Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

ChargeFinder - Hitta laddstationer

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inläggav Teslaägare CrazyGang » 24 nov 2021 18:06

iAkita skrev:Snyggt jobbat. Jag uppskattar verkligen er app!

+1 på den!
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor, levererad september 2020
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare

Referralkod: martin63489

Inläggav Teslaägare martinot » 24 nov 2021 19:05

Grymt jobbat, och gillar att allt även fungerar så väl via bilens begränsade webbläsare!

Tycker verkligen om denna fina tjänst som ni skapat. Helt klart unik på marknaden att fungera så effektivt och "lätt" på klientresurser. Grymt smart programmerat!
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 638 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav MrEarp » 24 nov 2021 19:16

Grym bra jobbat, imponerande. Tveklöst den bästa appen för att hitta laddare.
MrEarp

Inläggav Teslaägare jonasl » 24 nov 2021 19:41

Verkligen imponerande att göra en app som gör "samma sak" som ett gäng som redan finns - och snabbt göra det bättre än alla andra!

ABRP och Chargefinder är mina två "go to"-appar i segmentet elbil. De andra jag har är enbart för att kunna ladda på specifika nät (även om jag föredrar taggar).
Model 3 SR+ 2020
Beställt Model Y LR AWD
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Referralkod: jonas44573

Inläggav Teslaägare helix » 25 nov 2021 14:18

Tack för alla positiva kommentarer! Verkligen kul att höra att appen/webbsidan uppskattas och kommer till nytta!

Tveka inte att skicka in rapporter och förslag på förbättringar så utvärderar vi all input när vi prioriterar för kommande uppdateringar. Vi siktar på att uppdatera med någon ny funktion varje månad. Härnäst kommer en rad med community funktioner där det bland annat blir möjligt att ladda upp bilder, dela felrapporter (som direkt blir synliga för andra), lägga till laddstationer som saknas och en del annat.
Model 3 Performance -19
ChargeFinder.com
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inläggav elbilist Anderzzon » 25 nov 2021 14:37

En funktion jag gärna hade sett är att statusen på en markerad laddare automatiskt uppdateras varje gång appen blir aktiv igen.
Är lite pilligt när man kör och vill kolla laddaren innan man t.ex svänger av motorvägen.
Anderzzon
elbilist

Inläggav Crius » 25 nov 2021 20:15

Jag gillar appen förutom ruttplaneraren som verkar ha en bugg. Den visar ofta drygt 10% fel avstånd till laddare som ligger längs vägen. Det gör att man behöver sitta med Google Maps parallellt för att kolla vad avstånden egentligen är.
Crius

Inläggav Teslaägare helix » 27 nov 2021 10:43

Anderzzon skrev:En funktion jag gärna hade sett är att statusen på en markerad laddare automatiskt uppdateras varje gång appen blir aktiv igen.
Är lite pilligt när man kör och vill kolla laddaren innan man t.ex svänger av motorvägen.

Bra feedback och helt klart på det sättet vi vill att det ska fungera på sikt. Det är främst prestandaskäl som gör att det inte automatiskt uppdaterar i dagsläget. Antal användare har ökat i en takt som vi inte riktigt hade räknat med och vi försöker hålla nere antalet transaktioner under tiden vi bygger bort de flaskhalsar som finns.

En funktion vi håller på att utveckla som antagligen delvis löser det du efterfrågar är att man kan skapa listor med favoriter. När man är ute på resa kan man skapa "bevakning" på ett antal laddstationer och få upp en speciell vy med större knappar/text som gör det enklare att se exempelvis 5 utvalda stationer under färd. Det kommer då i stort teckensnitt stå 3/4 lediga, avstånd till laddaren samt uppdateras med någon form av intervall. Även om det inte uppdaterar varje sekund automatisk kommer knappen för att uppdatera åtminstone vara rejält mycket större :)
Model 3 Performance -19
ChargeFinder.com
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inläggav Teslaägare helix » 27 nov 2021 10:51

Crius skrev:Jag gillar appen förutom ruttplaneraren som verkar ha en bugg. Den visar ofta drygt 10% fel avstånd till laddare som ligger längs vägen. Det gör att man behöver sitta med Google Maps parallellt för att kolla vad avstånden egentligen är.

Kul du gillar appen! Anledningen att det inte alltid blir korrekt är eftersom avstånden i dagsläget visar fågelvägen till laddaren, vilket gör att det kan bli tokigt om den körbara vägen är betydligt längre än fågelvägen. (Rutten som läggs ut som ett blått streck är såklart inte fågelvägen, men beräkningen till varje enskild laddare är fågelvägen).

Anledningen är samma som jag skrev i ovan svar - prestanda. Det är en väldans massa beräkningar som ska till om vi i realtid ska räkna ut exakta avståndet till alla närliggande laddare.

Att visa det faktiska avståndet till ett mindre antal laddare är något vi kikar på i samband med att vi utvecklar Favoriter/Bevakning som jag nämnde i kommentaren ovan. I den listan ska vi försöka visa det beräknade avståndet till laddaren och inte fågelvägen.
Model 3 Performance -19
ChargeFinder.com
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inläggav Crius » 27 nov 2021 16:34

helix skrev:
Crius skrev:Jag gillar appen förutom ruttplaneraren som verkar ha en bugg. Den visar ofta drygt 10% fel avstånd till laddare som ligger längs vägen. Det gör att man behöver sitta med Google Maps parallellt för att kolla vad avstånden egentligen är.

Kul du gillar appen! Anledningen att det inte alltid blir korrekt är eftersom avstånden i dagsläget visar fågelvägen till laddaren, vilket gör att det kan bli tokigt om den körbara vägen är betydligt längre än fågelvägen. (Rutten som läggs ut som ett blått streck är såklart inte fågelvägen, men beräkningen till varje enskild laddare är fågelvägen).

Anledningen är samma som jag skrev i ovan svar - prestanda. Det är en väldans massa beräkningar som ska till om vi i realtid ska räkna ut exakta avståndet till alla närliggande laddare.

Att visa det faktiska avståndet till ett mindre antal laddare är något vi kikar på i samband med att vi utvecklar Favoriter/Bevakning som jag nämnde i kommentaren ovan. I den listan ska vi försöka visa det beräknade avståndet till laddaren och inte fågelvägen.

Det du skriver verkar inte stämma med det jag ser. Om det var fågelvägen som visades så skulle avstånden vara kortare än efter körbara vägen, men istället ser jag betydligt längre avstånd i appen.

Exempel navigering från Linköping till Vansbro. Då väljs en väg som går genom Karlskoga. Markerar jag en av laddarna i Karlskoga så säger appen runt 178 km. I verkligheten är det ca 157km till laddaren om man följer körbara vägen.
Crius

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt