ChargeFinder - Hitta laddstationer

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

lloydfabege skrev:
Möjligheten att spara favoriter vore guld istället för att klicka sig runt på kartan varje gång för att kolla status på laddare.
Kommer i nästa uppdatering av appen. Troligtvis nästa vecka.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3249
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Niklas Z »

spacecowboy skrev:
Niklas Z skrev:
spacecowboy skrev:
Peter Andersson skrev:
Men visst kan det vara så att stolpen bara ger 3,7kW i stället för den utlovade 22kW.
Bara att felanmäla.
Felanmälan till vem? Det är ju säkert 22kW utrustning som sitter där, så rent korrekt är det 22kW laddare.

Om jag förstår det rätt så listar Chargefinder bara vad som rapporteras av laddnätverket själva just nu så det är inte fel hos dom .

Så därför hade jag velat ha användarrapporterad effekt. Du kan tex ha en 50kW stolpe som endast levererar 40kW.
Problemet med det är (framför allt på DC-laddare) att laddeffekten i så stor grad bestäms av bilmodell, laddnivå och batteritemperatur.
Ja men om tillräckligt många rapporterar, och inte en enda människa får mer än X så kan man ta in det i sin planering.

Precis som att betyg på Prisjakt påverkas i hög drag av Vad dom köpte, Vem som transporterade det, etc.
Då krävs det rätt många, kanske 20+ per laddställe. Dessutom är risken stor att de som upplevt problem är mer benägna att rapportera till systemet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av dfa »

@helix

Tack för en bra app som jag brukar rekommendera mina vänner att ladda ned.
Vet inte om denna "feature" önskats tidigare, men vore intressant att se en logg över nytillkommna laddare samt datum när de lades till, gärna så att man kan filtera på olika effekt. Kanske inte behövs i själva mobilappen, men kanske som en separat www-sida (vet inte om det är tekniskt möjligt eller om det är samma lösning för både mobil och www)

Jag brukar ibland vara inne i appen och kolla om/var det kommit nya laddare över 100kW eftersom det saknas på ett antal ställen t.ex i fjällregionerna och det vore intressant att kunna se historiken hur många som tillkommer och var.
Nick
elbilist
Inlägg: 81
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Nick »

Det är ju rätt mycket snack om att det är för få ionity laddstationer i Sverige (eller för få snabbladdare rent generellt). Eftersom ni i appen nu kan se beläggningen och tillgängligheten på många nätverk så vore det lite intressant om ni via er databas kan se hur beläggningen verkligen är på dom som finns. Om man t.ex ser att det nästan alltid är fullt mellan 12-14 så kan man ju försöka undvika dessa tider. Lite som många affärer har det att det är trängsel dessa tider men lugnare dessa.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

dfa skrev:
@helix

Tack för en bra app som jag brukar rekommendera mina vänner att ladda ned.
Vet inte om denna "feature" önskats tidigare, men vore intressant att se en logg över nytillkommna laddare samt datum när de lades till, gärna så att man kan filtera på olika effekt. Kanske inte behövs i själva mobilappen, men kanske som en separat www-sida (vet inte om det är tekniskt möjligt eller om det är samma lösning för både mobil och www)

Jag brukar ibland vara inne i appen och kolla om/var det kommit nya laddare över 100kW eftersom det saknas på ett antal ställen t.ex i fjällregionerna och det vore intressant att kunna se historiken hur många som tillkommer och var.
Tack för positiva ord och verkligen uppskattat att du rekommenderar appen till andra!

Vi ska absolut försöka fixa att man kan se senast tillagda snabbladdare på ett eller annat sätt. Återkommer här i tråden när vi har en första simpel version på plats.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Nick skrev:
Det är ju rätt mycket snack om att det är för få ionity laddstationer i Sverige (eller för få snabbladdare rent generellt). Eftersom ni i appen nu kan se beläggningen och tillgängligheten på många nätverk så vore det lite intressant om ni via er databas kan se hur beläggningen verkligen är på dom som finns. Om man t.ex ser att det nästan alltid är fullt mellan 12-14 så kan man ju försöka undvika dessa tider. Lite som många affärer har det att det är trängsel dessa tider men lugnare dessa.
Tack för bra input!

Vi har all historisk data för tillgänglighet precis som du nämner, men det lagras i råformat och vi har inte haft tid ännu att djupdyka och cruncha all data då det är enorma mängder. Men detta finns på radarn och något vi kommer kolla på under våren. Finns en hel rad med olika spännande användningsområde där den här typen av data kan användas och det du skriver är ett bra exempel. Det har varit uppe här i tråden liknande tankar tidigare, men vi har helt enkelt inte hunnit med än.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av MrRun »

Grymt bra jobbat att ni nu lagt till att man kan se status och priser på Teslaladdarna!
Ioniq 5 FE AWD
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av joel80 »

På Ionity ser man hur mycket som var och en som laddar har i procent. Är det något som Ionity är rätt unika i att erbjuda i sitt API eller skulle det gå att införa även på Teslas laddstolpar?

Väldigt smidigt om det är ganska fullt att se om några är nära lite högre procent elle4 om många precis kommit. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av tommyd »

MrRun skrev:
Grymt bra jobbat att ni nu lagt till att man kan se status och priser på Teslaladdarna!
Jasså? Jag provade denna länk:

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rger/x8gnp

Det dyker inte upp varken status eller priser för den superchargerstationen?
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Maw »

tommyd skrev:
MrRun skrev:
Grymt bra jobbat att ni nu lagt till att man kan se status och priser på Teslaladdarna!
Jasså? Jag provade denna länk:

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rger/x8gnp

Det dyker inte upp varken status eller priser för den superchargerstationen?
Den är väl inte öppen för alla?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av mikebike »

MrRun skrev:
Grymt bra jobbat att ni nu lagt till att man kan se status och priser på Teslaladdarna!
Är den infon lika inaktuell som den man ser i bilen?

Detta är Hudiksvall. En (1) bil laddar och skärmen visar 13 lediga laddare. Av 16.
20220522_114151.jpg
I Bredden har jag råkat ut för att det står att det finns 1 ledig laddare, men i verkligheten är det fullt och en gång 2 i kö.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av jonasl »

Antar att det är samma API som A Better Routeplanner använder, det verka vara en rätt stor fördröjning på informationen så man kan på sin höjd ta det för en trend. Vet inte om det stämmer bättre i Tesla-appen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

MrRun skrev:
Grymt bra jobbat att ni nu lagt till att man kan se status och priser på Teslaladdarna!
Tack!

Ja, vi har ju status och priser på i princip alla andra laddnätverk så kul att även Teslas öppna Superchargers är med nu.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Dafro »

helix skrev:
MrRun skrev:
Grymt bra jobbat att ni nu lagt till att man kan se status och priser på Teslaladdarna!
Tack!

Ja, vi har ju status och priser på i princip alla andra laddnätverk så kul att även Teslas öppna Superchargers är med nu.
Denna infon får jag inte fram, tex Ulricehamn men jag får fram ionity bredvid och många andra tex OKQ8 i Ödeshög som folk inte verkar ha hittat än.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av mikebike »

Dafro skrev:
helix skrev:
MrRun skrev:
Grymt bra jobbat att ni nu lagt till att man kan se status och priser på Teslaladdarna!
Tack!

Ja, vi har ju status och priser på i princip alla andra laddnätverk så kul att även Teslas öppna Superchargers är med nu.
Denna infon får jag inte fram, tex Ulricehamn men jag får fram ionity bredvid och många andra tex OKQ8 i Ödeshög som folk inte verkar ha hittat än.
Samma här.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Dafro skrev:
helix skrev:
MrRun skrev:
Grymt bra jobbat att ni nu lagt till att man kan se status och priser på Teslaladdarna!
Tack!

Ja, vi har ju status och priser på i princip alla andra laddnätverk så kul att även Teslas öppna Superchargers är med nu.
Denna infon får jag inte fram, tex Ulricehamn men jag får fram ionity bredvid och många andra tex OKQ8 i Ödeshög som folk inte verkar ha hittat än.
Det låter märkligt. Har du något filter påslaget? Kolla så att du har kryssat "Tesla (Open for all EV)" i filtret.

Här har du en direktlänk till Teslas Supercharger i Ulricehamn. Där ser du status och klickar du på laddpunkten får du fram priser.

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rger/9ddxq
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Dafro »

helix skrev:
Dafro skrev:
helix skrev:
MrRun skrev:
Grymt bra jobbat att ni nu lagt till att man kan se status och priser på Teslaladdarna!
Tack!

Ja, vi har ju status och priser på i princip alla andra laddnätverk så kul att även Teslas öppna Superchargers är med nu.
Denna infon får jag inte fram, tex Ulricehamn men jag får fram ionity bredvid och många andra tex OKQ8 i Ödeshög som folk inte verkar ha hittat än.
Det låter märkligt. Har du något filter påslaget? Kolla så att du har kryssat "Tesla (Open for all EV)" i filtret.

Här har du en direktlänk till Teslas Supercharger i Ulricehamn. Där ser du status och klickar du på laddpunkten får du fram priser.

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rger/9ddxq
Jag hade visst inte sista uppdateringen så my bad, men tack och nu funkar det.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Dafro skrev:
helix skrev:
Dafro skrev:
helix skrev:
MrRun skrev:
Grymt bra jobbat att ni nu lagt till att man kan se status och priser på Teslaladdarna!
Tack!

Ja, vi har ju status och priser på i princip alla andra laddnätverk så kul att även Teslas öppna Superchargers är med nu.
Denna infon får jag inte fram, tex Ulricehamn men jag får fram ionity bredvid och många andra tex OKQ8 i Ödeshög som folk inte verkar ha hittat än.
Det låter märkligt. Har du något filter påslaget? Kolla så att du har kryssat "Tesla (Open for all EV)" i filtret.

Här har du en direktlänk till Teslas Supercharger i Ulricehamn. Där ser du status och klickar du på laddpunkten får du fram priser.

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rger/9ddxq
Jag hade visst inte sista uppdateringen så my bad, men tack och nu funkar det.
Vad bra!
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Maw »

Det hade varit jätteintressant att kunna se en lista med vilka nya stationer som dykt upp senaste veckan/månaden/året och även att kunna se datum för när en station öppnat i stationsinfo. Även en kartfilterfunktion med nya stationer hade varit bra

När jag tittar runt lite på kartan får jag känslan av att antalet laddare med 150 kW eller mer åtminstone har dubblerats i Småland under det senaste året redan innan Tesla öppnade upp. Det verkar ha tagit fart ordentligt på utbyggnaden av laddinfrastrukturen. Härligt att se :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av mati »

Man får helt enkelt komma ihåg plupp-fördelningen på kartan. Ta en imaginär skärmdump och lägg den på minnet. Då ser man när nya pluppar dyker upp. :)
Upptäckte med förtjusning att det numera finns ett gäng 300kW-laddare i Floda utmed E20 nordost om Göteborg. De var inte där sist jag kollade. Mycket uppskattat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av joel80 »

Maw skrev:
Det hade varit jätteintressant att kunna se en lista med vilka nya stationer som dykt upp senaste veckan/månaden/året och även att kunna se datum för när en station öppnat i stationsinfo. Även en kartfilterfunktion med nya stationer hade varit bra

När jag tittar runt lite på kartan får jag känslan av att antalet laddare med 150 kW eller mer åtminstone har dubblerats i Småland under det senaste året redan innan Tesla öppnade upp. Det verkar ha tagit fart ordentligt på utbyggnaden av laddinfrastrukturen. Härligt att se :D
Jag håller med! Bara i närheten där jag bor utanför Gävle har det ju kommit upp 24st +100kW senaste 2 åren och jag tror 20 av dem under senaste året.
10st i Valbo, 6 st Ionity Hagaström, och för lite drygt ett år sen 4 st Recharge vid Gävle bro.
Nu verkar också Allego vara igång med 4st vid Hemlingby köpcentrum.

Finns 4st Virta som ska vara 100kW också men tog inte med dem då jag inte kommit över 90kW där.

På min vqnliga rutt mellan Sthlm och Gävle har det också kommit upp massor senaste året. Både OKQ8 och Cirkle K i Upplands Väsby t.ex samt flera nya i Uppsala. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av mikebike »

helix skrev:
Dafro skrev:
helix skrev:
MrRun skrev:
Grymt bra jobbat att ni nu lagt till att man kan se status och priser på Teslaladdarna!
Tack!

Ja, vi har ju status och priser på i princip alla andra laddnätverk så kul att även Teslas öppna Superchargers är med nu.
Denna infon får jag inte fram, tex Ulricehamn men jag får fram ionity bredvid och många andra tex OKQ8 i Ödeshög som folk inte verkar ha hittat än.
Det låter märkligt. Har du något filter påslaget? Kolla så att du har kryssat "Tesla (Open for all EV)" i filtret.

Här har du en direktlänk till Teslas Supercharger i Ulricehamn. Där ser du status och klickar du på laddpunkten får du fram priser.

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rger/9ddxq
Jag ser varken beläggning eller pris på mina närmaste SuC, men någon på FB skrev att man bara kan se den infon för SuC som är öppna för andra?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

mikebike skrev:
helix skrev:
Dafro skrev:
helix skrev:
MrRun skrev:
Grymt bra jobbat att ni nu lagt till att man kan se status och priser på Teslaladdarna!
Tack!

Ja, vi har ju status och priser på i princip alla andra laddnätverk så kul att även Teslas öppna Superchargers är med nu.
Denna infon får jag inte fram, tex Ulricehamn men jag får fram ionity bredvid och många andra tex OKQ8 i Ödeshög som folk inte verkar ha hittat än.
Det låter märkligt. Har du något filter påslaget? Kolla så att du har kryssat "Tesla (Open for all EV)" i filtret.

Här har du en direktlänk till Teslas Supercharger i Ulricehamn. Där ser du status och klickar du på laddpunkten får du fram priser.

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rger/9ddxq
Jag ser varken beläggning eller pris på mina närmaste SuC, men någon på FB skrev att man bara kan se den infon för SuC som är öppna för andra?
Stämmer, det är alla SuC i Europa som är öppna för alla elbilar där man kan se priser/status på ChargeFinder (precis som i Teslas app).

Du behöver också uppdatera ChargeFinder-appen till senaste versionen för att det ska funka (om du inte använder webben)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av helix »

Maw skrev:
Det hade varit jätteintressant att kunna se en lista med vilka nya stationer som dykt upp senaste veckan/månaden/året och även att kunna se datum för när en station öppnat i stationsinfo. Även en kartfilterfunktion med nya stationer hade varit bra

När jag tittar runt lite på kartan får jag känslan av att antalet laddare med 150 kW eller mer åtminstone har dubblerats i Småland under det senaste året redan innan Tesla öppnade upp. Det verkar ha tagit fart ordentligt på utbyggnaden av laddinfrastrukturen. Härligt att se :D
Det kommer en listvy på ChargeFinder så småningom. Vet att jag skrivit tidigare att det är på G, men har hamnat lite mellan stolarna och inte fått högsta prio då vi håller på med en mängd andra nya finesser i appen som är på gång :)

Kan lägga in listor här lite då och då om intresset finns?

Här kommer ett smakprov med vilka 100 kW+ som öppnat i Sverige senaste 3 månaderna (Tesla Superchargers exkluderat). Ionity har inte öppnat några nya stationer senaste månaderna men som många vet lagt till +2 på de flesta som tidigare hade 4. Dessa är inte heller medräknade i listan.
chargefinder_hpc_stats_se.png
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3249
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer

Inlägg av Niklas Z »

helix skrev:

Här kommer ett smakprov med vilka 100 kW+ som öppnat i Sverige senaste 3 månaderna (Tesla Superchargers exkluderat). Ionity har inte öppnat några nya stationer senaste månaderna men som många vet lagt till +2 på de flesta som tidigare hade 4. Dessa är inte heller medräknade i listan.
Det är ju en väldigt positiv utveckling. I snitt över två nya stationer per vecka.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar