att få in informationen, samt att hålla den uppdaterad.
Det finns ju en nordisk databas som heter Nobil (laddinfra i Sverige) och det finns en stor karttjänst som är uppladdning.nu. När man får bidrag från naturvårdsverket för installation av laddstationer så måste man registrera sina laddstationer på dessa två ställen.

Var får ni in data från? Om ni tar in från både nobil och uppladdning så är det ju guld!

Problemet med uppladdning är dock att informationen inte alltid är uppdaterat och att alla laddstationer inte är publika.
Vi hämtar data från en mängd olika källor inklusive de större nätverken, men det behövs också en hel del manuell handpåläggning då mkt av indata är usel. För just Sverige vill jag påstå att vi ligger bra till med datakvalitet jämfört med alternativen. Prova gärna själv och jämför.

I Sverige visar vi tillgänglighet i realtid för de större nätverken (ex: Fortum, Bee, E.On, Ionity, Plug & Charge, Grön kontakt och delvis InCharge). Att få denna info i ett och samma gränssnitt hoppas vi många tycker är smidigt.

Testa exempelvis att klicka runt i Linköping där det finns laddare från olika operatörer som visar om laddarna är lediga, upptagna eller trasiga:
https://chargefinder.com/se/linkoping/l ... bil/27977m

Vi visar även motsvarande data ute i Europa. Om vi håller oss kvar i norden är Danmark/Köpenhamn ett bra exempel:
https://chargefinder.com/se/kobenhavn/l ... bil/qz57mq
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av MSO »

A. Jag tycker det är svårt att se 50kW-laddarna. Kontrasten mot karta med sjöar är inte hög. Man ser inte lätt alla, utan får leta en stund med ögat. Som Torsby och Sunne här tex.
TorsbyHidden.PNG
B. Jag hade föredragit en mer informativ ikon än bara baserat på färg. Typ 1-3 blixtar som på snabbladda. Som det är nu räcker det ju med att vara borta en vecka för att glömma vad "lila" egentligen betyder. Med accesstid som följd, dvs att man antingen måste inse effekten som funktion av hur många det finns på kartan, alternativt att man kollar ikonförklaring. Inte optimalt.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Vi har lagt ut en uppdatering nu med några förändringar och småfix baserat på lite av den feedback som trillat in här i tråden! Stort tack än en gång för alla bra synpunkter och vi hoppas ni fortsätter komma med bra inspel både här, via pm eller direkt på https://chargefinder.com

- Det går nu att stänga av "klustring". Dvs, kartnålarna behåller sin position och det skapas inte små öar som indikerar en samling av nålar. Om man har en äldre dator/telefon kan det vara idé att behålla klustring eftersom det på ställen med mkt kartnålar går lite snabbare vid panorering på kartan.

- Uppdaterat så att top-menyn anpassar storlek korrekt även i Samsung Galaxy 8 och några andra skärmstorlekar vi hade missat.

- Färgen på kartnålarna är ändrad för 50kW-laddare till en mörkblå nål för att göra det tydligare. Det finns en beskrivning av nålarna vi lagt under "Support". Generellt vad gäller kartnålar har vi fått in flera bra kommentarer och kommer utvärdera all den feedback vi fått.
mappin.png
- Vi har även lagt till ett testskott med en Bot som är en form av automatiserad FAQ. Just nu är den inte så tränad, men se det som ett kul grej och testa gärna. Det som skrivs i botten hamnar som vanliga meddelanden i vår inbox så det går bra att lämna feedback den vägen också så läser vi när vi har tid. På desktop ligger det som en ikon nere i hörnet och på mobil som en knapp som heter "Support".

Knappen för klustring av/på rödmarkerad:
cluster.jpg
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av LasseTM »

Grymt jobbat måste jag säga
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av TiborBlomhall »

Ser tyvärr fortfarande likadan ut på S8. Hittar heller varken clustering eller support knapp.

Olika färger på nålar funkar inte så bra för oss färgblinda. Överväg gärna små informativa ikoner istället.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av EnTraktor »

Kul med en laddkarta som har Europeiska och framförallt Svenska rötter, till skillnad från supercharge.info och plugshare som har sina rötter på andra sidan Atlanten.

Lite blandade tankar och kommentarer från en person som besökt 130+ SuC och själv planerat bygga en karttjänst för snabbladdare.

* Jag personligen skulle starta tjänsten med att visa en karta som ger en bättre WOW känsla, som t.ex. Google Maps, Plugshare, tesla.com/findus, ABRP, Flightradar24, Marinetraffic, m.fl.
* Som uppföljning till ovanstående punkt skulle jag vilja ha möjlighet att stänga textrutan till vänster och få karta över hela browsern. Letade i flera minuter hur man göra det men antar att det inte är möjligt? Klick -> öppna info. X -> Stäng. Precis som ovanstående tjänster fungerar.
* Tycker det blir svårt att försöka lära sig så många färger (hastigheter). Varför inte 2-3 symboler (Shuko? / destinationsladdning (typ2) / snabbladdning) + tillägg som visar hastigheten? T.ex. Typ2 symbol med 1-3 blixtar beroende på om den är 7/11/22 kW? Och en CCS symbol med 1-3 blixtar för 50/100/200+ kW för snabbladdare?
* Nånting som jag verkligen saknar och som jag planerat erbjuda i min karttjänst (som aldrig blir av) är vad som erbjuds i närheten av laddaren. Det finns idag 5-10? karttjänster som t.ex. visar alla SuC och ska man sticka ut så ska man erbjuda nått unikt. Jag skulle vilja veta vilken laddare som ligger nära McDonalds, shopping, hotell, restaurang, livsmedelsbutik, naturområde, etc. Bygg upp en databas med användarrapporterat material vad som finns vid olika laddare. T.ex. i Tyskland ligger dom flest SuC vid restauranger och i Frankrike vid hotell. Vill man hitta nått som inte följer mönstret kan det vara en mardröm. Själv besökte jag 4 SuC i Frankrike en gång utan att hitta mat. När jag kom fram dödshunrig visade det sig att den 5:e som jag kört förbi hade flera restauranger.
* Som komplement till ovanstående, varför inte låta användare ladda upp bilder hur laddaren ser ut + hur det ser runt laddaren?
* Vad har ni för källa till laddarna? Antalet destinationsladdare stämmer sällan och mängder med snabbladdare i t.ex. Polen saknas.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

LasseTM skrev:
Grymt jobbat måste jag säga
Tack, det var kul att höra!
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

EnTraktor skrev:
Kul med en laddkarta som har Europeiska och framförallt Svenska rötter, till skillnad från supercharge.info och plugshare som har sina rötter på andra sidan Atlanten.

Lite blandade tankar och kommentarer från en person som besökt 130+ SuC och själv planerat bygga en karttjänst för snabbladdare.

* Jag personligen skulle starta tjänsten med att visa en karta som ger en bättre WOW känsla, som t.ex. Google Maps, Plugshare, tesla.com/findus, ABRP, Flightradar24, Marinetraffic, m.fl.
* Som uppföljning till ovanstående punkt skulle jag vilja ha möjlighet att stänga textrutan till vänster och få karta över hela browsern. Letade i flera minuter hur man göra det men antar att det inte är möjligt? Klick -> öppna info. X -> Stäng. Precis som ovanstående tjänster fungerar.
* Tycker det blir svårt att försöka lära sig så många färger (hastigheter). Varför inte 2-3 symboler (Shuko? / destinationsladdning (typ2) / snabbladdning) + tillägg som visar hastigheten? T.ex. Typ2 symbol med 1-3 blixtar beroende på om den är 7/11/22 kW? Och en CCS symbol med 1-3 blixtar för 50/100/200+ kW för snabbladdare?
* Nånting som jag verkligen saknar och som jag planerat erbjuda i min karttjänst (som aldrig blir av) är vad som erbjuds i närheten av laddaren. Det finns idag 5-10? karttjänster som t.ex. visar alla SuC och ska man sticka ut så ska man erbjuda nått unikt. Jag skulle vilja veta vilken laddare som ligger nära McDonalds, shopping, hotell, restaurang, livsmedelsbutik, naturområde, etc. Bygg upp en databas med användarrapporterat material vad som finns vid olika laddare. T.ex. i Tyskland ligger dom flest SuC vid restauranger och i Frankrike vid hotell. Vill man hitta nått som inte följer mönstret kan det vara en mardröm. Själv besökte jag 4 SuC i Frankrike en gång utan att hitta mat. När jag kom fram dödshunrig visade det sig att den 5:e som jag kört förbi hade flera restauranger.
* Som komplement till ovanstående, varför inte låta användare ladda upp bilder hur laddaren ser ut + hur det ser runt laddaren?
* Vad har ni för källa till laddarna? Antalet destinationsladdare stämmer sällan och mängder med snabbladdare i t.ex. Polen saknas.
Tack för konstruktiv feedback och kul du gillar ett det är ett svenskt initiativ!

Här kommer några svar och reflektion utifrån det du tar upp.

* Anledningen att vi inte valt att börja med en stor karta är några. Kartan måste öppnas utifrån en viss punkt och utmaningen är att bestämma vilken punkt. Vi vill inte forcera besökare att “Dela min plats” det första man gör. Därav tänker vi att man har två val när man startar. Antingen delar man sin plats och får då upp kartan, alternativt söker man på en stad eller liknande där man vill ta sin utgångspunkt. Vi har här tagit inspiration från andra branscher och siter; Exempelvis airbnb, momondo och trivago som fokuserar på sök, parkopedia och parkwhiz som handlar om att hitta parkering eller yelp och tripadvisor där alla börjar sidan/upplevelsen med en stor tydlig sökruta. På plugshare får man upp en karta över USA, marinetraffic börjar nere i Algeriet, plugsurfing i Berlin, Tesla i USA, osv, vilket kanske inte heller känns helt optimalt.

* På mobilen håller vi med om att kartan får för lite utrymme och vi kommer fixa till en bättre lösning för detta. Anledningen att rutan med info alltid är synlig på både desktop/mobil är att det ska gå snabbt att klicka mellan stationer och få info. Vi ville undvika onödiga “reload/refresh” och att upplevelsen blir mer snappy istället för fönster som åker upp/ner, vilket ger extra laddtider och jobb för browsern. Exempelvis om man klickar runt på många kartnålar i en stad för att se info/tillgänglighet går det fort. Med det sagt kommer vi se över funktioner för att själv bestämma lite mer kring layouten och vill man köra större karta ska detta vara möjligt. Det blir uppenbart att det finns många olika preferenser.

* Bra feedback på färger och ikoner. vi har tittat på symboler eller blixtar som blir väldigt plottrigt med många kartnålar och tycker inte att vi har sett någon göra detta riktigt bra. plugshare har två olika färger och exempelvis uppladdning har främst en färg. all feedback och idéer på hur man skulle kunna lösa detta snyggt, enkelt och tydligt uppskattas för att hitta en bra lösning på detta. Filtret på laddhastighet är också ett bra verktyg för sätta ett spann. Testa exempelvis att välja 250kW+ så dyker bara Tesla v3 SuC och Ionity upp.

* POI i närheten är värdefullt. Vi har själva upplevt liknande situationer som du beskriver och önskat att det fanns bra möjligheter att se exempelvis restauranger i närheten osv. möjligheterna är stora, inte minst för att göra valet av stopp enklare just baserat på vad som finns i närheten. Ska man bygga det på communitydrivet innehåll måste man först bygga upp en stor användarbas av tjänsten vilket vi försöker fokusera på som ett steg 1. detsamma gäller för bilder och kommentarer. Om senaste kommentaren är att någon gav tumme ner för att laddaren var trasig i juli 2019 eller en gammal utdaterad bild kan vi tycka det blir mer missledande information än värdeskapande. Men även här ser vi potential när man får igång bra trafik och användande - inte minst med en mobilapp där smarta funktioner kan kompletteras med att man lägger till bilder eller kompletterar med information under tiden som man står och laddar.

Vi har skruvat ihop en första Beta av POI-info på stationsnivå nu efter din kommentar. Detta är verkligen bara en första testvariant ännu så länge och kvaliteten på info som visas varierar. Här behöver vi aggregera fler datakällor samt komplettera med användarinput enligt ovan. Men allting har en start :)

* Vi har en mängd olika datakällor och kommer successivt lägga till fler (jag skrev lite om detta i en tidigare inlägg i tråden). Just för Teslas destinationsladdare hämtar vi info från Tesla. Tyvärr så har Tesla själva inte med laddare som är öppna för alla elbilar (vit skylt), utan har bara med antalet som är “Tesla only”. I Sverige har vi uppdaterat för ganska många stationer, men för allt internationellt är det inte uppdaterat än. Vad gäller Polen och många andra länder i Europa så har vi hunnit med att fokusera på data där ännu. Vi tänkte initialt Sverige/Norden och sen fyller vi på med nya datakällor. För just Polen känns det lämpligt att få med bland annat Greenway och Energa.

Slutligen vill jag bara påpeka att detta trots allt är ett hobbyprojekt :) Det är långt ifrån klart och vi gjorde ett aktivt val att lägga ut sidan publikt i ett BETA-läge då vi kände det var “good enough” för att börja att få input och lite bra feedback för att guida oss framåt. Kan vi få en bra grund med plattformen är det sen enklare att rulla vidare i fler länder, bygga på med bättre innehåll osv osv.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

TiborBlomhall skrev:
Ser tyvärr fortfarande likadan ut på S8. Hittar heller varken clustering eller support knapp.

Olika färger på nålar funkar inte så bra för oss färgblinda. Överväg gärna små informativa ikoner istället.
Det har att göra med cachening av sidorna som vi gör för att allt ska gå snabbare. Vissa bilder och annat content kan ta tyvärr ta lite tid innan det uppdateras. Om du provar att rensa cache i mobilen så borde det fungera, annars kommer ändringen dyka upp så småningom.

Skrev lite samma återkoppling till EnTraktor på samma tema. Vi behöver se över ikonerna så det funkar för alla och blir enklare att särskilja. Vi behöver bara hitta på en bra design. Håll ut och testa gärna filtret på hastighet som vi nu också har uppdaterat något sedan sist.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Vi har lagt till en POI-Beta (Mat & shopping i närheten) enligt nedan bild som nu dyker upp på alla stationer. Notera att kvaliteten på datat varierar och detta mest ska ses som ett första testskott.

Med anledning av cache på sidorna kan det ta en stund att se för er som besökt siten tidigare. Ni kan testa att göra en "Hård refresh" i browsern eller att rensa cache så kommer ändringarna dyka upp.
poi_example.png
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av Nicklas »

Ser bra ut vid första anblick!
- jag skulle önska filter för gratis/betalning
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av borgward »

Otroligt snabb och bra tjänst - redan nu!

Hur har ni tänkt med INPUT till databaserna? Kommer ni erbjuda en sådan funktion?

Jag är ganska flitig på att rapportera nya laddplatser jag hittar på uppladdning.nu.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
frta02
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 sep 2017 08:18
Ort: Norrköping

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av frta02 »

Enkel, snygg och informativ! Bra jobbat!
POI är extremt viktigt eftersom man i många fall spenderar 30-40 min vid en laddplats och det finns inget värre än att komma fram och inse att det varken finns något att se eller göra.
Kan man välja en laddplats lite längre bort eller tidigare på sin rutt som har POI får man iallafall ett val.

Är det helt omöjligt att få till en betalfunktion som skulle fungera på merparten av betalladdare eller iallafall någon slags sammanslagning? Typ som kreditkortet från banken som finns i Apple wallet/pay.
Är så trött på alla brickor och appar man har i dagsläget.
Det behöver inte vara rabatterade eller likvärdiga priser, först och främst smidigheten att använda sig av EN lösning. Prisvariationer kan jag leva med.
- Model 3 LR AWD -21 (Midnight grey med dragkrok)
- Model 3 LR AWD -19 (Midnight grey med vit interiör samt EAP + FSD + 19")[/s]
- Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av martinot »

Nicklas skrev:
Ser bra ut vid första anblick!
- jag skulle önska filter för gratis/betalning
Bra idé! Stödjer det förslaget.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av LasseTM »

martinot skrev:
Nicklas skrev:
Ser bra ut vid första anblick!
- jag skulle önska filter för gratis/betalning
Bra idé! Stödjer det förslaget.
Nej förfan! Någon annan kanske hittar mina vattenhål då :D
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av Niklas Z »

LasseTM skrev:
martinot skrev:
Nicklas skrev:
Ser bra ut vid första anblick!
- jag skulle önska filter för gratis/betalning
Bra idé! Stödjer det förslaget.
Nej förfan! Någon annan kanske hittar mina vattenhål då :D
Samma här. Jag laddar mestadels från publika gratisladdare. Hoppas inte andra hittar dit i någon större utsträckning :D
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Perpendicular
elbilist
Inlägg: 50
Blev medlem: 05 nov 2020 08:01
Ort: Uppsala

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av Perpendicular »

Niklas Z skrev:
LasseTM skrev:
martinot skrev:
Nicklas skrev:
Ser bra ut vid första anblick!
- jag skulle önska filter för gratis/betalning
Bra idé! Stödjer det förslaget.
Nej förfan! Någon annan kanske hittar mina vattenhål då :D
Samma här. Jag laddar mestadels från publika gratisladdare. Hoppas inte andra hittar dit i någon större utsträckning :D
Det finns ett särskilt hörn i helvetet för EV-ägare som inte delar med sig av gratisladdarinfo :twisted:
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Nicklas skrev:
Ser bra ut vid första anblick!
- jag skulle önska filter för gratis/betalning
Vi håller på att ta fram ett filter för gratisladdare. Till visas förtret som vill ha dem för sig själva :D

Troligtvis lanserar vi filtret i slutet på nästa vecka
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

borgward skrev:
Otroligt snabb och bra tjänst - redan nu!

Hur har ni tänkt med INPUT till databaserna? Kommer ni erbjuda en sådan funktion?

Jag är ganska flitig på att rapportera nya laddplatser jag hittar på uppladdning.nu.
Tack, det var roligt att höra!

Vi tittar på funktioner där vi kan samla in crowd-sourcad data på ett smart sätt. Både exempelvis om man vill bidra med att lägga till info om en ny station, flagga upp att det är gratis-laddning eller skriva en kommentar och liknande.

Vore skoj om du vill lägga in info även på ChargeFinder sen när vi har stöd för detta. Håll utkik här i tråden eller på siten för mer info om när denna typ av funktioner finns på plats.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

frta02 skrev:
Enkel, snygg och informativ! Bra jobbat!
POI är extremt viktigt eftersom man i många fall spenderar 30-40 min vid en laddplats och det finns inget värre än att komma fram och inse att det varken finns något att se eller göra.
Kan man välja en laddplats lite längre bort eller tidigare på sin rutt som har POI får man iallafall ett val.

Är det helt omöjligt att få till en betalfunktion som skulle fungera på merparten av betalladdare eller iallafall någon slags sammanslagning? Typ som kreditkortet från banken som finns i Apple wallet/pay.
Är så trött på alla brickor och appar man har i dagsläget.
Det behöver inte vara rabatterade eller likvärdiga priser, först och främst smidigheten att använda sig av EN lösning. Prisvariationer kan jag leva med.
Kul att höra! Ja, POI är en bra finess. Med lite intrimning och kombinerat med insamlad data från besökare så kan det förhoppningvis bli ett bra verktyg framöver.

Håller helt med om att det är för många olika typer av betalfunktioner och olika appar man behöver använda. Det finns några initiativ på gång här i Sverige/Norden så vi får se framåt. Det kommer definitivt bli bättre, men en heltäckande lösning där man kan ladda på "allt" är nog en bit bort. Däremot roaming mellan de större nätverken finns det förhoppningsvis några alternativ för på plats snart.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av Bernando »

Vad anser ni själva är era främsta fördelar jämfört tex plugshare?

Angående kartnålar kanske man kan jobba med borders kring nålfärgen för att ange hastighetskategori (istället för blixtar eller liknande)? Då skulle man kunna hålla nere antalet olika färger på nålarna.
Screenshot_20201107-201051_Chrome.jpg
MS P85 2014
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av MarkusL »

Det största problemet med t.ex. uppladdNing.nu och plugshare är att det finns en massa laddare på kartan men arr rätt information saknas om dem. Är de publika, bara för gäster på hotell/restaurang, vad kostar det och framförallt vilken jävla app eller annan knölig betalningsmetod ska man använda för att kunna ladda? Hade vart guld om den sista kunde lösas, helst med länk till laddoperatör eller app. Chargefinder är bäst på detta just nu men utvecklingspotential finns. Är rätt värdelöst att kunna se att det finns en laddare på någon liten fjällort för att vid ankomst upptäcka att den kräver någon obskyr laddbricka.

Förstår att detta kanske är svårt idag men det hade vart bra med ett filter så man bara visar laddplatser där man är säker på betalninsmetoden.
Skriv svar