ChargeFinder - Hitta laddstationer

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Ohmgren skrev:
Mycket bra tjänst! Fråga, går det att få en lista med "senast tillagda laddplatser" med tidpunkt, laddhastighet och position på något sätt? Hade varit intressant att följa utvecklingen av nya laddplatser tänker jag.
Tack!

Vi har funderat på något snarlikt där man kan se nya laddplatser. Får se vad vi kan hitta på.
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Crius »

Det vore bra om man kunde välja bort grusvägar. Kör jag ruttplaneraren Filipstad till Malung skippar den att åka via Vansbro, och väljer istället 5 mil grusväg.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Bra att man kan filtrera på Tesla, Ionity och gratis (Lidl) snabbladdare.
Vore trevligt om man även kunde filtrera på andra bolag också. Tex kanske man vill undvika Bee om de börjar med minut+kWh avgift när Mer tar över, eller om man alltid har problem att starta laddning med en viss operatörs laddare.

Sen kanske även kunna filtrera på P-hus där destinationsladdning ingår i parkeringsavgiften mot de P-hus där det kostar extra att ladda.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Crius skrev:
Det vore bra om man kunde välja bort grusvägar. Kör jag ruttplaneraren Filipstad till Malung skippar den att åka via Vansbro, och väljer istället 5 mil grusväg.
Det var en intressant variant. Den får vi titta på varför det blir en sådan märklig rutt på grusväg.

Vi kommer generellt göra en översyn av ruttplaneraren. Den är lite av en beta-variant ännu så länge.

Möjlighet att lägga till delmål är exempelvis en sådan sak som kommer i nästa version.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

BEV[e-Rage] skrev:
Bra att man kan filtrera på Tesla, Ionity och gratis (Lidl) snabbladdare.
Vore trevligt om man även kunde filtrera på andra bolag också. Tex kanske man vill undvika Bee om de börjar med minut+kWh avgift när Mer tar över, eller om man alltid har problem att starta laddning med en viss operatörs laddare.

Sen kanske även kunna filtrera på P-hus där destinationsladdning ingår i parkeringsavgiften mot de P-hus där det kostar extra att ladda.
Det blir ett uppdaterat filter med mer möjligheter i en kommande version. Vi har lagt till Tesla och Ionity för att det var enkelt. Det finns hundratals olika nätverk och vi ska försöka få till en bra lösning där man kan välja vad man vill filtrera på utan att det blir rörigt.

Filtret på P-hus är intressant. Vi får se på sikt om det går att göra något sådant.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av jonasl »

Inte utan att jag blir nyfiken på varifrån datat kommer. Hittade en laddplats nära mig som inte finns med någon annanstans vad jag kan hitta, och som jag aldrig hört talas om. Gratis också!

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... amn/y257z6
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

jonasl skrev:
Inte utan att jag blir nyfiken på varifrån datat kommer. Hittade en laddplats nära mig som inte finns med någon annanstans vad jag kan hitta, och som jag aldrig hört talas om. Gratis också!

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... amn/y257z6
Just den där laddaren har faktiskt kommit in som ett tips från en användare och vi la in den då informationen lät trovärdig :)

Om du av en händelse är där och något inte stämmer får du gärna rapportera in det.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av jonasl »

Jag ska kolla de närmaste dagarna, av ren nyfikenhet. Det är i ett hamnområde med primärt container- och roro-trafik så det ligger lite off, finns absolut inget i närheten att göra under tiden man laddar bilen :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Bjelke »

jonasl skrev:
Jag ska kolla de närmaste dagarna, av ren nyfikenhet. Det är i ett hamnområde med primärt container- och roro-trafik så det ligger lite off, finns absolut inget i närheten att göra under tiden man laddar bilen :-)
Du får väl åka båt under tiden då :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Matte »

En funktion jag saknar som jag även misstänker är efterfrågad av andra är att det vore bra om man kunde filtrera på antalet laddare på platsen. Ett scenario när det vore önskvärt: nu vill jag se alla laddare som har mer än 100kw, är CCS samt att det finns minst två på platsen.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av jonasl »

Bjelke skrev:
jonasl skrev:
Jag ska kolla de närmaste dagarna, av ren nyfikenhet. Det är i ett hamnområde med primärt container- och roro-trafik så det ligger lite off, finns absolut inget i närheten att göra under tiden man laddar bilen :-)
Du får väl åka båt under tiden då :lol:
Var där och kollade men glömde bort. Det är några ensamma helt omärkta laddare.
20210317_151316.jpg
Som bonus får Bjelke en bild på hamnen från sjösidan :-) roligare med egen båt även om den har avgasmotor. Går inte så många timmar per år får väl vara min ursäkt..
IMG_20200522_110242.jpg
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Bjelke »

Det var som attan! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av jonasl »

Nu tänkte jag passa på att "tanka" bilen när jag skulle springa i naturområdet intill, men laddarna i Norvik är numera märkta inte tillgängliga för allmänheten. Endast för bilar med tillstånd är det skyltat. Shuko-stolparna verkar man få stå vid fritt dock.

Fick parkera bilen med 7% och och sen fortsätta långsamladda med 8A hemma, hade inte ens UMC med mig..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
Nu tänkte jag passa på att "tanka" bilen när jag skulle springa i naturområdet intill, men laddarna i Norvik är numera märkta inte tillgängliga för allmänheten. Endast för bilar med tillstånd är det skyltat. Shuko-stolparna verkar man få stå vid fritt dock.

Fick parkera bilen med 7% och och sen fortsätta långsamladda med 8A hemma, hade inte ens UMC med mig..
Ha alltid UMC/portabel EVSE liggandes i frunken. Den skall alltid vara med i bilen. Inte på hyllan hemma (där gör den ingen nytta).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av jonasl »

Just nu behöver jag den för att ladda hemma, men jag jobbar på en permanent lösning där :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
Just nu behöver jag den för att ladda hemma, men jag jobbar på en permanent lösning där :-)
Ok. Ytterligare en orsak till att på sin dagliga/nattliga normala laddplats ha ett standard Typ2-uttag.

Sliter mindre på de mobila EVSE (UMC är rätt känslig), är en säkrare lösning och portabel EVSE kan istället alltid ligga beredda i frunken på bilen (då oplanerade behov kan uppstå).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av jonasl »

Yes. Vi är på gång att installera laddboxar på föreningens parkeringar men eftersom det innan jag dök upp bara var två-tre hybrider som laddade så är inte behovet så jättestort.

Utöver det har jag fixat ett 16A 1-fas CEE-uttag på min fasad (bytt ut ett shuko) med nydragen el till, på egen säkring, som jag tänkt använda till dess. Ev med en riktig laddbox om jag hittar en billig, eller någon annan lösning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

jonasl skrev:
Nu tänkte jag passa på att "tanka" bilen när jag skulle springa i naturområdet intill, men laddarna i Norvik är numera märkta inte tillgängliga för allmänheten. Endast för bilar med tillstånd är det skyltat. Shuko-stolparna verkar man få stå vid fritt dock.

Fick parkera bilen med 7% och och sen fortsätta långsamladda med 8A hemma, hade inte ens UMC med mig..
Den här laddstationen kändes inte riktigt publik ens från början med tanke på placeringen. Trist att behöva upptäcka det den hårda vägen, men tur det verkar löst sig med laddningen ändå den här gången :)

Laddaren är borta från kartan och tack för du skickade in tips även via appen.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Matte skrev:
En funktion jag saknar som jag även misstänker är efterfrågad av andra är att det vore bra om man kunde filtrera på antalet laddare på platsen. Ett scenario när det vore önskvärt: nu vill jag se alla laddare som har mer än 100kw, är CCS samt att det finns minst två på platsen.
Tack för bra feedback och spaningar. Vi har precis som du misstänker fått in liknande önskemål från ganska många så hela filtret kommer att göras om helt. Det kommer att gå att filtrera på olika nätverk, pluggtyper, antal pluggar, med mera. Förhoppningvis är det på plats under sommaren tillsammans med en hel rad med andra förbättringar vi har på gång. Håll utkik efter uppdateringar av appen!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av jonasl »

helix skrev:
med 7% och och sen fortsätta långsamladda med 8A hemma, hade inte ens UMC med mig..
Den här laddstationen kändes inte riktigt publik ens från början med tanke på placeringen. Trist att behöva upptäcka det den hårda vägen, men tur det verkar löst sig med laddningen ändå den här gången :)

Laddaren är borta från kartan och tack för du skickade in tips även via appen.[/quote]

Jag bor ju bara ett stenkast bort så det var mera av kuriosaskäl jag tänkte testa att ladda där.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av MrRun »

Jag skulle gärna se en vy där man ser hur upptagna laddarna varit historiskt. Dvs vilka de populäraste tiderna är liknande det google har för platser.
pop_tider.png
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 3 gång.
Ioniq 5 FE AWD
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Nect »

MrRun skrev:
Jag skulle gärna se en vy där man ser hur upptagna laddarna varit historiskt dvs vilka de populäraste tiderna är liknande det google har för platser.
+1 8-)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Hmpftfhdns »

Nect skrev:
MrRun skrev:
Jag skulle gärna se en vy där man ser hur upptagna laddarna varit historiskt dvs vilka de populäraste tiderna är liknande det google har för platser.
+1 8-)
Har jag också letat efter. Borde vara rätt enkelt att börja skrapa data från sidor som visar om laddarna är upptagna och sen titta på den över tid.
Å andra sidan har vi nog redan en ganska bra känsla för när det är mycket trafik på olika platser och det borde korrelera rätt bra ;)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

MrRun skrev:
Jag skulle gärna se en vy där man ser hur upptagna laddarna varit historiskt. Dvs vilka de populäraste tiderna är liknande det google har för platser.
Vi har haft liknande tankar med just inspiration från hur Google visar beläggning på olika platser. Eftersom vi har realtidsstatus på många laddare (merparten av alla snabbladdare) är detta oftast en bra hjälp på vägen. Är det 1 upptagen av 4 laddare kan man känna sig ganska bekväm att åka till platsen utan risk för att det är upptaget. För de stackars ensamladdarna är det såklart annorlunda. Där finns det alltid en risk att det är någon som snor platsen framför ögonen även om ett diagram indikerar låg beläggning och man har otur. Är det söndag eftermiddag och laddaren ligger på ett köpcentrum är givetvis sannolikheten större att det är upptaget än om man besöker samma laddare en tisdag kväll efter stängning, osv.

Med det sagt är det fortfarande en finess vi gärna skulle lägga till på sikt om vi kan få till det bra. Vi samlar på oss historisk realtidsdata löpande så datat finns och det handlar mer om hur det ska bearbetas. Exempelvis måste man komma runt sådant som helgdagar som infaller på vardagar, semestertider, säsongsavvikelser, utbyggnad av laddstationer i området, osv då historisk data behöver anpassas för att inte vara missvisande. Midsommarafton (fredag) är inte bra att visa en annan fredags beläggning eller visa historisk data för en ensamladdare när det nyligen öppnat 4 nya snabbladdare runt hörnet (som gör att den före detta ensamladdaren numera står oanvänd), för att nämna några exempel. Allt går att lösa, men komplexiteten ökar snabbt.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Elmil »

Riktigt bra karta! :D

Men är det bara jag som inte får sökfiltret sparat? Går tillbaks till default både på webben och i appen (Android).
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Skriv svar