Jag håller med spacecowboy, ju mer info om laddstolpens effekt det finns, desto bättre Jag kan ladda med 22 kW AC med min Tesla.
Tyvärr kan det vara så att elbilssäljaren inte informerat tillräckligt tydligt vad elbilen kan ladda i AC.
En del lever med villfarelsen att står det 22kW på stolpen, ja då kan alla elbilar ladda i 22kW AC.
Men visst kan det vara så att stolpen bara ger 3,7kW i stället för den utlovade 22kW.
Bara att felanmäla.
En gammal Nissan Leaf 24kWh kan bara ladda i 3,7kW AC exempelvis.
Jag håller med spacecowboy, ju mer info om laddstolpens effekt det finns, desto bättre Jag kan ladda med 22 kW AC med min Tesla.
Tyvärr kan det vara så att elbilssäljaren inte informerat tillräckligt tydligt vad elbilen kan ladda i AC.
En del lever med villfarelsen att står det 22kW på stolpen, ja då kan alla elbilar ladda i 22kW AC.
Men visst kan det vara så att stolpen bara ger 3,7kW i stället för den utlovade 22kW.
Bara att felanmäla.
En gammal Nissan Leaf 24kWh kan bara ladda i 3,7kW AC exempelvis.
Eller ibland 7,4 kW på en 22 kW stolpe om den har 32 ampers laddaren.
Det är olika på olika Teslor. I M3 och MY sitter en 11 kW ombordladdare. I S/X kan laddaren vara på 11, 16,5 eller 22 kW, beroende på årsmodell och tillvalsmöjligheter.
Hade varit jättebra om användare kunde rapportera in uppnådd effekt vid laddning. Hade hjälpt med besvikelsen när man kör till en 22kW laddare som i själva verket är strypt till 4kW
Ytterst få elbilar kan ladda i 22kW AC.
Vad kan din elbil ladda max?
Min Niro kan max ladda 11kW AC, vilket jag i början naiv som jag var trodde jag skulle få när laddare är listade som 22kW. Men där jag brukar ladda är dom alla strypta till 4.5kW.
Hade varit jättebra om användare kunde rapportera in uppnådd effekt vid laddning. Hade hjälpt med besvikelsen när man kör till en 22kW laddare som i själva verket är strypt till 4kW
Ytterst få elbilar kan ladda i 22kW AC.
Vad kan din elbil ladda max?
Min Niro kan max ladda 11kW AC, vilket jag i början naiv som jag var trodde jag skulle få när laddare är listade som 22kW. Men där jag brukar ladda är dom alla strypta till 4.5kW.
Kan din Niro ladda:
32A, 1fas, 7,4kW
16A, 3fas, 11 kW
Solladdare kistamässan - Klövern finns inte kvar, halva parkeringen uppgrävd och troligen för laddarna satt(letade efter dem imorse)
Det var problem med formulären i förra versionen av appen som är löst i nuvarande version. Dock en annan bugg att formulären inte rensas efter man skickat in en felrapport, men detta blir åtgärdat i en uppdatering som släpps början av nästa vecka.
Men visst kan det vara så att stolpen bara ger 3,7kW i stället för den utlovade 22kW.
Bara att felanmäla.
Felanmälan till vem? Det är ju säkert 22kW utrustning som sitter där, så rent korrekt är det 22kW laddare.
Om jag förstår det rätt så listar Chargefinder bara vad som rapporteras av laddnätverket själva just nu så det är inte fel hos dom .
Så därför hade jag velat ha användarrapporterad effekt. Du kan tex ha en 50kW stolpe som endast levererar 40kW.
Stämmer att info kommer från operatören. Ibland är informationen felaktig från operatörerna och då försöker vi uppdatera löpande i takt med att det kommer in rapporter.
Vi kommer snart släppa en första version att ladda upp bilder med kommentarer på respektive laddstation. Då skulle man i detta fallet kunna ladda upp en bild med kommentaren att laddaren ger dålig effekt. Tanken är att man i förlängningen kan rösta bort bilder som inte längre är aktuella och då plockas dessa bort. Exempelvis om någon tar en bild på en trasig laddare plockas just denna bilden bort när laddaren är lagad, osv. Detta för att hålla informationen uppdaterad och komplettera realtidsstatus.
Tack för en bra app som jag brukar rekommendera mina vänner att ladda ned.
Vet inte om denna "feature" önskats tidigare, men vore intressant att se en logg över nytillkommna laddare samt datum när de lades till, gärna så att man kan filtera på olika effekt. Kanske inte behövs i själva mobilappen, men kanske som en separat www-sida (vet inte om det är tekniskt möjligt eller om det är samma lösning för både mobil och www)
Jag brukar ibland vara inne i appen och kolla om/var det kommit nya laddare över 100kW eftersom det saknas på ett antal ställen t.ex i fjällregionerna och det vore intressant att kunna se historiken hur många som tillkommer och var.
Det är ju rätt mycket snack om att det är för få ionity laddstationer i Sverige (eller för få snabbladdare rent generellt). Eftersom ni i appen nu kan se beläggningen och tillgängligheten på många nätverk så vore det lite intressant om ni via er databas kan se hur beläggningen verkligen är på dom som finns. Om man t.ex ser att det nästan alltid är fullt mellan 12-14 så kan man ju försöka undvika dessa tider. Lite som många affärer har det att det är trängsel dessa tider men lugnare dessa.
Tack för en bra app som jag brukar rekommendera mina vänner att ladda ned.
Vet inte om denna "feature" önskats tidigare, men vore intressant att se en logg över nytillkommna laddare samt datum när de lades till, gärna så att man kan filtera på olika effekt. Kanske inte behövs i själva mobilappen, men kanske som en separat www-sida (vet inte om det är tekniskt möjligt eller om det är samma lösning för både mobil och www)
Jag brukar ibland vara inne i appen och kolla om/var det kommit nya laddare över 100kW eftersom det saknas på ett antal ställen t.ex i fjällregionerna och det vore intressant att kunna se historiken hur många som tillkommer och var.
Tack för positiva ord och verkligen uppskattat att du rekommenderar appen till andra!
Vi ska absolut försöka fixa att man kan se senast tillagda snabbladdare på ett eller annat sätt. Återkommer här i tråden när vi har en första simpel version på plats.
Det är ju rätt mycket snack om att det är för få ionity laddstationer i Sverige (eller för få snabbladdare rent generellt). Eftersom ni i appen nu kan se beläggningen och tillgängligheten på många nätverk så vore det lite intressant om ni via er databas kan se hur beläggningen verkligen är på dom som finns. Om man t.ex ser att det nästan alltid är fullt mellan 12-14 så kan man ju försöka undvika dessa tider. Lite som många affärer har det att det är trängsel dessa tider men lugnare dessa.
Tack för bra input!
Vi har all historisk data för tillgänglighet precis som du nämner, men det lagras i råformat och vi har inte haft tid ännu att djupdyka och cruncha all data då det är enorma mängder. Men detta finns på radarn och något vi kommer kolla på under våren. Finns en hel rad med olika spännande användningsområde där den här typen av data kan användas och det du skriver är ett bra exempel. Det har varit uppe här i tråden liknande tankar tidigare, men vi har helt enkelt inte hunnit med än.
På Ionity ser man hur mycket som var och en som laddar har i procent. Är det något som Ionity är rätt unika i att erbjuda i sitt API eller skulle det gå att införa även på Teslas laddstolpar?
Väldigt smidigt om det är ganska fullt att se om några är nära lite högre procent elle4 om många precis kommit.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Antar att det är samma API som A Better Routeplanner använder, det verka vara en rätt stor fördröjning på informationen så man kan på sin höjd ta det för en trend. Vet inte om det stämmer bättre i Tesla-appen.