ChargeFinder - Hitta laddstationer

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:

Tyvärr är det ju ofta bara en kombiladdare, så det är ganska ofta de är upptagna
Brukar vara ett par Chademo/CCS-laddare vad jag sett och testat så två bilar ska kunna ladda samtidigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:

Tyvärr är det ju ofta bara en kombiladdare, så det är ganska ofta de är upptagna
Brukar vara ett par Chademo/CCS-laddare vad jag sett och testat så två bilar ska kunna ladda samtidigt.
ja, men bara 1 CCS åt gången. Helt onödigt att koppla in sig på en typ2 när man ska in och handla, får knappt nånting på 20min.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Bernando »

HelectriC skrev:
Bernando skrev:
En annan har ju gratis supercharging, så det hade varit fint om man i appen kunde ställa in att SuC inte ska filtreras bort om man har bockat i att bara se gratisladdare :)
Finns det fortfarande gratisladdare (bortsett från de med fri SuC då)? Jag har under senaste året kanske hittat 2, en 50kW var i Tyskland och en i Göteborg. Känns som gratistiden är över eller :?
Jodå :) Senaste halvåret har jag laddat gratis på:
50 kw i Flen
50 kw i Sala (ser dock nu att den i Sala blivit betalstation vid årsskiftet)
22 kw i Rättvik
22 kw i Lund
22 kw i Simrishamn
11 kw i Gärsnäs

Visst, 22 kw bidrar inte mycket om man bara ska in 5 minuter på ICA, men ska man käka en timme så är det ju inte helt fel att få sisådär 25% laddning under tiden.

Än så länge har jag inte behövt betala för att ladda annat än när jag inte hittat vanlig parkering utan fått ställa mig på laddplats istället :D
Senast redigerad av Bernando, redigerad totalt 1 gånger.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av mikebike »

Det finns flera gratis 22kW i Kinna, vilket är lämpligt eftersom min fru har släkt där. :D
Annars har jag inte hittat någon gratisladdare där jag färdats.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av HelectriC »

i Norge har jag inte sett gratisladdare på flera år, inte ens schuko längre.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Bernando skrev:
En annan har ju gratis supercharging, så det hade varit fint om man i appen kunde ställa in att SuC inte ska filtreras bort om man har bockat i att bara se gratisladdare :)
Finns det fortfarande gratisladdare (bortsett från de med fri SuC då)? Jag har under senaste året kanske hittat 2, en 50kW var i Tyskland och en i Göteborg. Känns som gratistiden är över eller :?
Du har ett par 150kW vid Circle K i Flädie vid E6 utanför Lund, och ett par 150kW vid Circle K på Hisingen i Göteborg.

Men detta är som PR och test under en begränsad period. De kommer så småningom självklart börja ta betalt för tjänsten när de rullar ut den på allvar över landet.

Lidl har en 50kW utanför de flesta av deras butiker runt om landet.

Många lokala ICA-handlare har laddare, men då är det inte DC utan långsammare AC (22kW).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
i Norge har jag inte sett gratisladdare på flera år, inte ens schuko längre.

Om ett par år så försvinner säkert många gratisladdare, och det blir nog trångt vid de vanliga betalstationerna även här.

Det är nu det är guldperioden att ha elbil i Sverige! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:

Tyvärr är det ju ofta bara en kombiladdare, så det är ganska ofta de är upptagna
Brukar vara ett par Chademo/CCS-laddare vad jag sett och testat så två bilar ska kunna ladda samtidigt.
ja, men bara 1 CCS åt gången. Helt onödigt att koppla in sig på en typ2 när man ska in och handla, får knappt nånting på 20min.
Nä, två CCS/två Chademo samtidigt. Så är det i alla fall i tex Växjö och ett par andra butiker till som jag sett, de har alltså två laddare på 50 kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:

Tyvärr är det ju ofta bara en kombiladdare, så det är ganska ofta de är upptagna
Brukar vara ett par Chademo/CCS-laddare vad jag sett och testat så två bilar ska kunna ladda samtidigt.
ja, men bara 1 CCS åt gången. Helt onödigt att koppla in sig på en typ2 när man ska in och handla, får knappt nånting på 20min.
Nä, två CCS/två Chademo samtidigt. Så är det i alla fall i tex Växjö och ett par andra butiker till som jag sett, de har alltså två laddare på 50 kW.
Ok, de två jag varit på hade ett skåp med 1 CCS 50kW, 1 Chademo 50kW och ett uttag för typ2 11kW(?). Oklart om Chademo och CCS kunde ladda samtidigt. CCS och typ2 kunde det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av bonath »

Lidl Fbg o Växjö 2 laddstolpar.
Hd, Ljungby o V. Frölunda en stolpe.
Mina observationer hitills...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

För att spinna vidare på snacket om gratis-laddare så kommer här några axplock och data för hur det ser ut i Sverige just nu enligt vår db.

32 laddplatser med 50 kW+ som är gratis i Sverige. Av dessa är 17st Lidl, varav 7st har 2+ laddare med 50 kW. Circle K kör som sagt gratis tillsvidare på bland annat Vädermotet norr om GBG och Flädie i Skåne.

Destinationsladdare som är gratis finns det en hel del och just nu har vi med 466 stationer i Sverige.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av martinot »

helix skrev:
För att spinna vidare på snacket om gratis-laddare så kommer här några axplock och data för hur det ser ut i Sverige just nu enligt vår db.

32 laddplatser med 50 kW+ som är gratis i Sverige. Av dessa är 17st Lidl, varav 7st har 2+ laddare med 50 kW. Circle K kör som sagt gratis tillsvidare på bland annat Vädermotet norr om GBG och Flädie i Skåne.

Destinationsladdare som är gratis finns det en hel del och just nu har vi med 466 stationer i Sverige.
Snyggt! Ni har koll - bra med uppdaterad databas. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Bernando »

helix skrev:
För att spinna vidare på snacket om gratis-laddare så kommer här några axplock och data för hur det ser ut i Sverige just nu enligt vår db.

32 laddplatser med 50 kW+ som är gratis i Sverige. Av dessa är 17st Lidl, varav 7st har 2+ laddare med 50 kW. Circle K kör som sagt gratis tillsvidare på bland annat Vädermotet norr om GBG och Flädie i Skåne.

Destinationsladdare som är gratis finns det en hel del och just nu har vi med 466 stationer i Sverige.
Lägger ni till laddaren vid Gärsnäs idrottsplats får ni 467 ;)
MS P85 2014
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Bernando skrev:
helix skrev:
För att spinna vidare på snacket om gratis-laddare så kommer här några axplock och data för hur det ser ut i Sverige just nu enligt vår db.

32 laddplatser med 50 kW+ som är gratis i Sverige. Av dessa är 17st Lidl, varav 7st har 2+ laddare med 50 kW. Circle K kör som sagt gratis tillsvidare på bland annat Vädermotet norr om GBG och Flädie i Skåne.

Destinationsladdare som är gratis finns det en hel del och just nu har vi med 466 stationer i Sverige.
Lägger ni till laddaren vid Gärsnäs idrottsplats får ni 467 ;)
Fixat :)
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Bernando »

helix skrev:
Bernando skrev:
helix skrev:
För att spinna vidare på snacket om gratis-laddare så kommer här några axplock och data för hur det ser ut i Sverige just nu enligt vår db.

32 laddplatser med 50 kW+ som är gratis i Sverige. Av dessa är 17st Lidl, varav 7st har 2+ laddare med 50 kW. Circle K kör som sagt gratis tillsvidare på bland annat Vädermotet norr om GBG och Flädie i Skåne.

Destinationsladdare som är gratis finns det en hel del och just nu har vi med 466 stationer i Sverige.
Lägger ni till laddaren vid Gärsnäs idrottsplats får ni 467 ;)
Fixat :)
Det var snabbt agerat! :shock:
MS P85 2014
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av pawweshark »

468 Ikea Örebro ? ;)
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

pawweshark skrev:
468 Ikea Örebro ? ;)
Tack för tipset! nu är den också tillagd.
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Erxon »

Laddat ner appen nu, helt klar kommer jag att använda den i fortsättningen för att leta laddplatser när man är ute och reser.
Tummen upp och hoppas att ni fortsätter att utveckla den.
Ohmgren
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 feb 2021 10:15
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Ohmgren »

Mycket bra tjänst! Fråga, går det att få en lista med "senast tillagda laddplatser" med tidpunkt, laddhastighet och position på något sätt? Hade varit intressant att följa utvecklingen av nya laddplatser tänker jag.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Erxon skrev:
Laddat ner appen nu, helt klar kommer jag att använda den i fortsättningen för att leta laddplatser när man är ute och reser.
Tummen upp och hoppas att ni fortsätter att utveckla den.
Vad kul att höra!

Jodå, det kommer att uppdateras löpande med nya funktioner.

I senaste versionen har vi lagt till några enkla formulär där man kan rapportera fel, men även att skicka in önskemål. Är det någon finess du skulle vilja se i appen är det bara att skicka in så kikar vi på det och utvärderar löpande.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Ohmgren skrev:
Mycket bra tjänst! Fråga, går det att få en lista med "senast tillagda laddplatser" med tidpunkt, laddhastighet och position på något sätt? Hade varit intressant att följa utvecklingen av nya laddplatser tänker jag.
Tack!

Vi har funderat på något snarlikt där man kan se nya laddplatser. Får se vad vi kan hitta på.
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Crius »

Det vore bra om man kunde välja bort grusvägar. Kör jag ruttplaneraren Filipstad till Malung skippar den att åka via Vansbro, och väljer istället 5 mil grusväg.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Bra att man kan filtrera på Tesla, Ionity och gratis (Lidl) snabbladdare.
Vore trevligt om man även kunde filtrera på andra bolag också. Tex kanske man vill undvika Bee om de börjar med minut+kWh avgift när Mer tar över, eller om man alltid har problem att starta laddning med en viss operatörs laddare.

Sen kanske även kunna filtrera på P-hus där destinationsladdning ingår i parkeringsavgiften mot de P-hus där det kostar extra att ladda.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Crius skrev:
Det vore bra om man kunde välja bort grusvägar. Kör jag ruttplaneraren Filipstad till Malung skippar den att åka via Vansbro, och väljer istället 5 mil grusväg.
Det var en intressant variant. Den får vi titta på varför det blir en sådan märklig rutt på grusväg.

Vi kommer generellt göra en översyn av ruttplaneraren. Den är lite av en beta-variant ännu så länge.

Möjlighet att lägga till delmål är exempelvis en sådan sak som kommer i nästa version.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

BEV[e-Rage] skrev:
Bra att man kan filtrera på Tesla, Ionity och gratis (Lidl) snabbladdare.
Vore trevligt om man även kunde filtrera på andra bolag också. Tex kanske man vill undvika Bee om de börjar med minut+kWh avgift när Mer tar över, eller om man alltid har problem att starta laddning med en viss operatörs laddare.

Sen kanske även kunna filtrera på P-hus där destinationsladdning ingår i parkeringsavgiften mot de P-hus där det kostar extra att ladda.
Det blir ett uppdaterat filter med mer möjligheter i en kommande version. Vi har lagt till Tesla och Ionity för att det var enkelt. Det finns hundratals olika nätverk och vi ska försöka få till en bra lösning där man kan välja vad man vill filtrera på utan att det blir rörigt.

Filtret på P-hus är intressant. Vi får se på sikt om det går att göra något sådant.
Skriv svar