3 saker som kan hjälpa el lastbilssatsningen

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

3 saker som kan hjälpa el lastbilssatsningen

Inlägg av Zalman3 »

I Tyskland pratar man om följande åtgärder för att främja ellastbilar.

1. Bonus vid ellastbilsköp
2. Bygga laddinfrastruktur
3. Högre skatt för smutsiga lastbilar
BMVI tillkännager köpbonus för e-kommersiella fordon.

Vid toppmötet för kommersiella fordon presenterade det federala transportministeriet ett övergripande koncept för klimatvänliga nyttofordon och enades om ett gemensamt genomförande med företag och föreningar. Det kommer också att finnas köppremier, men också nya regler för lastbilavgiften.


Det federala transportministeriet (BMVI) säger att man vill genomföra kraven i klimatskyddsprogrammet med tre "kärnåtgärder". Enligt Federal Climate Protection Act måste koldioxidutsläppen i transport minska med 42 procent till 2030 jämfört med 1990. För tung vägtransport föreskriver federala regeringens klimatskyddsprogram 2030 att en tredjedel av körsträckan ska vara elektrisk eller baserad på elbaserade bränslen år 2030.

Den första åtgärden är en köpbonus med vilken BMVI vill stödja ”förvärvet av klimatvänliga nyttofordon”. Enligt den ursprungliga informationen bör strukturen vara liknande den för det federala miljöministeriet som ansvarar för marknadsföring av elektriska bussar som en del av "Clean Air Immediate Program". För detta finns 1,16 miljarder euro tillgängliga från 2021 till 2023, fordon i klasserna N1, N2 och N3 ska finansieras. Förutom fordonen bör den extra infrastrukturen också främjas vid behov, med laddningsplatser för depåer som exempel.

Den andra åtgärden är att inrätta "nödvändig tank- och laddinfrastruktur för alternativt drivna kommersiella fordon" som styrs av BMVI. I den första fasen (kallad "skalningsfasen") från slutet av 2020 för batterielektriska drivenheter, vätgasbränslecellenheter och hybridledningar, "ska den praktiska användbarheten i verkliga logistiska processer testas, enastående utvecklingssteg tas, standarder och konkreta planer för en omfattande Utveckling av nödvändig infrastruktur ”. I ”utrullningsfasen” från slutet av 2023 bör den ”samordnade utvecklingen” äga rum.

Som en tredje åtgärd har det federala ministeriet för transport och digital infrastruktur meddelat att man vill skapa ”lämpliga lagkrav”. Enligt sina egna uttalanden vill transportministeriet förespråka att lastbilstaxan differentieras beroende på koldioxidutsläppen från fordonen. En minskning med upp till 75 procent ”jämfört med infrastrukturavgiften för fordon med högsta utsläpp” nämns. Federala ministeriet för transport och digital infrastruktur vill göra ramvillkoren ”tekniska öppna”. Enligt ministeriets planer ska koldioxiddifferentieringen i lastbilstaxan införas från 2023. Men det är fortfarande osäkert om det kommer att hända.

EnBW ChargeHere

"Vi uppmuntrar inköp av lastbilar, hanterar byggandet av tanken och laddar infrastrukturen och skapar ett lämpligt regelverk", säger transportminister Andreas Scheuer. "Vår tidtabell för 2030 är klar: en tredjedel av körsträckan blir grön."

BMVI vill involvera "alla relevanta aktörer" i implementeringen av detta koncept. "Vi vill ta bort gamla lastbilar och bussar och ersätta dem med moderna fordon", säger VDA: s president Hildegard Müller om resultaten av toppmötet. ”Den federala regeringen och EU måste nu främja denna övergång. Därför förväntar vi oss, förutom de projekt som diskuterades vid NFZ-toppmötet, ett snabbt genomförande av de åtgärder som redan politiskt överenskommits i det ekonomiska stimulanspaketet. "

"Transport- och logistikföretagen i Tyskland behöver bindande åtaganden om när de kan investera i vilken teknik", säger Dirk Engelhardt, styrelsens talesman för Federal Association of Freight Transport Logistics (BGL). ”Det råder för närvarande mycket osäkerhet om vart vi ska 2030. För investeringar i klimatneutrala lastbilsteknologier krävs det akut planering och investeringssäkerhet. "

Kerstin Andreae, styrelseordförande för BDEW, efterlyser tydliga uttalanden i energibranschen om vilken teknik industrin ska investera i. "För genombrottet av växthusgasfria tekniker som elektriska eller vätgasbilar behöver vi tydlig information om när och i vilket antal lastbilar med vilka alternativa drivtekniker som kommer ut på marknaden", säger Andreae. "Detta är det enda sättet vi kan tillhandahålla en skräddarsydd infrastruktur i form av behovsbaserade och kostnadseffektivt utökade energinätverk och laddningsalternativ."

https://www.electrive.net/2020/11/12/bm ... rzeuge-an/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension