ChargeFinder - Hitta laddstationer

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Hej alla!

Efter en del knåpande sena kvällar och helger har vi nu lanserat ChargeFinder! En enkel tjänst för att hitta laddstationer.

Testa gärna och kom med input vad ni tycker. Finns både på webben och som app.

https://chargefinder.com/se

Apple Store
https://apps.apple.com/app/chargefinder ... 1434206736

Google Play
https://play.google.com/store/apps/deta ... finder.app
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av mikebike »

För att planera en resa vill jag kunna se en karta med markerade laddplatser.
Jag vill kunna välja att bara visa laddplatser som ger 150 kW eller mer.
Eftersom det finns flera olika nätverk vore det bra om man kan välja att visa utvalda nätverk endast.
Slutligen vore det bra om man se kostnaden tydligt, men det kan bli svårt eftersom priserna kan variera över tid.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av martinot »

helix skrev:
Hej alla!

Efter en del knåpande sena kvällar och helger har vi precis lagt ut en första version av ChargeFinder!

Vad är ChargeFinder för något och var började det hela?

Jag och min kusin som båda kör elbil har haft många snack om mängden av appar och sajter för att hitta laddare. Vi var ganska överens om att det fanns ett mönster där användarupplevelsen är ganska usel och känns allmänt omodernt med dagens mått mätt. Någonstans här gick startskottet och nu har vi satt ihop en första version av ChargeFinder där vi vill göra det enkelt för användare (och oss själva) att hitta laddare och hålla designen ren.

Testa gärna och kom med input vad ni tycker så kan vi bygga vidare på plattformen tillsammans och få med sånt som vi själva kanske inte tänkt på eller hunnit fixa än.

Längre fram kommer nån form av mobilapp och även ruttplanerare, men vi vill hålla det enkelt och inte på något sätt konkurrera med exempelvis ABRP.

Just de ja, länken kanske också ska med så ni hittar dit :-)
https://chargefinder.com/se
Kul! :)

Fungerar den bra att köra på webbläsaren i Tesla så föredrar jag det klart framför att ni satsar på en app.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

mikebike skrev:
För att planera en resa vill jag kunna se en karta med markerade laddplatser.
Jag vill kunna välja att bara visa laddplatser som ger 150 kW eller mer.
Eftersom det finns flera olika nätverk vore det bra om man kan välja att visa utvalda nätverk endast.
Slutligen vore det bra om man se kostnaden tydligt, men det kan bli svårt eftersom priserna kan variera över tid.
Tack för bra input!

Vi tänker att man visar ett pärlband av laddare längst med rutten baserat på några enkla kriterier. Laddhastighet, precis som du skriver och även sätta hur lång avvikelse från rutten man kan tänka sig. Exempelvis max 5km eller nåt sånt.

Att visa utvalda nätverk är klurigt. Det finns så många olika, men om man tar med bara de större är det såklart görbart. Vi får fundera på om man kan göra nån smart lösning där.

Priset för laddning är såklart superviktigt och därför vi har med det på så många stationer som möjligt. I flera fall ser du priset per uttag och annars ett prisspann per operatör. För ruttplaneringen gäller samma som laddnätverk, men vi får se vad vi kan hitta på för något.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

martinot skrev:

Kul! :)

Fungerar den bra att köra på webbläsaren i Tesla så föredrar jag det klart framför att ni satsar på en app.
Javisst, funkar bra i Teslans browser. Kör själv i min Model 3 :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av martinot »

helix skrev:
martinot skrev:

Kul! :)

Fungerar den bra att köra på webbläsaren i Tesla så föredrar jag det klart framför att ni satsar på en app.
Javisst, funkar bra i Teslans browser. Kör själv i min Model 3 :)
Gott jobbat! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av bonath »

Funkar bra i mobilen! Snabb.
Har slutat använda uppladdning.nu eftersom den é såååå slöööö...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Vanja Valfusk
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 okt 2019 21:28

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av Vanja Valfusk »

helix skrev:
Hej alla!

Efter en del knåpande sena kvällar och helger har vi precis lagt ut en första version av ChargeFinder!

Vad är ChargeFinder för något och var började det hela?

Jag och min kusin som båda kör elbil har haft många snack om mängden av appar och sajter för att hitta laddare. Vi var ganska överens om att det fanns ett mönster där användarupplevelsen är ganska usel och känns allmänt omodernt med dagens mått mätt. Någonstans här gick startskottet och nu har vi satt ihop en första version av ChargeFinder där vi vill göra det enkelt för användare (och oss själva) att hitta laddare och hålla designen ren.

Testa gärna och kom med input vad ni tycker så kan vi bygga vidare på plattformen tillsammans och få med sånt som vi själva kanske inte tänkt på eller hunnit fixa än.

Längre fram kommer nån form av mobilapp och även ruttplanerare, men vi vill hålla det enkelt och inte på något sätt konkurrera med exempelvis ABRP.

Just de ja, länken kanske också ska med så ni hittar dit :-)
https://chargefinder.com/se
Kul med ny tjänst! Smidig på både desktop och mobil.

Några kommentarer:

1. Centrera logotypen ovanför sökfältet. Det såg bra ut att ha vänsterställd logotype på mobilen, men på desktop med min stora skärm ser det väldigt tomt ut. När sökresultaten dyker upp kan logotypen återgå till att vara på vänster sida som det är nu.
2. Saknar filterinställningar från startsidan. Tycker gott och väl er eleganta laddhastighets-slider kan vara under stora sökrutan istället för att enbart gömma sig under hamburgarmenyn.
3. Lägg till en pil eller "Läs mer"-länk på underkant av startsidan. Jag missade först att man kunde scrolla ner på hemsidan.
3. Enligt svenska och engelska skrivregler ska man separera tal och enhet med ett mellanslag. Tänker på alla effekter ni skriver ut på info-sidan.
4. Går det att få med om laddpunkten har en fast kabel eller om det bara är uttag? Just nu står det bara Type 2.
5. Går det att skriva ut i sökresultatet vad för typ av kontakt och effekt som finns på varje laddplats? Antingen i ren text "AC (Typ 2): 2 x 44 kW | DC: 2 x 50 kW (CCS/Chademo)" eller som symboler.

Bild

Buggar:

1.För mig (Desktop, Chrome) så funkar inte framåt/bakåt-knapparna. Jag ser att URL:en uppdateras, men ingenting händer på skärmen.
2. Tesla destinationsladdare har en CCS-symbol https://chargefinder.com/static/images/ ... type-2.svg. Missvisande när det Model S/X som bara har type 2 port :)

Önskelista:

1. Möjlighet att lämna betyg och kommentarer på laddstationer.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av Jontez »

Går det att hjälpa till med rapportering av priser? Hittade direkt en laddare jag vet är gratis som InCharge har, men det står att den kostar (port 73, Haninge)
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av LasseTM »

Gillar helt klart det jag ser
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av B99 »

Riktigt dåligt att alla laddare migreras till en punkt i kartan. Lär av Plugshare.com där alla visas på sin position oavsett zoomning.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Vanja Valfusk skrev:

Kul med ny tjänst! Smidig på både desktop och mobil.

Några kommentarer:

1. Centrera logotypen ovanför sökfältet. Det såg bra ut att ha vänsterställd logotype på mobilen, men på desktop med min stora skärm ser det väldigt tomt ut. När sökresultaten dyker upp kan logotypen återgå till att vara på vänster sida som det är nu.
2. Saknar filterinställningar från startsidan. Tycker gott och väl er eleganta laddhastighets-slider kan vara under stora sökrutan istället för att enbart gömma sig under hamburgarmenyn.
3. Lägg till en pil eller "Läs mer"-länk på underkant av startsidan. Jag missade först att man kunde scrolla ner på hemsidan.
3. Enligt svenska och engelska skrivregler ska man separera tal och enhet med ett mellanslag. Tänker på alla effekter ni skriver ut på info-sidan.
4. Går det att få med om laddpunkten har en fast kabel eller om det bara är uttag? Just nu står det bara Type 2.
5. Går det att skriva ut i sökresultatet vad för typ av kontakt och effekt som finns på varje laddplats? Antingen i ren text "AC (Typ 2): 2 x 44 kW | DC: 2 x 50 kW (CCS/Chademo)" eller som symboler.

Bild

Buggar:

1.För mig (Desktop, Chrome) så funkar inte framåt/bakåt-knapparna. Jag ser att URL:en uppdateras, men ingenting händer på skärmen.
2. Tesla destinationsladdare har en CCS-symbol https://chargefinder.com/static/images/ ... type-2.svg. Missvisande när det Model S/X som bara har type 2 port :)

Önskelista:

1. Möjlighet att lämna betyg och kommentarer på laddstationer.
Tusen tack för värdefull input och engagemang. Precis den här typen av hjälp som är så värdefull!

1. Vi har testat, men det finns utmaningar. Det är dynamiskt innehåll i boxen och det finns ingen naturlig centerpunkt att justera kring. Därför valde vi att köra den helt vänsterställd istället.
2. Filtret kommer hamna mer i fokus. Det har inte fått så mkt kärlek hittills. Håll ut! (ps. kul att du gillade slidern)
3. Texterna har producerats ganska hastigt så de ska vi se över generellt
4. Vi har data för en del stationer, men valde att göra det enkelt. Tänker att alla ändå har en kabel med i bilen eftersom de flesta stolpar inte har fast kabel (förutom snabbladdare då).
5. Kikar på det och kan se vad vi får till utan att det blir för grötigt.

- Back/forward: Det finns ingen bra lösning eftersom vi inte gör en "Refresh" på sidan när du klickar på laddarna. Detta gör att allt går mkt snabbare. Nackdelen är att back/forward inte fungerar.
- Tesla Destinationladdare har numera rätt Typ2-ikon. Den hade vi missat. Tack! kan vara lite fördröjning innan det syns pga cachning.

Kommentar och hela communit-delen är något vi definitivt kommer kika på. Kommer säkert några finesser för det inom kort så håll utkik :)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Jontez skrev:
Går det att hjälpa till med rapportering av priser? Hittade direkt en laddare jag vet är gratis som InCharge har, men det står att den kostar (port 73, Haninge)
Vi kikar på funktioner så att vi kan ta in sådan här värdefull information från alla som vill hjälpa till. Vi har bara inte hunnit med just den delen än, men det kommer.

Just för InCharge's destinationsladdare hämtar vi inte priser i realtid ännu och de flesta kostar för laddning. Tanken var att förmedla detta med asterisken där det står "Lokala avvikelser kan förekomma". Jag har lagt till just att den laddaren du rapporterade är gratis i kommentaren på stationen.

På exempelvis alla E.On, Fortum charge & drive har vi alla exakta priser när man klickar på respektive grupp av uttag som finns på en specifik station.

Tack för input!
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av Jontez »

Efter att ha provar runt lite mer nu så måste jag sägs att jag gillar det jag ser. Hastigheten på sidan är riktigt snabb och det är lättöverskådligt med priser.

Sjukt bra jobb! Det här kommer att bli bra
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

B99 skrev:
Riktigt dåligt att alla laddare migreras till en punkt i kartan. Lär av Plugshare.com där alla visas på sin position oavsett zoomning.
Vi håller med och bra input. Just nu är det främst av prestandaskäl vi har klustring när det är många laddare inom ett visst område, men vi kikar på att optimera och få en bättre lösning på plats.

Zoomar du något längre ut visas bara snabbladdare (50kW+) och då ligger laddarna på sin specifika punkt och migreras inte i kluster. Det är förhoppningvis lite plåster på såren i väntan på en bättre lösning :)
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av martinot »

helix skrev:
B99 skrev:
Riktigt dåligt att alla laddare migreras till en punkt i kartan. Lär av Plugshare.com där alla visas på sin position oavsett zoomning.
Vi håller med och bra input. Just nu är det främst av prestandaskäl vi har klustring när det är många laddare inom ett visst område, men vi kikar på att optimera och få en bättre lösning på plats.

Zoomar du något längre ut visas bara snabbladdare (50kW+) och då ligger laddarna på sin specifika punkt och migreras inte i kluster. Det är förhoppningvis lite plåster på såren i väntan på en bättre lösning :)
Gillar grymt hastigheten och responsiviteten på eran sida, så ta helst inte bort det. Grymt bra jobbat med snabbheten och känslan!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vanja Valfusk
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 okt 2019 21:28

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av Vanja Valfusk »

helix skrev:

Tusen tack för värdefull input och engagemang. Precis den här typen av hjälp som är så värdefull!

1. Vi har testat, men det finns utmaningar. Det är dynamiskt innehåll i boxen och det finns ingen naturlig centerpunkt att justera kring. Därför valde vi att köra den helt vänsterställd istället.
2. Filtret kommer hamna mer i fokus. Det har inte fått så mkt kärlek hittills. Håll ut! (ps. kul att du gillade slidern)
3. Texterna har producerats ganska hastigt så de ska vi se över generellt
4. Vi har data för en del stationer, men valde att göra det enkelt. Tänker att alla ändå har en kabel med i bilen eftersom de flesta stolpar inte har fast kabel (förutom snabbladdare då).
5. Kikar på det och kan se vad vi får till utan att det blir för grötigt.

- Back/forward: Det finns ingen bra lösning eftersom vi inte gör en "Refresh" på sidan när du klickar på laddarna. Detta gör att allt går mkt snabbare. Nackdelen är att back/forward inte fungerar.
- Tesla Destinationladdare har numera rätt Typ2-ikon. Den hade vi missat. Tack! kan vara lite fördröjning innan det syns pga cachning.

Kommentar och hela communit-delen är något vi definitivt kommer kika på. Kommer säkert några finesser för det inom kort så håll utkik :)
Hej,

Inga problem! Ska bli kul att följa utvecklingen.

Angående 4. För Tesla tror jag att det alltid ingår type-2 kabel, men det är inte säkert för alla biltillverkare. Tror med Hyundai Kona/Kia eNiro så får man bara Schuko till Type 2 med i leveransen och måste köpa Type 2-Mode3 separat.

Ny feedback när jag tog mig en till titt:
1. Går det att få kartan i fullskärm? Sökresultaten tar ganska stor plats både på mobil och desktop. Saknar någon form av flik-knapp för att minimera sökrutan.
Bild

2. När man klickar sig igenom sökresultaten finns det en länk "Tillbaka till <stad>". Denna länk försvinner när man klickar på en nål på kartan, ska det vara så?
Bild
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Vanja Valfusk skrev:

Ny feedback när jag tog mig en till titt:
1. Går det att få kartan i fullskärm? Sökresultaten tar ganska stor plats både på mobil och desktop. Saknar någon form av flik-knapp för att minimera sökrutan.
Bild

2. När man klickar sig igenom sökresultaten finns det en länk "Tillbaka till <stad>". Denna länk försvinner när man klickar på en nål på kartan, ska det vara så?
Bild
1. Japp, det hade varit en bra funktion. Det är inte helt enkelt med tanke på hur kartan renderas, men vi tar med den på listan.

2. Ironiskt nog hade vi länken kvar från början. Anledningen att vi tog bort back-länken var för att det efter några klick på kartnålar och panorerande på kartan kändes ologiskt att det står "tillbaka till <stad>" tills en ny sökning utförs. Kanske är det mer placeringen av back-länken som känns fel.

Tack igen för bra feedback!
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av Surfaren »

helix skrev:
4. Vi har data för en del stationer, men valde att göra det enkelt. Tänker att alla ändå har en kabel med i bilen eftersom de flesta stolpar inte har fast kabel (förutom snabbladdare då).
Jag vill också ha information om det är fast kabel eller ett uttag, av två anledningar:
1. Min kabel smälte fast i en publik laddbox en gång. Om jag i det läget hade haft mer bråttom att ladda så hade enbart ställen med fast kabel varit aktuella (och det hade jag då velat kunna filtrera på).
2. Min kabel (som jag fick som ersättare för den som blev förstörd i punkt 1) är 8 m 3-fas 32 A med rejäl kabelarea. Den är tung. Finns det flera ställen i ett område så väljer jag gärna den station som har fast kabel.
helix skrev:
- Back/forward: Det finns ingen bra lösning eftersom vi inte gör en "Refresh" på sidan när du klickar på laddarna. Detta gör att allt går mkt snabbare. Nackdelen är att back/forward inte fungerar.
Jag är inte med på hur du menar. Det finns många som löst detta utan att göra en "refresh" av sidan, bland annat mina kollegor på ett ställe där jag jobbade tidigare. Edit: när jag går bakåt i Chrome på iOS så får jag se alla laddare jag klickat på, steg för steg bakåt i historiken. Missförstod jag helt vad ni pratade om?

En till bugg:
Det första jag gjorde då jag kom in på sidan var att scrolla ner lite och klicka på Stockholm under "Utbud i städer". Denna länk ledde inte till något vettigt.

I övrigt jättebra att ni tar tag i detta! Jag har tänkt liknande tankar själv men är inte alls sugen på programmeringsbiten. :)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 okt 2018 07:58

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av Epicure »

Snyggt!
Det finns ju i och för sig en hel drös med karttjänster, en lista på några av dessa finns här: https://www.laddinfra.se/elbilist
Men finns alltid någonting man kan göra bättre. Det svåra med den här typen av tjänst är att få in informationen, samt att hålla den uppdaterad.
Det finns ju en nordisk databas som heter Nobil (laddinfra i Sverige) och det finns en stor karttjänst som är uppladdning.nu. När man får bidrag från naturvårdsverket för installation av laddstationer så måste man registrera sina laddstationer på dessa två ställen.

Var får ni in data från? Om ni tar in från både nobil och uppladdning så är det ju guld!

Problemet med uppladdning är dock att informationen inte alltid är uppdaterat och att alla laddstationer inte är publika.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av TiborBlomhall »

Screenshot_20201104-020044_Chrome.jpg
Chrome på Samsung Galaxy 8

Kartan syns knappt pga listan över laddstationer som upptar halva skärmen. Det går inte att få bort listan och se enbart kartan.

Är det flera nålar nära varandra försvinner de och ersätts av en luddig ring. Clustering kallas det väl. Samma som uppladdning.nu. Men jag vill se var de är. Det finns bättre lösningar, se tex snabbladda.nu

Någonting är fel med skalningen, se tex loggan ChargeFinde
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Surfaren skrev:
Jag vill också ha information om det är fast kabel eller ett uttag, av två anledningar:
1. Min kabel smälte fast i en publik laddbox en gång. Om jag i det läget hade haft mer bråttom att ladda så hade enbart ställen med fast kabel varit aktuella (och det hade jag då velat kunna filtrera på).
2. Min kabel (som jag fick som ersättare för den som blev förstörd i punkt 1) är 8 m 3-fas 32 A med rejäl kabelarea. Den är tung. Finns det flera ställen i ett område så väljer jag gärna den station som har fast kabel.
helix skrev:
- Back/forward: Det finns ingen bra lösning eftersom vi inte gör en "Refresh" på sidan när du klickar på laddarna. Detta gör att allt går mkt snabbare. Nackdelen är att back/forward inte fungerar.
Jag är inte med på hur du menar. Det finns många som löst detta utan att göra en "refresh" av sidan, bland annat mina kollegor på ett ställe där jag jobbade tidigare. Edit: när jag går bakåt i Chrome på iOS så får jag se alla laddare jag klickat på, steg för steg bakåt i historiken. Missförstod jag helt vad ni pratade om?

En till bugg:
Det första jag gjorde då jag kom in på sidan var att scrolla ner lite och klicka på Stockholm under "Utbud i städer". Denna länk ledde inte till något vettigt.

I övrigt jättebra att ni tar tag i detta! Jag har tänkt liknande tankar själv men är inte alls sugen på programmeringsbiten. :)
Vi har ändrat så att det funkar med Back/Forward sedan gårdagens diskussion. Det som görs nu är att hela sidan laddas om. Det fungerar, men vi vill egentligen ha en lösning där vi inte behöver göra refresh av sidan, på samma sätt som vi inte gör det när du klickar runt bland kartnålarna. Alla refresh försämrar användarupplevelsen. Det som är viktigt för oss är att URL:en ändras när man växlar mellan olika stationer. Exempelvis om någon vill dela en länk och kopiera url:en så ska den vara korrekt. Du skriver att det finns många som löst det? Har du något exempel på någon site där man använder back/forward, uppdaterar url:en och gör detta utan refresh så vore vi väldigt tacksamma att få tips. Skicka gärna pm, eller dela direkt här så ska vi kika på det.

Länkarna på förstasidan är fixade nu och det fungerar att klicka på Stockholm utan att hamna långt ut i havet.

Vad gäller att visa om laddaren har kabel eller ej så kommer vi så småningom att uppdatera så att det blir tydligt i gui för alla uttag som har fast sladd.

Tack för din input!
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

TiborBlomhall skrev:
Chrome på Samsung Galaxy 8

Kartan syns knappt pga listan över laddstationer som upptar halva skärmen. Det går inte att få bort listan och se enbart kartan.

Är det flera nålar nära varandra försvinner de och ersätts av en luddig ring. Clustering kallas det väl. Samma som uppladdning.nu. Men jag vill se var de är. Det finns bättre lösningar, se tex snabbladda.nu

Någonting är fel med skalningen, se tex loggan ChargeFinde
Tack för bra input Tibor.

Det har kommit in fler liknande kommentarer med just att man vill se en större karta i mobilen och anpassa storleken på inforutan. Vi kommer att titta på en lösning för det här. Det vi har velat uppnå är att man snabbt ska kunna zappa mellan olika kartnålar och få informationen direkt i infoboxen utan onödiga laddtider och fönster som åker upp/ner och gör att det känns långsammare.

Även klustringen är något vi jobbar med för att få fram en bra användarupplevelse. Det är mängden data som gör att det lätt blir grötigt om man ska visa alla kartnålar på alla nivåer, men det finns som sagt lösningar. Zoomar du ut ser du bara snabbladdare (blå och lila nålar) och då utan klustring och kan klicka på nålarna direkt.

Loggan kommer vi fixa till och det var bra du såg det. Det finns så många olika enheter och vi har inte hunnit optimera för alla enheter än. men det kommer successivt bli bättre.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Epicure skrev:
Snyggt!
Det finns ju i och för sig en hel drös med karttjänster, en lista på några av dessa finns här: https://www.laddinfra.se/elbilist
Men finns alltid någonting man kan göra bättre. Det svåra med den här typen av tjänst är att få in informationen, samt att hålla den uppdaterad.
Det finns ju en nordisk databas som heter Nobil (laddinfra i Sverige) och det finns en stor karttjänst som är uppladdning.nu. När man får bidrag från naturvårdsverket för installation av laddstationer så måste man registrera sina laddstationer på dessa två ställen.

Var får ni in data från? Om ni tar in från både nobil och uppladdning så är det ju guld!

Problemet med uppladdning är dock att informationen inte alltid är uppdaterat och att alla laddstationer inte är publika.
Vi hämtar data från en mängd olika källor inklusive de större nätverken, men det behövs också en hel del manuell handpåläggning då mkt av indata är usel. För just Sverige vill jag påstå att vi ligger bra till med datakvalitet jämfört med alternativen. Prova gärna själv och jämför.

I Sverige visar vi tillgänglighet i realtid för de större nätverken (ex: Fortum, Bee, E.On, Ionity, Plug & Charge, Grön kontakt och delvis InCharge). Att få denna info i ett och samma gränssnitt hoppas vi många tycker är smidigt.

Testa exempelvis att klicka runt i Linköping där det finns laddare från olika operatörer som visar om laddarna är lediga, upptagna eller trasiga:
https://chargefinder.com/se/linkoping/l ... bil/27977m

Vi visar även motsvarande data ute i Europa. Om vi håller oss kvar i norden är Danmark/Köpenhamn ett bra exempel:
https://chargefinder.com/se/kobenhavn/l ... bil/qz57mq
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av MSO »

A. Jag tycker det är svårt att se 50kW-laddarna. Kontrasten mot karta med sjöar är inte hög. Man ser inte lätt alla, utan får leta en stund med ögat. Som Torsby och Sunne här tex.
TorsbyHidden.PNG
B. Jag hade föredragit en mer informativ ikon än bara baserat på färg. Typ 1-3 blixtar som på snabbladda. Som det är nu räcker det ju med att vara borta en vecka för att glömma vad "lila" egentligen betyder. Med accesstid som följd, dvs att man antingen måste inse effekten som funktion av hur många det finns på kartan, alternativt att man kollar ikonförklaring. Inte optimalt.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Skriv svar