Jag gillar appen förutom ruttplaneraren som verkar ha en bugg. Den visar ofta drygt 10% fel avstånd till laddare som ligger längs vägen. Det gör att man behöver sitta med Google Maps parallellt för att kolla vad avstånden egentligen är.
Kul du gillar appen! Anledningen att det inte alltid blir korrekt är eftersom avstånden i dagsläget visar fågelvägen till laddaren, vilket gör att det kan bli tokigt om den körbara vägen är betydligt längre än fågelvägen. (Rutten som läggs ut som ett blått streck är såklart inte fågelvägen, men beräkningen till varje enskild laddare är fågelvägen).
Anledningen är samma som jag skrev i ovan svar - prestanda. Det är en väldans massa beräkningar som ska till om vi i realtid ska räkna ut exakta avståndet till alla närliggande laddare.
Att visa det faktiska avståndet till ett mindre antal laddare är något vi kikar på i samband med att vi utvecklar Favoriter/Bevakning som jag nämnde i kommentaren ovan. I den listan ska vi försöka visa det beräknade avståndet till laddaren och inte fågelvägen.
Det du skriver verkar inte stämma med det jag ser. Om det var fågelvägen som visades så skulle avstånden vara kortare än efter körbara vägen, men istället ser jag betydligt längre avstånd i appen.
Exempel navigering från Linköping till Vansbro. Då väljs en väg som går genom Karlskoga. Markerar jag en av laddarna i Karlskoga så säger appen runt 178 km. I verkligheten är det ca 157km till laddaren om man följer körbara vägen.
Tack för bra och värdefull input och att du hittade det här problemet! Vi håller på att kika på detta och tror vi hittat orsaken till varför det blir så här.
Återkommer här i tråden när det finns en uppdatering.
Exempel navigering från Linköping till Vansbro. Då väljs en väg som går genom Karlskoga. Markerar jag en av laddarna i Karlskoga så säger appen runt 178 km. I verkligheten är det ca 157km till laddaren om man följer körbara vägen.
Algoritmen för ruttplaneraren är ombyggd och förbättrad. Nu visas den körbara sträckan till varje laddstation utmed rutten (Inte fågelvägen som tidigare där avståndet beräknades felaktigt och kunde vara både för kort eller långt beroende på rutt).
Tack igen för att du rapporterade in det här problemet och hoppas det funkar bättre och är mer tillförlitligt nu!
Hade varit jättebra om användare kunde rapportera in uppnådd effekt vid laddning. Hade hjälpt med besvikelsen när man kör till en 22kW laddare som i själva verket är strypt till 4kW
Hade varit jättebra om användare kunde rapportera in uppnådd effekt vid laddning. Hade hjälpt med besvikelsen när man kör till en 22kW laddare som i själva verket är strypt till 4kW
Ytterst få elbilar kan ladda i 22kW AC.
Vad kan din elbil ladda max?
Jag håller med spacecowboy, ju mer info om laddstolpens effekt det finns, desto bättre Jag kan ladda med 22 kW AC med min Tesla.
Oh? Trodde Teslornas AC till DC konverter endast klarade 11kW? Det är max jag kommit upp i på 22kW laddare iaf.
Äldre Model S har en s.k dubbelladdare, 22 kW AC. Senare försvann den och vissa S/X har 16,5 kW laddare, ibland som upplåsbart alternativ som annars är mjukvarulåst till 11 kW.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Jag håller med spacecowboy, ju mer info om laddstolpens effekt det finns, desto bättre Jag kan ladda med 22 kW AC med min Tesla.
Oh? Trodde Teslornas AC till DC konverter endast klarade 11kW? Det är max jag kommit upp i på 22kW laddare iaf.
Det är olika på olika Teslor. I M3 och MY sitter en 11 kW ombordladdare. I S/X kan laddaren vara på 11, 16,5 eller 22 kW, beroende på årsmodell och tillvalsmöjligheter.
Jag håller med spacecowboy, ju mer info om laddstolpens effekt det finns, desto bättre Jag kan ladda med 22 kW AC med min Tesla.
Tyvärr kan det vara så att elbilssäljaren inte informerat tillräckligt tydligt vad elbilen kan ladda i AC.
En del lever med villfarelsen att står det 22kW på stolpen, ja då kan alla elbilar ladda i 22kW AC.
Men visst kan det vara så att stolpen bara ger 3,7kW i stället för den utlovade 22kW.
Bara att felanmäla.
En gammal Nissan Leaf 24kWh kan bara ladda i 3,7kW AC exempelvis.
Jag håller med spacecowboy, ju mer info om laddstolpens effekt det finns, desto bättre Jag kan ladda med 22 kW AC med min Tesla.
Tyvärr kan det vara så att elbilssäljaren inte informerat tillräckligt tydligt vad elbilen kan ladda i AC.
En del lever med villfarelsen att står det 22kW på stolpen, ja då kan alla elbilar ladda i 22kW AC.
Men visst kan det vara så att stolpen bara ger 3,7kW i stället för den utlovade 22kW.
Bara att felanmäla.
En gammal Nissan Leaf 24kWh kan bara ladda i 3,7kW AC exempelvis.
Eller ibland 7,4 kW på en 22 kW stolpe om den har 32 ampers laddaren.
Det är olika på olika Teslor. I M3 och MY sitter en 11 kW ombordladdare. I S/X kan laddaren vara på 11, 16,5 eller 22 kW, beroende på årsmodell och tillvalsmöjligheter.
Hade varit jättebra om användare kunde rapportera in uppnådd effekt vid laddning. Hade hjälpt med besvikelsen när man kör till en 22kW laddare som i själva verket är strypt till 4kW
Ytterst få elbilar kan ladda i 22kW AC.
Vad kan din elbil ladda max?
Min Niro kan max ladda 11kW AC, vilket jag i början naiv som jag var trodde jag skulle få när laddare är listade som 22kW. Men där jag brukar ladda är dom alla strypta till 4.5kW.
Hade varit jättebra om användare kunde rapportera in uppnådd effekt vid laddning. Hade hjälpt med besvikelsen när man kör till en 22kW laddare som i själva verket är strypt till 4kW
Ytterst få elbilar kan ladda i 22kW AC.
Vad kan din elbil ladda max?
Min Niro kan max ladda 11kW AC, vilket jag i början naiv som jag var trodde jag skulle få när laddare är listade som 22kW. Men där jag brukar ladda är dom alla strypta till 4.5kW.
Kan din Niro ladda:
32A, 1fas, 7,4kW
16A, 3fas, 11 kW
Solladdare kistamässan - Klövern finns inte kvar, halva parkeringen uppgrävd och troligen för laddarna satt(letade efter dem imorse)
Det var problem med formulären i förra versionen av appen som är löst i nuvarande version. Dock en annan bugg att formulären inte rensas efter man skickat in en felrapport, men detta blir åtgärdat i en uppdatering som släpps början av nästa vecka.
Men visst kan det vara så att stolpen bara ger 3,7kW i stället för den utlovade 22kW.
Bara att felanmäla.
Felanmälan till vem? Det är ju säkert 22kW utrustning som sitter där, så rent korrekt är det 22kW laddare.
Om jag förstår det rätt så listar Chargefinder bara vad som rapporteras av laddnätverket själva just nu så det är inte fel hos dom .
Så därför hade jag velat ha användarrapporterad effekt. Du kan tex ha en 50kW stolpe som endast levererar 40kW.
Stämmer att info kommer från operatören. Ibland är informationen felaktig från operatörerna och då försöker vi uppdatera löpande i takt med att det kommer in rapporter.
Vi kommer snart släppa en första version att ladda upp bilder med kommentarer på respektive laddstation. Då skulle man i detta fallet kunna ladda upp en bild med kommentaren att laddaren ger dålig effekt. Tanken är att man i förlängningen kan rösta bort bilder som inte längre är aktuella och då plockas dessa bort. Exempelvis om någon tar en bild på en trasig laddare plockas just denna bilden bort när laddaren är lagad, osv. Detta för att hålla informationen uppdaterad och komplettera realtidsstatus.
Tack för en bra app som jag brukar rekommendera mina vänner att ladda ned.
Vet inte om denna "feature" önskats tidigare, men vore intressant att se en logg över nytillkommna laddare samt datum när de lades till, gärna så att man kan filtera på olika effekt. Kanske inte behövs i själva mobilappen, men kanske som en separat www-sida (vet inte om det är tekniskt möjligt eller om det är samma lösning för både mobil och www)
Jag brukar ibland vara inne i appen och kolla om/var det kommit nya laddare över 100kW eftersom det saknas på ett antal ställen t.ex i fjällregionerna och det vore intressant att kunna se historiken hur många som tillkommer och var.
Det är ju rätt mycket snack om att det är för få ionity laddstationer i Sverige (eller för få snabbladdare rent generellt). Eftersom ni i appen nu kan se beläggningen och tillgängligheten på många nätverk så vore det lite intressant om ni via er databas kan se hur beläggningen verkligen är på dom som finns. Om man t.ex ser att det nästan alltid är fullt mellan 12-14 så kan man ju försöka undvika dessa tider. Lite som många affärer har det att det är trängsel dessa tider men lugnare dessa.
Tack för en bra app som jag brukar rekommendera mina vänner att ladda ned.
Vet inte om denna "feature" önskats tidigare, men vore intressant att se en logg över nytillkommna laddare samt datum när de lades till, gärna så att man kan filtera på olika effekt. Kanske inte behövs i själva mobilappen, men kanske som en separat www-sida (vet inte om det är tekniskt möjligt eller om det är samma lösning för både mobil och www)
Jag brukar ibland vara inne i appen och kolla om/var det kommit nya laddare över 100kW eftersom det saknas på ett antal ställen t.ex i fjällregionerna och det vore intressant att kunna se historiken hur många som tillkommer och var.
Tack för positiva ord och verkligen uppskattat att du rekommenderar appen till andra!
Vi ska absolut försöka fixa att man kan se senast tillagda snabbladdare på ett eller annat sätt. Återkommer här i tråden när vi har en första simpel version på plats.