Blir din nästa bil en Northvolt eller LG Chem?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Blir din nästa bil en Northvolt eller LG Chem?

Inlägg av Zalman3 »

Bilindustrin står inför stora förändringar.

Jämför med datorindustrin. Där bryr sig folk inte så mycket längre om vem som levererat plåtlådan(värde ca 300kr)
och om det står Lenovo eller Dell på den.
Utan Intel Core i7, Intel moderkort, Intel SSD HD, nVidia grafik mm, bryr man sig mera om.

Kommer utvecklingen gå så även för bilindustrin?

Låt säga att LG Chem tillverkar batteri, drivlina och styrelektronik, till ett värde av ca 60% av bilens tillverkningskostnad.
Bryr sig folk då om det står Opel Corsa-e eller Peugeot 208-e på bakluckan?

Digitaliseringen kommer också starkt.
Eller kommer Sony eller Apple med egna bilar?

Exempel:
SONY
SONY’S ELECTRIC CAR IS THE BEST SURPRISE OF CES
https://www.theverge.com/2020/1/8/21056 ... k-ces-2020

APPLE
För ett par år sedan såg det ut som Apple hade gett upp bilplanerna, men sedan kom nya uppgifter som pekar på att projektet i allra högsta grad fortgår.
https://macworld.idg.se/2.1038/1.611960/apple-car
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Blir din nästa bil en Northvolt eller LG Chem?

Inlägg av Banane »

Vissa kanske tänker så. Men för mig spelar det ingen roll om räckvidden är 90 mil eller 60 mil, eller om den laddar med 400 kW istället för 200 kW. Det är irrelevant för mig 95% av tiden. Det som är relevant hela tiden är komfort, prestanda, hållbarhet mm. Allt som inte är batteri, mjukvara och det.

Att bygga bilar är svårare än man kan tro. Annars hade inte Tesla dragits med sina kvalitetsproblem så länge.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Blir din nästa bil en Northvolt eller LG Chem?

Inlägg av tobiaslej »

Tror att det tidigare sättet att värdera bilen utifrån bilmärket kan försvinna. Den som har bäst gränssnitt och som kan låsa in sina användare vinner. (mjukvaran i bilen och funktionerna, laddnätverk mm)
Model 3 SR+
Model Y Performance
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Blir din nästa bil en Northvolt eller LG Chem?

Inlägg av chaffis75 »

Banane skrev:
Vissa kanske tänker så. Men för mig spelar det ingen roll om räckvidden är 90 mil eller 60 mil, eller om den laddar med 400 kW istället för 200 kW. Det är irrelevant för mig 95% av tiden. Det som är relevant hela tiden är komfort, prestanda, hållbarhet mm. Allt som inte är batteri, mjukvara och det.

Att bygga bilar är svårare än man kan tro. Annars hade inte Tesla dragits med sina kvalitetsproblem så länge.
Håller med dig men jag skulle säga att vissa saker kommer vara en hygien faktor, tex att de ska vara en range på XX mil. De ska gå att ladda med xxx kW och säkert en massa annat. Allt detta är inte självklart idag och jag tror inte nivåerna heller är riktigt satta därav mina XX. När dessa hygein faktorer är satta så kommer saker som komfort, märke, finesser pris åter vara mer i fokus även för elbilar än vad de är idag.
Idag får man lite välja vilka nackdelar man får leva med.. På en fossil bil tycker jag de är lättare att hitta den där bilen man önskar ja om man då bortser från drivlinan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir din nästa bil en Northvolt eller LG Chem?

Inlägg av Zalman3 »

Banane skrev:
Vissa kanske tänker så. Men för mig spelar det ingen roll om räckvidden är 90 mil eller 60 mil, eller om den laddar med 400 kW istället för 200 kW. Det är irrelevant för mig 95% av tiden. Det som är relevant hela tiden är komfort, prestanda, hållbarhet mm. Allt som inte är batteri, mjukvara och det.

Att bygga bilar är svårare än man kan tro. Annars hade inte Tesla dragits med sina kvalitetsproblem så länge.

När skiftet gick från att gå från häst och vagn till fossila bilar försökte världens största häst och vagn tillverkare säga.
Vi har världen bästa träekrar...

I min bransch finns ett konkurrerande företag som vill "lära upp" kunder.
Att kunden "måste" köpa marknadens bästa lösning. Vilken givetvis också är marknadens dyraste. Det går halvbra deras taktik.

Den bästa försäljaren är den som lyssnar på kunden och levererar en prisvärd och bra produkt.

Att tvinga på kunden nåt han egentligen inte frågar efter är sällan en framgångsrik väg.

Nåt rätt måste ju Tesla göra som växer med ca 40-50% per år och har världens största aktievärde bland bilfabrikanter.

Har kört följande elbilar:
Polestar 2
KIA e-NIRO
VW ID.3
NISSAN LEAF
VW e-GOLF
RENAULT ZOE
AUDI E-TRON
HYUNDAI KONA
MERCEDES EQC
BMW I3
PEUGEOT 208-e
PORSCHE TAYCAN
HYUNDAI IONIQ
TESLA MODEL 3
OPEL CORSA
TESLA MODEL S
TESLA MODEL X

Och min snart 4 år gamla Tesla S75D känns fortfarande fräsch jämfört med alla dessa bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Blir din nästa bil en Northvolt eller LG Chem?

Inlägg av Banane »

Zalman3 skrev:
Banane skrev:
Vissa kanske tänker så. Men för mig spelar det ingen roll om räckvidden är 90 mil eller 60 mil, eller om den laddar med 400 kW istället för 200 kW. Det är irrelevant för mig 95% av tiden. Det som är relevant hela tiden är komfort, prestanda, hållbarhet mm. Allt som inte är batteri, mjukvara och det.

Att bygga bilar är svårare än man kan tro. Annars hade inte Tesla dragits med sina kvalitetsproblem så länge.

När skiftet gick från att gå från häst och vagn till fossila bilar försökte världens största häst och vagn tillverkare säga.
Vi har världen bästa träekrar...

I min bransch finns ett konkurrerande företag som vill "lära upp" kunder.
Att kunden "måste" köpa marknadens bästa lösning. Vilken givetvis också är marknadens dyraste. Det går halvbra deras taktik.

Den bästa försäljaren är den som lyssnar på kunden och levererar en prisvärd och bra produkt.

Att tvinga på kunden nåt han egentligen inte frågar efter är sällan en framgångsrik väg.

Nåt rätt måste ju Tesla göra som växer med ca 40-50% per år och har världens största aktievärde bland bilfabrikanter.

Har kört följande elbilar:
Polestar 2
KIA e-NIRO
VW ID.3
NISSAN LEAF
VW e-GOLF
RENAULT ZOE
AUDI E-TRON
HYUNDAI KONA
MERCEDES EQC
BMW I3
PEUGEOT 208-e
PORSCHE TAYCAN
HYUNDAI IONIQ
TESLA MODEL 3
OPEL CORSA
TESLA MODEL S
TESLA MODEL X

Och min snart 4 år gamla Tesla S75D känns fortfarande fräsch jämfört med alla dessa bilar.

Jag trodde det här handlade om Northvolt, LG Chem osv på ett generellt plan m a p framtiden och inte specifikt Tesla vs dagens konkurrenter? Att jag skrev att Tesla har problem med kvaliteten ska du inte ta personligt utan det var bara mitt sätt att säga att bilar är mer än mjukvara, drivlina och batteri.

Jag vidhåller att för min del så är det viktigare att sitta bekvämt, ha låg bullernivå, ha bra strålkastare, god väghållning, bra material och liknande än hur infotainmentsystemet fungerar. Bilen kommer även fortfarande vara primärt en bil. Det kommer vara så ända tills vi har helt självkörande pods som vi åker runt i. Att du hävdar att sakerna jag räknar upp som viktiga är att jämställa med träekrar låter jag bero. Det är inte värdigt ett seriöst svar.
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Blir din nästa bil en Northvolt eller LG Chem?

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Intressant tanke.

Om vi jämför med datorer så kanske det blir att jämföra en dator som har vattenkyld processor och grafikkort med tysta radiatorfläktar som låter väldigt lite och har väldigt lite bloatware (förinstallerad programvara) som därför kostar mer pengar än en massproducerad Dell med glidlagrad fläkt för CPU som låter som ett jetplan vid belastning samt integrerad grafik. Lika snabb i vardagen för de allra flesta, men ingående komponenter är märkbart billigare, och ska man dra på (spela 3-D-spel) vid rödljusen eller vid omkörningar blir den distanserad ordentligt. Dessutom är den billigare förinstallerad med Dell McFuckAntivirus tillsammans med DellUserProfiling alternativt Dell FacebookReader och DellKeyboardInput.

Mellantinget är då en prestandavariant med påkostad luftkyld CPU (Noctua NH-D14) och samma grafikkort men med OEM-kylning. Samma prestanda som förstnämnda, nästan lika tyst, mittemellan i prisklassen, men kräver större underhåll och kommer med lika lite bloatware som förstnämnda.

Tror snarare det är där vi hamnar (redan är) snarare än AMD vs Intel (Northvolt vs LG-chem) i den setupen.

För gemene man duger den som lever om men fungerar. Dessutom kanske den har vissa servicemöjligheter. Både AMD och Intel (Northvolt vs LG-chem) och/eller NVidia/AMD kan leverera tillräckliga prestanda i både topp- och mellansegmentet att det är mindre relevant i sammanhanget.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Blir din nästa bil en Northvolt eller LG Chem?

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Banane skrev:
Vissa kanske tänker så. Men för mig spelar det ingen roll om räckvidden är 90 mil eller 60 mil, eller om den laddar med 400 kW istället för 200 kW. Det är irrelevant för mig 95% av tiden. Det som är relevant hela tiden är komfort, prestanda, hållbarhet mm. Allt som inte är batteri, mjukvara och det.

Att bygga bilar är svårare än man kan tro. Annars hade inte Tesla dragits med sina kvalitetsproblem så länge.

När skiftet gick från att gå från häst och vagn till fossila bilar försökte världens största häst och vagn tillverkare säga.
Vi har världen bästa träekrar...

I min bransch finns ett konkurrerande företag som vill "lära upp" kunder.
Att kunden "måste" köpa marknadens bästa lösning. Vilken givetvis också är marknadens dyraste. Det går halvbra deras taktik.

Den bästa försäljaren är den som lyssnar på kunden och levererar en prisvärd och bra produkt.

Att tvinga på kunden nåt han egentligen inte frågar efter är sällan en framgångsrik väg.

Nåt rätt måste ju Tesla göra som växer med ca 40-50% per år och har världens största aktievärde bland bilfabrikanter.

Har kört följande elbilar:
Polestar 2
KIA e-NIRO
VW ID.3
NISSAN LEAF
VW e-GOLF
RENAULT ZOE
AUDI E-TRON
HYUNDAI KONA
MERCEDES EQC
BMW I3
PEUGEOT 208-e
PORSCHE TAYCAN
HYUNDAI IONIQ
TESLA MODEL 3
OPEL CORSA
TESLA MODEL S
TESLA MODEL X

Och min snart 4 år gamla Tesla S75D känns fortfarande fräsch jämfört med alla dessa bilar.
Varför skulle kunderna bara strunta i de parametrarna de har brytt sig om innan bara för att bilen går på el? Visst är räckvidd och laddning viktig för de flesta men det är knappast det ändå.

Eller skulle du säga att en Mercedes B-klass och en Renault Megan är likvärdiga bilar?

Måste ju vara ren idioti för Tesla att lägga in dubbla glasrutor på Model 3, för eftersom de varken förlänger räckvidden eller snabbar på laddningen så finns det ju ingen mening med det, eller?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir din nästa bil en Northvolt eller LG Chem?

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Banane skrev:
Vissa kanske tänker så. Men för mig spelar det ingen roll om räckvidden är 90 mil eller 60 mil, eller om den laddar med 400 kW istället för 200 kW. Det är irrelevant för mig 95% av tiden. Det som är relevant hela tiden är komfort, prestanda, hållbarhet mm. Allt som inte är batteri, mjukvara och det.

Att bygga bilar är svårare än man kan tro. Annars hade inte Tesla dragits med sina kvalitetsproblem så länge.

När skiftet gick från att gå från häst och vagn till fossila bilar försökte världens största häst och vagn tillverkare säga.
Vi har världen bästa träekrar...

I min bransch finns ett konkurrerande företag som vill "lära upp" kunder.
Att kunden "måste" köpa marknadens bästa lösning. Vilken givetvis också är marknadens dyraste. Det går halvbra deras taktik.

Den bästa försäljaren är den som lyssnar på kunden och levererar en prisvärd och bra produkt.

Att tvinga på kunden nåt han egentligen inte frågar efter är sällan en framgångsrik väg.

Nåt rätt måste ju Tesla göra som växer med ca 40-50% per år och har världens största aktievärde bland bilfabrikanter.

Har kört följande elbilar:
Polestar 2
KIA e-NIRO
VW ID.3
NISSAN LEAF
VW e-GOLF
RENAULT ZOE
AUDI E-TRON
HYUNDAI KONA
MERCEDES EQC
BMW I3
PEUGEOT 208-e
PORSCHE TAYCAN
HYUNDAI IONIQ
TESLA MODEL 3
OPEL CORSA
TESLA MODEL S
TESLA MODEL X

Och min snart 4 år gamla Tesla S75D känns fortfarande fräsch jämfört med alla dessa bilar.
Varför skulle kunderna bara strunta i de parametrarna de har brytt sig om innan bara för att bilen går på el? Visst är räckvidd och laddning viktig för de flesta men det är knappast det ändå.

Eller skulle du säga att en Mercedes B-klass och en Renault Megan är likvärdiga bilar?

Måste ju vara ren idioti för Tesla att lägga in dubbla glasrutor på Model 3, för eftersom de varken förlänger räckvidden eller snabbar på laddningen så finns det ju ingen mening med det, eller?


Jag vet om kunder som ser Opel Corsa-e och Peugeot 208-e som "samma".
De har samma elmotor, drivlina, laddhastighet och nästan samma räckvidd.
Folk tar in en offert på båda dessa bilar och köper den som är billigast.

Likadant med ID4/Skoda Enyaq.

Intressant att se hur det går med Volvo/Polestar/Geely/Lynk&Co.
Om det är samma plattform och nästan samma bil, så väljer folk kanske den billigaste.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Blir din nästa bil en Northvolt eller LG Chem?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Intressant att se hur det går med Volvo/Polestar/Geely/Lynk&Co.
Om det är samma plattform och nästan samma bil, så väljer folk kanske den billigaste.
Det var ju det där "nästan" då...
Skriv svar