ChargeFinder - Hitta laddstationer

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

EnTraktor skrev:
Vad finns det för möjlighet att lägga till Energa/Orlen laddnätverk på kartan?
Energa har nyligen köpts upp en Orlen som brandar om alla laddare till Orlen. Dom har just nu ca 50 snabbladdare runt om i Polen.
Bra tips, tack! Vi tar och kollar på möjligheterna med att få in Orlens laddare.

Apropå Polen känner du säker till Tauron? De verkar ha etablerat en del laddare i södra Polen. Flertalet är destinationsladdare, men de har cirka 20-30 snabbladdare (Merparten 50 kW och några 100 kW). Dessa laddare kommer hur som helst dyka upp på kartan inom kort.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Gargamel skrev:
Jag har märkt att när jag sitter på ett okänt ställe i obygden runt skåne/blekinge/småland, så brukar jag ramla in på chargefinder först av alla lite oavsiktligt, den verkar lättast att bara hitta nåt att ladda vid (webbläsaren i mobilen då)
Vad kul att höra och tack för dessa positiva ord!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av jonasl »

Finns det någon publik changelog länder vad som tillkommer och försvinner?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Ny site för att hitta laddstationer

Inlägg av helix »

andersjo skrev:
Jag upptäckte nyligen denna trevliga app och såg nu också att minst en utvecklare är aktiv här.
helix skrev:
Vi har ändrat så att det funkar med Back/Forward sedan gårdagens diskussion. Det som görs nu är att hela sidan laddas om. Det fungerar, men vi vill egentligen ha en lösning där vi inte behöver göra refresh av sidan, på samma sätt som vi inte gör det när du klickar runt bland kartnålarna
Angående detta så är det popstate-eventet i kombination med history.pushState() eller history.replaceState() som brukar användas för att lösa detta. Ser att ni redan använder det till viss del, men ni behöver nog lägga in mer info i state-objektet vid pushState och sedan hantera det vid popstate. Finns bra demos på detta om man söker lite t.ex. https://github.com/GeekLaunch/pushstate-and-popstate
Kul att du hittat appen!

Tack för tips om push/pop-state, det ska vi kika på vid tillfälle. Nu var det ett tag sedan, men har för mig att en anledning är att vi vill uppdatera url:en i browsern när man kör back/forward, vilket vi inte riktigt kunde lösa utan omladdning av sidan. Men det kanske finns en lösning trots allt.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

jonasl skrev:
Finns det någon publik changelog länder vad som tillkommer och försvinner?
Inget vi har publicerat i dagsläget tyvärr, men kanske kommer på sikt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av taliz »

Har ni Carplay på g?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

taliz skrev:
Har ni Carplay på g?
Det är så smått under utveckling (även Android Auto och Automotive kollar vi på). Tror däremot inte vi får ut något förrän i början på nästa år då vi har en hel rad med andra uppdateringar på apparna vi också jobbar med.

Kommer snart vara möjligt att filtrera på operatör/uttag/antal laddare, spara favoriter, lägga till och ändra information om laddare, ladda upp bilder, med mera.

Ni som använder appen får gärna skicka in feedback och komma med förslag. Vi hinner såklart inte fixa allt på en gång, men vår ambition är att lansera nya features varje månad.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Maw »

helix skrev:
taliz skrev:
Har ni Carplay på g?
Det är så smått under utveckling (även Android Auto och Automotive kollar vi på). Tror däremot inte vi får ut något förrän i början på nästa år då vi har en hel rad med andra uppdateringar på apparna vi också jobbar med.

Kommer snart vara möjligt att filtrera på operatör/uttag/antal laddare, spara favoriter, lägga till och ändra information om laddare, ladda upp bilder, med mera.

Ni som använder appen får gärna skicka in feedback och komma med förslag. Vi hinner såklart inte fixa allt på en gång, men vår ambition är att lansera nya features varje månad.
Android Automotive hade varit guld!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av jonasl »

En grej jag tänkte på som kanske skulle vara bra för alla nya elbilister men lite pyssel för er -

Att man kan ställa in vilken bil man har och då kunna se vad man max kan få för effekt på resp laddare. Borde gå att bygga något snyggt av det.

Det är ju inte helt självklart att man bara får 11kW med sin ID4 eller Model 3 på en 42kW AC-laddare eller bara 50kW med sin Hyundai Ioniq på Ionity.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av jonasl »

Och en annan sak som vore väldigt trevligt. Att kunna knappa in i sin profil vilka taggar man har - så kan chargefinder hjälpa till med att bara visa vilka nätverk som jag kan ladda på.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Maw skrev:
helix skrev:
taliz skrev:
Har ni Carplay på g?
Det är så smått under utveckling (även Android Auto och Automotive kollar vi på). Tror däremot inte vi får ut något förrän i början på nästa år då vi har en hel rad med andra uppdateringar på apparna vi också jobbar med.

Kommer snart vara möjligt att filtrera på operatör/uttag/antal laddare, spara favoriter, lägga till och ändra information om laddare, ladda upp bilder, med mera.

Ni som använder appen får gärna skicka in feedback och komma med förslag. Vi hinner såklart inte fixa allt på en gång, men vår ambition är att lansera nya features varje månad.
Android Automotive hade varit guld!
Vi har redan en hyfsat fungerande version för Automotive i vår utvecklingsmiljö, men oklart när vi är redo att släppa ut något. Vi kommer troligtvis köra en publik beta först så kanske någon här på forumet som kör Polestar/Volvo kan tänka sig att vara testpilot? Jag postar här i tråden längre fram när vi har något mer konkret :)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

jonasl skrev:
En grej jag tänkte på som kanske skulle vara bra för alla nya elbilister men lite pyssel för er -

Att man kan ställa in vilken bil man har och då kunna se vad man max kan få för effekt på resp laddare. Borde gå att bygga något snyggt av det.

Det är ju inte helt självklart att man bara får 11kW med sin ID4 eller Model 3 på en 42kW AC-laddare eller bara 50kW med sin Hyundai Ioniq på Ionity.
Kul du nämner detta då vi har en sådan funktion på gång. Det duggar nämligen tätt med rapporter från folk som bara får 11 kW på en 22 kW laddare och menar på att något är fel, när det i själva verket är ombordladdaren i bilen som begränsar.

Om man väljer bil kommer också icke kompatibla laddare att försvinna. Exempelvis om man väljer en ID 4 försvinner CHAdeMO från listvisningen och att den visar vilken max effekt man får på respektive laddare med den valda bilmodellen.

Det är en del pyssel med att få till, men det kommer så småningom :)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Maw »

helix skrev:
Maw skrev:
helix skrev:
taliz skrev:
Har ni Carplay på g?
Det är så smått under utveckling (även Android Auto och Automotive kollar vi på). Tror däremot inte vi får ut något förrän i början på nästa år då vi har en hel rad med andra uppdateringar på apparna vi också jobbar med.

Kommer snart vara möjligt att filtrera på operatör/uttag/antal laddare, spara favoriter, lägga till och ändra information om laddare, ladda upp bilder, med mera.

Ni som använder appen får gärna skicka in feedback och komma med förslag. Vi hinner såklart inte fixa allt på en gång, men vår ambition är att lansera nya features varje månad.
Android Automotive hade varit guld!
Vi har redan en hyfsat fungerande version för Automotive i vår utvecklingsmiljö, men oklart när vi är redo att släppa ut något. Vi kommer troligtvis köra en publik beta först så kanske någon här på forumet som kör Polestar/Volvo kan tänka sig att vara testpilot? Jag postar här i tråden längre fram när vi har något mer konkret :)
Jag kör Polestar och är gärna testpilot :)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

jonasl skrev:
Och en annan sak som vore väldigt trevligt. Att kunna knappa in i sin profil vilka taggar man har - så kan chargefinder hjälpa till med att bara visa vilka nätverk som jag kan ladda på.
Ingen dum idé! Vi kommer som jag skrev tidigare (troligtvis slutet av november) med en uppdatering där filtret har nya funktioner. Då kan man bland annat välja att bara se ett eller flera laddnätverk och det löser delvis detta. Vi har just nu inte någon login som du sett, men det kommer också så småningom. Då kan man enklare knyta olika alternativ till sin profil, med favoriter och annat som är mer personligt.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Maw skrev:
helix skrev:
Maw skrev:
helix skrev:
taliz skrev:
Har ni Carplay på g?
Det är så smått under utveckling (även Android Auto och Automotive kollar vi på). Tror däremot inte vi får ut något förrän i början på nästa år då vi har en hel rad med andra uppdateringar på apparna vi också jobbar med.

Kommer snart vara möjligt att filtrera på operatör/uttag/antal laddare, spara favoriter, lägga till och ändra information om laddare, ladda upp bilder, med mera.

Ni som använder appen får gärna skicka in feedback och komma med förslag. Vi hinner såklart inte fixa allt på en gång, men vår ambition är att lansera nya features varje månad.
Android Automotive hade varit guld!
Vi har redan en hyfsat fungerande version för Automotive i vår utvecklingsmiljö, men oklart när vi är redo att släppa ut något. Vi kommer troligtvis köra en publik beta först så kanske någon här på forumet som kör Polestar/Volvo kan tänka sig att vara testpilot? Jag postar här i tråden längre fram när vi har något mer konkret :)
Jag kör Polestar och är gärna testpilot :)
Kanon! Jag återkommer när det finns något att testa :)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av jonasl »

helix skrev:
jonasl skrev:
Och en annan sak som vore väldigt trevligt. Att kunna knappa in i sin profil vilka taggar man har - så kan chargefinder hjälpa till med att bara visa vilka nätverk som jag kan ladda på.
Ingen dum idé! Vi kommer som jag skrev tidigare (troligtvis slutet av november) med en uppdatering där filtret har nya funktioner. Då kan man bland annat välja att bara se ett eller flera laddnätverk och det löser delvis detta. Vi har just nu inte någon login som du sett, men det kommer också så småningom. Då kan man enklare knyta olika alternativ till sin profil, med favoriter och annat som är mer personligt.
Kul! Bygg in lite intelligens så att du som användare slipper ha koll på vilka nätverk som dina olika taggar funkar på också. Det är hopplöst att hålla reda på själv.

Bra med lite personalisering, då känns det naturligt att skapa en användare och det är bra ur ett affärsmässigt perspektiv för er också. Nästa steg är att bli mellanhand för betalning.. :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av MrEarp »

Vet inte om fler appar visar detta men jag såg att ChargeFinder nu visar LIVE SOC på upptagna laddare på ionity i hela Europa, lite kul det går framåt.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av borgward »

MrEarp skrev:
Vet inte om fler appar visar detta men jag såg att ChargeFinder nu visar LIVE SOC på upptagna laddare på ionity i hela Europa, lite kul det går framåt.
Coolt! Ionitys egen app har inte den finessen.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Dodde »

MrEarp skrev:
Vet inte om fler appar visar detta men jag såg att ChargeFinder nu visar LIVE SOC på upptagna laddare på ionity i hela Europa, lite kul det går framåt.
Riktigt bra!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av jonasl »

Fantastisk finess!

Edit: Lekte runt lite och den första jag hittade var nån som hade 95%... de andra var ju lediga så då kanske det är ok ändå.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av R_Edvinsson »

Galet bra.

Och när man skulle kolla hur det såg ut insåg man att en onsdagskväll vid 23 är tillgängligheten hos Ionity närmare 95-100% på de få laddare de ändå har. :mrgreen:
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av iAkita »

jonasl skrev:
Fantastisk finess!

Edit: Lekte runt lite och den första jag hittade var nån som hade 95%... de andra var ju lediga så då kanske det är ok ändå.
Samma sak nu på morgonen, flera upptagna laddare med bilar som har över 90% SoC. Det var samma sak i somras när det var en del köer. Många verkar tro att man måste ladda fullt varje gång man stannar tyvärr.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av iAkita »

Ingen vidare rolig dag vid Ionity-laddarna verkar det som. De måste verkligen göra något åt alla som står kvar och laddar till 100%. Bara det skulle minska köerna kraftigt. Här är live-status för några av stationerna alldeles nyss. Lägg märke till hur många som laddar till över 80%, trots att alla laddare är upptagna.
Screenshot_20211121-134631_ChargeFinder.jpg
Screenshot_20211121-134712_ChargeFinder.jpg
Screenshot_20211121-134755_ChargeFinder.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av iAkita »

Screenshot_20211121-134334_ChargeFinder.jpg
Screenshot_20211121-134526_ChargeFinder.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av taliz »

Sitter folk kvar i bilarna då?
Ofta gör man väl något annat, tex käkar. Dvs det är inte så att man siktar på 100%, det bara blir så eftersom man är upptagen med annat.
Tycker själv det skulle va stressigt att tvingas koppla ur och flytta bilen vid en viss SOC.
Men kanske vore lämpligt på stationer där det inte finns något annat att göra?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar